I min egen lilla drömvärld så har enheterna inom NBG inte vara sin förbandsbasker utan även förbandsmärket på vänster arm istället för Sweden märket. Märket passar utmärkt på rotationsmissionerna där folk har blandats ihop från olika bakgrunder just för den missionen. NBG består av yrkesförband och borde stolt visa det, Sverige flaggan är ju fortfarande kvar.
QUOTE (Harald @ Jan 15 2007, 19:29 )

Jag vet inte men jag kan nästan garantera att den inte blir brun. Utlandsstyrkan använder inte längre den bruna baskern, det gör däremot hemvärnet. Min gissning är att man bär förbandets egen basker eller den mörkblå som idag är "standard".
Mvh Harald
Jaha...jag som kommer vara med FE01 kommer alltså helt GARANTERAT få mörkblå basker då!
tikvah
Jan 15 2007, 21:27
QUOTE (Krook @ Jan 15 2007, 19:27 )

Jag undrar om jag inte har sett FHQ-personal med US-baskern.
/K
Det har inte jag. för tillfället används den basker man fick där man är "grundutbildad" eller från det förband där man känner sig mest hemma.
Således, ingen vacker syn, men väl ett bevis över att hela försvarsmakten är i anspråkstagen.
QUOTE (tikvah @ Jan 15 2007, 21:27 )

QUOTE (Krook @ Jan 15 2007, 19:27 )

Jag undrar om jag inte har sett FHQ-personal med US-baskern.
/K
Det har inte jag. för tillfället används den basker man fick där man är "grundutbildad" eller från det förband där man känner sig mest hemma.
Således, ingen vacker syn, men väl ett bevis över att hela försvarsmakten är i anspråkstagen.
OK.
Jag har sett några stycken men det är inte gängse alltså.
/K
Edit: Och nu är det väl ändå slutpratat om basker väl? <=Förtäckt uppmaning.
Sotarn
Jan 16 2007, 09:03
Aktuellt:s 21-sändning 070115. Reportage angående NBG.
"Hittills har 15000 ansökningar kommit in"
Mil.se. 070115. Intervju med Karl Engelbrektsson ang. NBG.
"Över 6000 ansökningar har kommit in"
Kan det ena betyda antal sökta befattningar och det andra antal sökande personer? Vad tror ni?
Enligt försvarsmakten är det 6000 ansökningar plus ansökningar från nuvarande värnpliktskull, någon helhetssiffra på antal ansökningar har alltså inte FM sagt vad jag vet.
Verkar som Aktuellt lagt till hela nuvarande värnpliktskullen i sina siffror.
Fick idag reda på att det är 63 kronor PER måltid som gäller på F17, vilket är helt katastrofalt!!! Gäller detta hela NBG, eller är detta från förband till förband?? Nån som vet?? 63*3måltider*5dagar*4veckor= 3780 sek/månad.
För man får väl inget traktamente under utbildningsåret antar jag...det borde de ju ha nämt.
Funderar på om man verkligen ska godta detta...kan ju inte finnas någon över 19 år och helt lånbefriad, som vill ha detta??
tikvah
Jan 16 2007, 22:20
QUOTE (tryme @ Jan 16 2007, 20:11 )

Fick idag reda på att det är 63 kronor PER måltid som gäller på F17, vilket är helt katastrofalt!!! Gäller detta hela NBG, eller är detta från förband till förband?? Nån som vet?? 63*3måltider*5dagar*4veckor= 3780 sek/månad.
Tryme, som du säkerligen har sett så står det dessutom i kontraktet att Arbetsgivaren kommer ha tillhanda bostad...
Således behöver du inte äta alla dina mål mat på resturang. Matlåda och frukost brukar ju fungera för det mesta... och om du inte har någon möjlighet att ha med dig det på dagen så "tvingas" du köpa ett mål mat om dagen, och det kan ju inte anses som särskilt farligt.
QUOTE (tikvah @ Jan 16 2007, 22:20 )

