Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strid i Bebyggelse
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Gustav Björklund
Hej allesammans!

Jag ska inte mönstra förrän år 2007, men jag har redan nu börjat fundera på det. Något som jag tycker låter intressant är att springa runt i bebyggelse och sånt, inte uppe i norrlands skogar. Mest för att jag bott i stad halva mitt liv, och inte varit särskilt intresserad av skogen. Jag har sökt och sökt, besökt lumpen.nu osv. men hittar inte mycket om någon sådan utbildning. Ändå kan jag minnas att jag sett det någonstans. Sen har jag en annan fråga. Jag är närsynt, och har glasögon. Får jag inte göra lumpen i vissa befattningar då? :(

Tacksam för svar camo.gif
RaVeN
Detta kanske kan va nått?
Värnplikten vid Ing 2
Ing 2
Ing 2
Mourdoch
På livgardet utbildas det flera kompanier med strid i bebyggelse som uppgift stadsskyttar, Militärpoliser osv..
Livgardet SIB
6.Stadsskyttekomp
Gustav Björklund
Tack så mycket! Såg att det var en boråsare som rycker in, kanske är jag om 2 år smile.gif

Hur går det till när man blir tilldelad en plats? Kan jag säga att jag helst vill ha den här Ing 2 i Eksjö?
Svempa
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 17 2005, 10:53 )
Tack så mycket! Såg att det var en boråsare som rycker in, kanske är jag om 2 år smile.gif

Hur går det till när man blir tilldelad en plats? Kan jag säga att jag helst vill ha den här Ing 2 i Eksjö?
*

Nuförtiden har man ganska stort inflytande över vad man vill göra. Jag hade det iaf när jag mönstade. Inskrivningskillen tyckte att jag skulle göra en viss tjänst men då sa jag ifrån och så fick jag en annan.
Men visst kan du åka på en tjänst du inte alls gillar, det är ju ändå PLiktverket som bestämmer. Men tror inte det händer så ofta. När jag mönstade var det ytterst få av dom som ville göra lumpen som blev placerade på en tjänst mot sin vilja.

Stadsskytteförbandet på LG kan ju bli knepigt med tanke på att du har nedsatt syn (som jag). Men Livkompaniet dvs. Bevakningsoldat/gruppchef (Högvakt till fots) på LG ska tydligen syssla en del med SiB. Du kan ju kolla här: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1175
Går man bara in med rätt inställning i det hela kan det nog vara en kul och lite annorlunda tjänst. Du kan få mer info senare i höst när jag ryckt in. Ska nämligen dit.
Gustav Björklund
Svempa: Tack! Vore kul att höra hur det går för dig där uppe, skicka gärna ett pm någon gång smile.gif
joels
Sök till 6:e Stadssskytte kompaniet på Livgardet.
Mycket strid i bebyggelse och nära hem om du bor i sthlm.
pansar2.png
TheKL
Jag vart placerad på Livkompaniet på Livgardet, vi ska tydligen ha en del SIB, dock inte lika mycket som stadsskytte kompaniet!
Dillinetzki
QUOTE (TheKL @ Oct 7 2005, 14:49 ) *
Jag vart placerad på Livkompaniet på Livgardet, vi ska tydligen ha en del SIB, dock inte lika mycket som stadsskytte kompaniet!

Mycket högvakt också fun_icon_nana.gif
elin
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 17 2005, 10:13 ) *
Hej allesammans!

Jag ska inte mönstra förrän år 2007, men jag har redan nu börjat fundera på det. Något som jag tycker låter intressant är att springa runt i bebyggelse och sånt, inte uppe i norrlands skogar. Mest för att jag bott i stad halva mitt liv, och inte varit särskilt intresserad av skogen. Jag har sökt och sökt, besökt lumpen.nu osv. men hittar inte mycket om någon sådan utbildning. Ändå kan jag minnas att jag sett det någonstans. Sen har jag en annan fråga. Jag är närsynt, och har glasögon. Får jag inte göra lumpen i vissa befattningar då? :(

Hej!

Strid i bebyggelse finns och som du önskar inte i norrlands skogar. Då hade det ju inte varit i bebyggelser... haha. Bland annat ute på Kungsängen finns de... gå in på www.livgardet.mil.se så kommer du garanterat hitta en massa info om den tjänsten. Hoppas det är till någon hjälp!
TheKL
Jo det är sant, blir en del högvakt, runt 30 dygn.
FK H
Hej allesammans!

