lovikavantar
Jan 27 2008, 22:30
QUOTE (trädet @ Jan 27 2008, 22:14 )

Vi har diskuterat det i min avdelning, men kom ganska snart fram till att om de bara skulle vara bilder med uniform och vapen skulle vi få in fel grupp (läs: rakade och med spasmer i högerarmen och vapengalningar), vilket är helt fel grupp man vill få in...
Är smartare att ta typ kollage av bilder där huvudsaken behandlar kamratskap, sjv och liknande....
mitt tycke och tänk.
Inte för att vara elak men titta till vänster om ditt inlägg så ser du ... dig själv förmodar jag
Varför tona ner uniformen? Ungdomsverksamheten kommer att framstå som en scautrörelse då. Militarismen är ju halva grejen. Vidare är det väl ingen hemlighet att man i militären sysslar med vapen. Om det inte är flottan som står för ungdomsverksamheten så kan jag elak som jag är inte förstå vad arménissar skall göra hela dagarna. Skjutning med pseudo-gevär lockar dessutom inga galningar, skulle jag tro.
Jag var medlem i sjövärnskåren, fast de har inga rekryteringsproblem. Dessutom befattade vi oss inte med vapen, om man inte räknar 200-båtar som ett vapen, så vi slapp vapengalningar.
Cesium
Jan 27 2008, 22:32
QUOTE (trädet @ Jan 27 2008, 22:10 )

Vi har diskuterat det i min avdelning, men kom ganska snart fram till att om de bara skulle vara bilder med uniform och vapen skulle vi få in fel grupp (läs: rakade och med spasmer i högerarmen och vapengalningar), vilket är helt fel grupp man vill få in...
Är smartare att ta typ kollage av bilder där huvudsaken behandlar kamratskap, sjv och liknande....
mitt tycke och tänk.
Problemet med att bara ha sjv mm. ser ut som vilket scoutförbund(vad de nu kallas) som helst, vilket jag anser vara en annan sak. Jag tycker inte man ska sticka under stol med att det finns vapen med. Inte heller att det är lite "militärsikt". Det är trots allt därför man väljer FBU/liknande istället för scouterna.
Jag tycker gärna man kan ha en ak med i bilden, men man behöver ju inte värsta vapenporrbilden.
Annars är bilder från spaning eller någon form av fysiska prestationer en bra sak i mina ögon. Typ långa marscher med packning och så. Det skulle verkligen ha lockat mig när jag skulle börja

Nazzarna brukar försvinna ganska fort ändå när de fattat att de
a. Inte får gasa folk
b. Inte är uppskattade
c. Inte får sjunga "Helikoptersången"
trädet
Jan 27 2008, 22:47
QUOTE (Cesium @ Jan 27 2008, 22:32 )

mitt tycke och tänk.
Problemet med att bara ha sjv mm. ser ut som vilket scoutförbund(vad de nu kallas) som helst, vilket jag anser vara en annan sak. Jag tycker inte man ska sticka under stol med att det finns vapen med. Inte heller att det är lite "militärsikt". Det är trots allt därför man väljer FBU/liknande istället för scouterna.
Jag tycker gärna man kan ha en ak med i bilden, men man behöver ju inte värsta vapenporrbilden.
Annars är bilder från spaning eller någon form av fysiska prestationer en bra sak i mina ögon. Typ långa marscher med packning och så. Det skulle verkligen ha lockat mig när jag skulle börja

Nazzarna brukar försvinna ganska fort ändå när de fattat att de
a. Inte får gasa folk
b. Inte är uppskattade
c. Inte får sjunga "Helikoptersången"
Cesium: du satte min tankar i ord.
Det jag menar med Huvudsaken är att visst, man ska inte gå under bordet med att man får vapenutb (och ja, det är jag på bilden), MEN det är inget man gör hela tiden, utan att det är så mycket mer än bara skjuta alla "invandrare" (som en kille så fint beskrev vad han ville göra).
och jag vet att dom oftast brukar försvinna, men har sett att dessa människor kan skapa sådan dålig stämmning så att folk slutar för att slippa människan.
Det jag menar är att man ska göra ett kollage med bilder som mer beskriver utbildningen än bara en plut i uppställning med ak4. Och det är ju (för det mesta) mer sjv än uppställningar med ak4...
Cesium
Jan 27 2008, 22:59
Hm, I see what you're thinking.
Jag tror alla här menar ungefär samma sak, att man kan ha en ak4 på bilden men inte värsta vapenporrfetisch bilderna.
Har nog inte varit med om att någon blitt less på packet faktiskt, sånt vore synd.
Ett kollage eller en plansch med flera bilder och text vore nog det ultimata, eller allra helst en film.
Bilder/filmklipp från skjutningar är bra tycker jag, även om man lyckas fånga den "militäriska" delen också, dvs. ORDER och korrekt språk och uppförande, det är det som lockar. Sjukvård och att laga mat i spritkök kan man göra i scouterna(Jag har varit scout och trivdes inte särskilt bra). Även om dessa delar också bör vara med, man ska visa HELA verksamheten helt enkelt.
Vinceres
Jan 27 2008, 23:04
Man skulle kunna gå samman och göra en film etc som vore Standard , ska se vad man kan göra
GordonFreeman
Jan 29 2008, 20:22
QUOTE (DaRaven @ Jan 27 2008, 21:38 )