Tryme, som du säkerligen har sett så står det dessutom i kontraktet att Arbetsgivaren kommer ha tillhanda bostad...
Således behöver du inte äta alla dina mål mat på resturang. Matlåda och frukost brukar ju fungera för det mesta... och om du inte har någon möjlighet att ha med dig det på dagen så "tvingas" du köpa ett mål mat om dagen, och det kan ju inte anses som särskilt farligt.
Problemet var väl att F17 inte hade bostäder med någon möjlighet att tillaga mat, då blir det lite svårare.
QUOTE (106 @ Jan 16 2007, 22:25 )

QUOTE (tikvah @ Jan 16 2007, 22:20 )

Problemet var väl att F17 inte hade bostäder med någon möjlighet att tillaga mat, då blir det lite svårare.
.
..Jag kanske ska tillägga att bostäderna är logement utan kokmöjligheter.
Svårt att fixa matlåda osv när man inte kan tillaga den någonstans. Tänker fan inte sitta på logementet med ett trangia-kök. :P
Menar mest att först så var det befattningslön - 5000, vilket numera är befattningslön -25%, vilket (i mitt fall) betyder ett bortfall på 6375 kr istället för de ursprungliga 5000. Lägg därtill ett bortfall på 4000 på mat, som man inte har någon möjlighet att styra då de inte erbjuder kokmöjligheter. Fan...blir bara argare och argare när jag skriver detta märker jag...hahaha... Det verkar inte riktigt klokt tycker jag!!

Trodde de menade ett avdrag på 60 per DAG först...
tinhead
Jan 17 2007, 00:34
QUOTE (tryme @ Jan 16 2007, 22:55 )

Menar mest att först så var det befattningslön - 5000, vilket numera är befattningslön -25%, vilket (i mitt fall) betyder ett bortfall på 6375 kr istället för de ursprungliga 5000. Lägg därtill ett bortfall på 4000 på mat, som man inte har någon möjlighet att styra då de inte erbjuder kokmöjligheter. Fan...blir bara argare och argare när jag skriver detta märker jag...hahaha... Det verkar inte riktigt klokt tycker jag!!

Trodde de menade ett avdrag på 60 per DAG först...
Avdraget på befattningslönen gör dom före skatt?
Och Avdraget på maten blir väl efter skatt?
Eller?
Nizzemancer
Jan 17 2007, 11:18
QUOTE (tryme @ Jan 16 2007, 22:55 )

Svårt att fixa matlåda osv när man inte kan tillaga den någonstans. Tänker fan inte sitta på logementet med ett trangia-kök. :P
Du får ändå inte tillaga eller förvara mat i logementen...såvida FM inte ändrat det...
tikvah
Jan 17 2007, 18:29
QUOTE (106 @ Jan 16 2007, 22:25 )

Klartecken... det ställde allting i en helt annan dager.
Harald
Jan 21 2007, 11:26

Fick idag reda på att det är 63 kronor PER måltid som gäller på F17, vilket är helt katastrofalt!!!
Jag har fått uppgiften 57 kronor från självaste köket på F17. Visserligen från 15:e december 2006. Jag undrar var du har fått din uppgift från och när, så att vi lättare kan bilda oss en uppfattning om vilken summa som är den mest trovärdiga.
Mvh Harald
Militärrestauranterna tar 64 kr per lunch. Det är stipulerat värde och tar de mindre än det så riskerar man förmånsvärde. Källa: Emil
Surt och dyrt. Matlåda rekommenderas.
/K
Meteor
Jan 21 2007, 12:57
Det kommer att ges möjlighet till att tillaga och förvara mat(Kokplatta, kylskåp, microvågsugn motsv) på kasern. Det kommer även att ges större möjlighet än nu att förvara civila tillhörigheter på logementet. Jag har fått intrycket av att logementet kommer ses mer som en privat(nåja..) bostad än under värnpliktstiden. Det kommer troligtvis också finnas tvättmaskin så man kan tvätta sina kläder. Det jobas på det iaf..
På en genomgång om NBG kom frågan upp om det skulle bli tillåted att ha TV på logementet, svaret blev "Tycker du det är rimligt att ha TV i din bostad?".
QUOTE (Meteor @ Jan 21 2007, 12:57 )

