Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Våra resurser
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
Hjelm
Hittade den här infon på en sida och tänkte dela med mig, tyckte faktiskt det var lite intressant att få en enkel och konkret helhets bild över vilken styrka vi egentligen besitter.

Arméns Operativa insatsförband ca 110 000 personer.

1 divisionsstab med ledningsförband
6 armébrigadledningar med ledningsförband
1 artilleriregementsstab med ledningsförband
7 underrättelse-, säkerhets- och jägarbataljoner
6 ingenjörbataljoner
7 luftvärnsbataljoner
Ca 15 fristående kompaniförband
16 mekaniserad bataljoner
4 artilleribataljoner
4 pionjärbataljoner
4 underhållsbataljoner
6 stadsskyttebataljoner
Nationella skyddsstyrkor(ca 85 000 personer).

4 Militärdiskriktsstaber med ledningsförband
Ca 15 jägar- och skyttebataljoner
Ca 15 ingenjörkompanier
Hemvärnsförband omfattande ca 150 hemvärnsbataljoner
Flygvapnet mobiliserar ca 15 000 personer.

5 JAS39 flygdivisioner
2 JA 37 flygdivisioner
1 AJS37 flygdivison
3 transportflygdivisioner (centrala)
2 transportflygdivisioner (regionala)
8 basbataljoner (typ 2004)
3 stridslednings- och luftbevakningsbataljoner (typ 2004)
Helikopterförbanden.

2 Helikopterbataljoner
Marinen mobiliserar ca 12 000 personer.

2 sjöinformationsbataljoner med 6 sjöcentraler
2 basbataljoner
2 ytstridsflottiljer
1 minkrigsflottilj
1 ubåtsflottilj
1 amfibiebrigadledning med stödkompanier
3 amfibiebataljoner med kustjägarkompanier

PANSAR

Stridsvagnar(Leopard II A4 och S) - 312st+Bgbv
Strv 121 - 160st(varav 1st B )
Strv 122 - 120st(varav 10st B )
Bgbv 120 - ?st
Brobv 971 - 32st
Stridsfordon 90 - 509st
Strf 9040 - 355st(varav 104st B och 42st C)
Lvkv 90 - 30st(varav 3st C)
Epbv 90 - 42st(varav 8st C)
Stripbv 90 - 56st(varav 2st C)
Bgbv 90 - 26st(varav 3st C)
Pansarbandvagn 302 - 647st
Pbv 302 - 501st(varav 23st B, 33st C och 1st H)
Stripbv 3021 - 76st(varav 15st ATLE, 1st B och 5st C)
Epbv 3022 - 50st(varav 3st C)
Bplpbv 3023 - 5st(varav 1st C)
Rlpbv 3024 - 10st(varav 2st C)
Pjrekpbv 3025 C - 1st
Sjvtppbv 3026 - 57st
Pansarbandvagn 401(MT-LBu) - 610st
Pbv 401 - 435st
Stripbv bat 4011 - 2st
Bgbv 4012 - 90st
Rlpbv4014 - 20st
Stripbv komp 4015 - 3st
Pbv 4020 - 46st
Stripbv brig 4021 - 12st
Sjtppbv 4024 - 2st
Pansarbandvagn 501(BMP 1) - 350st
Pbv 501 - 336st(matrielreserv)
Stripbv komp 5011 - 14st(matrielreserv)
Pansarterrängbil 180(Sisu XA-180) - 18(?)st
Patgb 180 - 18(?)st
Pansarterrängbil 202(Patria XA-202) - 18st
Stripatgb 2021 - 5st
Störpatgb 2022 - 1st
Pejlpatgb 2023 - 2st
Rlpatgb 2024 - 10st
Pansarterrängbil 203(Patria XA-203) - 86st+Nbc
Patgb 203 - 48st
Sjtpatgb 203 - 12st
Stripatgb 203 - 5st
Grkpatgb 203 - 6st
Pvrbpatgb 203 - 7st
Reppatgb - 8st
Nbcpatgb - ?st

