QUOTE (Kingecho1 @ Nov 9 2006, 00:01 )

Kom på några frågor som någon kanske har svar på??
* Vad händer efter den 31/6 2008 med förbandet? Då man går ner från R10. Framgår ju iofs att man fortfarande är anställd men är den enda skillnaden att man går ner till R30 eller? Hur fungerar just denna biten för t.ex. IA06? Hoppas lite på att det sista halvåret kanske skulle kunna ske på normal R30 basis från hemmaplan. Man är ju lite sugen och 1års studieuppehåll skulle ju kunna fungera men mera än det skulle nog kosta mera än det smakade tror jag.

Enligt vad jag har förstått så fortsätter vht som vanligt dvs 40 timmar i veckan.
Den finska rekryteringen till BG:n samt de öppna befattningarna med löner, allting dock på finska, finns att beskådas här:
http://tietokannat.mil.fi/eubg/content.php...&page_id=16
Mattan
Nov 10 2006, 20:41
Sitter och funderar lite på om en gammal underrättelseledare från 2004 skulle kunna vara aktuell som radaroperatör på en Unde23... Någon som har en åsikt om hurvida jag är helt ointressant för förbandet? Skulle var grymt intresserad av att få vara med och verkligen göra det jag tränade för.
Mattan
Nov 10 2006, 20:45
QUOTE (simon @ Nov 10 2006, 21:42 )

Att söka går ALLTID!
Visst går det alltid att söka men man vill ju alltid veta om ens chanser är realistiska. Det utbildas ju trots allt minst 6 operatörer om året så kanske skulle prata med deras föräldrar så de hotar med indragen veckopeng om de åker

* Står ju att ex. mekskytte kompanierna ska ha en st/tr pluton men tycker mig inte se de befattningarna ute. Hur är det tänkt där? Någon som vet något om just UH-bitarna? Verkar inte vara många av förbanden som ex. ska ha kockar enligt befattningslistorna? Kanske bara blir guldburk

Tanken är att det är grönpåsar som ska utspisas :P (för 41. Rapid Reaction Battalion)
Hur vore det om 41. Rapid Reaction Battalion går högvakt 2008-01-01 och framåt ca. 2 månader.
Låter som en bra idé eller hur?
Men vem ska annars gå?
/K
Amf, Flottan och Flygvapnet kommer ha värnpliktiga då.

* Står ju att ex. mekskytte kompanierna ska ha en st/tr pluton men tycker mig inte se de befattningarna ute. Hur är det tänkt där? Någon som vet något om just UH-bitarna? Verkar inte vara många av förbanden som ex. ska ha kockar enligt befattningslistorna? Kanske bara blir guldburk
IA06 får fixa sitt egna käk som vilka anställda som helst, kanske något liknande här? (obs, har inga belägg för att det kommer bli så för nbg) Har väl lite med skatteverket att göra det där...* Den taktiska reserven. Hur fungerar den? Är det ett vanligt mekskytte förband bara att man heter taktiskt reserv men man tränar likadant som de andra? Eller är de kanske nedbantade? Eller är det ett R30 förband som mera är inriktat på att avlasta de andra förbanden? Eller.......???
* Vad händer efter den 31/6 2008 med förbandet? Då man går ner från R10. Framgår ju iofs att man fortfarande är anställd men är den enda skillnaden att man går ner till R30 eller?
Hur fungerar just denna biten för t.ex. IA06? Hoppas lite på att det sista halvåret kanske skulle kunna ske på normal R30 basis från hemmaplan. Man är ju lite sugen och 1års studieuppehåll skulle ju kunna fungera men mera än det skulle nog kosta mera än det smakade tror jag.
Jadu, ganska svårt att svara på för IA06 del då informationen är knapphändig. Om jag tillåts spekulera lite så känns det som allt hänger på vad som har hänt fram till sommaren, KS16 ligger ju och lurar i vassen framåt hösten. Har IA06 varit ute på något så tror jag det blir buisness as usual, dvs utb på regementet. För IA06:s del tror jag det är tveksamt med R30 i hemmet (obs spekulationer)* Eftersom man inte går på beredskap förrän den 1/1 2008 så borde man väl kunna tillhöra ett annat registerförband fram till dess? Det borde ju bara vara som vilken anställning som helst. Särskilt som då inte NBG inte omfattas av pliktlagen!! Vore ju kul o få säga till Plutonchef att måste begära tjäntledighet för mission med IF06 :P
Frågan är hur sugna folk är på att rekrytera/släppa iväg folk till andra styrkor, min erfarenhet var inte possitiv, men du kan ju ha bättre tur! 
Kingecho1
Nov 13 2006, 17:58
QUOTE (alfie @ Nov 13 2006, 01:59 )

