Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ungdomsrekrytering
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2
Anoc
Hv rekrytering i all ära men borde vi inte också lägga stor vikt på att få in fler ungdommar i Frivilligorganissationerna? Det är här många får en blick av FM och i många fall fortsätter i någon frivilligorganisation. Ex. hur många här på forumet har inte en gång i tiden börjat som ungdom?

Frågan är hur vi skall få med unga i frivilligorganisationerna?
kom med förslag som passar ungdomar.

/Anoc Rangern.gif
Skoog
Vi i Karlstad HVU håller just nu på med ett större rekryteringsprojekt. Vi håller på att göra en rekryteringsfilm (som bör bli klar idag smile.gif ), vi håller på med posters och en ny informationsbroschyr.

Förra året åkte vi till en högstadieskola där vi dels var i alla 9onde klasser samt stod i cafeterian med en mängd utrustning. Det gavs oss runt 15 nya medlemmar. I år har vi tänkt göra samma sak fast på två eller tre skolor och nu med det nya materialet nämnt ovan som hjälp.

Vi har också tänkt ställa oss på stan när det är så kallad Citysöndag och alla affärer är öppna. Dessutom har vi funderat på att ställa upp ett stånd på julskyltningen.

En av våra löjtnanter skriver också ofta i den lokala tidningen (NWT) och nu senast så skrev han en artikel om när vi tävlade i Vällinge, i vilket det också fanns en länk till vår hemsida.

Jag vet inte om det var den sortens svar du ville ha, men det är vad vi gör i Karlstad HVU.
Fk Satan
Aktivt arbet Syns mycket! se till att ni syns mycket och beskrivs i positiva ordalag. Ni skall synnas där er målgrupp finns!

Var kreativa Hitta på kreativa rekryteringskampanjer, vykort till de som fyller 15år, där ni informerar om er aktivitet. "Mun mot mun metoden" hör med ungdomarna ifall de kan ta med en kompis. helt enkelt var kreativa

Var aldrig nöjd Slappna aldrig av i ert rekryteringsarbete, utvärdera varje kampanj, vad kunde ni ha gjort bättre? vad var bra? Jobba aktivt med rekryteringen året runt.
EMK
Precis som Fk Satan skrev så måste man aktivt söka fler ungdomar till verksamheten.

Ett tips är att använda sig av skolor och där sätta upp affischer och posters och sedan sätta upp fler när de första rivs ner dry.gif Även fritidsgårdar är bra ställen........
Annonser i dagstidning är bra förslag. Finns det en mässa av större slaget kan man med fördel ha en monter där.
Skyltsöndagar mm är också bra ställen för rekrytering............

Bara att låta fantasin flöda fritt........
Påsen
QUOTE (Fk Satan @ Sep 15 2005, 10:50 )
Var kreativa Hitta på kreativa rekryteringskampanjer, vykort till de som fyller 15år, där ni informerar om er aktivitet.

Ungefär så brukar vi göra. Vi skickar ut ett brev till alla 15-åringar i komunen? och informerar om Hvu och inbjuder till en rekryteringsövning. På rekryteringsövningen får de mer info och får se vad vi håller på med. Det brukar ge 20-30 nya medlemmar varje år.

/Påsen
Fk Satan
QUOTE (Påsen @ Sep 15 2005, 12:52 )
QUOTE (Fk Satan @ Sep 15 2005, 10:50 )
Var kreativa Hitta på kreativa rekryteringskampanjer, vykort till de som fyller 15år, där ni informerar om er aktivitet.

Ungefär så brukar vi göra. Vi skickar ut ett brev till alla 15-åringar i komunen? och informerar om Hvu och inbjuder till en rekryteringsövning. På rekryteringsövningen får de mer info och får se vad vi håller på med. Det brukar ge 20-30 nya medlemmar varje år.

