QUOTE (Conan @ Sep 25 2005, 13:39 )
QUOTE (Anglarna @ Sep 25 2005, 13:06 )
Fick ut min m/87-uniform i veckan och tog hem den i helgen för att sy på kragspeglarna och även lite knappar som inte satt så bra. Dock så hann jag inte kolla hur kragspeglarna ska sitta innan vi fick åka hem, det blev lite ont om tid och hann därför inte med det. Jag har kollat igenom reglementet lite grann men inte hittat något hur kragspegel ska sitta, bara själva märket (för truppslaget) som man sedan sätter fast.
Om det redan finns någon tråd om detta ber jag om ursäkt, men lyckades inte hitta någon när jag sökte.
Inget skall sys på m/87.
Förhoppningsvis har ni blandat ihop m/87 med m/90, eller kragspeglar med hylsor och sy med att vika nålar på metallmärken...
Se uniformsreglementet som går att ladda ned från mil.se
Truppslagstecken nålas direkt på kragen....
Det ska visst sys på 87-an, såvida det inte är meningen att jag ska limma fast de två kragspeglarna jag fick ut (och om jag inte minns fel så får man inte limma fast saker på uniformerna). Det är inte de vanliga m/58-speglarna. Enligt reglementet så är det "kragspegel m/60", de är mycket mindre än 58-speglarna och består av en färg, färgen varierar beroende på vilket truppslag man tillhör.
QUOTE (simon @ Sep 25 2005, 13:42 )
Jag är ganska säker på att iaf Lv6 och T2 har en sorts "kragspeglar" på m/87 (Lv6 har röda och T2 mörkblå).
Jepp, stämmer bra det. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har vissa truppslag kragspeglar, i alla fall enligt reglementet.
Luftvärnet har röda, Ingenjörtrupper och VVK har svart, Signaltrupper har grönt och Trängtrupper har blå.
Edit:
Under tiden jag skrev detta inlägget så svarade även dxl. Angående det du skrev att inget, utöver knappar, ska sys kanske stämmer. Jag har inte fått någon information alls om det, jag fick bara ut uniformen samt alla märken i en påse. Men jag har ändå uppfattningen att de ska sys, eftersom jag dels inte tror att de sitter så bra annars, och dels att jag frågade en kb i min grupp om man får sy fast de med symaskin (och hans svar var ja, han borde veta eftersom hans är "klar").