IA06 får fixa sitt egna käk som vilka anställda som helst, kanske något liknande här? (obs, har inga belägg för att det kommer bli så för nbg) Har väl lite med skatteverket att göra det där...
Men IA06 har ju en Kokgrupp. Det vill jag minnas iaf?
Frågan är hur sugna folk är på att rekrytera/släppa iväg folk till andra styrkor, min erfarenhet var inte possitiv, men du kan ju ha bättre tur!
Nu var det ju mest ett teoretiskt hypotetiskt humoristiskt tänkande. Antar nog att de kollar listorna och kanske säger nej därför? Men rent teoretiskt borde det inte finnas något som stoppar då T3 borde räknas som vilken anställning som helst och inte skapa konflikt med beredskapen och beredskapen kommer ju aldrig bli dubbel så där finns inte heller några problem. Men eftersom det är samma organisation så kanske de säger stopp?
T3 ska ägnas åt utbildning och samträning så jag tror att det kan bli lurigt att göra en hel mission då. Däremot så kan förstärkning av mission under en kortare period kanske fungera.
/K
Kingecho1
Nov 13 2006, 19:51
QUOTE (Krook @ Nov 13 2006, 18:27 )

T3 ska ägnas åt utbildning och samträning så jag tror att det kan bli lurigt att göra en hel mission då. Däremot så kan förstärkning av mission under en kortare period kanske fungera.
/K
Men de måste ju släppa en enligt pliktlagen! Det är ju det som är humorn i det hela! Muhahahahahaha. :P
Att det sen är lika troligt att det blir mission med IF06 som att jag kommer med i landslaget i fotboll är ju en annan sak.
QUOTE (Kingecho1 @ Nov 13 2006, 19:51 )

QUOTE (Krook @ Nov 13 2006, 18:27 )

/K
Men de måste ju släppa en enligt pliktlagen! Det är ju det som är humorn i det hela! Muhahahahahaha. :P
Att det sen är lika troligt att det blir mission med IF06 som att jag kommer med i landslaget i fotboll är ju en annan sak.
Ja, de måste släppa dig enligt pliktlagen, men det kanske kan ses som annan tidsbegränsad anställning varvid NBG-kontraktet sägs upp? Det är trots allt två tidsbegränsade anställningar vi pratar om.
Jag är helt övertygad om att du skulle tvingas välja.
/K
Mattan
Nov 13 2006, 22:04
Läste på Värnpliktsnytt att alla som gjort värnplikten de senaste 4 åren har fått brev hem ang NGB för att öka rekryteringsbasen. Är det något som ni redan fått eller är det på väg ut, har nämligen inte fått ngt själv.
Skuggan
Nov 13 2006, 22:09
hade du över X77 i betyg?
det är bara de som hade över X77 som verkar ha fått, dvs de som kan komma på tal för NBG...
Mattan
Nov 13 2006, 22:28
Jag hade X87 så jag klarar mig på den punkten. Var det länge sedan ni fick breven?
QUOTE (Kingecho1 @ Nov 13 2006, 17:58 )

QUOTE (alfie @ Nov 13 2006, 01:59 )

IA06 får fixa sitt egna käk som vilka anställda som helst, kanske något liknande här? (obs, har inga belägg för att det kommer bli så för nbg) Har väl lite med skatteverket att göra det där...
Men IA06 har ju en Kokgrupp. Det vill jag minnas iaf?
Ja, IA06 har en egen kok grupp, men de ska ju utbildas i hoppskott mm de också. När utb sker långt från P7 delas ISO/rations ut, i övrigt är det att fixa sitt egna krubb som gäller.QUOTE
Nu var det ju mest ett teoretiskt hypotetiskt humoristiskt tänkande. Antar nog att de kollar listorna och kanske säger nej därför? Men rent teoretiskt borde det inte finnas något som stoppar då T3 borde räknas som vilken anställning som helst och inte skapa konflikt med beredskapen och beredskapen kommer ju aldrig bli dubbel så där finns inte heller några problem. Men eftersom det är samma organisation så kanske de säger stopp?
Tyckte likadant, dock inte arbetsgivaren...
QUOTE (Mattan @ Nov 13 2006, 22:28 )

