Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PG-7 funktionsbeskrivning
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Bostich
Är det någon som har en funktionsbeskrivning på PG-7 (pansarspräng-granaten som används till RPG-7)? Gärna med sprängskisser.

Jag känner till att den utlöses av ett piezoelektrisk PIBD-system, men hur fungerar armering samt självdestruktion.

Tacksam för all hjälp.

Bostich
Bappelsinmannen
QUOTE (Bostich @ Sep 22 2005, 07:46 )
Är det någon som har en funktionsbeskrivning på PG-7 (pansarspräng-granaten som används till RPG-7)? Gärna med sprängskisser.

Jag känner till att den utlöses av ett piezoelektrisk PIBD-system, men hur fungerar armering samt självdestruktion.

Tacksam för all hjälp.

Bostich
*

Terroristvarning??? surprise.gif

Skämt å sidå, av vilken anledning behöver du dessa uppgifter??
Flamdämpare
Kollat i forumet ordentligt?

Tidigare tråd.

Rysk länk.
Bostich
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 22 2005, 10:08 )
Kollat i forumet ordentligt?

Tidigare tråd.

Rysk länk.
*

Självklart har jag kollat på tidigare forum, men de innehåller inte den tekniska information som jag vill ha. Jag är inte intresserad av genomslag eller efter hur lång tid/sträcka som självsprängning sker. Istället är det själva funktionen, d.v.s. vilka säkringar som finns; om självsprängningen är mekanisk eller pyroteknisk samt hur den initieras vid avfyrning.
Trots att det är en mycket vanligt förekommande ammunition så verkar det saknas mer detaljerad information om dess funktion och det är det jag hoppas någon sitter på därute.

Bostich
Bostich
QUOTE (Bappelsinmannen @ Sep 22 2005, 07:55 )
Terroristvarning??? surprise.gif

Skämt å sidå, av vilken anledning behöver du dessa uppgifter??
*

Jag arbetar med ammunitions- och minröjning och denna granat träffas ofta på men ingen verkar veta exakt hur den fungerar utan det mesta är gissningar.
Nu underlättar det inte precis att det finns otaliga kopior med andra typer av tändsystem, men det är PIBD-tändsystemet VP-7M som jag är ute efter.

Bostich
Bappelsinmannen
QUOTE (Bostich @ Sep 22 2005, 10:44 )
Jag arbetar med ammunitions- och minröjning och denna granat träffas ofta på men ingen verkar veta exakt hur den fungerar utan det mesta är gissningar.
Nu underlättar det inte precis att det finns otaliga kopior med andra typer av tändsystem, men det är PIBD-tändsystemet VP-7M som jag är ute efter.

Bostich
*

Ok, det förklarar saken, men det är en sak som vi genomgående borde tänka på, det är inte bara MÖP:ar som läser detta forum, antagligen gör Ivan, Muhammed, BillyBob och andra människor med terroristambitioner det också. dry.gif

//Nisse
Bostich
QUOTE (Bappelsinmannen @ Sep 22 2005, 11:53 )
Ok, det förklarar saken, men det är en sak som vi genomgående borde tänka på, det är inte bara MÖP:ar som läser detta forum, antagligen gör Ivan, Muhammed, BillyBob och andra människor med terroristambitioner det också. dry.gif

//Nisse
*

banghead.gif För den terrorist som vill veta hur man ska använda sig av RPG-7 finns det betydligt bättre källor på nätet än SoldF:

RPG-7 Tactics

Varför en terrorist skulle vara intresserad av mer tekniska detaljer än så har jag svårt att se.

Bostich
Bappelsinmannen
QUOTE (Bostich @ Sep 22 2005, 13:06 )
banghead.gif För den terrorist som vill veta hur man ska använda sig av RPG-7 finns det betydligt bättre källor på nätet än SoldF:

RPG-7 Tactics

Varför en terrorist skulle vara intresserad av mer tekniska detaljer än så har jag svårt att se.

Bostich
*

Nu var väl kanske detta inte ett så lysande exempel.....Men det är klart för din del så bör det vara intressant att inte denna info blir allmän då nästa missil du skall desarmera är ändrad! Malajn.gif

Ooooops på den här var det inte den blåa tråden som vanligt!! laugh.gif
Flamdämpare
*

För att terroristen ska kunna utveckla vapensystemet i syfte att minska effekten av våra motmedel?

ingen verkar veta exakt hur den fungerar utan det mesta är gissningar.