QUOTE (GordonFreeman @ Jan 27 2008, 21:13 )

Jag tycker att vi tar bilder på en pluton som står i givakt med AK4:orna axlade. Skulle dra in folk som fan.
Är det rätt sätt att rekrytera ungdomar på?

mitt tycke och tänk.
Näej, jag drev med er bara angående barnsoldatsplutonen

..
Jag tycker att det bör vara som trädet tänker, men samtidigt bör vi ha en sjyst bild på ungdomar på ett berg i solnedgången med armarna på varandras axlar, skulle ge det ett Band of Brothers-stuk (om ni sett omslaget på DVD-boxen). KAMRATSKAP - ENIGHET - VILJA.
Cesium
Jan 29 2008, 22:15
Något i stil med det vore en bra idé tycker jag
Jag ser dock inget som hindrar att dessa ungdomar är beväpnade, t.ex. bär en ak på ryggen. Annars får man mer intrycket "Åh, wow, wannabeemilitär-scouter som sett Band of Brothers..."
Alltså, gärna lite vapen och camofärg för min del.

Något i denna stilen är en ganska bra grejj tycker jag
http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...d&file=2889
Jäkla skit img-bajstaggarCamomålade, en ak liggande brevid men ändå inte värsta vapenporrrambo-bilden.
EDIT: Jag ser att det är massa icke-tilldelad materiell...
J.Nilsson
Jan 29 2008, 22:44
Vad jag hört så skall detta med Camofärg + Vapen vara något som ses på som mycket olämpligt. Eftersom camouflering av person är oftast i syfte för strid osv.
När man då även puttar in ett vapen och sätter dem i skogen så blir det ju högst förknippat med stridsutbildning.
Cammomåla en fotbollsspelare = okej
Cammomåla en FM ungdom = Barnsoldat.
Ska det vara vattentätt från polisanmälningar osv så skall ju ungdommen sitta och tillaga mat med reflexväst.
Nilsson_15
Jan 29 2008, 23:35
QUOTE (J.Nilsson @ Jan 29 2008, 22:44 )

Vad jag hört så skall detta med Camofärg + Vapen vara något som ses på som mycket olämpligt. Eftersom camouflering av person är oftast i syfte för strid osv.
När man då även puttar in ett vapen och sätter dem i skogen så blir det ju högst förknippat med stridsutbildning.
Cammomåla en fotbollsspelare = okej
Cammomåla en FM ungdom = Barnsoldat.
Ska det vara vattentätt från polisanmälningar osv så skall ju ungdommen sitta och tillaga mat med reflexväst.
Varför skulle man "Cammomåla en fotbollsspelare"?
Har aldrig hört om något liknade och då har jag spelat fotboll sen jag var 6år
För övrigt finns det väl inget syfte med kamofärg på ungdomar när de har vapentjänst.
Vinceres
Jan 29 2008, 23:53
Så ni menar att vi ej bör ge ut cammofärg?
F.Ö så tror jag man måste ha en slags mellanväg, att visa upp vapen kan man göra men på rätt sätt tex när de skjuter på vall med AK4B. Men annars är det väl förläggningstjänst, diciplin, sjv kamratskap som ska belysas . Stämmer väl också med Övriga FM, inte ska man bara visa upp en Strv 122 ? Och att man ska kunna rekrytera framtida soldater till Försvarsmakten
// Vinceres , HVU Instruktör
Cesium
Jan 30 2008, 07:47
Nilsson_15: TÄNK!
För övrigt så anser jag att camo färg kan vara jävligt bra, se bara bilden jag länkade till t.ex.
Cammomålade ungdomar i sitt skärmskydd och en ak liggande där också, vackert