Var det länge sedan ni fick breven?
Brevet jag fick var daterat 061030 (men poststämplat redan 061026). Jag muckade för 6 år sedan så antagligen skickas det även till de som gjort missioner, haft beredskapskontrakt mm de senaste åren.
Vinter
Nov 14 2006, 06:41
QUOTE (106 @ Nov 14 2006, 00:34 )

QUOTE (Mattan @ Nov 13 2006, 22:28 )

Var det länge sedan ni fick breven?
Brevet jag fick var daterat 061030 (men poststämplat redan 061026). Jag muckade för 6 år sedan så antagligen skickas det även till de som gjort missioner, haft beredskapskontrakt mm de senaste åren.
Jag fick även ett litet reklamblad från HQ, Får gissa att dom skickar till samtliga som gjort värnplikt de senaste 5 åren. Möjligtvist baserat på betyg.
Christer
Nov 16 2006, 21:10
Sverige får ansvar för battlegroup under 2011. Skönt, då hinner man själv få söka tills den gången iaf.
Ragulin
Nov 18 2006, 00:55
Ansökan skickad idag! Skall bli spännande å se om man blir antagen!!!
Mattan
Nov 19 2006, 21:31
En liten fundering en artlokrr grp operatör tjänar 23700, en förare strf90 tjänar detssamma och så även en skytt strf90. En vattensoldat tjänar 23500 alla dessa är nivå 9 och således meniga.
Varför tjänar då dessa mer än ex en radaroperatör 21000 nivå 9 eller en sjukvårdare nivå 8 21000.
Vem sätter lönerna, vem värderar tjänsterna? Är det helt utifrån ansökningstrycket på tjänsterna som lönerna sätt. För jag anser ju att en sjukvårdare nivå8 borde vara mer "värd" än förare på ett strf90.
Fu Dahlberg
Nov 19 2006, 21:33
QUOTE (Mattan @ Nov 19 2006, 21:31 )

En liten fundering en artlokrr grp operatör tjänar 23700, en förare strf90 tjänar detssamma och så även en skytt strf90. En vattensoldat tjänar 23500 alla dessa är nivå 9 och således meniga.
Varför tjänar då dessa mer än ex en radaroperatör 21000 nivå 9 eller en sjukvårdare nivå 8 21000.
Vem sätter lönerna, vem värderar tjänsterna? Är det helt utifrån ansökningstrycket på tjänsterna som lönerna sätt. För jag anser ju att en sjukvårdare nivå8 borde vara mer "värd" än förare på ett strf90.
Tillgång och efterfrågan kanske?
Mattan
Nov 19 2006, 21:42
Tillgång/Efterfrågan borde ju vara svaret och jag som ekonom ser det ju verkligen så men då frågar jag mig genast:
Eftersom jag inte känner till andra tjänster så bra som den jag själv utbildades till så tar jag den som exempel.
Som radaroperatör/radarman på Unde23 skulle man i NBG tjäna 21000kr
Som Strf90 förare/skytt skulle man i NBG tjäna 23700kr
Vad som då slår mig är att det utbildas maximalt 6 stycken operatörer per år och stationen har bara funnits i org. i två år vilket borde leda till att utbudet av radaroperatörer ligger på kanske 12st +/- några, och man behöver troligtvis iaf 4 till de två Unde23 som ska finnas i NGB.
Om vi då ser på hur många stridsfordonsförare som utbildas varje år så skulle jag gissa (taget ur luften) att de utblidas på P7,P4,I19 och ev någon plats till detta kombinerat med att man utbildat förare på dessa fordon i bra många fler år än 2 ger mig ett mycket skevt förhållande i utbud/efterfrågan och lön.
(Lite bitter över att tjänsten jag kommer söka värderas lägre, men biter i det sura äpplet o söker ändå)
Om du kollar vidare så är lönerna för förare av de flesta fordon 23700. Jag ska inte bli nån gnällkärring, men hur många förare/skytt av 90 fordon krävs det för att fylla upp en mekbat tror du?
Jag håller helt med dig om att lönerna svajar väldigt mellan befattningar. Enligt min åsikt borde även tidigare missioner ge en lönebonus.
Fu Dahlberg
Nov 24 2006, 23:29
QUOTE (Udo @ Nov 24 2006, 19:16 )

