Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya fickor till SV2000
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
The Trigger
Är det någon som har erfarenheter av rumpfickan från SNIGEL design till stridsväst 2000?
BertilXerxes
Om det är denna du menar - så ja!

Har egentligen bara positiva saker att säga om den - den går snabbt att sätta fast på västen och ta bort tack vare sticklås. Den rymmer ganska mycket (halv stridspackning) - och den håller!

Dock innebär den ett problem som jag inte riktigt hade förutsett...man har en tendens att häva i ganska mycket skräp i den (packdisciplin...jag vet!) vilket gör att den blir ganska tung. Västen är inte direkt konstruerad för att bära så mycket vikt på just det stället (nedre ryggen), i alla fall tycker inte jag det är bekvämt. Så nu funderar jag mer på AMF-varianten att ta en nedbantat ss2000 (utan ryggram och litet liggunderlag mot ryggen) och köra de tyngre grejjorna där istället.

Dock skall jag inte avskriva buttpacken helt och hållet för mig själv. Den dagen jag måste ha radio kommer den definitivt att vara med då jag på så vis kan få undan space i ryggan för radion. Likadant den dagen jag skall montera upp 10 truppmina 12 (som jag fortfarande kallar den).

Mina $0.02
The Trigger
QUOTE (BertilXerxes @ Sep 23 2005, 16:21 )
Om det är denna du menar - så ja!

Har egentligen bara positiva saker att säga om den - den går snabbt att sätta fast på västen och ta bort tack vare sticklås. Den rymmer ganska mycket (halv stridspackning) - och den håller!

Dock innebär den ett problem som jag inte riktigt hade förutsett...man har en tendens att häva i ganska mycket skräp i den (packdisciplin...jag vet!) vilket gör att den blir ganska tung. Västen är inte direkt konstruerad för att bära så mycket vikt på just det stället (nedre ryggen), i alla fall tycker inte jag det är bekvämt. Så nu funderar jag mer på AMF-varianten att ta en nedbantat ss2000 (utan ryggram och litet liggunderlag mot ryggen) och köra de tyngre grejjorna där istället.

Dock skall jag inte avskriva buttpacken helt och hållet för mig själv. Den dagen jag måste ha radio kommer den definitivt att vara med då jag på så vis kan få undan space i ryggan för radion. Likadant den dagen jag skall montera upp 10 truppmina 12 (som jag fortfarande kallar den).

Mina $0.02
*

Jag har också tendensen att packa lite för mycket i västen, som mest har jag haft 30kg amunition å annat bra å ha grejer i den. men då kommer ju problemet med att man inte har nog mycket fickor. Såg denna ficka första gången i lumpen när vi samövade med en grupp från K4. Tyckte att den verkade riktigt praktisk, men han inte undersöka den närmare. Såg nu att de sålde den på recon å undrade om man skulle slå till. camo.gif
BertilXerxes
Jo - när man inför övningen upptäcker att det fanns gott om lösplugg (7.62) och sedan ute i skogen ser att man har sina 4 magg + 12-15 askar (!) + käk och annat skräp i västen....då vet man att man borde löptränat oftare ;)

Att ha mycket vikt i västen är dock naturligtvis inte västens fel. Packdisciplinen är något jag måste bli bättre på.

Åter till väskan.
Den är utmärkt de gånger man snabbt måste öka västens förmåga att ta mer grejjor - inför en patrull eller liknande. Dock tror jag att man skall vara lite försiktig med att ha den monterad hela tiden. Om du måste ha prylar med dig hela tiden skulle jag nog hellre ta en SS2000 enligt ovan och ha den som en "del" av västen. Det måste man ge AMF - normalutrustningen är en smart grej. Fullpackad SS2000 och fullpackad buttpack är dock ingen smidig kombo...

Slutsats:
1. Lite extra myspys-prylar som du vill ha med dig - packa buttpack!
2. Vill du kunna överleva modell Chris Ryan eller klara 3 dygns strid/överlevnad i vintermiljö - SS2000.

*edit - talspråk & feta fingrar
The Trigger
QUOTE (BertilXerxes @ Sep 23 2005, 16:46 )
Jo - när man inför övningen upptäcker att det fanns gott om lösplugg (7.62) och sedan ute i skogen ser att man har sina 4 magg + 12-15 askar (!) + käk och annat skräp i västen....då vet man att man borde löptränat oftare ;)

Att ha mycket vikt i västen är dock naturligtvis inte västens fel. Packdisciplinen är något jag måste bli bättre på.

Åter till väskan.
Den är utmärkt de gånger man snabbt måste öka västens förmåga att ta mer grejjor - inför en patrull eller liknande. Dock tror jag att man skall vara lite försiktig med att ha den monterad hela tiden. Om du måste ha prylar med dig hela tiden skulle jag nog hellre ta en SS2000 enligt ovan och ha den som en "del" av västen. Det måste man ge AMF - normalutrustningen är en smart grej. Fullpackad SS2000 och fullpackad buttpack är dock ingen smidig kombo...