Men vid närmare eftertanke så kanske det pekar mot "ah, snart ska de ut och döda" för en utomstående. Så åt helvete med såna bilder.
Varför förknippas maskering och dyligt med strid?
Det kan lika gärna vara spaningsuppdrag, då man undviker strid. (Vilket jag f.ö har gjort, var ganska roligt

)
DaRaven
Feb 5 2008, 11:54
Kallar man det för "spaning" så är det iofs farligt nära stridsbegreppet i min bok.. Men man kan ju alltid kalla det något annat
Varför inte kurragömma? Eller smygning, stalking?
Fk Satan
Feb 5 2008, 15:32
Är det ungdomar som ska ut kan det inte heta saker som smygning, kurragömma eller liknande! utan et måste ha häftiga namn, så som "Ungdoms-JÄGARÖVNING" eller liknande
Vinceres
Feb 5 2008, 16:12
Om vi kan släppa fokus på namn som stridsäck, stridsvärde, spaning . Detta skall ej vara några problem , låt oss istället diskutera vad som funkar bäst på folk i dagens generation
Munken_swe
Feb 5 2008, 19:28
Är kurragömma en uppgift som man övar mycket på i FM? Hur ofta leker man kurragömma med fienden? Tycker inte att diskussionen förs framåt av att det enda bidraget vissa ger är att håna ungdomsverksamhet. I och med RiksHvC nya linje med att ungdomar ska direktutbildas till hemvärnet så borde man vänja sig vid tanken att vi faktiskt utbildar ungdomar för att dem ska få användning av sina kunskaper, och istället för att klaga försöka bidra till att utbildningen blir bra.
Så bli ungdomsledare och se till att det blir rätt gjort istället för att bara klaga och hitta på.
QUOTE (Fk Satan @ Feb 5 2008, 15:32 )

Är det ungdomar som ska ut kan det inte heta saker som smygning, kurragömma eller liknande! utan et måste ha häftiga namn, så som "Ungdoms-JÄGARÖVNING" eller liknande
Ska jag vara ärlig så tar jag ganska illa upp av den kommentaren, inte alla är wannabe-ssg!
Vinceres
Feb 9 2008, 20:57
Ska börja med en film inom kort bara samla lite mer matrial och stöd först
QUOTE (Munken_swe @ Feb 5 2008, 19:28 )

Är kurragömma en uppgift som man övar mycket på i FM? Hur ofta leker man kurragömma med fienden?
Skulle nog vilja påstå att man ganska ofta leker kurragömma med fienden..
Hur som helst, personligen tror jag på att locka folk med verksamhet som dom har nytta av. Testa sina gränser, samarbete, sjukvård.. Helt enkelt saker man kan använda.
Fk Satan
Feb 9 2008, 21:47
Har pratat mycket ungdomsutbildning den senaste tiden...
Finns två lägen
1, Lägg ned skiten. Den kostar pengar och FM ligger back en hel del pengar. Och Ungdomsutbildningen producerar inga krigsförband jmf med ungdomsutbildningar i Kongo, somalia etc.
2, SLå ihop ungdomsutbildningarna till en ungdomsutbildning från dagens 7st?... Sedan får de nuvarande avtalsorganisationerna + friv-org i uppgift att komma på besök en helg var. Allt ifrån SKBR-helg, FVFR helg, FU helg osv. Allt för att få en bättre central styrning och ungdomarna får en bred syn på FrivOrg. Och då skall frivorg delen gå in med egna medel i ungdomsutbildningen som ligger utanför FM budget.
Det är olika saker som pratas om på en högre nivå. Personligen tycker jag att läge 1 är det bästa. Samt erbjud de som går ut gymnasiet en 3-mån GSU (kallad Termin 0). För att efter den kunna söka till Hv eller till termin 1. Men som sagt det pågår många diskussioner på hög nivå och jag tror faktiskt att inom en 3års period är ungdomsutbildningen ett minne...
Vinceres
Feb 10 2008, 18:11
Ungdomsutb behövs nu mer än någonsin. Med Folkförsvaret döende och invasionsförsvaret ersatt av ett insatsförsvar samtidigt som vi går mot ett yrkesförsvar så behöver FM få flera unga människor att vilja komma till FM.
J.Nilsson
Feb 12 2008, 13:35
Om FM enbart vill ha rätt ungdommar att söka genom Friv utb så kan de ju lägga ner skiten.. Pliktverket skiter ju i dina erfarenheter från sånt ändå.
Ungdomsverksamheten är en bra verksamhet för ungdommar och många som går med vill senare göra lumpen... Men inte lika många får!
Vinceres
Feb 12 2008, 17:03
När jag mönstrade hjälpte det, men det beror väl på. Det är en grundsten i Rekryteringen till den Kungl Försvarsmakten, ungdomar är framtidens försvar.
Munken_swe
Feb 12 2008, 19:58
När jag mönstrade skrevs det upp på samma rad som intresse för utlandstjänst och intresse för att bli officer, så visst hjälper det.
23:e komp.
Feb 12 2008, 20:45
QUOTE (Vinceres @ Feb 10 2008, 18:11 )