Enligt min åsikt borde även tidigare missioner ge en lönebonus.
Åsikter kan alla ha...
Nu är det iofs så, ijallefall på "papper" att de helst vill ha nymuckad personal till tjänsterna...
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov 24 2006, 23:29 )

Åsikter kan alla ha...
Nu är det iofs så, ijallefall på "papper" att de helst vill ha nymuckad personal till tjänsterna...
Hmm, det kommer nog att ändras när respektive förbandschef läser de dokumenterade erfarenheterna från IA06. Det är inte bara bra med nymuckade om jag säger så.
/K
Fu Dahlberg
Nov 25 2006, 19:13
Tro fan det...
Hoppas bara att det går upp för folket bakom skrivbordet också..
J.K Nilsson
Nov 25 2006, 21:32
Nu är det ju lättare att hantera yngre lättledda människor. Kanske det som ominriktningen går ut på till US?
J.K Nilsson
Lindeberg
Nov 25 2006, 22:49
Angående rätten till tjänstledighet från arbetsgivare.
Vid tjänstgöring i utlandsstyrkan är ju arbetsgivaren skyldig att ge mig tjänstledigt under US-tjänstgöringen enligt pliktlagen (eller vad den nu heter)
Jag läste att den lagen icke gällde under NBG-utbildning, men dock under insats (om jag nu minns rätt). Jag har letat som en tok på mil.se, men kan inte finna det igen.
Hur fungerar beredskapstiden? Kan jag jobba med mitt civila jobb, eller är det övningar och grejer då också?
Kingecho1
Nov 26 2006, 00:27
QUOTE (Lindeberg @ Nov 25 2006, 22:49 )

Angående rätten till tjänstledighet från arbetsgivare.
Vid tjänstgöring i utlandsstyrkan är ju arbetsgivaren skyldig att ge mig tjänstledigt under US-tjänstgöringen enligt pliktlagen (eller vad den nu heter)
Jag läste att den lagen icke gällde under NBG-utbildning, men dock under insats (om jag nu minns rätt). Jag har letat som en tok på mil.se, men kan inte finna det igen.
Hur fungerar beredskapstiden? Kan jag jobba med mitt civila jobb, eller är det övningar och grejer då också?
Hmmm nu förstår jag inte riktigt vad du fiskar efter? Eftersom NBG är en heltidsanställning så behövs ju ingen pliktlag då det är samma arbetsgivare (i praktiken) och syftet är detsamma. Menar du att om du nu skulle hinna med 2 heltidsjobb då du kanske råkar jobba på macken strax intill regementet eller kan distansjobba så skulle du gärna vilja ha tjänstledigt från det andra jobbet vid insats?
T3 kommer vara ca 6 månaders utbildning. Därefter är det 6 månader R10 beredskap som sker på plats där du är anställd (P7, I19 osv) med fortsatt utbildning. Därefter är det R30 beredskap som jag har förstått kommer att se ut som R10 beredskapen med skillnad bara i insatstiden. Räkna alltså med att du inte kan jobba med ditt civila jobb på 1,5 - 2 år beroende på insats.
från mil.se
1 juli 2007 - anställs du i Försvarsmakten. Perioden börjar med semester.
augusti - startar utbildningsperioden (tredje terminen)
1 januari 2008 - börjar beredskapsperioden
30 juni 2008 - slutar beredskapsperioden
30 november 2008 - slutar din anställning i Försvarsmakten.
Harald
Nov 26 2006, 02:14
Termin tre varierar i längd beroende på vapenslag. ungefär dubbelt så lång tid för flyfvapnet med inryck i januari/februari.
Antingen så har flygvapen killar/tjejer svårare för att lära eller så är arméfolk jävligt lättlärda
Steken
Nov 26 2006, 02:52
Någon som har den minsta kollen på hur det går med rekryteringen? Min egna högst ovetenskapliga undersökning bland bekanta osv som har betyg nog att bli antagna till NBG verkar intresset väldigt svalt. De ställer sig mer positiva till "vanliga" US. Verkar som om många inte är beredda att avsätta 1,5år, andra är hindrade att flytta pga familj, flickvänner osv.
Själv har jag dock sökt. Så nu är det bara att hålla tummarna.
Trekker
Nov 26 2006, 09:06
QUOTE (Krook @ Nov 25 2006, 18:54 )

