Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Egna eldhandvapen vid mobilisering
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4
UAV
Får man ta med egna eldhandvapen vid mobilisering, förutsatt att man använder helmantlat?
Flamdämpare
Är det ett vapen som finns i FM idag? Isåfall kan du ha användning för det.
Annars ger det bara en falsk trygghet, Det är ju bara användbart om du har tillgång till amm och reservdelar.
cordite
Frågan var om man får väl. Det är dock knappast falsk trygghet då ammoförbrukningen på en pistol eller revolver knappast lär bli hög. AK-n är som alltid huvudbeväpning. Frågan kvarstår även om jag är tveksam i detta förbudsförespråkande land.
KD803
QUOTE (UAV @ Sep 14 2005, 11:40 )
Får man ta med egna eldhandvapen vid mobilisering, förutsatt att man använder helmantlat?
*

Nej.
Stella-Polaris
QUOTE (BJE @ Sep 14 2005, 11:26 )
QUOTE (UAV @ Sep 14 2005, 11:40 )
*

Nej.
*

Nej???????
Vad nu?

Fatt lara mig att medtagen utr och personligt vapen kan inlosas av kronan..

Du star under ansvarig ledning "mobiliseringsorder har getts" och har ratt att sla ihjal Fi om han uppenbarar sig. Likasa har fi ratt att ta dig som krigsfange om du har mobordern i fickan....

Tag med vapen vid Mob.. Det kanske inte gar att promenera fram... Om det vore ett lag brott sa sag man nog ganska milt pa det i den situationen..

Sager en som skulle tagit med sig sin gamla ombyggda prickskytte mauser som an i dag kan bita ifran sig bra...
KD803
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 14 2005, 12:46 )
Nej???????
Vad nu?

Du star under ansvarig ledning "mobiliseringsorder har getts" och har ratt att sla ihjal Fi om han uppenbarar sig. Likasa har fi ratt att ta dig som krigsfange om du har mobordern i fickan....

Tag med vapen vid Mob.. Det kanske inte gar att promenera fram... Om det vore ett lag brott sa sag man nog ganska milt pa det i den situationen.. 

Sager en som skulle tagit med sig sin gamla ombyggda prickskytte mauser som an i dag kan bita ifran sig bra...
*

Man kan tycka vad man vill om det, men så är det numera. SäkI gäller i både krig och fred, och enligt SäkI får privata vapen inte användas.
julenissen
QUOTE (BJE @ Sep 14 2005, 12:08 )
Man kan tycka vad man vill om det, men så är det numera. SäkI gäller i både krig och fred, och enligt SäkI får privata vapen inte användas.
*

Kommer russerne uinviterte så er ikke byråkratisk gnål det mest fornuftige å bruke ressurser på.
Flamdämpare
Vid en skarp mobilisering i syfte att se till att Sverige överlever som nation
kan det knappast ifrågasättas att någon ser till att det finns fler pipor mot fienden.

Hur är det tänkt att "fria kriget" ska vara legitimt enligt folkrätten om inte andra vapen än militära får användas av motståndsrörelser?
Stella-Polaris
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 14 2005, 12:46 )
Nej???????
Vad nu?

*

*

OK BJE!

Nu loser vi varldsproblemen.
Nar borjar SaKI galla? den galler sa vitt jag vet Svenska forband.
Ett vapen som inlosts ar inte langre ett privat vapen. Den kan vi nog spika.. Har man fortfarande inlosen?
Fragestallningen ar om man star under SakI pa vagen till Mob.
SakI torde inte galla for motstandsrorelse. Var vid man far kalla sig motstandsrorelse till dess man passerat vakten pa mobplatsen.