/Påsen
*

Och det gäller även att informera föräldrar på ett bra sätt om vad det är ni sysslar med. Här tror jag den stora stötestenen finns.
Mr_Confused
Tänkte att jag kunde dela med mig av de metoder vi använde när jag var aktiv i FBU-Ungdom och vi kände att det var dags att göra lite reklam för oss inför bildandet av en ny kull:

Vi besökte ett antal högstadie- och gymnasieskolor i kommunen, alltid några befäl och några LK-elever. Beroende på skolan fick vi t.ex. sätta upp ett bord med lite utrustning, visa bilder och svara på frågor m.m., eller tala inför 8:or och 9:or i skolans aula. (Det senare skedde bl.a. på en skola där rektorn tyckte att FBU-U verkade vara en riktigt bra grej, så han gjorde närvaron obligatorisk. Det kändes milt sagt kul att bemötas av sådan hjälpsamhet, ibland har man tur smile.gif)

Samtidigt satte vi upp anslag på skolan i fråga, och delade också ut dem direkt till folk som infoblad, om ett "öppet hus" vi hade ett par veckor efteråt, dit både intresserade elever och deras föräldrar var välkomna så att de kunde se vad vi hade för oss. Detta "öppet hus" innebar bl.a. förevisning av NBC-skyddsutrustning, en mindre tältförläggning, uppvisning av omhändertagande av skadade m.m.

Denna "reklamkampanj" lyckades så pass bra att vissa befäl förespråkade extra hårda övningar för de nya för att få ned antalet lite ;)

Framför allt tror jag att "öppet hus"-delen hjälpte oss en hel del. Metoder att komma i kontakt med folk i rätt ålder finns det ju en hel del av, men att ge dem en bra inblick i verksamheten kanske är svårare. Dessutom låter det ju föräldrarna komma med och se att det faktiskt är en ganska så seriös och ordentlig fritidsaktivitet som de tryggt kan släppa iväg sina barn på.
Anoc
Tycker era metoder verkar väldigt bra, kom gärna med fler synpunkter/ förslag

/Anoc pansar2.png
Anoc
Jag har idag varit i kontakt med Lunarwoks AB som äger Ungdoms communityn lunarstorm.se
vad tror ni om att där lägga upp annonser?

/Anoc pansar2.png
nilsson
QUOTE (Anoc @ Sep 16 2005, 13:44 )
Jag har idag varit i kontakt med Lunarwoks AB som äger Ungdoms communityn lunarstorm.se
vad tror ni om att där lägga upp annonser?
/Anoc pansar2.png
*

Jag tror att det är ett utmärkt komplement i en större reklamsatsning, gjord på nationell nivå tillsammans med samordnade regionala och lokala kampanjer.

Möjliga rekryteringssätt
- direktreklam till samtliga i landet som fyller 15 år aktuellt år
- reklamslinga på tv (tv4, tv3, kanal 5 etc.)
- reklamslinga på radio
- annonsering i "ungdomstidningar"
- annonsering på communities som Lunarstorm
- direktutskick till 15-åringar på Lunarstorm ("lunarmejl")
- en dagens "wzup-fråga" på Lunarstorm
- affischering busshållplatser
- affischering på "högstadieskolor" och gymnasieskolor
- utställningar och informationsträffar för elever på ovan nämnda skolor
- informationsträffar för föräldraföreningar på ovan nämnda skolor

allt detta i kombination med "öppet hus" och rekryteringsdagar/-helger där man visar upp den lokala verksamheten och intresserade kan klämma och känna på materiel etc.

Möjligheterna är nästan oändliga - det enda som behövs är kompetens och budget.
Star_of_Life
- reklamslinga på radio

Shit, låter som man ska rekrytera inför någon stor grej med en så många sätt. Skippa reklamutskicket, radio, tv, föräldraföreningarna. Låter ju som ni är desperata. Resten verkar annars okey tycker jag.
nilsson
QUOTE (Star_of_Life @ Sep 17 2005, 00:45 )
- reklamslinga på radio

Shit, låter som man ska rekrytera inför någon stor grej med en så många sätt. Skippa reklamutskicket, radio, tv, föräldraföreningarna. Låter ju som ni är desperata. Resten verkar annars okey tycker jag.
*

Helt ärligt - det är en stor grej. Jag ser mycket hellre massvis med ungdomar i vår verksamhet än på stan och ställer till oreda för samhället.

