Help - Search - Members - Calendar
Full Version: LTGB 958
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
LJP
När jag för tjugo år sedan gjorde lumpen på Norrbottens Arméflygbataljon, AF1 åkte vi omkring med bl a LTGB 958. Om jag minns rätt fick jag lära mig att det var en ombyggd LTGB 939. Det jag inte minns är hur 958:an skiljde sig från 939:an. Är det någon som kan berätta det för mig?
volvo_viking
Det här lät intressant. Är du säker på att det var 958? Hur var den beskaffad?
//Janne
(www.lowgear.org)
logsqd
Det är inte Ltgb 941 du menar?
uoff
Inte för att jag är nå'n expert på området, men kan det vara Ltgb 938 som avses?
Den ser ju nästan likadan ut som 939 - bara lite kortare axelavstånd.

Ltgb 957 var ju Myrsloken och en eventuell 958 skulle ju då, likt 257, vara klart större än 939. Någon sådan bil som dessutom skulle likna 939 kan jag inte minnas att jag hört talas om.
volvo_viking
Nu måste jag kolla mina kontakter.
//Janne
The Swede
QUOTE (uoff @ Sep 27 2005, 18:16 )
Inte för att jag är nå'n expert på området, men kan det vara Ltgb 938 som avses?
Den ser ju nästan likadan ut som 939 - bara lite kortare axelavstånd.

*

Var det verkligen kortare axelavstånd på 938 jämfört med 939, har för mig att skillnaden var att 939 hade turbo.

The Swede pansar2.png
uoff
QUOTE (The Swede @ Sep 27 2005, 21:14 )
Var det verkligen kortare axelavstånd på 938 jämfört med 939, har för mig att skillnaden var att 939 hade turbo.

Eftersom jag blev lite osäker var jag tvungen att kolla i Lars von Rosens utmärkta bok.
Som jag fattar det hela så fanns både 938 och 939 med olika axelavstånd.
938 med 4,1 eller 4,7 m
939 med 4,7 eller 5,2 m

Någon Ltgb 958 hittar jag för övrigt inte.
volvo_viking
Vad bra, då slipper jag fråga för det var den källan jag hade tänkt använda.

Skillnaden mellan 939 och 938 är ganska stor. 938 hade vad jag vet uteslutande vacuumhydrauliska bromsar och en annan fördelningslåda, mekanisk inkoppling av 4x4, inga diffspärrar på grund av andra axlar, något svagare motor och vinch. Växellådan var K12 eller K13, 939 har vad jag vet uteslutande K-17 låda. Servostyrning saknades. Bilen var något högre i bakvagnen, i alla fall de som jag sett. Fråga mig inte varför - 939 är nämligen byggd så att ramen sluttar bakåt. Det var skillnad på mycket detaljer såsom generator och elsystem. Instrumentpanelen var annorlunda. De flesta 939 hade/har inte turbo. Flygvapnet fick dock ett ganska stort antal turbobilar. När 941:an kom och löste av 939 var det en N-86 med drivande framaxel. Motorn var således en TD-70, vilket torde vara en av de trevligaste motorer som Volvo byggt. I övrigt är det återigen en helt ny bil med få gemensamma komponenter med tidigare modeller.

Det finns eller har funnits en prototypbil som provades ut med däck som ser ut som de som nu sitter på LTGB 30/40. Vad denna hade för beteckning (om den hade någon) vet jag inte.

LTGB 958 klingar dock väldigt bekant.
//Janne
volvo_viking
959 heter ju bogserbilen (Volvo F-85). Skulle kunna vara en bogserkonverterad 939 i så fall? Då skulle beteckningen 958 vara logisk. Du sa att det var en flygbatajon?

I så fall hade den extra draganordning bak och kanske även fram?
Jag har inte sett en sådan bil, bara en teori...
//Janne
Defender
Jag känner också igen 958an, jag har för mig att det var dom 939 som hade blivit förstärkta i rammen.
Användes bland annat för att transportera dom stora radiostationerna, eller nått sådant.

Får rota i mina pärmar.
Defender
Hade fel det var RATGBIL 936 och MTTGBIL 937 jag tänkte på. Men jag känner fortfarande igen 958.
volvo_viking
@defender:

Var det en variant på 939?

Var det de som även hette RBTPTGB 939?
//Janne
Defender
När jag låg inne, så hade vi många olika varianter på 939orna, och jag vill minas att en variant kallades 958. men jag kommer inte ihåg vilken det var.

En spekulation är att 958 är dom omtypade 939na som kronan hade, det var nämligen så att vissa av hytt kombinationerna vägde mera än de 4,5 tonen som är maxlasten för 939. utan dom vägde uppåt en 7-8 ton, det skulle kunna vara dessa man kallade 958. kanske?
volvo_viking
Jag har nu mailat genom länken på mil.se.
Får se om jag får svar om en månad eller så.

Det låter som en vettig teori, fastän de flesta varianter av 939 jag har sett har haft kvar 939 i namnet. Chassievikten för en 938 är 4500 kg. Om man räknar till 300 kg utrustning och bränsle samt förare för en 939, kommer man upp i 4800kg. Totalvikten är 12000kg vilket ger en maximal skåpvikt på 7200kg om skåpet är upphängt direkt mot ramen. Annars lastar en Viking i standardutförande 3000-5320kg
/Janne
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.