Åsikter kan alla ha...
Hmm, det kommer nog att ändras när respektive förbandschef läser de dokumenterade erfarenheterna från IA06. Det är inte bara bra med nymuckade om jag säger så.
/K
Jag har läst de utvärderingar som kommit till andra förband nu, där står det inget om det du beskriver. Vore roligt att veta vad det är som inte fungerat bra?
/T
J.K Nilsson
Nov 26 2006, 11:51
QUOTE (Harald @ Nov 26 2006, 02:14 )

Termin tre varierar i längd beroende på vapenslag. ungefär dubbelt så lång tid för flyfvapnet med inryck i januari/februari.
Antingen så har flygvapen killar/tjejer svårare för att lära eller så är arméfolk jävligt lättlärda

Kanske för att flygmekar och radarobsare inte har sysslat med arméspecifika delar under sin GU. Det är trots allt armémissioner som kräver folk och ställer till det för hederligt arbetande folk.
J.K Nilsson
QUOTE (Harald @ Nov 26 2006, 02:14 )

Själv misstänker jag att det har att göra med att man inte vill släppa ut folk i det civila mörkret för länge mellan muck och att utbildningen startar.
De som muckar från FV nu i december skulle nog vara måttligt intresserade av att börja utbildning mot NBG i juli nästa år om de innan dess hunnit skaffa sig civila jobb, börjat studier osv. Om man däremot fångar upp dem redan i januari så har de inte hunnit med detta...
QUOTE (Trekker @ Nov 26 2006, 09:06 )

QUOTE (Krook @ Nov 25 2006, 18:54 )

Åsikter kan alla ha...
/K
Jag har läst de utvärderingar som kommit till andra förband nu, där står det inget om det du beskriver. Vore roligt att veta vad det är som inte fungerat bra?
/T
Enligt vad jag har läst så hade man dragit slutsatsen att en för hög andel nymuckade inte var optimalt. Föga överraskande.
/K
Vad var det som gick snett då? mognadsgrad? konflikter med de äldre? nått annat?
Leo
QUOTE (Leo @ Nov 26 2006, 21:07 )

Vad var det som gick snett då? mognadsgrad? konflikter med de äldre? nått annat?
Leo
Mer problem helt enkelt.
Någon IA06:are kan säkert redogöra för det.
/K
Krigsmakten
Nov 27 2006, 10:22
QUOTE (Krook @ Nov 26 2006, 21:14 )

QUOTE (Leo @ Nov 26 2006, 21:07 )

Leo
Mer problem helt enkelt.
Någon IA06:are kan säkert redogöra för det.
/K
Jag är rätt nyfiken på den här kritiken. Som jag uppfattat FM:s inställning är viljan att få så nymuckade soldater som möjligt.
Nyligen talade jag med en av försvarsmaktens informatörer med ett par missioner i bagaget. Han var inte så sugen på att söka NBG, han var 24 år. Om inte en sån kille vill söka NBG vem skall då söka av de "äldre"?
Är det någon som vet mer om hur rekryteringen gått så långt?
Harald
Nov 27 2006, 11:39
QUOTE (KD803 @ Nov 26 2006, 18:30 )

Själv misstänker jag att det har att göra med att man inte vill släppa ut folk i det civila mörkret för länge mellan muck och att utbildningen startar.
De som muckar från FV nu i december skulle nog vara måttligt intresserade av att börja utbildning mot NBG i juli nästa år om de innan dess hunnit skaffa sig civila jobb, börjat studier osv. Om man däremot fångar upp dem redan i januari så har de inte hunnit med detta...
Helt rätt! Det är den anledningen som jag fick förklarat för mig när jag besökte F17 förra veckan.
Diskaren
Dec 1 2006, 19:19
sådärja nu har man slängt iväg en ansökan till NGB AR03 som operatör/förare och som mekaniker så man får väll sen om man blir antagen
Vi har haft "en hel del" info om NBG den senaste tiden och när man inte kan svara på enkla (men viktiga(st)) frågor såsom beredskapstid, boende, anställningsform och -tid, samt lönesättning, så har man nog inte så mycket att hämta ur vår årskull. Iaf inte det folket som de själva säger att de vill ha. Min motivation till att söka NBG har gått från hög till jättelåg under hösten, och jag är definitivt inte ensam på kompaniet och bataljonen att ifrågasätta rekryteringsarbetet.
Dessutom så finns det ju inga stridsvagnar med i NBG, och där försvann ju det enda roliga i armén ut genom fönstret. ;) :P
//Simon, som hellre skulle åka på vanlig mission.
Blanco
Dec 22 2006, 01:17
Går NBG ansökningarna helt på de preliminära betyg/plutch´s rekomendation som sätts på värnpliktiga under utb då de ansöker eller är det muck betygen/plutch´s rekomendation vid muck som det går på?
Jonatan
Dec 28 2006, 01:11
QUOTE (simon @ Dec 2 2006, 18:22 )