Radio, tv och affischering på busshållplatser kan jag hålla med om är lite väl "overkill". Men ett direktutskick ger större verkan än vad man kan tro.

Information till föräldrar (välj själv sätt) är nästan ett måste, om föräldrarna är positiva till den verksamhet vi bedriver för deras barn sprider de dessutom det positiva till sina vänner som tipsar sina barn om verksamheten. Och dessutom så kanske vi får med föräldrarna på ett hörn i frivilligförsvaret också. :P

Deperation? - Snarare en övertygelse om att samhället blir bättre om vi ger ungdomen ett vettigt alternativ till att krossa skyltfönster etc.
Fu Dahlberg
I skövde stod vi med på En ungdomsmässa ett par dagar i Höstas... Det hjälpte...
Vysotskij
Det FM kan erbjuda ungdomar (och deras föräldrar) bättre än många andra är riktiga utmaningar och övningar i självdisciplin, praktiskt ansvar och ledarskap. Kimstern berättade i någon tråd om en helgövning som jag tyckte verkade klockren. Förklarar man samtidigt för hugade ungdomar och deras föräldrar hur den typen av färdigheter och självkontroll inte bara kompletterar skolarbetet utan också kan göra det lättare att motivera sig för sånt som inte är roligt (typ läxor), tror jag att mycket är vunnet.

Att få lite fler officerare lite mer positivt inställda, så att de inte sågar ungdomsverksamheten inför rekryteringsobjektens storasyskon som gör lumpen, kanske inte heller skulle skada...
AnToX
Annonsera på lunarstorm? Får man fråga hur jäkla stor budget ni har? 0_o

Ni bör informera väl att det inte bara är någon slags hitler-jugend crap, utan vad ni gör och varför. no offense.
Lord
Mässor är ett väldigt bra sätt att komma i kontakt med ungdomar och föräldrar till ungdomar. De få gånger jag har sett militär aktivitet på mässor har det dock oftast vart en monter med ca 2-3 personer i den.

Ha en monter på mässan och fyll den med redan aktiva ungdomar som sedan kan gå runt på mässan och dela ut flygblad samt en liten beskrivning om vart montern är i hallen.

Angående reklam i tidningar. Har ni någon aning om vad en annons i tex DN kostar?

Affischer läser oftast ingen eller så blir de nedrivna så fort mörket lägger sig.

Att synas och höras samt uppträda på ett korrekt sätt till och från övningar är även det bra så att folk ser att det är prydliga gossar och inte ligister.
Troppchefen
Man kanske ska vänta att slå på stora trumman innan man ser vilken roll frivilligrörelsen kan fylla i det framtida Försvaret. Jag är övertygad om att frivilligrörelsen är utmärkt att fostra ungdommar, lära dem att bli mer ansvarstagande och rent av kanske rekrytera framtida officerskollegor. Men som det ser ut nu tycker jag att skall invänta och se, hemvärnet som för något år sedan skulle bli så mycket större har ju även de en osäker framtid för sig. Man vill ju inte ge ungdommarn falska förhoppningar.......

(ej tillhörig frivilligrörelsen)
FkN
Visst OT och lite gnälligt men...

Varför skall FM ha något som överhvudtaget inte existerar i krig? FM enda uppgift skall vara att utbilda krigsförband, och i och med detta så ser jag inte nyttan med den ungdomsverksamhet som bedrivs idag.
Badboy
Jag tycker det är viktigt att man inte stirrar sig blind på kvantitet utan hela tiden söker kvalitet i det man gör. Detsamma gäller rekryteringen av ungdomar. Hellre 15 intresserade och engagerade ungdomar, än 40 som är med 4 ggr sedan försvinner från övningarna. Dessa skall då avrustas och avföras från listor, vilket kan ta år i värsta fall.....