Andra ideer pa losning?
Flamdämpare
*

Det finns ju en viss risk att pappersutgåvan av SÄKI vid vissa tillfällen får ett nytt användningsområde i ett scenario som ovan?
Stella-Polaris
Raknas en kniv som vapen? Bajonetten ar val vapen klassad eller?
KD803
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 14 2005, 13:13 )
Vid en skarp mobilisering i syfte att se till att Sverige överlever som nation
kan det knappast ifrågasättas att någon ser till att det finns fler pipor mot fienden.
*

Om man skulle mobilisera idag skulle antalet eldhandvapen inte vara något problem. Det finns kopiösa mängder i förråd fortfarande. Problemet skulle vara att det knappt finns några förband att mobilisera...
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 14 2005, 13:13 )
Hur är det tänkt att "fria kriget" ska vara legitimt enligt folkrätten om inte andra vapen än militära får användas av motståndsrörelser?
*

Du måste göra skillnad på folkrätt och SäkI, de har ingenting med varandra att göra.
Ursprungsfrågan var om man får ta med sig egna vapen vid mobilisering, dvs när ett reguljärt krigsförband sätts upp. Då gäller SäkI, även om man kan tycka att det är konstigt. SäkI i sin tur föreskriver att det ska finnas BOA, vilket inte finns på privata vapen.
Stella-Polaris
Vad ar BOA?
KD803
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 14 2005, 13:19 )
OK BJE!

Nu loser vi varldsproblemen.
*

Jag förstår inte vad du hetsar upp dig för. UAV ställde en fråga, och jag gav ett svar. Att svaret kan verka konstigt gör det inte mindre rätt.
Nar borjar SaKI galla? den galler sa vitt jag vet Svenska forband.
Ett vapen som inlosts ar inte langre ett privat vapen.  Den kan vi nog spika..  Har man fortfarande inlosen?
*

SäkI gäller nu. Ja, SäkI gäller för Försvarsmakten. Även om ett privat vapen blir inlöst så skulle det fortfarande sakna BOA, om man nu inte råkar ha en privatägd AK4 som inte är civilt modifierad. Inlösen finns nog fortfarande i teorin, men varför lösa in civila vapen när Försvarsmakten drunknar i eldhandvapen?
Fragestallningen ar om man star under SakI pa vagen till Mob.
SakI torde inte galla for motstandsrorelse. Var vid man far kalla sig motstandsrorelse till dess man passerat vakten pa mobplatsen.
*

Nej, du torde inte stå under SäkI på väg till mob. Däremot så har nog vapenlagen ett och annat att säga om hur civila vapen ska transporteras. Enskilda beväpnade civila torde inte vara populära hos vare sig polis eller hemvärn i ett sådant läge...
Andra ideer pa losning?
*

Om jag såg ett problem skulle jag fundera på en lösning. Just nu gör jag inte det...
Stella-Polaris
BJE jag ar inte upphetsad smile.gif

Alltsa jag kan inte ta med min ombyggda Mauser da den ar modifierad.
Men om jag ar vapen samlare och har en MG42:a sa ar den ok i och med den finns pa 122:an (forutsatt att inlosen finnes)

Roligt att veta ar hur man klassar kniv och bajonett..
Flamdämpare
Min personliga åsikt är att frågan inte kommer att hamna högst upp på dagordningen om Sverige anfalls av överlägsna fientliga styrkor.
De flesta kommer nog att vara upptagna med att säkerställa sin egen överlevnad för dagen.
Sen, När kriget är slut och vi återfått en normal samhällsstruktur finns det en stor möjlighet att de som tagit med sin egna pistoler kommer att dras inför rätta och bli av med både vapenlicenser, jobb, medaljer och få en prick hos kronofogden.
(Ovannämnda skrivet med lite ironi, inte riktat åt någon) smile.gif
KD803
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 14 2005, 13:38 )
Alltsa jag kan inte ta med min ombyggda Mauser da den ar modifierad.
Men om jag ar vapen samlare och har en MG42:a sa ar den ok i och med den finns pa 122:an (forutsatt att inlosen finnes)
*

Jag är inte säker på att MG42 faller under samma BOA som ksp 94.