TERRÄNGFORDON - 7518st+

Bv206 - 4500st(minus skrot)
Bv308 - 50st
Tgb11/13 - ?st
Tgb20 - ?st
Tgb30/40 - 2700st(minus skrot)
Ptgb - ?st
Ptgb 5 Kombi - 228st
Fllb 2 - 40st

ARTELLERI - 676st

KA-pj m/80 12cm - 16st(matrielreserv)
Grk 12cm - 479st
Bkan 15,5cm - 26st
Haubits 77A - 105st
Haubits 77B - 50st

FLYG - 412st

AJ/S 37 Viggen - 16st
JA 37 Viggen - 47st
SK 37E Viggen - 9st
JAS 39 Gripen - 202st(varav 14st B, 84st C och 14st D)
SK 60 - 103st(150st beställda)
TP 84 - 8st
TP 86 - 2st
TP/S 100 - 10st
TP 101 - 3st
TP 102 - 2st(varav 1st C)
OS 100 - 1st
SH 89 - 1st
S 100B - 6st
S 102B - 2st
UAV Ugglan - 3st

HELIKOPTRAR - 116st

Hkp 4 - 14st
Hkp 6 - 29st(varav 10st B)
Hkp 9 - 20st
Hkp 10 - 10st
Hkp 11 - 5st
Hkp 14 - 18st(inkommande)
Hkp 15 - 20st(inkommande)

FARTYG - 31st

Korvetter Visby - 5st(inkommande)
Korvetter Stockholm - 2st
Korvetter Göteborg - 4st
Minfartyg Karlskrona - 1st
Minröjningsfartyg Landsort - 7st
Minröjningsfartyg Styrsö - 4st
Hydrofonbojfartg Ejdern - 4st
Robotbåt Ystad - 2st
Torped och robotbärgningsfartyg - 2st
Ubåtsräddningsfartyg Belos - 1st
Signalspaningsfartyg Orion - 1 st

BÅTAR - 291st+

Strb90E - 40st
Strb90H - 147st
Grpb - 100st
Tpbs200 - ?st
Patrullbåt Kaparen - 4st
Patrullbåt 51 - ?st

U-BÅTAR - 7st

Gotland - 3st
Västergötland - 4st(2st blir ombyggda till Östergörland och 2st hamnar i matrielreserv)
jonte72
Det är gamla siffror, snart ska försvaret totalt bestå av 30 000 man i krigstid + drygt 30 000 man i Hemvärnet.
Arme'n kommer inte längre ha kvar några Brigader mm.
Hjelm
QUOTE (jonte72 @ Sep 19 2005, 11:49 )
Det är gamla siffror, snart ska försvaret totalt bestå av 30 000 man i krigstid + drygt 30 000 man i Hemvärnet.
Arme'n kommer inte längre ha kvar några Brigader mm.
*

åh fan.. *bortgjord*

BlåGul, lika bra att radera ämnet.
amfvrak
Sen att "du" utelämnade hela amfkåren MEN tog med SSK är ju grovt förnedrande :P Det är ju vi som är viktigast, eller? Malajn.gif

// Amfvrak
Vinter
Det är väll egentligen bara flygvapnet som har klass i sverige nuförtiden B)
Andreas
QUOTE (amfvrak @ Sep 19 2005, 13:59 )
Sen att "du" utelämnade hela amfkåren MEN tog med SSK är ju grovt förnedrande :P Det är ju vi som är viktigast, eller?  Malajn.gif

// Amfvrak
*

Huh?

QUOTE (Hjelm @ Sep 19 2005, 12:30 )
1 amfibiebrigadledning med stödkompanier
3 amfibiebataljoner med kustjägarkompanier

Hur som helst går det nog att hitta mer korrekta listor i någon av de otaliga trådarna som behandlar FB04, det är som redan nämnt en avsevärd skillnad på de flesta fronter.
Skuggan
detdär låter som siffror från 2000 + en del saker som då bara var planerade.
iaf så stämmer det föga överens med dagens siffror, ser tom en del saker som har utgått och skrotats (bkan och Strv 103 (strv S), samt att FH77A inte ingår i Kriorg utan enbart är utb materiel)
jonte72
QUOTE (Vinter @ Sep 19 2005, 14:03 )
Det är väll egentligen bara flygvapnet som har klass i sverige nuförtiden  B)
*