Mun till mun-metoden, samt hög kvalitet på övningar och ledare anser jag vara det främsta vapnet i rekryteringen av unga.
Jag är dock för en sammanslagning av FBU och HV:s ungdomsverksamhet till FM-ungdom, där man reviderar de styrande riktlinjerna och tillför medel för att höja kompetens hos ledarna, förbättra uppföljning och skapa förutsättningar för en kraftfull ungdomsverksamhet. Detta i sig blir den bästa reklamen!

@Fk Nordin: Jajjemen, du kommenterar dig själv lysande i din inledande mening... dry.gif

/Magnus B
Fk Satan
kan bara instämma med badboy, fast ändå måste jag komma med ett påpekande. Att få kvalitet måste man använda kvanitet.

Att slå ihop Hv-u, FBU-u , FVU, marinungdom och allt vad de nu heter... Tror jag bara är nyttigt för samtliga. det skapar enhetliga riktlinjer, klara regler och framförallt en huvudman! personligen anser jag att FBU-U är det bästa alternativet eftersom det då inte är ett krigsförband som står för utbildningen samt att de inte är vapenslagsbundet.

Sedan till er som håller på med rekrytering i alla de former oavset om det är Hv, FBU eller ungdom så får ni _ALDRIG_ vara nöjda! era metoder och kanaler går alltid att utveckla! jag är sällan nöjd, eftersom jag vet attt allt går att göra bättre. när det är bätre går det att göra ännu bättre! så var aldrig nöjd! sök hela tiden efter ännu bättre lösningar och var kreativa!
eskil
QUOTE (Fk Nordin @ Sep 17 2005, 19:00 )
Visst OT och lite gnälligt men...

Varför skall FM ha något som överhvudtaget inte existerar i krig? FM enda uppgift skall vara att utbilda krigsförband, och i och med detta så ser jag inte nyttan med den ungdomsverksamhet som bedrivs idag.
*

Locka folk till nyss nämnda krigsförband kanske?
Att få folk som annars kanske inte skulle vara motiverade nog för militärtjänst att bli intresserade är vilktigt. Annars går man miste om många bra killar och tjejer.
AnToX
Gymnasiemässor är nog ett väldigt bra ställe. Går flera stycken i Stockholm!
Victor__
Jag är 14 år och siktar på att gå med Säve Hemvärnsungdom nästa år (om det finns kvar då dvs)

MVH
Victor HV.gif
Fk Satan
@Victor__

Utan att vara en petig tråkig människa så tycker jag att du borde byta avatar... Eftersom du bevisligen inte är polis, aspirant eller på annat sätt kan vara antagen till någon polisutbildning.

I övrigt tycker jag att du skall gå med i ungdomsutbildningen som anordnas av FM och väälkommna dig till forumet.
Victor__
Oj, tänkte inte riktigt så långt när det gällde avataren banghead.gif
Tog den mer eftersom jag siktar stenhårt på polisyrket.

Vill även tacka för välkomsten smile.gif

MVH
Victor HV.gif
challe balle
QUOTE (Skoog @ Sep 15 2005, 09:04 )
Vi i Karlstad HVU håller just nu på med ett större rekryteringsprojekt. Vi håller på att göra en rekryteringsfilm (som bör bli klar idag smile.gif ), vi håller på med posters och en ny informationsbroschyr.

Förra året åkte vi till en högstadieskola där vi dels var i alla 9onde klasser samt stod i cafeterian med en mängd utrustning. Det gavs oss runt 15 nya medlemmar. I år har vi tänkt göra samma sak fast på två eller tre skolor och nu med det nya materialet nämnt ovan som hjälp.

Vi har också tänkt ställa oss på stan när det är så kallad Citysöndag och alla affärer är öppna. Dessutom har vi funderat på att ställa upp ett stånd på julskyltningen.

En av våra löjtnanter skriver också ofta i den lokala tidningen (NWT) och nu senast så skrev han en artikel om när vi tävlade i Vällinge, i vilket det också fanns en länk till vår hemsida.

