QUOTE (BertilXerxes @ Sep 23 2005, 16:46 )
Jo - när man inför övningen upptäcker att det fanns gott om lösplugg (7.62) och sedan ute i skogen ser att man har sina 4 magg + 12-15 askar (!) + käk och annat skräp i västen....då vet man att man borde löptränat oftare ;)
Att ha mycket vikt i västen är dock naturligtvis inte västens fel. Packdisciplinen är något jag måste bli bättre på.
Åter till väskan.
Den är utmärkt de gånger man snabbt måste öka västens förmåga att ta mer grejjor - inför en patrull eller liknande. Dock tror jag att man skall vara lite försiktig med att ha den monterad hela tiden. Om du måste ha prylar med dig hela tiden skulle jag nog hellre ta en SS2000 enligt ovan och ha den som en "del" av västen. Det måste man ge AMF - normalutrustningen är en smart grej. Fullpackad SS2000 och fullpackad buttpack är dock ingen smidig kombo...
Slutsats:
1. Lite extra myspys-prylar som du vill ha med dig - packa buttpack!
2. Vill du kunna överleva modell Chris Ryan eller klara 3 dygns strid/överlevnad i vintermiljö - SS2000.
*edit - talspråk & feta fingrar
Vet ju själv när man är ute på övning, har 10st mag till min gamla bettan, en hög med extra askar, å tre drytec portioner i västen. Enligt min tjej ser jag ut som barbapappa när jag har p åmig västen, är i behov av fler fickor så två saker ska jag nog göra nu. 1: köpa en buttpack. 2: försöka komma över mer fickor till SV2000. Skulle vilja ha benfickorna från FJS/överlevnadsvästen å använda i kombination till min väst. Det enda farliga med å ha mycket fickor är att då känner man sig tvingad å fylla dem med massa bra å ha grejer som man aldrig kommer å använda
På tal om ingenting:
Hur gör du vid magasinbyte, använder du en dumpningsficka eller gör du som jag å stoppar dem innanför jackan? Såg att de sålde dumpfickor på recon å tänkte om du hade använt nå liknande?