Med 4 divisioner och 60-80 Gripen och 2 basbataljoner?
imint
QUOTE (jonte72 @ Sep 19 2005, 13:40 )
QUOTE (Vinter @ Sep 19 2005, 14:03 )
Det är väll egentligen bara flygvapnet som har klass i sverige nuförtiden  B)
*

Med 4 divisioner och 60-80 Gripen och 2 basbataljoner?
*

Glöm nu inte bort en division med AJS 37 och 37E camo.gif
Yman
Som sagt, några aktuella siffror var det knappast.
HKP 6 har vi avvecklat.
Vi har inte 2 helikopterbataljoner utan 3 skvadroner och en flottiljstab.

QUOTE (Skuggan)
detdär låter som siffror från 2000 + en del saker som då bara var planerade.
Från 2000 stämmer inte på HKP iaf, för då hade vi fortfarande 11 HKP 10, eller 12 beroende på när på året det räknades...

Ingen som har tillgång till en mer korrekt lista? Är trots allt ganska intressant att se våra tillgångar svart på vitt.

//Y
Vysotskij
QUOTE (Hjelm @ Sep 19 2005, 11:30 )
Pansarbandvagn 302 - 647st
Pbv 302 - 501st(varav 23st B, 33st C och 1st H)

7.gif
Någon som har siffror på hur många pebbor som fanns 1970 eller 1980?
Andreas
QUOTE (Yman @ Sep 19 2005, 18:02 )
Ingen som har tillgång till en mer korrekt lista? Är trots allt ganska intressant att se våra tillgångar svart på vitt.

//Y
*

För åtminstone flottan går det att gå in t ex här på f.d. 2.ysflj info om konsekvenserna av FB04 för att se ungefär hur organisationen förändrats i form av nedläggningar och omstruktureringar av flottiljer, fartygsförband och marinbaser. Utifrån det går det ju att uppdatera listan någorlunda om än inte exakt, frågan är hur lätt det är att göra detsamma med t ex arméförbanden, någon som känner sig manad? smile.gif
fogel02
Västergötlandsubåtarna byggs inte om till östergötlandsklass (vilket förövrigt inte ens exsisterar)

däremot så har två st byggts om till södermanlandsklass (den andra gör för tillfället provturer)

Om jag minns rätt så kommer ubåt+ytstrid ha

Korvetter Visby 5st
Korvetter GBG 2st

Ubåt Gotland 2st
Ubåt Södermanland 2st
Belos och Orion
Carlskrona

hur det ser ut på minsidan har jag sämre koll på, samma gäller stödfartygen övriga stödfartyg

Rätta mig om jag har fel
Meteor
Om jag inte minns fel ska vi behålla Stockholmskorvetterna men skrota(?) Göteborgskorvetterna.
Kurtz
Ja är inte vi alla lite blåögda som sitter och läser och skriver på dessa sidor.
Nog har regeringen ett bäst före datum på det som ska kallas
Sveriges Försvar.

Dessa listor e vad som skulle finnas teoretiskt när dom skrevs.
Ordet malpåse och låna marerial ur mob-för är ett kapitell för sig.

Men nog skulle det vara bra med en Försvars minister som Anders Björk igen. Leni Björklund rlwhore.gif Avvecklings ministern . bash.gif

Nej fyfan ........
Vysotskij
QUOTE (Kurtz @ Sep 19 2005, 21:03 )
Men nog skulle det vara bra med en Försvars minister som Anders Björk igen. Leni Björklund  rlwhore.gif  Avvecklings ministern .  bash.gif

Vad gäller förbandsnedläggningar är det nog jämnt skägg mellan FB92 och FB04. Eller du menar kanske att du längtar efter stora och dyra materielbeställningar på saker som inte behövs i FM?

Själv längtar jag efter lite politisk styrning från regeringen och lite operativ styrning från FM.
Mikael
QUOTE (Vysotskij @ Sep 19 2005, 21:06 )
Eller du menar kanske att du längtar efter stora och dyra materielbeställningar på saker som inte behövs i FM?
*

Men det är ju alltid kul med nya leksaker?
Vysotskij
Förvisso. Jag har ett osunt kärleksförhållande till såväl pansarbataljoner som flerrollsflygplan. Det är dock roligare med vältränade förband som kan göra en insats för fred och människoliv här hemma och utomlands.