Vi har haft "en hel del" info om NBG den senaste tiden och när man inte kan svara på enkla (men viktiga(st)) frågor såsom beredskapstid, boende, anställningsform och -tid, samt lönesättning, så har man nog inte så mycket att hämta ur vår årskull. Iaf inte det folket som de själva säger att de vill ha. Min motivation till att söka NBG har gått från hög till jättelåg under hösten, och jag är definitivt inte ensam på kompaniet och bataljonen att ifrågasätta rekryteringsarbetet.
Dessutom så finns det ju inga stridsvagnar med i NBG, och där försvann ju det enda roliga i armén ut genom fönstret. ;) :P
//Simon, som hellre skulle åka på vanlig mission.
När c-17 e klar kommer de väl finnas?
Kimster
Dec 28 2006, 01:53
C17 klar ?
har två frågor.
1. vad för kvalifikation måste man ha för att ansöka till NBG?
2. Har dem problem med att rekrytera folk?
Kingecho1
Dec 28 2006, 15:03
QUOTE (Sayid @ Dec 28 2006, 11:38 )

har två frågor.
Har du ens kollat på FM´s hemsida?
Ställs det högre krav på en soldat som ska ingå i NBG än i något annat förband?
Försvarsmakten ställer lika höga krav på alla som ska tjänstgöra i våra internationella insatser.
För er som är så slöa av julmaten så saxar jag ur följande!
Grundläggande krav
Tjänstgöringen i utlandsstyrkan är speciell. Du är långt hemifrån, du är i en främmande miljö. Sättet att arbeta och leva kanske skiljer sig mycket från vad du är van vid. Du kan utsättas för en mängd påfrestningar av olika slag såväl psykiskt som fysiskt. Erfarenheten har lärt oss att för att trivas med tjänsten och, inte minst viktigt, för att på ett bra sätt klara återanpassningen till Sverige efter tjänstgöringen är följande punkter viktiga:
du är i god fysisk och psykisk kondition
du lämnar inga sociala eller andra problem ouppklarade hemma
du kan samarbeta med andra under såväl pressade förhållanden som under långvarig rutintjänst
du har insett att även andra arbetsmetoder än de du är van vid fungerar
du har tänkt igenom din situation noggrant och verkligen vill satsa på att utveckla dig själv!
De mer formella och mätbara kraven är följande:
Allmänna krav
Du är svensk medborgare.
Du blir godkänd vid säkerhetsprövning enligt paragraf 11 i säkerhetsskyddslagen (SFS 1996:627 och SFS 1999:569).
Du har god fysik.
Särskilda krav
Även om du saknar svensk militär grundutbildning kan du tjänstgöra i utlandsstyrkan. Läs mer om det under rubriken "Civil" i faktarutan till vänster. Det finns många befattningar där vi i första hand söker civil kompetens.
Du som har genomfört svensk militär grundutbildning genom värnplikt måste ha ett vitsord om lägst X77 från din senaste militära tjänstgöring. Förutom de befattningar som kräver genomförd svensk militär grundutbildning kan du också söka de befattningar som är öppna för civila att söka om du har motsvarande efterfrågad kompetens.
Medicinska krav
Du får inte ha någon kronisk sjukdom eller stå under kontinuerlig medicinering.
Du måste ha fullgod tandstatus.
Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat.
Försvarsmaktens Fysiska standard
FM Fysiska standard består av en grundnivå och tilläggskrav. Grundnivån innebär att alla officerare genomför regelbunden fysisk träning. Då en befattning eller uppgift kräver en tydlig och spårbar fysisk förmåga eller speciell fysisk färdighet kommer officeren förutom den regelbundna träningen att behöva genomföra tilläggskrav. Tilläggskraven kommer att vara mätbara och genomföras 1-2 gånger/år.
Förutom officerare gäller FM Fysiska standard övriga anställda med uppgifter inom insatsorganisationen.
På fråga 2 så vet jag inte men chansar, likt vi i femman, på att problemet inte ligger i att det söks av tillräckligt många men kanske att det inte finns flera lämpliga sökande till alla befattningar vilket kan försvåra uttagningarna då man gärna vill ha flera kompetenta till alla befattningarna?
kerran
Dec 28 2006, 17:10
Hur kraftfull kommer NBG vara jämfört med NATOs snabb insats styrkor eller de stora EU ländernas egna snabbinsats styrkor för EU?
Storbritannien, Tyskland & Frankrike är väl några av de större länder som sätter upp egna styrkor?
Är meningen att dessa olika snabbinsats styrkor ska ha olika kompetenser?
QUOTE (Kingecho1 @ Dec 28 2006, 15:03 )