Ungdomsutb behövs nu mer än någonsin. Med Folkförsvaret döende och invasionsförsvaret ersatt av ett insatsförsvar samtidigt som vi går mot ett yrkesförsvar så behöver FM få flera unga människor att vilja komma till FM.
Som Vinceres uttrycker det tyckte jag också för mindre än en månad sedan. Har faktiskt ändrat uppfattning. Vill kanske inte gå så drastiskt fram som FkSatan(punkten 1) och överge ungdomarna helt, utan snarare ändra formen för hur vi tilldrar ungdomens intresse för FM. Det måste finnas mer kostnadseffektiva alternativ för att nå ut med information till ungdomar. Nya forum, ny teknik, andra lösningar. Jag har inget färdigt koncept, men är övertygad om att något måste förändras. Vill inte på något sätt generalisera och racka ner på det ideella arbete som utförs, men har god insyn i verksamheten och vet att det inte är alldeles produktivt på sina håll. Kan bero på att ungdomsledare(som inte alla gånger är särskilt livserfarna) inte vet vad syftet är med verksamheten, och därmed inte formar aktiviteterna med detta syfte som ledstång. Verksamhet för verksamhetens(ledarnas) skull är ett passande uttryck.
Kanske kan centralt anordnade informationshelger(kringaktiviteter likt FM dagarna) med övernattning på något regemente vara ett alternativ. Förslagsvis en gång om året, riktat mot den generation som ligger på tur att mönstra(snart fyller arton). Detta kanske ger mer än dagens verksamhet, vad vet jag.
FM(politikerna) har givit upp idén med vpl som något fostrande och bra för samhället, och det bör även få konsekvenser för U-utb. FM är ingen fritidsgård.
Den enda anledning att bibehålla någon form av kontinuerlig u-verksamhet i nuvarande tappning är att det är en förutsättning om man tänker sig personalförsörja Hemvärnet denna väg.
Fk Satan
Feb 12 2008, 21:58
Den punkt 1 som jag påvisade här ovan är en av de två vägar som det pratas om. Dock är det punkten 2 som är den som verkar bli det nya spåret. Har lite för mycket info för att vidareutveckla punkten 2 eftersom jag sitter på dubbla stolar. Men någon form av ensning mellan olika ungdomsorganisationer är på G. Exakta formerna för det tänker jag inte gå in på närmare.
Kan även glädja er ungdomar att det var en hel del diskussioner på RiksHvC träff på HvSS om just ungdomar och det fanns några riktigt intressanta förslag ute i landet. Som styr in mot punkten 2. För att få in mer folk i hemvärnet. Men det finns tanker om att ungdomsverksamhet kan hamna på skolchemat. Här togs Ånge upp som ett exempel. Exakta former etc här vill jag inte gå in på. Har redan sagt för mycket som det är nu.
Vinceres
Feb 12 2008, 22:29
Likväl framtida rekrytering är på väg att centraliseras med kampanjer o så, återkommer om det när jag vet mer.
// Vinceres HVU Instruktör
J.Nilsson
Feb 12 2008, 22:44
Njae... Det är möjligt att det diskuteras men det är inte dirrekt så att alla friv-org är intresserade av idén av att slå samman alltihop.
Att man säger det offentligt är en sak. Men det som sägs bakom de lyckta dörrarna är en annan sak.
Däremot börjar allt fler organisationer öva tillsammans och utbilda tillsammans i ett slags samarbete...
men jag törs säga att eran spekulation/teori på att det är påväg att bildas ett nytt system där alla andra friv org överger sina ungdommar till en ny organisation är inget annan än en fin idé... Iallafall än sålänge.
Jag håller med om att det skulle vara schysst. Men jag tror knappast att det kommer att förverkligas på ett smärtfritt sätt.
DaRaven
Feb 13 2008, 08:48
Frivorgarna har i sig inte så mycket att säga till om, det är FM som sitter med plånboken...
Smärtfritt? Nä.. Nödvändigt. Ja.
J.Nilsson
Feb 16 2008, 22:51
FM kan inte tvinga en sammanslagning. Men de kan dra bort pengarna och bilda ett nytt system själva.
Dock så finns det frivilliga organisationer som har medlemsavgift och på såsätt kan stanna kvar.
Den såkallade sotdöden kommer ju att inträffa den dagen ett eventuellt beslut som detta tas.
Hermansson
Feb 28 2008, 18:13
Jag är själv ungdom och kan inte se annat än fördelar med alternativ två. Likriktning, samma mål, utildningspaket o.s.v. skulle bara göra ungdomsdelen av frivilligorganisationen gott. Min egen erfarenhet säger att det idag är väldigt spritt. På vissa platser utrustas ungdomarna med AK och stridssele, och på andra äter de bullar i hemvärnsgården. Detta beror väl till stor del även på ledarna, men jag tror bara det kan bli bättre om ledarna vet vad som förväntas av dem.
Med större likriktning är även samövningar mellan grannkommuner och liknande möjliga i större utsträckning, tror jag ivf.
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 16 2008, 22:51 )