Jag kan tänka ut många bättre sätt att använda de pengar som Björck och von Sydow shoppade loss. Men det får bli i en annan tråd.
A2Keltainen
QUOTE (Mikael @ Sep 19 2005, 23:02 )

Nej, inte om jag och andra tvingas vara med och betala dem mot våra viljor. Hur mycket MÖP-ståkuk jag än får av tuff militär teknik, så finns det även andra saker vi behöver lägga pengar på, som exempelvis våra barns utbildning, vår sjukvård och vår äldreomsorg. Ett stort försvar med dyr materiel är inget självändamål i mina ögon.
Magnus Redin
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 19 2005, 23:30 )
QUOTE (Mikael @ Sep 19 2005, 23:02 )

Nej, inte om jag och andra tvingas vara med och betala dem mot våra viljor. Hur mycket MÖP-ståkuk jag än får av tuff militär teknik, så finns det även andra saker vi behöver lägga pengar på, som exempelvis våra barns utbildning, vår sjukvård och vår äldreomsorg. Ett stort försvar med dyr materiel är inget självändamål i mina ögon.
*

Få saker är självändamål och minst allt som kan räknas i pengar kan man ha för lite och för mycket av.

Vad ville du säga med dessa självklarheter och repetition av ett effektivt politiskt mantra?
jonte72
QUOTE (imint @ Sep 19 2005, 15:38 )
*

Och var finns de då, trodde att samtliga AJS 37 och JA 37var tagna ur tjänst.
Sytare
SK-37E finns väl fortfarande hos målflyget?
KD803
QUOTE (jonte72 @ Sep 20 2005, 10:53 )
QUOTE (imint @ Sep 19 2005, 15:38 )
*

Och var finns de då, trodde att samtliga AJS 37 och JA 37var tagna ur tjänst.
*

AJS37 och SK37E finns här fram till årsskiftet. JA är mycket riktigt tagen ur tjänst.
simon
Kommer 1:a divisionen ombeväpnas till Gripen efter årsskiftet, eller blir det nedläggning?
KD803
QUOTE (simon @ Sep 20 2005, 12:36 )
Kommer 1:a divisionen ombeväpnas till Gripen efter årsskiftet, eller blir det nedläggning?
*

Det ska finnas fyra insatsdivisioner med Gripen och de ska stå på F17 och F21. Om det sedan innebär att en division från F7 flyttar till F21 och byter namn får vi väl se.
imint
QUOTE (BJE @ Sep 20 2005, 11:51 )
QUOTE (simon @ Sep 20 2005, 12:36 )
*

Det ska finnas fyra insatsdivisioner med Gripen och de ska stå på F17 och F21. Om det sedan innebär att en division från F7 flyttar till F21 och byter namn får vi väl se.
*

1 Div F 21 skall ombeväpna till Gripen när AJS 37 går i graven.
KD803
QUOTE (imint @ Sep 20 2005, 14:21 )
*

Jo, men kommer det att bli som när F17 ombeväpnade till Gripen? Då var det ju i princip F10s divisioner som flyttade till F17 och numrerades om.
Skåp 36
1 division gripen, hur många plan är det?

På jobbet vare nån som sa att när en reporter interljuvade Leni Björklund med frågan: varför vill du bli försvarsminister, så svarade hon att, det var det hon kunde minst om... (typ att det skulle vara intressangt och utvecklande för henne)
Om det stämmer vet jag inte.
jonte72
QUOTE (Skåp 36 @ Sep 20 2005, 14:55 )
1 division gripen, hur många plan är det?

En division med stridsflygplan består normalt av 15-20 flygplan.
A2Keltainen
QUOTE (Magnus Redin @ Sep 20 2005, 10:21 )
Vad ville du säga med dessa självklarheter och repetition av ett effektivt politiskt mantra?