QUOTE (Sayid @ Dec 28 2006, 11:38 )

har två frågor.
Har du ens kollat på FM´s hemsida?
Ställs det högre krav på en soldat som ska ingå i NBG än i något annat förband?
Försvarsmakten ställer lika höga krav på alla som ska tjänstgöra i våra internationella insatser.
För er som är så slöa av julmaten så saxar jag ur följande!
Grundläggande krav
Tjänstgöringen i utlandsstyrkan är speciell. Du är långt hemifrån, du är i en främmande miljö. Sättet att arbeta och leva kanske skiljer sig mycket från vad du är van vid. Du kan utsättas för en mängd påfrestningar av olika slag såväl psykiskt som fysiskt. Erfarenheten har lärt oss att för att trivas med tjänsten och, inte minst viktigt, för att på ett bra sätt klara återanpassningen till Sverige efter tjänstgöringen är följande punkter viktiga:
du är i god fysisk och psykisk kondition
du lämnar inga sociala eller andra problem ouppklarade hemma
du kan samarbeta med andra under såväl pressade förhållanden som under långvarig rutintjänst
du har insett att även andra arbetsmetoder än de du är van vid fungerar
du har tänkt igenom din situation noggrant och verkligen vill satsa på att utveckla dig själv!
De mer formella och mätbara kraven är följande:
Allmänna krav
Du är svensk medborgare.
Du blir godkänd vid säkerhetsprövning enligt paragraf 11 i säkerhetsskyddslagen (SFS 1996:627 och SFS 1999:569).
Du har god fysik.
Särskilda krav
Även om du saknar svensk militär grundutbildning kan du tjänstgöra i utlandsstyrkan. Läs mer om det under rubriken "Civil" i faktarutan till vänster. Det finns många befattningar där vi i första hand söker civil kompetens.
Du som har genomfört svensk militär grundutbildning genom värnplikt måste ha ett vitsord om lägst X77 från din senaste militära tjänstgöring. Förutom de befattningar som kräver genomförd svensk militär grundutbildning kan du också söka de befattningar som är öppna för civila att söka om du har motsvarande efterfrågad kompetens.
Medicinska krav
Du får inte ha någon kronisk sjukdom eller stå under kontinuerlig medicinering.
Du måste ha fullgod tandstatus.
Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat.
Försvarsmaktens Fysiska standard
FM Fysiska standard består av en grundnivå och tilläggskrav. Grundnivån innebär att alla officerare genomför regelbunden fysisk träning. Då en befattning eller uppgift kräver en tydlig och spårbar fysisk förmåga eller speciell fysisk färdighet kommer officeren förutom den regelbundna träningen att behöva genomföra tilläggskrav. Tilläggskraven kommer att vara mätbara och genomföras 1-2 gånger/år.
Förutom officerare gäller FM Fysiska standard övriga anställda med uppgifter inom insatsorganisationen.
På fråga 2 så vet jag inte men chansar, likt vi i femman, på att problemet inte ligger i att det söks av tillräckligt många men kanske att det inte finns flera lämpliga sökande till alla befattningar vilket kan försvåra uttagningarna då man gärna vill ha flera kompetenta till alla befattningarna?

står det nåt om att man måste ha gymnasiebetyg?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.