Slutsats:
2. Vill du kunna överleva modell Chris Ryan eller klara 3 dygns strid/överlevnad i vintermiljö - SS2000.

*

Vet ju själv när man är ute på övning, har 10st mag till min gamla bettan, en hög med extra askar, å tre drytec portioner i västen. Enligt min tjej ser jag ut som barbapappa när jag har p åmig västen, är i behov av fler fickor så två saker ska jag nog göra nu. 1: köpa en buttpack. 2: försöka komma över mer fickor till SV2000. Skulle vilja ha benfickorna från FJS/överlevnadsvästen å använda i kombination till min väst. Det enda farliga med å ha mycket fickor är att då känner man sig tvingad å fylla dem med massa bra å ha grejer som man aldrig kommer å använda biggrin.gif

På tal om ingenting:
Hur gör du vid magasinbyte, använder du en dumpningsficka eller gör du som jag å stoppar dem innanför jackan? Såg att de sålde dumpfickor på recon å tänkte om du hade använt nå liknande?
BertilXerxes
Jag kör ju Recons väst 2003 (SV2000 lyser ju fortfarande med sin frånvaro i Uppsala...) - och då har jag en halvvariant med ett snäpplås uppknäppt och dragkedjan till jackan öppen. Det funkar.

Hur upplever du ditt stridsvärde med en väst i den viktklassen? Jag har en teori om att så länge prylarna medförs på ett vettigt sätt (i en bra väst/ryggsäck motsv) så kan man klara av att springa med några extra kilon på kroppen. Visst krävs både styrka och kondition ändå, men man kan fortfarande fungera. Vad säger du?
The Trigger
QUOTE (BertilXerxes @ Sep 23 2005, 21:04 )
Jag kör ju Recons väst 2003 (SV2000 lyser ju fortfarande med sin frånvaro i Uppsala...) - och då har jag en halvvariant med ett snäpplås uppknäppt och dragkedjan till jackan öppen. Det funkar.

Hur upplever du ditt stridsvärde med en väst i den viktklassen? Jag har en teori om att så länge prylarna medförs på ett vettigt sätt (i en bra väst/ryggsäck motsv) så kan man klara av att springa med några extra kilon på kroppen. Visst krävs både styrka och kondition ändå, men man kan fortfarande fungera. Vad säger du?
*

Okej, har ni inte fått SV2000 till eran insatspluton? Har ni fått ut nya hjälmen då?

Det är ingen fara, jag är ganska bastant byggd och så är jag van från lumpen. Var ksp-skytt i min grupp, jag bar med mig ca 30kg ammunition i västen en berghaus på 50-60kg på ryggen å på vintern en jävla pulka, så det jag bär nu i hemvärnet är en dröm fun_icon_nana.gif Men det är ju som du säger, har man en vättig väst/rygga å lite kondis så går det å bära med sig rätt mycket grejer. Använder du SS2000 själv eller?
Nifelhel
QUOTE (The Trigger @ Sep 24 2005, 13:15 )
QUOTE (BertilXerxes @ Sep 23 2005, 21:04 )
*snip*
*

*snip*
Det är ingen fara, jag är ganska bastant byggd och så är jag van från lumpen. Var ksp-skytt i min grupp, jag bar med mig ca 30kg ammunition i västen en berghaus på 50-60kg på ryggen å på vintern en jävla pulka, så det jag bär nu i hemvärnet är en dröm fun_icon_nana.gif Men det är ju som du säger, har man en vättig väst/rygga å lite kondis så går det å bära med sig rätt mycket grejer. Använder du SS2000 själv eller?
*

Hmm.. 30kg am i västen plus vapen, skyddsutrustning, väst med tillbehör och vapen.
Ryggsäck på 50-60kg? Inte vad jag hört! Och sen en pulka ovan på det. :P

Andy Mcnab skrev i Bravo20 att de bar på runt 100kg. Och det var ändå förskönade uppgifter.

Antingen kan du inte räkna eller så ljuger du...*

En vän till mig sade: Normalt mäter man ryggsäckars storlek i volym, inte vikt...

*Eller du kanske ser ut så här???

Fk Satan
30kg Ammo är en del...

låt säga att en 5.56 väger 15gram så ger detta ca 2000skott (10st kassetter till Kulspruta 90) som du bär med dig i västen... sedan tillkommer vikt för vatten samt mat du hade i västen... samt en ryggsäck på 60kg! vad bar du med dig för att packa ngt sådant?

60kg +30kg ammo + 3kg mat&vatten + 2kg för västen + en Kulspruta 90 som väger 7kg... Det blir en del vikt att bära med sig.

60+30+3+2+7 = 102kg i packning & utrustning... för att sedan dra en pulka på detta... Imponerande.

skulle vara kul att se dig springa omkring med en väst som väger minst30kg under en stridsövning samtidigt som du bär med dig övrig utrustning som vapen osv...

ner i skydd -> eldöppnande -> upp -> framåt 5meter ner i skydd -> eld osv... detta skulle vara kul att se clap.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
@The Trigger

Jaså MPJ har börjat bära nästan dubbelt så mycket som när jag låg inne, då kanske vi blir riktiga jägare snart...