Jag vet inte om det var den sortens svar du ville ha, men det är vad vi gör i Karlstad HVU.
*

Jag bor i karlstad (lite utanför) och har varit intresserad ett tag, min lärare skulle fixa information och så men han får aldrig tummen ur. skulle va bra om jag kunde få kontakt med dig så du kunde ge lite information, om det är ok med dig. Använder du dig av din E-mail aktivt?
berghaus
I vår avdelning Härryda Kompani utanför Göteborg så skickar vi bara ut brev till alla 9:e klassare. Det funkar sådär. Sedan har vi ett möte där de får träffa alla ungdomar som avrit med en längre tid och prata med dessa om hur dom tycker att det är. I våra kommuner så gillar inte skolorna att vi visar upp oss i skolorna. Hur övertalade ni rektorerna på skolorna till att tillåta er göra det? Skulle gärna vilja veta för jag tror att det skulle ge oss mycket fler ungdomar smile.gif
Skoog
QUOTE (challe balle @ Sep 19 2005, 21:20 )
Jag bor i karlstad (lite utanför) och har varit intresserad ett tag, min lärare skulle fixa information och så men han får aldrig tummen ur. skulle va bra om jag kunde få kontakt med dig så du kunde ge lite information, om det är ok med dig. Använder du dig av din E-mail aktivt?
*

Javisst.
nilsson
QUOTE (berghaus @ Sep 21 2005, 19:47 )
I vår avdelning Härryda Kompani utanför Göteborg så skickar vi bara ut brev till alla 9:e klassare. Det funkar sådär. Sedan har vi ett möte där de får träffa alla ungdomar som avrit med en längre tid och prata med dessa om hur dom tycker att det är. I våra kommuner så gillar inte skolorna att vi visar upp oss i skolorna. Hur övertalade ni rektorerna på skolorna till att tillåta er göra det? Skulle gärna vilja veta för jag tror att det skulle ge oss mycket fler ungdomar  smile.gif
*

Här behövs ingen övertalning.
Rektorer och skolledning är mycket väl införstådd i den verksamhet som bedrivs, och tycker att det är utmärkt.

Men visst... jag kan förstå att skolledningar är tveksamma här och där. Vi måste kunna vara beredda att visa upp för samhället att vi inte bedriver någon barnsoldatsutbildning - utan en mycket meningsfull och lärorik utbildning som alla dagens ungdomar egentligen skulle genomgå.

Se till att samla alla berörda rektorer och informera dem om verksamheten, visa upp och förklara utbildnings- och kursplaner.
Svara på deras frågor. Se till att få en god kontakt och håll dem informerade löpande.

För ungdomsverksamhet inom FBU går det alltid att ta kontakt med förbundsungdomsledaren (motsv.) och få hjälp av förbundet genom honom/henne.

Vad gäller såväl ungdomsverksamhet inom FBU som hemvärnet kan ni säkert få stöd från ungdomshandläggaren på er MD-grupp.
berghaus
Okej. Tack för tipsen smile.gif
Viper_FE
Detta ämnet har ju svarats på för ett tag sen så vet inte ifall någon ser detta men here goes:

Jag har själv sett många av mina vänner i FVRF-U (Inklusive mej) Tipsat om hur kul det är och hur mycket man lär sig...
Jag och mina vänner har ju bilder på oss i fält ibland som vi fått tillåtelse att ta såklart och visat dom för polarna och dom tänder ofta till och frågar vad exakt vi gör när var osv.. Och ibland leder till att dom med går med i en U Organisation. Fast det är mer på en personlig nivå eftersom det är inte Flygvapnet (I detta fallet) som sa åt oss.
Danielsson
Om/när man ska informera så är det (som sagts tidigare) mycket viktigt att det inte är nått hitlerjugend pack eller liknande utan att det faktiskt är otroligt givande, kul och intressant. Det första en kompis sa till mig när jag kom hem från SK på F17 i sommras va: "Är det inte typ bara en massa nazister/rasister där?" Det är ett tecken på hur dålig informationen är till oss ungdomar.
Att gå med i FVRF-U är något av det bässta jag har gjort i mitt liv.
Fk BJU
Hej!