Det kommer att ges möjlighet till att tillaga och förvara mat(Kokplatta, kylskåp, microvågsugn motsv) på kasern. Det kommer även att ges större möjlighet än nu att förvara civila tillhörigheter på logementet. Jag har fått intrycket av att logementet kommer ses mer som en privat(nåja..) bostad än under värnpliktstiden. Det kommer troligtvis också finnas tvättmaskin så man kan tvätta sina kläder. Det jobas på det iaf..
På en genomgång om NBG kom frågan upp om det skulle bli tillåted att ha TV på logementet, svaret blev "Tycker du det är rimligt att ha TV i din bostad?".
Det låter ju bra men var kommer detta kunna uppfyllas?
Under T3 så finns kanske förutsättningar att lyckas men inte under T4 då en ny kull vpl har ryckt in. Var ska alla bo och hur ska man kunna lösa mys-pyset?
Krook nynnar på: "Vad säger svenska folket när de får en sup? Jo, jag tackar"
För er som inte förstod så ska den sjungas som Södermanlands Regementes marsch/K
QUOTE (Harald @ Jan 21 2007, 11:26 )

Fick idag reda på att det är 63 kronor PER måltid som gäller på F17, vilket är helt katastrofalt!!!
Jag har fått uppgiften 57 kronor från självaste köket på F17. Visserligen från 15:e december 2006. Jag undrar var du har fått din uppgift från och när, så att vi lättare kan bilda oss en uppfattning om vilken summa som är den mest trovärdiga.
Mvh Harald
Harald,
Fick min uppgift från min gruppchef på F17 som ringde förra veckan. 63 sek/måltid. Han visste inte vad en frukost kostade.
Nån nämde matlåda? Var har ni tänkt att ni ska tillaga den?? Är det bara jag som inte bor runt Ronneby eller??
lucky luke
Jan 27 2007, 12:21
Någon som har koll på när UK är, samt när får man besked om man kommit med eller inte?
Fått höra att UK är v 12-13, trodde dock att det var datumet man fick besked.
Kingecho1
Jan 28 2007, 23:59
Jaha det var 30 min kvar o man trodde man kunde stå emot!!

Men nej då klart man hittade 2st R30 befattningar o söka. Jajaja bara hoppas att de inte ringer då
För övrigt någon som vet något om det 21. ingenjörkompaniet? Är R30 utbildningen också T3 eller bara kortare delar?
Jag var slö och har inte haft tid att läsa igenom hela tråden. Men det jag undrar över är om det finns någon övre åldersgräns för att kunna söka? /Gusten
Kimster
Feb 6 2007, 21:24
I princip nej
acidflash
Mar 9 2007, 04:21
Är det folk som har sökt, fått svar än?
Eller när hade dom tänkt att berätta om man kommer med eller inte.
Lindeberg
Mar 9 2007, 12:39
QUOTE (acidflash @ Mar 9 2007, 04:21 )

Jag har blivit kontaktad per mail av en rekryteringsansvarig.
acidflash
Mar 9 2007, 13:05
QUOTE (Lindeberg @ Mar 9 2007, 12:39 )

Jag har blivit kontaktad per mail av en rekryteringsansvarig.
Okej. Dom tar bara kontakt via mail eller?
Nej, telefon är funkis också.
lucky luke
Mar 10 2007, 16:26
QUOTE (acidflash @ Mar 9 2007, 04:21 )

Eller när hade dom tänkt att berätta om man kommer med eller inte.
UK ska tydligen vara v 13, så antingen då eller inom dom närmaste veckorna, beroende på tjänst och förband.
Många får ju svar direkt av den som rekryterar men huvuddel torde få besked v715-16.
/K
Nu har det gått så långt att denna tråd flyttas till där den hör hemma, SOLDINT
spelkatt
Mar 11 2007, 10:52
Jag tror En21 ska ha sin UK v11-12, men det kan mycket väl ha ändrats.
Kingecho1
Mar 11 2007, 21:49
QUOTE (Krook @ Mar 10 2007, 20:22 )

