QUOTE (FK H @ Oct 12 2005, 11:46 )

QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 17 2005, 10:13 )

Hej allesammans!
Jag ska inte mönstra förrän år 2007, men jag har redan nu börjat fundera på det. Något som jag tycker låter intressant är att springa runt i bebyggelse och sånt, inte uppe i norrlands skogar. Mest för att jag bott i stad halva mitt liv, och inte varit särskilt intresserad av skogen. Jag har sökt och sökt, besökt lumpen.nu osv. men hittar inte mycket om någon sådan utbildning. Ändå kan jag minnas att jag sett det någonstans. Sen har jag en annan fråga. Jag är närsynt, och har glasögon. Får jag inte göra lumpen i vissa befattningar då? :(
Tacksam för svar

Just med tanke på att du vuxit upp i stad kanske du skall överväga att hamna i Norrland. Lumpen är ett jätte bra sätt att få nya perspektiv. Ta chansen - sök dig långt hemifrån och lär dig nya saker.
SIB är förvisso kul - men nästan alla förband idag får någon form av SIB utbildning.
Jag väljer att svara er båda, ni märker vad som tillhör vem..
För det första innebär en befattning på 6. komp inte enbart mysig kvalitetstid med asfalt och betong - det blir en hel del skog också.
Själv hatar jag Norrland med kyla, snö, myrar och mygg (även om det är våldsamt vackert att beskåda när man uthärdat allt det där) och valde vid mönstringen att hamna på just SSK som var up-and-coming då. Jag är född och uppväxt på landet utanför en mindre stad, men kände att SSK var min grej. Grymt nöjd med det valet, kan inte påstå att jag saknar de perspektiv som ett år i Norrland skulle kunnat ge mig..
Om att vara uppväxt i staden och anse sig ha bättre förutsättningar: De renodlade betongbarnen från Göteborg var dock långt ifrån lika mentalt starka som oss "bönder", men det hade inget med geografisk uppväxt att göra, utan mer livsstil.. de coola killarna från stan med de rätta märkena på alla kläder osv osv gav lättare upp och grinade som spädbarn (helt sant) när det blev jobbigt efter 1-2 dygn i fält..
Men det är sant som du säger; de flesta får SiB-utbildning idag men SiB är - liksom alla andra specialare - en livsstil och inget man bemästrar på en tvåveckorskurs. Jag har gjort motsvarande tid inom jägeriet men anser mig inte alls kunna något om det - jag överlåter det åt dem som kan och vill. För mig är det är bara kul omväxling.
Nu har jag ordbajsat länge nog för att komma till slutsatser:
Björklund - sök till det som är intressant för dig! Jag hoppas inte synen ställer till problem för dig på vägen..
EDR2 - Out.