Mental Note - Undrar varför andra förband dissar MPJ / MP-säk när vi kommer med sådana här underbara inlägg som The Trigger...
Badboy
QUOTE ([MPJ]Sgt.Ratchak @ Sep 24 2005, 22:53 )
Mental Note - Undrar varför andra förband dissar MPJ / MP-säk när vi kommer med sådana här underbara inlägg som The Trigger...
*

Jag förstår att det dyker upp sånt här sedan Infanteriet gått i graven.. Alla vill väl axla manten efter de riktiga männen, de som faktiskt bar dessa 100+ kilon regelbundet. Enda skillnaden är att vi var tillräckligt drillade att göra det i LK35 +304K...

Det man har, det har man.. camo.gif

/Magnus B
The Trigger
vi vägde upp berghausen på idrott innan vi stack ut på en av våga slutövningar, då vägde den 52kg. SJÄLVKLART så bär man inte med sig den mer än tre meter från fordonet. ss2000 med termos å mat får räcka då. De påståda 30kg var stridsutrustning "fel av mig å bara säga ammo" vapen och stridsutrustning plus en överdrift på några kilo Malajn.gif , 4 kassetter 4x200=800, 4magasin till ak5 4x30=120 Totalt: 920 bulor
14kg, fältflaska 1kg. 1kg hjälm å 7kg vapen.
14+1+1+7=23kg

Så förlåt [MPJ]Sgt.Ratchak riktigt än är vi inga riktiga jägare.

Och ett stort förlåt till alla andra som har blivit kränkta av detta, å jag hoppas att ingen har kommit till skada av detta förutom att min gloria har hamnat lite på sne. saint.gif
BertilXerxes
Nå - insats tillhör jag inte. Mer om detta via PM.

Hjälm 90 (gamla inredningen) har vi - och LK 35 + 304K (men jag kör egeninköpt SS 2000 + Recons Väst 2003).

Efter helgens övning tror jag mer och mer på konceptet med normalutrustning. Dock vill jag nog helst lämna den vid ÅSA1 om jag är GRG-skytt eller laddare. Det ÄR tungt att kriga - så är det bara.
SGT Jakobsson
QUOTE (The Trigger @ Sep 23 2005, 20:04 )
QUOTE (BertilXerxes @ Sep 23 2005, 16:46 )

Åter till väskan.

Slutsats:

*

Vet ju själv när man är ute på övning, har 10st mag till min gamla bettan, en hög med extra askar, å tre drytec portioner i västen. Enligt min tjej ser jag ut som barbapappa när jag har p åmig västen, är i behov av fler fickor så två saker ska jag nog göra nu. 1: köpa en buttpack. 2: försöka komma över mer fickor till SV2000. Skulle vilja ha benfickorna från FJS/överlevnadsvästen å använda i kombination till min väst. Det enda farliga med å ha mycket fickor är att då känner man sig tvingad å fylla dem med massa bra å ha grejer som man aldrig kommer å använda biggrin.gif

På tal om ingenting:
Hur gör du vid magasinbyte, använder du en dumpningsficka eller gör du som jag å stoppar dem innanför jackan? Såg att de sålde dumpfickor på recon å tänkte om du hade använt nå liknande?
*

snigeldesign har även dumpfickor.
Adam Wilhelm
SGT Jakobsson: Dumpfickorna som Recon säljer tillverkas av Snigel. ;)
The Trigger
Har nån av er använt dumpfickan? är de nått att ha eller ska man fortsätta å stoppa in maggen inanför jackan? 7.gif
SGT Jakobsson
QUOTE (Adam Wilhelm @ Sep 26 2005, 14:26 )
SGT Jakobsson: Dumpfickorna som Recon säljer tillverkas av Snigel.    ;)
*

aha! :P
bra tillägg! biggrin.gif
404 Skenberg
Jag har Snigel Design Dump ficka.

Jag har testat den flera gånger.
För min del så funkar den klockrent.
Har testat den både på B-Styrka i kombo med Fjs västen samt när jag spelat airsoft.
Sätter man den bra i utrustningen/uniformen så funkar den klockrent.
Mag ur vapnet ner i ficka i med nytt mag.
Det bliver en naturlig rörelse av det.
Det går mkt snabbare än det vanliga sättet.

Jag har även den så kallade Snigel design Buttpack.
Som jag har monterat på 304K.
Jag har postat mina åsikter om den i en annan tråd.
Men om någon har intresse så ta pm så kan jag berätta om testerna under 5 dygns övn.
Den är värd pengarna är min åsikt.

Obs
Detta är mina personliga åsikter om den som den bygger på mina tester av den i fält och på airsoft banan Unreal-Steel i Halmstad.

Mvh
404 Skenberg
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.