QUOTE (Flamdämpare @ Sep 14 2005, 13:48 )
Min personliga åsikt är att frågan inte kommer att hamna högst upp på dagordningen om Sverige anfalls av överlägsna fientliga styrkor.
De flesta kommer nog att vara upptagna med att säkerställa sin egen överlevnad för dagen.
Sen, När kriget är slut och vi återfått en normal samhällsstruktur finns det en stor möjlighet att de som tagit med sin egna pistoler kommer att dras inför rätta och bli av med både vapenlicenser, jobb, medaljer och få en prick hos kronofogden.
(Ovannämnda skrivet med lite ironi, inte riktat åt någon)  smile.gif
*

Jag tror inte att någon kommer att bry sig särskilt mycket heller i en sådan situation. Själv skulle jag på min höjd säga åt vederbörande att lämna sitt vapen i kassunen när han får ut sitt ehv.
Men frågan var vad man får göra, inte vad man kommer att göra eller vad man borde få göra osv.

Och svaret på den frågan är fortfarande nej.
Inf
*

Ok, vilken paragraf i SäkI avser du. Hur ser du på regementenas skytteföreningars vapen? Ska SäkI tillämpas vid regementenas skytteföreningars verksamhet?
KD803
QUOTE (Inf @ Sep 14 2005, 14:06 )
Ok, vilken paragraf i SäkI avser du.
*

Inledningen av SäkI G, avsnittet om systemsäkerhet. Precis den här frågan kom nämligen på SäkI-provet under skjutledarutbildningen.
QUOTE (Inf @ Sep 14 2005, 14:06 )
Hur ser du på regementenas skytteföreningars vapen? Ska SäkI tillämpas vid regementenas skytteföreningars verksamhet?
*

Om SäkI gäller för skytteföreningarna är jag osäker på. Om skytteföreningarna ska använda förbandens skjutbanor så torde den dock tillämpas. Beträffande föreningarnas vapen så är det väl oftast militära vapen? Då är det ju inget problem.
rila
Det blir en sekundär och ointressant fråga vad FM:s regler säger då din civila licens endast täcker vad den säger, d.v.s. jakt, målskytte, samlande eller liknande.

Se särskilt andra stycket i 2 kap. 5 §:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.HTM

/rila
Stella-Polaris
QUOTE (rila @ Sep 14 2005, 13:18 )
Det blir en sekundär och ointressant fråga vad FM:s regler säger då din civila licens endast täcker vad den säger, d.v.s. jakt, målskytte, samlande eller liknande.

/rila
*

Vid Motiverat Nodvarn spelar det ingen roll vad du anvander...
Inf
Jag håller med om att de millitära vapnen inte är ett problem, men det finns ett antal vapen ute i de aktuella föreningarna som mig veterligt inte har BOA och det är ju som vanligt det som inte riktigt täcks av regelverket som blir intressanta diskussionsämnen, även om de i praktiken kanske inte är något större problem.
Angående skjutbanorna så får vad jag vet FM låna ut dem till vilken civil skytteförening som helst (även om nästa alla skytteföreningar i alla fall är del av en frivillig försvarsorganisation).
simon
QUOTE (julenissen @ Sep 14 2005, 13:11 )
Kommer russerne uinviterte så er ikke byråkratisk gnål det mest fornuftige å bruke ressurser på.
*

Tycker julenissen har sammanfattat min ståndpunkt rätt bra.... brow.gif
rila
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 14 2005, 13:23 )
QUOTE (rila @ Sep 14 2005, 13:18 )

/rila
*

Vid Motiverat Nodvarn spelar det ingen roll vad du anvander...
*

Du menar vid eldöverfall å så... biggrin.gif

/rila
uoff
QUOTE (UAV @ Sep 14 2005, 10:40 )
*

Som jag ser det så beror det väl på om du menar på väg till mobiliseringsplatsen eller om du menar att du vill använda ditt eget vapen efter att du har mönstrat in.

Om du avser färden till mobiliseringsplatsen så tycks det bero på under vilken form mobiliseringen sker. Om riket inte är anfallet så lägger vapenlagen en del hinder i vägen. Om landet däremot redan blivit anfallet av fienden så ger folkrätten dig rätt att ta med vapen. Vad enskilda polismän och hemvärnsmän har för åsikt i frågan är då ungefär lika intressant som vad din frisör tycker. (För övrigt vore det väl märkligt om polis och hemvärn i händelse av krig ansåg det viktigare att avväpna svenskar på väg till mobiliseringsplatsen än att bekämpa fienden? Och att försöka hindra eller fördröja att en krigsplacerad medborgare når sin mobiliseringsplats måste väl förhoppningsvis vara förbjudet enligt någon paragraf någonstans.)