Du och dina kollegor gissar för det mesta när ni desarmerar RPG7 granater?

Hur kan det vara att en person som jobbar med ammunitions- och minröjning och ofta träffar på den typen av granat måste söka information om den på ett MÖP/Hobby forum?
Finns inte den informationen att få via din arbetsgivare?
Rune Frunkh
Hur många granater passande till RPG-7 finns det? Det vore väl bra om terroristerna ägnade sig åt att modifiera dem istället för att skjuta dem på "oskyldiga" medmänniskor. Eftersom terroristernas (motsv.) tekniska kompetens och tillgång på avancerad utrustning sannolikt är tämligen låg, kommer en icke oförsvarlig del av dem att Darwinera sig, eller åtminstone att allvarligt skada sig.

Ärligt talat, hur ofta desarmeras och RPG-7 granater? Antingen har de detonerat och då är det inte mycket kvar att göra, eller så har de inte detonerat och då sprängs de på plats. Jag skulle vilja se den terrorist som bygger en utlösare som t.ex. detonerar granaten först när den tredje soldaten håller i den. Sådana laddningar/bomber kan man göra på enklare sätt.

Vidare, vad har vi för motmedel gentemot RPG-7 granater? Tilläggspansar i form av ERP och "galler". Den terrorist som modifierar granaten att den inte påverkas av dessa borde sannolikt redan blivit anställd av Bofors eller någon annan tillverkare av ammunition.
SteveO
Kolla med Swedec, men det kanske du redan gjort då du jobbar inom am- och minröj.
2Sharp
QUOTE (SteveO @ Sep 22 2005, 16:37 )
Kolla med Swedec, men det kanske du redan gjort då du jobbar inom am- och minröj.
*

Dito, jag blir mycket skeptisk till informationen att du arbetar med EOD och inte har bättre kanaler än soldf att fråga på...

Luktar skitsnack lång väg...
The Swede
Dock så är det så att det finns en person med det namn Bostich uppgivit på Swedec.
Kolla profilen och gör en Googlesökning på namnet.

The Swede pansar2.png
Bappelsinmannen
QUOTE (The Swede @ Sep 23 2005, 06:29 )
Dock så är det så att det finns en person med det namn Bostich uppgivit på Swedec.

The Swede pansar2.png
*

Och det gör ju inte saken ännu mer misstänkt! blink.gif

Mystiken tätnar.....vem är den frågvise Bostich egentligen...... surprise.gif

Vi kanske skall stryka Ivan-spetnaz (han borde ju veta) och Hizbollah-Muhammed (han lekte med dessa redan som tre-åring) så då återstår Redneck Billy-Bob (och då är det säkert Pastorn som hatar Sverige....) ph34r.gif

Så min lysande slutledningsförmåga säger mig att Billy-Bob tänker lämpa av en granat på slottsgården och för att vi inte skall desarmera den så kommer han att förväxla den blå tråden med den röda!!

Tyvärr så har pastorns plan nu avslöjats så han får åka hem med svansen mellan benen!!
Och detta tack vare SoldF´s säkerhetsmedvetna medlemmar!!
banan_rock.gif
Bostich
Trevligt med ett ett forum där en seriös fråga mest leder till en massa tjafs.
Flamdämpare
Har du kontraktat nedanstående organisation?

Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum, SWEDEC
Box 1003
575 28 EKSJÖ
exp@swedec.mil.se
0381-180 00
0381-184 14

Annars kan du ju kontakta deras:
Nationella och internationella samarbetspartners

-SVENSKA SAMARBETSPARTNERS INOM FÖRSVARSMAKTEN
Internationell verksamhet på Högkvarteret
Swedint
Operativa insatsledningen
4. sjöstridsflottiljen
Totalförsvarets Skyddscentrum
Försvarets Hundtjänstenhet/FHTE
Försvarets Materielverk
Försvarsmaktens IT-stöd för geografisk information/GeoPres
Högkvarteret

-ÖVRIGA
Krisberedskapsmyndigheten/KBM
Kustbevakningen
Rikspolisstyrelsen/RPS
Räddningsverket/SRV
Totalförsvarets Forskningsinstitut/FOI
Tullverket
Scanjack AB
Sida
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen
Röj-en-mina/Svenska FN-förbundet
Swedish Standards Institute/SiS