Just med tanke på att du vuxit upp i stad kanske du skall överväga att hamna i Norrland. Lumpen är ett jätte bra sätt att få nya perspektiv. Ta chansen - sök dig långt hemifrån och lär dig nya saker.

SIB är förvisso kul - men nästan alla förband idag får någon form av SIB utbildning.
EDR2
QUOTE (FK H @ Oct 12 2005, 11:46 ) *

Hej allesammans!

Just med tanke på att du vuxit upp i stad kanske du skall överväga att hamna i Norrland. Lumpen är ett jätte bra sätt att få nya perspektiv. Ta chansen - sök dig långt hemifrån och lär dig nya saker.

SIB är förvisso kul - men nästan alla förband idag får någon form av SIB utbildning.

Jag väljer att svara er båda, ni märker vad som tillhör vem..

För det första innebär en befattning på 6. komp inte enbart mysig kvalitetstid med asfalt och betong - det blir en hel del skog också.

Själv hatar jag Norrland med kyla, snö, myrar och mygg (även om det är våldsamt vackert att beskåda när man uthärdat allt det där) och valde vid mönstringen att hamna på just SSK som var up-and-coming då. Jag är född och uppväxt på landet utanför en mindre stad, men kände att SSK var min grej. Grymt nöjd med det valet, kan inte påstå att jag saknar de perspektiv som ett år i Norrland skulle kunnat ge mig..

Om att vara uppväxt i staden och anse sig ha bättre förutsättningar: De renodlade betongbarnen från Göteborg var dock långt ifrån lika mentalt starka som oss "bönder", men det hade inget med geografisk uppväxt att göra, utan mer livsstil.. de coola killarna från stan med de rätta märkena på alla kläder osv osv gav lättare upp och grinade som spädbarn (helt sant) när det blev jobbigt efter 1-2 dygn i fält..

Men det är sant som du säger; de flesta får SiB-utbildning idag men SiB är - liksom alla andra specialare - en livsstil och inget man bemästrar på en tvåveckorskurs. Jag har gjort motsvarande tid inom jägeriet men anser mig inte alls kunna något om det - jag överlåter det åt dem som kan och vill. För mig är det är bara kul omväxling.

Nu har jag ordbajsat länge nog för att komma till slutsatser:
Björklund - sök till det som är intressant för dig! Jag hoppas inte synen ställer till problem för dig på vägen..

EDR2 - Out.
FK H
QUOTE (EDR2 @ Oct 13 2005, 10:38 ) *
QUOTE (FK H @ Oct 12 2005, 11:46 ) *

Hej allesammans!

Jag väljer att svara er båda, ni märker vad som tillhör vem..

För det första innebär en befattning på 6. komp inte enbart mysig kvalitetstid med asfalt och betong - det blir en hel del skog också.

Själv hatar jag Norrland med kyla, snö, myrar och mygg (även om det är våldsamt vackert att beskåda när man uthärdat allt det där) och valde vid mönstringen att hamna på just SSK som var up-and-coming då. Jag är född och uppväxt på landet utanför en mindre stad, men kände att SSK var min grej. Grymt nöjd med det valet, kan inte påstå att jag saknar de perspektiv som ett år i Norrland skulle kunnat ge mig..

Om att vara uppväxt i staden och anse sig ha bättre förutsättningar: De renodlade betongbarnen från Göteborg var dock långt ifrån lika mentalt starka som oss "bönder", men det hade inget med geografisk uppväxt att göra, utan mer livsstil.. de coola killarna från stan med de rätta märkena på alla kläder osv osv gav lättare upp och grinade som spädbarn (helt sant) när det blev jobbigt efter 1-2 dygn i fält..

Men det är sant som du säger; de flesta får SiB-utbildning idag men SiB är - liksom alla andra specialare - en livsstil och inget man bemästrar på en tvåveckorskurs. Jag har gjort motsvarande tid inom jägeriet men anser mig inte alls kunna något om det - jag överlåter det åt dem som kan och vill. För mig är det är bara kul omväxling.

Nu har jag ordbajsat länge nog för att komma till slutsatser:
Björklund - sök till det som är intressant för dig! Jag hoppas inte synen ställer till problem för dig på vägen..

EDR2 - Out.