Menar du att alla köp av försvarsmateriel i alla länder baseras på helt rationella skäl? För det borde de väl göra om det jag skrev är "självklarheter". Tror du inte att saker som "nationell stolthet" och vissa politikers och militärers tjusning för häftig militär materiel spelar roll vid inköp av nämnda materiel? Reklam och framkallade av känslomässiga inväganden vid beslut om inköp fungerar inom andra områden, och jag har svårt att tro att militär materiel skulle vara något undantag.
J.K Nilsson
QUOTE (BJE @ Sep 20 2005, 13:27 )
*

Jo, men kommer det att bli som när F17 ombeväpnade till Gripen? Då var det ju i princip F10s divisioner som flyttade till F17 och numrerades om.
*

1.a Komp och 1.a div F4 är det som i princip förflyttas till moderflottiljen.

J.K Nilsson
imint
QUOTE (JK Nilsson @ Sep 20 2005, 17:00 )
*

*

J.K Nilsson
*

Och hur många är det de facto som faktiskt fullföljer en sådan flytt? Huvuddelen av 1:a komp/div omskolar och blir kvar på F21, visserligen sker det en omskyffling av folk både inom och utom flottiljen men grundstommen kommer nog att till huvudsak att bestå av den nuvarande besättningen när väl omskolning är färdig.
simon
En fråga som gnagt mig länge.

Trots att stadsskyttebataljonerna läggs ner iom FB04, såp kommer det fortfarande utbildas stadsskyttesoldater. Hur/I vilket förband kommer de organiseras i insatsorganisationen?
nastyheadwound
Ville bara påpeka att det inte är försvarsministern som bestämmer Sveriges försvarspolitik. Dels är det riksdagen som bestämmer ramarna för verksamheten, dels så fattar Sveriges regering kollektiva beslut, d.v.s. det är inte försvarsministern som ensam bestämmer om försvarsfrågor utom i vissa begränsade s.k. kommandoärenden. Att sedan ministrar ofta får bära hundhuvudet för regeringens, riksdagens och förvaltningens beslut är en annan femma.

Rätt ska vara rätt. B)
Hjelm
Fortsätter i den här tråden:

Satt och bläddrade lite i en bok förut, "Arméns regementen, skolor och staber : en sammanställning" skriven av Björn Homberg.

Boken består av det som titeln säger. Regementen, skolor och staber, sida upp och sida ner.
Det som slog mig var vilken offantlig mäng regementen det en gång har funnits. FM måste ju ha varit en gigantisk organisation. Ungefär när hade invasionsförsvaret sina glansdagar och höjdpunkt?

Sen vore det rätt intressant att veta hur mycket av detta som finns kvar idag, bl.a efter FB04. Kan inte nån langa upp en egen liten sammanställning här om vilka reg som finns kvar idag? Vore rätt kul att se svart på vitt. Nu finns ju ett tema FB04 underforum för det men ja.
Adam Wilhelm
Höjdpunkten för Invasionsförsvaret torde vara 1950:

Hjelm
Fan ett reg i var och varannan stad.. inte många av dem som finns kvar idag.
Adam Wilhelm
Tittar man på bilden som jag visade så ser man ett klart och tydligt mönster.
Rementena och flottiljerna ligger antingen vid kusten eller vid järnvägen.
Allt för att främja rörligheten.
KD803
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 20 2005, 18:13 ) *
Tittar man på bilden som jag visade så ser man ett klart och tydligt mönster.
Rementena och flottiljerna ligger antingen vid kusten eller vid järnvägen.
Allt för att främja rörligheten.

Nja, mönstret är väl snarare att de ligger vid/i större samhällen... Redan på den tiden så var lokalpolitikerna intresserade av att få arbetstillfällen. Sedan är det ju ganska naturligt att järnvägarna går till samhällen.
Hans Engström
Höjdpunkten för invasionsförsvaret är nog snarare sent 60tal än tidigt 50tal. Numerären är nog aningen mindre, men förbanden börjar få dugliga vapen (särskilt Pbrig vid det laget) och personalen är nog den bästa vi någonsin sett (avseedne både officerare och, framförallt, det värnpliktiga manskapet).
J.K Nilsson
QUOTE (imint @ Sep 20 2005, 18:26 ) *
QUOTE (JK Nilsson @ Sep 20 2005, 17:00 )
*

*

J.K Nilsson
*

Och hur många är det de facto som faktiskt fullföljer en sådan flytt? Huvuddelen av 1:a komp/div omskolar och blir kvar på F21, visserligen sker det en omskyffling av folk både inom och utom flottiljen men grundstommen kommer nog att till huvudsak att bestå av den nuvarande besättningen när väl omskolning är färdig.

