Generellt så är det nog så med gammal klassisk sovjetmateriel att den var precis så bra som den var avsedd att vara.
De sovjetiska konstruktörerna har ju inte haft samma parametrar som västs ingenjörer haft när de designat sina grejor.
Östs styrka har ju legat i att man mer eller mindre kunnat strunta i saker som:
DriftsekonomiDet får kosta vad det kostar m.h.t drivmedel, reservdelar mm (ta driftstiden på motorn till en Mig 29, den är slut efter samma tid som en vanlig väst dito går mellan särskillt tillsyn.. eller liknande

)
Ergonomi och säkerhet, laddautomaten på en T-72 är nog inget jag skulle vilja se in action på nära håll
Överlevnadsförmåga I Leo 2, M1 osv lagras am i ett pansarskyddat utrymme skiljt från stridsutrymmet och försett med blowout-paneler, i T-72 sitter det granater och drivladdingar ite varstans i tornet
Detta har ju gjort att stridsvagnarna t.ex har kunnat göras billigare och lättare, och därför i större numerärer än västs motsvarighet.
Sovjet var däremot svagare på datorer, dock kanske inte så mycket svagare som man gärna ville tro, och den större stridsvagnsnumerären gjorde det förmodligen till en mindre lockande deal att utrusta vagnarna med termiska sikten och avancerade eldledningssystem. Doch misstänker jag att den utrustning de hade i mitten på 80-talet på deras "top of the line" vagnar (T-80 t.ex) inte var så långt efter. Skulle kunna läsa på lite..
Hursomhelst, Gulfkriget, det första, gav nog väst en lite skev bild över hur det hade kunnat sett ut i europa om Ivan hade börjat rulla. Hade Amerikanerna mött vältränade stridsvagnsförband, utan att ha lyxen av 100% battlefield awareness hade det nog inte bara varit T-72 och T-55 torn som hade singlat genom luften. Dagens irakkonflikt har ju visat att RPG i sidan på en Abrams kan göra ett fint hål rätt igenom pansaret, och en 125mm pilprojektil skulle nog kunna skada den med.
Till syvende och sist hänger det nog mer på människorna bakom maskinerna än på maskinerna själva.
Sen är ju kvantitet en kvalitet i sig själv.
Världens mest vältränade armé med världens mest sofistikerade och välbepansrade stridsvagnar har ju förlorat mot dåligt tränade soldater med sämre vagnar förr..
/E