Jag har inte läst nya SäkI (p.g.a. Försvarsmaktens sketna web-tjänster) men om det är så som det sägs här, att en svensk soldat inte ens i krig får använda vapen och ammunition för vilka det inte fattats beslut om användning, så tyder det helt klart på att författarna av SäkI inte ens har en bråkdel av getterna hemma. Vad händer med det gamla klassiska Skaffa i nödfall ammunition genom att ta från fienden. Oftast måste du då också ta hans vapen, är det struket i nya SoldF?
Knekt
QUOTE (uoff @ Sep 14 2005, 15:06 )
Jag har inte läst nya SäkI (p.g.a. Försvarsmaktens sketna web-tjänster) men om det är så som det sägs här, att en svensk soldat inte ens i krig får använda vapen och ammunition för vilka det inte fattats beslut om användning, så tyder det helt klart på att författarna av SäkI inte ens har en bråkdel av getterna hemma. Vad händer med det gamla klassiska Skaffa i nödfall ammunition genom att ta från fienden. Oftast måste du då också ta hans vapen, är det struket i nya SoldF?
*

Det är är en riktigt bra poäng. Finns det ett BOA på varje förekommande vapentyp inom världens försvarsmakter?

Och BOA, vem är det som fattar det belutet i krig?
Hans Engström
Nackdelen är väl kanske att om landet är anfallet och ngn kommer kantande till mobplatsen med civila kläder och vapen i hand så kanske ngn skjuter först och frågar sedan? Vad tycker dina medresenärer på bussen till mobben...och så vidare.

Och för att förankra det hela i verkligheten. Hur många av oss har ens moborder idag?
KD803
Vad enskilda polismän och hemvärnsmän har för åsikt i frågan är då ungefär lika intressant som vad din frisör tycker. (För övrigt vore det väl märkligt om polis och hemvärn i händelse av krig ansåg det viktigare att avväpna svenskar på väg till mobiliseringsplatsen än att bekämpa fienden? Och att försöka hindra eller fördröja att en krigsplacerad medborgare når sin mobiliseringsplats måste väl förhoppningsvis vara förbjudet enligt någon paragraf någonstans.)
*

Det jag tänkte på var snarare risken för den beväpnade civila att bli skjuten av polis eller hemvärn som uppfattar dem som ett hot. Det blir man förmodligen inte av sin frisör...
*

SäkI gäller inte i strid, så det problemet uppstår inte. Och eftersom både AK-47 och AK-74 förekommer i vapensatsen så finns det BOA på dessa. :P
Flamdämpare
QUOTE (Hans Engström @ Sep 14 2005, 14:29 )
Och för att förankra det hela i verkligheten. Hur många av oss har ens moborder idag?
*

Inte en moborder enligt den gamla typen men en krigsplacering i HV med X antal timmars inställelsetid. Precis som alla andra krigsplacerade Hemvärnare här. Var säker på att en angripare är tillräckligt kompentent för att dölja sitt angrepp så att FM inte hinner mobilisera när Statsmakten vågar ge ordern.
Inf
Att sveriges mobberedskap är utomordentligt låg gör inte det principiella behovet av egna initiativ mindre, utan snarast större.
Sedan är det helt sant att det finns frågor i dagens verklighet som är av större betydelse för försvarsmaktens samlade förmåga än enskild soldats färd till ev mobiliseringsplatsen.

I princip gäller förnuftet högre än SäkI. Om det verkligen är motiverat att göra avsteg från SäkI så ska man också göra det, men då ska man också vara beredd att komma med en verkligt bra förklaring till sitt beteende efteråt. Detta kan hända vid mycket sällsynta tillfällen i fred men betydligt oftare i ofred. Föreskrifterna skall föjas såvida inte tungt vägande skäl under aktuella omständigheter talar emot detta. Råder krigstillstånd tycker jag personligen att det kan finnas tungt vägande skäl att ta emot mycket vapenmateriel utan BOA som man annars inte skulle tagit i med tång, typ hagelgevär, älgstudsare med rätt amunition samt en eller annan pistol.
Uttern
Den som påstår att det finns andra regler vid mobilering än eljest bör nog visa var de reglerna finns.