Nu har det gått så långt att denna tråd flyttas till där den hör hemma, SOLDINT
Som Gert Fylking säger
Äntligen!!
Erik Gustav
Mar 12 2007, 14:12
angående den eminenta diskutionen om T-55 vs. Strf 90:
Jag är säker på att Strf 90 har mycket goda chanser att slå ut en T-55 i grundversion om 90n skjuter i förhand.Dom moddade 55orna med tilläggsskydd är det värre med. På en fim på youtube, Cv 90 firepower så så visas en sekvens när en moddad Strf 9040 plöjer omkring på ett övningsfält och sjuter skarpt mot olika mål, däribland en 100 mm tjock stålplåt vinklad i 45 grader som sjuts igenom. 100 mm är ochså så tjockt som frontpansaret på en T-55 är. Dock har det visats sig att T-55 klarat flera direktträffar av 90 mm pansarspränggranater under dom sydafrikanska räderna mot rebelläger i grannländera. Å andra sidan har sydafrikanerna minst en gång slagit ut en 55a med en skur 20mm pansarbrytande ammunition mot vagnschefens kupol. Det står i boken Combat training manual från 1993.
Jag tror att NBG blir ett välfungerande förband men det kan bli problem med den strategiska transporten. Hur kan NBG sättas in nationellt?
/ Erik Gustav
Kn Glock
Mar 12 2007, 21:29
Vecka 12 är ett tips för de som väntar på telefonsamtal ang NBG. Ni läste det här först.
QUOTE (Kn Glock @ Mar 12 2007, 21:29 )

Vecka 12 är ett tips för de som väntar på telefonsamtal ang NBG. Ni läste det här först.
Och får man inget samtal vecka 12 ska man inte ge upp, det kan tänkas att det ringer under vecka 13 istället.
tikvah
Mar 12 2007, 21:49
Om man däremot är sugen på att bli norrlänning och hamna i Boden är V13 ett lika hett tips ;)
QUOTE (tikvah @ Mar 12 2007, 21:49 )

Om man däremot är sugen på att bli norrlänning och hamna i Boden är V13 ett lika hett tips ;)
Utveckla!
//Beck, som sökt alla missioner och vakanser sedan muck!
Mattsson
Mar 13 2007, 14:23
Hur funkar det med ringveckor egentligen, ringer dom tills man svarar eller tar dom nästa namn på listan? Kontaktar dom en även om man inte platsar?
BARBIE
Mar 13 2007, 15:02
QUOTE (Mattssonmannen @ Mar 13 2007, 14:23 )

Hur funkar det med ringveckor egentligen, ringer dom tills man svarar eller tar dom nästa namn på listan? Kontaktar dom en även om man inte platsar?
Det är nog väldigt individuellt för den som ringer. De flesta PC har nog en ganska bra bild av vilka de vill ha, sedan fyller de ut med folk de tror passar in(bra meriter, referenser, udda kompetenser mm).
lucky luke
Mar 13 2007, 22:13
QUOTE (Beck @ Mar 13 2007, 08:15 )

QUOTE (tikvah @ Mar 12 2007, 21:49 )

Utveckla!
//Beck, som sökt alla missioner och vakanser sedan muck!

Ringvecka för I19 v13 helt enkelt, så ha telefonen igång då
Erik Gustav
Mar 14 2007, 12:41
Kan NBG sättas in som direkt stridande trupp? t e x att land X invaderar Nation Y. Nation Y ber NATO om hjälp men NATO nekar då dom är upptagna i mellanöstern. Y ber då EU om hjälp som lovar att skicka dit några battlegroups.
Skulle det kunna gå?
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 14 2007, 12:41 )

