QUOTE (LeadHead @ Sep 22 2005, 17:50 )
Vore inte det vettigaste att utrusta signalisten med en större säck, typ något i 70-litersklassen.
Min Hagor Patrol 70 l har (invändigt) en hållare på ryggsidan som ser ut att vara anpassad för en typisk truppradio. Tyvärr verkar andra ha haft problem med kvaliteten på just den säcken. Jag har tyvärr nästan bara använt den som "resväska" och shoppingbag och det säger ju inte så mycket om hållbarheten.
Det borde väl finnas andra säckar med liknande lösning...?
är inte hagor israelisk?
och enl lite andra trådar har israelerna vidare utvecklat ra 145 till ra 146.
lite självklart att en hagor-säck då har en ficka/hållare för ra av den typen.
jo jag vet ra 145 är från början amerikansk men israelerna brukar den rätt friskt.
vad gäller mesar och hållare:
en kompis slaktade en haglöfs tight klon från stadium med gott resultat.
gissa om den fick användas?
nä ra 145:an kunde ju ta skada av att inte vara monterad på lk 35 mes.
de sambandsansvariga samt regelryttarna, gnällde i kapp tills radion monterades på mes.
lite kul är att de flesta som gnäller om hur man bär ra, är de som aldrig har bärt en själv.
jag må vara felskapt men jag fick modda min mes rätt kraftigt för att få den att sitta någorlunda bra.
byggde med lite 16 mm vp-rör som jag fixat från en elektriker, lite skumgummi från stadens bilfabrik och ett avbärarbälte från haglöfs.
rören bockade jag till så att ra´n kom ut lite från mesen och sedan spänns den fast med civila spännremmar, 22 cm breda.
skummgummit monterades på mesen för att göra den behagligare mot ryggen.
större dimentioner av vp-rör funkar också utmärkt för antennförvaring.
finns upp tom 63 mm, om jag inte minns fel.
ända nackdelen är väl att de funkar dåligt på ställen med riktig vinter :P
ställ krav på din chf och förklara att de är ändå du som kommer att jobba med radion.
och om du möter motstånd från vissa sambandsansvariga, så det skall vara så.
för enl dem är man ingen signalist förren man väger över 100 kilo