Mitt svar äri varje fall: Nej, det är inte tillåtet att ta med eget vapen.

Nästa fråga är om det är lämpligt att ta med eget vapen: mitt svar är nej. Är det någon gång det är viktigt att upprätthålla disciplin och ordning så är det vid skarpa lägen. En avvikelse avseende denna fråga är demoraliserande för hela förbandet.

Som kompch skulle jag omedelbart be vederbörande att lämna in vapnet i kassun eller lämna det hemma. Han får inte följa med kompaniet för att lösa vår uppgift.

Elementärt och självklart.

Ola
cordite
Självklart åker det med en picka om det blir ofred. Den som försöker hindra mig är att anse som fiende och behandlas därefter. En upplaga Säk I är bra att ha med när man ska uträtta sina behov.
KD803
@Inf, Flamdämpare m fl

Som sagt, jag svarade på ursprungsfrågan. Enligt gällande regler så är det inte tillåtet med egna vapen. Sedan är det upp till var och en om man väljer att bryta mot dem och upp till varje chef hur man hanterar ett sådant regelbrott.

Jag kan se nyttan med t ex hagelgevär för röjande av oxa, pistol som sekundärbeväpning för ksp-/grg-skyttar osv. Jag kan också se problemen med en vapenflora där det är osäkert hur utbildningsståndpunkten är, vad det är för ammunition som används osv.

QUOTE (cordite @ Sep 14 2005, 16:37 )
Den som försöker hindra mig är att anse som fiende och behandlas därefter. En upplaga Säk I är bra att ha med när man ska uträtta sina behov.
*

Uttalanden som detta är sådant som får mig att klassificera personer som olämpliga, inte minst som hemvärnsmän. Jag föreslår att du redogör för din inställning hos din MD-grupp så att de kan ta ställning.
uoff
QUOTE (BJE @ Sep 14 2005, 15:15 )
SäkI gäller inte i strid,
*

Så bra!
Det löser ju alla våra problem - så länge man enbart har för avsikt att använda sitt eget vapen för strid så kan ta med vad man vill. Då får jag nog erkänna att i alla fall en del av getterna kanske har kommit hem.

För övrigt håller jag med cordite. På den tid jag var krigsplacerad så hade jag inte ens funderat på att överväga möjligheten att bege mig från hemmet till mob-platsen utan vapen. Och jag är fullständigt övertygad om att ju fler som handlat på det sättet ju större möjligheter hade vi haft att avvärja en invasion.
KD803
QUOTE (uoff @ Sep 14 2005, 16:53 )
*

Så bra!
Det löser ju alla våra problem - så länge man enbart har för avsikt att använda sitt eget vapen för strid så kan ta med vad man vill.
*

Du missförstod mig. SäkI gäller inte i strid - men väl före striden. Det är alltså inget SäkI-brott att ta ett vapen från en dödad fiende under strid, men det är inte ok (enligt SäkI) att ta med ett eget vapen hemifrån.
Och jag är fullständigt övertygad om att ju fler som handlat på det sättet ju större möjligheter hade vi haft att avvärja en invasion.
*

Jag är övertygad om att det inte är enskilda individer med jaktvapen som hade avvärjt en invasion.
LT
QUOTE (BJE @ Sep 14 2005, 15:57 )
*

Så bra!
Det löser ju alla våra problem - så länge man enbart har för avsikt att använda sitt eget vapen för strid så kan ta med vad man vill.
*

Du missförstod mig. SäkI gäller inte i strid - men väl före striden. Det är alltså inget SäkI-brott att ta ett vapen från en dödad fiende under strid, men det är inte ok (enligt SäkI) att ta med ett eget vapen hemifrån.

Hur länge kan man luta sig mot att SäkI inte gäller i strid? Om man av någon anledning inte kan använda sin tilldelade huvudbeväpning, är det tillåtet att efter striden behålla fallen fiendes vapen?