Är det fler än jag som har reagerat på hv-u folder som finns att ladda ner på mil.se ungdomarna har gamal utr. o små tråkiga bilder när jag tog kontakt med rikshv.avdelningen sa dom att en folder var på gång innom några månader o detta var 20070120 jag mailade upp dit.Har någon stt någon ny folder. Så prioterad är hv-u
Munken_swe
QUOTE (Fk BJU @ Dec 18 2007, 23:19 ) *
Hej!

Är det fler än jag som har reagerat på hv-u folder som finns att ladda ner på mil.se ungdomarna har gamal utr. o små tråkiga bilder när jag tog kontakt med rikshv.avdelningen sa dom att en folder var på gång innom några månader o detta var 20070120 jag mailade upp dit.Har någon stt någon ny folder. Så prioterad är hv-u

Kan du länka till denna folder? Och angående gammal och tråkig utrustning så vet jag inte vad du åsyftar, men ofta är det sånt vi får hålla oss med. Det vore ju tråkigt om man gav ungdomarna för stora förhoppningar så att dem blir besvikna. Lite som när pliktverket försäker sälja musiksoldat som att vara lika hård som jägartjänst.
Fk BJU
http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/atta...nts/ungdom2.pdf

Mauser 96. om jag inte miss minner mej togs bort 1995 pga av att ungdomar skades när dom fick slutstycket i ansiktet.
Sjukvårdsväskor i grått tyg som jag aldrig har sett innan o jag gjorde min gu 88/89 o då hade vi dom gröna skjuvårdsväskorna. Denna mtrl finns på bild i folden.
Jag har varit i kosta på skjuthelger o på F17 med ungdomar o aldrig sett denna utrusningen har du?
Fk Satan
Såg senast en sjv-väska i gråttyg förra veckan. De finns.

En annan intressant sak i texten är att man får går över till "stora" försvarsmakten och hemvärnet när man fyllt 20... Detta kanske vittnar något om åldern på foldern.
DaRaven
Hm.. Mausern gick väl ur armén -95 (för att Åke Sagrén var lätt ovillig till att låta ett vapen fylla 100 år i armén under hans styre säger skrönan). Däremot höll väl sig gevär/96 kvar inom FBU/HVU en bra bit in under 2000? Tills den ersattes av .22:an (p.g.a. ovan nämnda olycka)...

EDIT: Komplettering
Munken_swe
QUOTE (Fk BJU @ Dec 19 2007, 11:39 ) *
http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/atta...nts/ungdom2.pdf

Mauser 96. om jag inte miss minner mej togs bort 1995 pga av att ungdomar skades när dom fick slutstycket i ansiktet.
Sjukvårdsväskor i grått tyg som jag aldrig har sett innan o jag gjorde min gu 88/89 o då hade vi dom gröna skjuvårdsväskorna. Denna mtrl finns på bild i folden.
Jag har varit i kosta på skjuthelger o på F17 med ungdomar o aldrig sett denna utrusningen har du?

Jag tror inte att den materiel som visas på bilden stör rekryteringen nämnvärt. Att gevär m/96 finns med är ju beklagligt, men tror inte att några framtida ungdomar reagerar nämnvärt på något sådant. Bilderna är ju mer symboliska. Men ungdomarna får inte heller ut fältskjorta m/59 eller ylletröja m/87. Hos oss får man inte heller t-tröja 90. Dessa saker tycker jag är lite mer störande att det finns på bild. Men jag vet inte hur det ser ut på annat håll.

