Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
RaVeN
Är det något eget dom satt på 5:orna som hylsfångarpåse eller finns det speciella "påsar" man kan sätta dit vid behov? Eller är det något annat ???

Om detta har varit uppe tidigare så ber jag om ursäkt, och blågul får ta bort.
t0be
Är inte det där bara en fasttejpad pappersbit som gör att tomhylsorna inte fjongar iväg all världens väg utan istället ramlar ner på marken direkt?
Born
Ser defenetivt ut som något som kommer gå väldigt sönder vid skjutning. Kan vara ett skydd mot vädrets makter, så man slipper få in en massa skit i lådan.

Men om någon VET så kan det vara kul att få veta, tror inte lösningen har M-nummer iaf. biggrin.gif
simon
har för mig att detta var uppe när ASÖ04 "dubbeleken" var på tapeten. Har också för mig att det sades att de gröna pappersbitarna var improviserade hylsdämpare för att hålla hylsorna nere vid SIB/motsv.
Weerdo
japp... det blir tråkigt för adjutanten att gå runt och betala civila för att deras bilar är repade av flygande hyldsor. "lowtech lösning"
Dobberman
Mekskytte brukar ha den lösningen för att inte smälla hylsor i varandras ansikten vid "uppsutten strid"....
Papp/plast-skivan hindrar som sagt hylsan från att fara för långt och funkar bra.

Lösningen har funnits i princip lika länge som 5:an varit i tjänst.
Fast i olika utföranden.

pansar2.png
Born
Men varför så bred? Borde det inte räcka med att ha den över utkastet, tycker den borde trasas sönder av manöverhandtaget, som dessutom blir svårmanövrerat med et plastbit som hänger ivägen. 7.gif
Dobberman
Jo..modellen på ovanstående bild ÄR kanske lite väl tilltagen..
Men funkar det så funkar det......
pansar2.png
The Swede
Tror att den är så lång just för att manöverhandtaget ska hålla sig under papp/plastbiten hela tiden och inte slå mot kanten och riskera orsaka en felfunktion.

The Swede pansar2.png
Hornet
är bilden från ASÖ 05 så beror det troligen på att plastfikorna vi fick ut var just så stora och ingen orkade klipa i dom utan man bara tejpade på dom Malajn.gif
RaVeN
Okej tack för alla svar. worthy.gif
mopp
Nu då vi ändå har en tråd uppe skulle jag vilja ha några bilder på antingen AK5D, eller AK5/4 med vertikalt handtag.

Tror det fanns till AK4 också. smile.gif
Jolle
Använde själv motsvarande variant fast i säckväv och som bara täckte själva utkastet..var tillräckligt mjuk för att inte störa funktionen..fick oxå demonstrerat en hylsfångare för AK5 liknande den på K-pisten..problemet var att man var tvungen att lossa på fångaren för att komma åt manöverhandtaget...blev nog inte långlivad konstruktion då detta var 99 och den enklare varianten fortfarande verkar vara dominerande
2Sharp
QUOTE (Jolle @ Sep 15 2005, 20:34 )
Använde själv motsvarande variant fast i säckväv och som bara täckte själva utkastet..var tillräckligt mjuk för att inte störa funktionen..fick oxå demonstrerat en hylsfångare för AK5 liknande den på K-pisten..problemet var att man var tvungen att lossa på fångaren för att komma åt manöverhandtaget...blev nog inte långlivad konstruktion då detta var 99 och den enklare varianten fortfarande verkar vara dominerande
*

Hur menar du då?? Satt manöverhandtaget inne i påsen/hållaren??

7.gif
The Swede
Jag har en sån hylsfångare. biggrin.gif

Iochmed att den täcker utkastaröppningen så hamnar manöverhandtaget inne i hylsfångaren.
Detta innebär att man måste fälla ut hylsfångaren när man gör mekanismrörelse.

The Swede pansar2.png
Jolle
Det är precis som den gode Swede beskriver, inte så funkis kanske..dock ger jag den 5 eldskurar utav 5 möjliga i combatfactor då den jag såg vara tyget tillverkat i M90 mönster.. Malajn.gif
RaVeN
QUOTE (mopp @ Sep 15 2005, 21:30 )
Nu då vi ändå har en tråd uppe skulle jag vilja ha några bilder på antingen AK5D, eller AK5/4 med vertikalt handtag.

Tror det fanns till AK4 också. smile.gif

*

Tidigare tråd ak4

Använd sök funktionen AK5D har varit uppe tidigare.
Groaghach
QUOTE (Jolle @ Sep 15 2005, 22:34 )
*

Har hört talas om denna lösning, men inte sett den. Så om dett finns ngr bilder på detta så posta det gärna.

Groaghach
Fj Fjun
QUOTE (Groaghach @ Sep 16 2005, 12:13 )
Har hört talas om denna lösning, men inte sett den. Så om dett finns ngr bilder på detta så posta det gärna.

Groaghach
*

Den ser i princip exakt likadan ut som hylsfångaren till m/45 men med mönstertryckt (splinterkamo) tyg till påsen. Låg en sådan i Adj Fd på Ing2 men den försvann under mystiska omständigher (anar nog vart) så jag han aldrig titta närmare på den.

Fjun
The Swede
Det var alls inga mystiska omständigheter, jag frågade helt enkelt adjutanten om jag fick den och han sa ja.
Himla trevlig adjutant på 3:e komp. biggrin.gif

Bilder:

The Swede pansar2.png
2Sharp
"En bild säger mer än 100 soldf medlemmar" - gammalt soldf ordspråk.

smile.gif

Det var ju klockrent, jag undrade kraftigt hur i helvete mekanismen kunde arbeta om manöverhandtaget var inneslutet, men nu är jag med.

Tack!
BertilXerxes
Ok...vad är det för specs på den där påsen då? Hur många hylsor skall ta klara? När skall den börja användas?

Frågor frågor... :P
Kiowa
QUOTE (BertilXerxes @ Sep 16 2005, 22:42 )
Ok...vad är det för specs på den där påsen då? Hur många hylsor skall ta klara? När skall den börja användas?

Frågor frågor... :P
*

Använde den där under slutet av GU:n och jag tyckte den blev full efter 2-3 magasin. Angående att behöva fälla upp den när man skulle nå manöverhandtaget tyckte jag inte var något problem, nackdelen med det var att man lät en massa när hylsorna låg och skramlade i påsen och att påsen blev full så man fick eldavbrott av hylsor som ramlade tillbaka in genom utkastet.
Blev iofs ett fint pling-ljud då hylsorna träffade metallen som leder ner hylsorna smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.