Alternativ frågeställning: Strid som i aktivt stridande, eller strid som i ofred?
Inf
QUOTE (BJE @ Sep 14 2005, 15:44 )
Jag kan se nyttan med t ex hagelgevär för röjande av oxa, pistol som sekundärbeväpning för ksp-/grg-skyttar osv. Jag kan också se problemen med en vapenflora där det är osäkert hur utbildningsståndpunkten är, vad det är för ammunition som används osv.

Det är precis de användningsområdena jag avsåg. Jag ser också problemen och menar att det får falla in under gummiformuleringen "under aktuella omständigheter". Det är någorlunda rimligt att tro att den som medför ett vapen också kan hantera det, men säker kan man inte vara och om kompchef/motsv eller av honom utsedd inte själva har kompetens att bedömma den frågan bör vapnet helst avlägsnas från förbandet. Samma sak gäller amunitionen. Ska något användas ska det vara godkänt av lägst kompanichef och ha ett klart syfte. Bra att ha räcker inte.
Jag reagerar mot att man struntar i SäkI. Det verkar hos en del finnas en inställning att när ofred eller höjd beredskap gäller så är allt tillåtet, t ex att rekvirera vad som helst hur som helst och att använda precis vilka vapen och stridsmetoder som helst. Möjligen att man gör saker under eller omedelbart före aktiva stridshandlingar som man inte skulle gjort annars, men däremellan måste det faktiskt vara någon j***a ordning. Det är svenska försvarsmakten vi talar om, inte ett rövarband på balkan eller i afrika.
Hans Engström
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 14 2005, 15:18 )
QUOTE (Hans Engström @ Sep 14 2005, 14:29 )
*

Inte en moborder enligt den gamla typen men en krigsplacering i HV med X antal timmars inställelsetid. Precis som alla andra krigsplacerade Hemvärnare här. Var säker på att en angripare är tillräckligt kompentent för att dölja sitt angrepp så att FM inte hinner mobilisera när Statsmakten vågar ge ordern.
*

Jo, det har jag också. Jag har även en AK4 hemma, så den tar jag med mig.
Inf
QUOTE (BJE @ Sep 14 2005, 15:57 )
Jag är övertygad om att det inte är enskilda individer med jaktvapen som hade avvärjt en invasion.

Tyvärr är nivån "enskilda individer med jaktvapen" inte så långt ifrån försvarsmaktens samlade mobberedskap efter FB04. Att det inte räcker för att avvärja en någorlunda seriös om än småskalig invsion håller jag helt med om.
Magnus Redin
1. Vad är uppgiften?
2. Lös uppgiften.

Om jag har förstått finska vinterkriget rätt använde man allt som inte exploderade så ofta vid avfyrning. Det var desperat och man använde allt som gick att uppbringa.

Det skall inte behöva bli så desperat i Sverige, förhoppninsgvis planeras det så att risken är liten.

Jag har fått för mig att hemvärn och tidigt mobiliserade förband förr i tiden hade som uppgift att skydda den allmänna mobiliseringen. Det borde drastiskt ha minskat behovet av egna eldhandvapen för att ta sig till mobiliseringsplatserna och det borde dessutom ha gjort det riskfyllt att ta med dem.

Att följa Säk-I och inte blanda in några andra vapen än de tilldelade är ett bra sätt att undvika röra och röra är ett stort hot mot en mobilisering och i lugnare lägen är det även ett PR problem.

Att ta med sig en egen bössa ser jag som ett lite desperat sätt att lösa uppgiften mobilisering, det kan vara en riktig bedömning om det är rörigt på rätt sätt för att de egna inte skall bli en större risk men det borde vara väldigt ovanligt. Förslaget att direkt beordra kassunförvaring av medtaget vapen var bra, det och en koll om initiativkraften var välriktad eller förvirrad.

Jag skulle förstå det mer om tex HV hade brist på bössor så inte alla hade ett tilldelat vapen men så är det inte.