Jag håller med dig i allt du skriver. Björklund skriver att han vill söka SSK MEST därför att han är uppvuxen i stad och inte intresserad av skogen. Det är bara det motivet jag vill att han skall fundera djupare över, inte minst därför att det är just så som du säger att uppväxtmiljön har väldigt lite med din fallenhet för SIB att göra. Det samma gäller alla andra specialiteter och inriktningar lika så.

Hur många väldigt duktiga jägare av olika "baskerfärg" är till exempel inte uppväxta i storstadsområdena? Hur vanligt är det att ubåtstrollen är uppväxta under vattnet?

Är man intresserad av SIB och känner att det skulle kunna vara något - sök! Men inte MEST för att man är uppvuxen i stan...
Svempa
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 18 2005, 07:44 ) *
Svempa: Tack! Vore kul att höra hur det går för dig där uppe, skicka gärna ett pm någon gång smile.gif

Nu har man legat inne en knapp månad så jag tänkte avlägga en liten rapport.

Det som präntas in i oss är att Kompaniet har två kompetenser: SIB och Högvakt. Det som ska skilja oss från SSK är att att dom klarar av en högre hotnivå eftersom dom åker bepansrade fordon. Ordet bevakning har inte nämnts en enda gång. Däremot kallas vi för Skyttekompani/pluton av befälen. SIB snackas det mycket om redan nu. Govetvis kommer vi inte bli lika bra som SSK men jävligt duktiga ska vi bli på strid i staden iaf som jag har förstått det. Vi kommer ha stridsutbildning från slutet av Feb fram till muck. Högvaktsstadskytte kanske vore ett bättre namn för tjänsten än Bevakningssoldat. Jag känner iaf inte till några andra bevakningsoldater som kommer bli utrustade med t.ex. AK5/M203 rlwhore.gif smile.gif
Tjänsten ska också vara väldigt lämpad om man vill söka till Utlandsstyrkan efter lumpen enligt vår Kompanichef.

Jag är iaf jävligt nöjd med min tjänst. Vi har kalasbra befäl och vi får göra roliga saker (om än jobbiga men det ligger ju i sakens natur).

Härnäst väntar 3 tuffa veckor i fält. Blir en jätteomställning men vad vore livet utan utmaningar.
johanp
Jag har tagit del av flera av era övningar på nära håll, senast dina företrädares slutövning, bevakning är ett mkt passande namn, men det innebär ju även det kanske lite mer glamourösa QRF, åt er själva alt "tjejskvadronen" bör kanske tilläggas.

Men ni har många duktiga off från 6.e(du kanske t.ex. har Lt Ka, Lt Ki eller Kn Ö? sen har er stf disponent hållit i en stor SiB-kurs vid Lv6 i 5-10år) så ni bör ju ha goda förutsättningar för att få en acceptabel och rolig SiB-utbildning som komplement.

<besserwisser>Du menar nog att er disponent har talat om u.s. er kompanichef sitter nog hemma på Drottningholmsslott och glassar</besserwisser>
Svempa
QUOTE (johanp @ Nov 26 2005, 11:43 ) *
Jag har tagit del av flera av era övningar på nära håll, senast dina företrädares slutövning, bevakning är ett mkt passande namn, men det innebär ju även det kanske lite mer glamourösa QRF, åt er själva alt "tjejskvadronen" bör kanske tilläggas.

Men ni har många duktiga off från 6.e(du kanske t.ex. har Lt Ka, Lt Ki eller Kn Ö? sen har er stf disponent hållit i en stor SiB-kurs vid Lv6 i 5-10år) så ni bör ju ha goda förutsättningar för att få en acceptabel och rolig SiB-utbildning som komplement.

<besserwisser>Du menar nog att er disponent har talat om u.s. er kompanichef sitter nog hemma på Drottningholmsslott och glassar</besserwisser>

Jupp min Pluton har Lt Ki som instruktör och Kn Ö som Stf Plutonchef.

Förresten: QRF betyder...?
johanp
Quick Reaction Force och innebär att man väntar på att nåt ska hända och då åker man dit och reder ut problemet.

Det kan i ert fall vara att skvadronen står och bevakar högkvarteret och helt plötsligt kommer en fiende som har bättre beväpning än vad de har(de har väl bara ak5?) och då kan de var a så att ni ligger i beredskap en bit bort och blir ditkallade för att trycka lite ksp-eld i baken på de objudna gästerna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.