Tror för övrigt att jag vet vem du är och att vi träffats personligen på Kosta. Det var jag som tog emot vandringspriset för Dacke HVU i år. Du klappade händerna EN gång, om jag inte tar fel.
Skoog
QUOTE (Munken_swe @ Dec 19 2007, 12:23 ) *
MMen ungdomarna får inte heller ut fältskjorta m/59 eller ylletröja m/87. Hos oss får man inte heller t-tröja 90. Dessa saker tycker jag är lite mer störande att det finns på bild. Men jag vet inte hur det ser ut på annat håll.

I min tidigare ungdomsavdelning fick man ut fältskjorta 59, så det varierar ju en hel del. Dock är den ju på väg ut helt från FM, så den kommer väl försvinna från oss/dem snart också. Jag tycker dock inte att materiel som finns på bilderna spelar speciellt stor roll. En blivande ungdom har med största sannolikhet inte en aning om vad är det för olika persedlar på bilderna. Inte heller tror jag att ungdomen kommer sitta senare och säga "Titta här, den här skjortan/tröjan/sjukvårdsväskan som fanns i broschyren, har inte vi fått ut."
Fk BJU
Det skiljer mellan hv-u och FVRF-u när det gäller utr. FVRF får ut ex.jägarkök,90 handskar o fältmössa 90 mm.Ska kolla om jag har någon utr.lista för hv-u o FVRF-u.
Jag delar inte skoog inställnig till foldern det är precis som vilken annan folder som FM ger ut den ska inte inehålla fel för vad ger det för singnaler till ex.folk som finns på forum som detta?
Fk BJU
Tror för övrigt att jag vet vem du är och att vi träffats personligen på Kosta. Det var jag som tog emot vandringspriset för Dacke HVU i år. Du klappade händerna EN gång, om jag inte tar fel.

Det stämmer jag höll i skjutningen på kosta.Hur många gånger har ni tagit hem priset? Och jag klappade mer än en gång mellow.gif
Danielsson
BJU; jägarkök och handskar får bara nya elever ut, de började med det detta utbildningsåret.
Vinceres
Nja, det stämmer ej riktigt vi fick ut/ får ut fältskjorta 59 + handskar + jägarkök. Även T-tröja 90. Angående tröja M/87 så har vissa fått ut det men det har upphört.
DaRaven
Ska vi prata om vilket utrustning som delats ut på olika avdelningar, vilket i sig är helt okej - men vi gör det här istället:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=31344

/DaRaven - BlåGul
Vinceres
Suttit o funderat på temadagar, dvs dagar deikerade åt olika saker som Polis Räddninsgtjänst etc. När jag gick i plugget besökte vi tex under en dag en brandstation. Skulle det vara nått?
Berg
Alltid bra att få reda på hur olika myndigheter fungerar. Har själv varit på brandstationen några gånger, mycket intressant.
GordonFreeman
Jag tycker att vi tar bilder på en pluton som står i givakt med AK4:orna axlade. Skulle dra in folk som fan.
DaRaven
QUOTE (GordonFreeman @ Jan 27 2008, 21:13 ) *
Jag tycker att vi tar bilder på en pluton som står i givakt med AK4:orna axlade. Skulle dra in folk som fan.

Är det rätt sätt att rekrytera ungdomar på?
trädet
Vi har diskuterat det i min avdelning, men kom ganska snart fram till att om de bara skulle vara bilder med uniform och vapen skulle vi få in fel grupp (läs: rakade och med spasmer i högerarmen och vapengalningar), vilket är helt fel grupp man vill få in...

Är smartare att ta typ kollage av bilder där huvudsaken behandlar kamratskap, sjv och liknande....

mitt tycke och tänk.
Vinceres
ja men även övrig verksmahet också som skjutning på vall tex, varför? man sak inte hysha med en del av utb utan stå för det man gör. Sen tycker jag att man borde gå ut mer i skolorna om det. Gärna i 8:an och ge en bra men rättvis bild av verksamheten. Man ska inte visa upp Ak-4 och Pistol 88 men man ska inte visa upp sig som nån paramilitär scoutförening. Vi utbildar inte scouter .

PS: Har inget emot scouter, de är respekterade av mig och vi har vissa övningar ihop : DS
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.