Vill man roa sig med beredskapshöjande funderingar skulle det kunna vara vettigt att ha koll på vilka som har mycket bössor och ammunition hemma om kassunen blir otillgänglig. Men skulle det på allvar bli sådana risker är det dags att ta hem bössan från kassunen och jag hoppas det finns rutiner för att då börja dela ut ammunition. Egen bössa är en nödlösning. Möjligtvis skulle det kanske kunna vara vettigt att längst bak i en kassunen ha en låda med helmantlad ammunition som passar kompaniets tävlingsskytts älgstudsare med det stora kikarsiktet. Men egentligen borde en sådan skytt tilldelas ett av försvarets prickskyttegevär och ammunition att öva med i fredstid.

F.ö. tycker jag den gamla nidbilden av HV soldaten som vid larm tar med sig k-pisten, älgstudsaren, hagelbrakaren, falukorvsmackor och en termos kaffekask för att sedan gräva ned sig så han får lirkas loss med spett är rätt så charmig men ack så opraktisk, otidsenlig och rätt så farlig.
The Swede
När gäller SÄKI?
Jo, i följande fall.

SÄKI G 2005 punkt 3:
3. Giltighet för SäkI. - Föreskrifterna i SäkI gäller vid utbildning och övningar

i fred

vid höjd beredskap

i krig då övningarna inte är direkta förberedelser för stridshandlingar

Alltså, SÄKI gäller vid utbildning och övningar i krig

Det vill säga, om ditt förband genomför en övning, t.ex tillpassning av skyddsmask eller ingående i stridsställning så gäller SÄKI men endast under själva övningens genomförande och under förutsättning att övningen inte är en direkt förberedelse för stridshandling.
En förövning av ett eldöverfall går alltså utanför SÄKI.

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Sep 14 2005, 17:57 )
När gäller SÄKI?
Jo, i följande fall.

SÄKI G 2005 punkt 3:
3. Giltighet för SäkI. - Föreskrifterna i SäkI gäller vid utbildning och övningar

i fred

vid höjd beredskap

Det vill säga, om ditt förband genomför en övning, t.ex tillpassning av skyddsmask eller ingående i stridsställning så gäller SÄKI men endast under själva övningens genomförande och under förutsättning att övningen inte är en direkt förberedelse för stridshandling.

The Swede pansar2.png
*

Så jag FÅR ta med mig min P90 om kriget kommer, men jag gör bäst i att låta den ligga i packningen när vi övar "givaktmanöver".
Vad skönt, en tung sten föll från mina axlar..

biggrin.gif

/E
UAV
QUOTE (Erik_G @ Sep 14 2005, 18:57 )
QUOTE (The Swede @ Sep 14 2005, 17:57 )
När gäller SÄKI?
Jo, i följande fall.

SÄKI G 2005 punkt 3:

i fred

vid höjd beredskap

The Swede pansar2.png
*

Så jag FÅR ta med mig min P90 om kriget kommer, men jag gör bäst i att låta den ligga i packningen när vi övar "givaktmanöver".
Vad skönt, en tung sten föll från mina axlar..

biggrin.gif

/E
*

Jag trodde att P90 (FN P90 om det var denna bössa som avsågs) och fiveseven bara såldes till polis och militär. Jag vet att amerikanska soldater och piloter i Vietnam-kriget bar egna pistoler och revolvrar. För övrigt menade jag i inledningen att man tog med ett vapen till mobiliseringen för att skjuta fiender.
Raptor
Rent formellt kanske FM kan stoppa enskilda soldater att ta med sig en egen pistol men i praktiken tror jag inte att FM överlag kommer ha tid eller intresse att följa upp hur folk beväpnar sig i krig.

Har jag tillgång till en pistol som laddas med FMJ så kommer jag garanterat ta med den till kriget eftersom jag anser att den ökar mina överlevnadschanser. Om en fiende skjuts med en Glock 17 eller en Beretta 92FS tror jag inte någon bryr sig om.

Skulle en officerare ha tid att kontrollera vad enskilda soldater har i hölstret så skulle jag:
A) Anta att vi inte var i krigsläge.
B) Att vi var långt från fronten om det var krigsläge.
C) Officeraren hade på tok för mycket fritid.

Med tanke på att jag kan slå ihjäl en fiende med en trubbig gaffel i strid, helt i enlighet med gällande krigslagar, så torde en pistol laddad med samma am som FM pistoler inte utgöra något större övertramp.