Det är prylarna och organisationen som flyttar. Vi blev inte många med på den flytten, inte för att viljan saknades, de hade helt enkelt inte plats för fler.

J.K Nilsson
Adam Wilhelm
QUOTE (BJE @ Oct 20 2005, 22:49 ) *
Nja, mönstret är väl snarare att de ligger vid/i större samhällen... Redan på den tiden så var lokalpolitikerna intresserade av att få arbetstillfällen. Sedan är det ju ganska naturligt att järnvägarna går till samhällen.

Du har helt rätt, dock så har jag mer rättast! :P

Malajn.gif

QUOTE (Hans Engström @ Oct 20 2005, 23:51 ) *
Höjdpunkten för invasionsförsvaret är nog snarare sent 60tal än tidigt 50tal. Numerären är nog aningen mindre, men förbanden börjar få dugliga vapen (särskilt Pbrig vid det laget) och personalen är nog den bästa vi någonsin sett (avseedne både officerare och, framförallt, det värnpliktiga manskapet).

Nu kan jag alldeles för lite om det här så därför ställer jag frågan till dig.
Utbildades det mer eller mindre personal sent 60-tal jämfört med 50-tal, trots att det fanns mindre antal regementen och flottiljer då?
Hans Engström
Antalet utbildade var nog större men omsättningstakten likaså. Har för mig att höjdpunkten för vplkullarna är kring 1966? Kolla födslostatistiken. 30 talet hade små barnkullar, efterkrigstiden mycket stora.
Vysotskij
QUOTE (Hans Engström @ Oct 20 2005, 22:51 ) *

Vad bygger du det sista på? Varför skulle befäl och beväringar vara bäst just då?

Det verkar absolut inte omöjligt, även om farsan gjorde lumpen just då ;) . Har en egen teori om varför, men det vore kul att läsa mer om det.
Rickard N
Var det inte någon form av organisationsändring runt -66 också?
Jända
QUOTE (simon @ Sep 20 2005, 19:02 ) *

Trots att stadsskyttebataljonerna läggs ner iom FB04, såp kommer det fortfarande utbildas stadsskyttesoldater. Hur/I vilket förband kommer de organiseras i insatsorganisationen?

Vad jag har hört så kommer de att utbildas emot vad dom kallar "Lätt mekaniserad bataljon" Har för mig att detta skulle ske i samarbete med P4. Kan ju tänka sig att kompaniet på Kvarn kommer att få en hel del SIB utbildning när deras SIB-anläggning blir klar därnere så det känns vbäl naturligt att dom också får va med och bilda den lätta mekbataljonen.
simon
QUOTE (Jända @ Nov 1 2005, 12:58 ) *
QUOTE (simon @ Sep 20 2005, 19:02 ) *

Vad jag har hört så kommer de att utbildas emot vad dom kallar "Lätt mekaniserad bataljon" Har för mig att detta skulle ske i samarbete med P4. Kan ju tänka sig att kompaniet på Kvarn kommer att få en hel del SIB utbildning när deras SIB-anläggning blir klar därnere så det känns vbäl naturligt att dom också får va med och bilda den lätta mekbataljonen.

Ah, tack för den upplysningen, låter vettigt, eftersom P4 enligt uppgift skall utbilda ett lätt mekaniserat skyttekompani med start Januari 2007... (Inte i Kvarn vad jag vet)
twintip
Vad händer vid eventuellt borgerligt styre då? Någon som har koll?
Solon
QUOTE (twintip @ Nov 6 2005, 00:17 ) *

Googled it up!
Vysotskij
QUOTE (twintip @ Nov 6 2005, 00:17 ) *

Någon miljard mer per år till FM, enligt förslagen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.