FM kan inte tvinga en sammanslagning. Men de kan dra bort pengarna och bilda ett nytt system själva.
Dock så finns det frivilliga organisationer som har medlemsavgift och på såsätt kan stanna kvar.
Den såkallade sotdöden kommer ju att inträffa den dagen ett eventuellt beslut som detta tas.
Fast det nya systemet kan ju mycket väl bli en scoutkår då. Det är ju inte så att FM tar bort sitt finansiella stöd och säger nu hör inte ni till frivorg längre och sedan så fortsätter man ha ungdomsverksamhet i samma form.
Hermansson
Feb 28 2008, 20:00
QUOTE (Vinceres @ Feb 12 2008, 22:29 )

Likväl framtida rekrytering är på väg att centraliseras med kampanjer o så, återkommer om det när jag vet mer.
// Vinceres HVU Instruktör
Var snäll och töm din inkorg
Det finns inga sorters kampanjer där jag bor för ungdomsverksamheten inom HV. Den enda militära reklamen är för Mini-lumpen för tjejer och Utlandsstyrkan. Detta är alltså på Furulundskolan i Sölvesborg.
Kanske man borde ta sig i kragen och gå ihop ett gäng och rektyrera högstadieelever...
Det tror jag skulle göra gott. Jag hade iallaf uppskattat det om någon hade kommit till vår högstadieskola och informerat om HVu samt andra ungdomsverksamheter inom FM. Den enda anledningen att jag ens visste att en ungdomsverksamhet fanns är pga att min farfar var aktiv i HV innan han blev pensionär och farsan var med i FVRF-u när han var ung, men det är något jag tagit reda på själv.
Så ut och informera de unga
QUOTE (Berg @ Mar 9 2008, 12:43 )

Kanske man borde ta sig i kragen och gå ihop ett gäng och rektyrera högstadieelever...
Vi gjorde det med gott resultat under några år. Det första året blev en riktig höjdare med 15 nya från en skola, men därefter fick vi sammanlagt 5-10 personer från två skolor. Det är en bra metod, men man får vara beredd på att utstå en del beska kommentarer på skolorna.
linush
Mar 11 2008, 18:23
QUOTE (Skoog @ Mar 11 2008, 10:34 )

QUOTE (Berg @ Mar 9 2008, 12:43 )

Vi gjorde det med gott resultat under några år. Det första året blev en riktig höjdare med 15 nya från en skola, men därefter fick vi sammanlagt 5-10 personer från två skolor. Det är en bra metod, men man får vara beredd på att utstå en del beska kommentarer på skolorna.
Hur bar ni er åt? Ställde ni upp ett bord med lite av utrustningen och infomartionsblad? Det vet jag att någon anti-rasistisk grupp gjorde i min gamla skola, delade ut knappar, flygblad etc.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.