-INTERNATIONELLA SAMARBETSPARTNERS

-MINE ACTION
Croatian Mine Action Center
Danish Demining Group
Danminar
DOK-ING
Halotrust
Hydrema
Norsk Folkehjelp
IMSMA Information Management for Mine Action
ICRC International Committee of the Red Cross
Mines Advisory Group (MAG)
Mine Action Information Centre at James Madison University
NPA Norwegian People's Aid
VVAF Vietnam Veteran's of America Foundation

-MILITÄRA SAMARBETSPARTNERS
DANDEC Danish Demining Centre
Finska Försvarsmakten

-FORSKNING
ITEP Int' Test and Evaluation Program for Humanitarian Demining
JRC Joint Research Centre (ISPRA)

-FN
GICHD Geneva International Centre for Humanitarian Demining
UNICEF United Nations Children's Fund
UNMAS United Nations Mine Action Service
UNOPS United Nations Office for Project Services
UNDP United Nations Development Programme

Måste få ställa en motfråga, För vems räkning röjer du RPG7-Granater om inte SWEDEC:s?
Om det finns privata företag i Sverige som sysslar med sånt så bör du påminna din chef om Arbetsmiljölagen 3:e kapitlet 2:a paragrafen som handlar om arbetstagarens rätt till trygghet.
Bappelsinmannen
QUOTE (Bostich @ Sep 23 2005, 10:35 )
*

Men Jeeeesus, vart tog ditt sinne för humor vägen??? surprise.gif
Är möjligtvis ordet Ironi bekant för herrn?? :P
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Sep 23 2005, 05:29 )

The Swede pansar2.png
*

Jag ser ju dock inget namn när jag kollar en profil? Men jag är ju ingen fena på detta...

Bostich: då forumet har upplevt div. mer eller mindre korkade personer och dessutom en hel del skitsnack kan det finnas en viss skepticism mot vissa frågor (och hur de ställs).
Jag tycker fortfarande att det ÄR märkligt och luktar skitsnack lång väg.
(att soldf forum ses som en bättre kanal för information än swedec och den kunskapen som finns där)

Men givetvis kan jag ha helt fel.
The Swede
QUOTE (2Sharp @ Sep 23 2005, 16:12 )
QUOTE (The Swede @ Sep 23 2005, 05:29 )

The Swede pansar2.png
*

Jag ser ju dock inget namn när jag kollar en profil? Men jag är ju ingen fena på detta...

*

Klicka på Bostich användarnamn i den lilla rutan till vänster om hans inlägg så får du upp hans profil, där står hans namn.
Kör sedan det namnet i Goggle och kolla vilka träffar du får.
Stella-Polaris
Varför inte helt enkelt skriva till tillverkaren och fråga???
Alternativt gå in på deras försäljningssite och kolla vad som står där..
Borde inte vara helt omöjligt..
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Sep 23 2005, 17:20 )
Klicka på Bostich användarnamn i den lilla rutan till vänster om hans inlägg så får du upp hans profil, där står hans namn.
*

Hemskt ledsen, hittar inget namn någonstans..... Malajn.gif
The Swede
QUOTE (2Sharp @ Sep 23 2005, 19:30 )

*

*

Åfan, är det kanske ändrat så att bara BLÅGUL ser namnet?
Nåväl, det namn han uppgivit stämmer med en person som jobbar på Swedec.

The Swede pansar2.png
Bappelsinmannen
QUOTE (The Swede @ Sep 23 2005, 18:32 )
QUOTE (2Sharp @ Sep 23 2005, 19:30 )

*

*

Åfan, är det kanske ändrat så att bara BLÅGUL ser namnet?
Nåväl, det namn han uppgivit stämmer med en person som jobbar på Swedec.

The Swede pansar2.png
*

Anyway... Det luktar skitsnack och wannabee lång väg om mannen i fråga... Det är i allafall min åsikt. rlwhore.gif
dxl
Väldigt OT men där man skriver sitt namn står det även
Obligiratorisk, Ej synlig för övriga medlemmar.
The Swede
QUOTE (dxl @ Sep 23 2005, 20:35 )
Väldigt OT men där man skriver sitt namn står det även
Obligiratorisk, Ej synlig för övriga medlemmar.

*

Jepp, det var en miss av mig.
Tänkte inte på att det var så men man kan ju inte komma ihåg allt. Malajn.gif
SteveO
QUOTE (Bostich @ Sep 23 2005, 10:35 )
*

Vet inte om mitt svar ledde till en massa tjafs. 7.gif
Du kan även använda dig av EOD-IS, då det brukar finnas rätt mycket att ta av där.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.