Kan NBG sättas in som direkt stridande trupp? t e x att land X invaderar Nation Y. Nation Y ber NATO om hjälp men NATO nekar då dom är upptagna i mellanöstern. Y ber då EU om hjälp som lovar att skicka dit några battlegroups.
Skulle det kunna gå?
Ja, det skulle nog kunna vara en möjlighet.
/K
kerran
Mar 14 2007, 21:01
Hur många soldater klarar NBG av att förlora i strid under en stor offensiv?
Säg att NBG skulle bli utsatt för något i stil med Tet offensiven under Vietnamkriget där USA, Australien och Syd Korea sammanlagt hade drygt 4000 stupade och ca 16 000 skadade soldater under offensiven. På Nordsidan stupade ungefär 45 000 man under Tet offensiven.
Vad menar du med den frågan? För mig verkar frågan helt ovidkommande men du får gärna bevisa motsatsen med att tydliggöra vart du vill komma.
NBG består i sin helhet av ca 2000 man.
Hur många som kan gå åt med bibehållen taktisk effekt låter jag vara osagt. Det är förmodligen hemligt i alla fall.
/K
Kingecho1
Mar 14 2007, 21:23
QUOTE (kerran @ Mar 14 2007, 21:01 )

Hur många soldater klarar NBG av att förlora i strid under en stor offensiv?
Menar du utan att förlora sin slagkraft? Eller utan att kunna lösa sina uppgifter alls eller delvis? Eller utan att hemländerna tar hem sina trupper? Eller utan att hemlandet förlorar politiska poäng? Eller utan att soldaterna i NBG strejkar? Eller utan att hemländerna slutar skicka nya trupper? Eller utan att medlemsländerna beslutar att lägga ner Battlegroup tänkandet? Eller......du måste helt enkelt utveckla din fråga!!
Erik Gustav
Mar 14 2007, 21:33
Om sedan NBG anländer till land X och möter pansaroffensiven med kännbara förluster, hur går det då? den svenska opinionen lär inte gilla det. NBG är ju inte så tungt beväpnat iallafall kan dom väl inte möta en pansarstöt.. men dom kan säkert bekämpa lättare fiender motsv. gerilla eller rebeller.
/ EG
kerran
Mar 14 2007, 21:35
Ja, frågan har flera dimensioner.
1. Innan slagkraften går förlorad
2. Kan deltagarländerna Finland, Norge, Sverige, Estland och Irland ha olika smärt trösklar vad gäller stora förluster och olika acceptans för dessa på hemmaplan? OM, kan det i så fall skapa stora splittringar inom NBG om hur styrkan bör ledas i ett mycket trängt läge där kännbara förluster uppstår?
Kingecho1
Mar 14 2007, 21:51
ALLA förluster kommer att vara oacceptabla!! Vad du räknar som stora förluster vet jag inte men jag har då svårt att se ett realistiskt scenario där det kommer gå åt 100-tals soldater! Hur NBG skulle klarat sig i Vietnam ex. är mig fullständigt ointressant. Likväl andra hypotetiska orealistiska scenarion!!
Självklart tänker man olika på olika platser i världen likväl som man tänker olika i Stockholm och Bjurträsk. Men är det verkligen det som frågan är? Huruvida folk i olika länder KAN tänka och bete sig olika? Självklart är ju svaret i så fall!!
kOsOvOlinO
Mar 16 2007, 03:27
Det är alltså v12 o 13 som gäller...... även för Ing 2?????
spelkatt
Mar 16 2007, 07:37
Det är alltså v12 o 13 som gäller...... även för Ing 2?????
När jag hörde mig för var det 11-12 som gällde, men det kanske inte gäller numera. Men en idé är ju att sitta och vakta telefonen nästa vecka.
cloudsurfer
Mar 16 2007, 07:48
vet inte sanningshalten i det men under uttagningen till FE01 så ställdes den frågan om smärtgränsen för förluster och vill minnas att för hela NBG så sas det 10 % ca 200 man innan smärtgränsen var passerad. sen låter det lite mycket för ett så litet land som sverige utan tidigare strid och liksäckar som staplas på hög upplevelser.
tror inte det blir många fler battlegroups isf
ShyGuy
Mar 19 2007, 20:33
Jag blev uppringd v10. Oklart dock om jag fick tjänsten eller om det var en "intressekontroll". Fick beskedet att de officiella samtalen kommer runt v13. Kan hända att de har ringt flera personer till samma tjänst. Vad vet jag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.