Regelmässigt är det säkert ett stort fy fy med egna vapen men i praktiken tror jag att man som enskild soldat kommer undan med det ändå.
Ing
Det låter som om en del är rädda för att folk inte kan hantera vapnen som medförs.
Tror ni med att man kan handla på sig jaktvapen och pistoler, utan att kunna med dem?
Möjligtvis äldre herrar med jaktvapen, då det förr inte krävdes fullt så mycket för att skaffa jaktvapen, men jag tvivlar på att ens de är helt inkompetenta när det gäller hanteringen, särskilt av sina egna vapen. Pistol krävs väl, om jag inte förstått fel, ganska mycket för att få licens på?

Klarar man inte av att hantera sin egen studsare, eller sin egen pistol.. då bör man nog fasen inte hantera tilldelat automatvapen heller.

Vad är ni rädda för?
Ett pappersmonster?
Inf
Jag är rädd för att folk inte skulle kunna hantera de vapnen som eventuellt medförs.
Jag vet att man fortfarande kan handla på sig jaktvapen och pistoler, utan att kunna med dem, i alla fall inte i försvarsmaktens mening av att kunna med.
Jägarexamens prov i vapensäkerhet handlar om att man ska göra patron ur på hagelbössan innan man går över en gärsgård. Pistolskyttarna måste visserligen producera 3+3 godkända serier, men det har inte mycket med säker vapenhantering att göra. Pistolskyttekortets säkerhetsutbildning är inte heller direkt omfattande.
Utöver detta finns det som nämnts många äldre förmågor och där finns det nästan inga gränser för hur tokiga tomtar som har vapen. Dessa kan dessutom komma på den geniala iden att sonen, dottern, brorsonen, kusinen, grannen eller vad det nu kan vara behöver en pistol nu när han/hon ska ut i kriget. Sonen, dottern, brorsonen, kusinen eller grannen tar sedan glatt med sig pistolen till sitt förband utan att egentligen ha en aning om hur den fungerar.
Vid en eventuell mobilisering kommer det helt klart att dyka upp individer som inte är skickade att hantera tilldelat automatvapen. Det finns de som är på gränsen redan under GU, och de blir inte direkt bättre av att vara ute i det civila mörkret.
Raptor
QUOTE (Inf @ Sep 14 2005, 22:02 )
Pistolskyttarna måste visserligen producera 3+3 godkända serier, men det har inte mycket med säker vapenhantering att göra. Pistolskyttekortets säkerhetsutbildning är inte heller direkt omfattande.
*

Innan en person äger ett eget vapen så har denna spenderat mycket tid på klubben där han övervakats ganska länge av skjutledare och kamrater. I min klubb så är det minst ett år. Jag vill hävda att när du väl tagit dina 3+3 serier och fått din pistol så har du en god skolning i säkerhet. Kanske till och med längre än den man erhåller under vanlig skyttetjänst under 7 månaders värnplikt.

Edit: Stavfel
olaevil
QUOTE (Inf @ Sep 14 2005, 13:02 )
Jag är rädd för att folk inte skulle kunna hantera de vapnen som eventuellt medförs.
Jag vet att man fortfarande kan handla på sig jaktvapen och pistoler, utan att kunna med dem, i alla fall inte i försvarsmaktens mening av att kunna med.
Jägarexamens prov i vapensäkerhet handlar om att man ska göra patron ur på hagelbössan innan man går över en gärsgård. Pistolskyttarna måste visserligen producera 3+3 godkända serier, men det har inte mycket med säker vapenhantering att göra. Pistolskyttekortets säkerhetsutbildning är inte heller direkt omfattande.
Utöver detta finns det som nämnts många äldre förmågor och där finns det nästan inga gränser för hur tokiga tomtar som har vapen. Dessa kan dessutom komma på den geniala iden att sonen, dottern, brorsonen, kusinen, grannen eller vad det nu kan vara behöver en pistol nu när han/hon ska ut i kriget. Sonen, dottern, brorsonen, kusinen eller grannen tar sedan glatt med sig pistolen till sitt förband utan att egentligen ha en aning om hur den fungerar.
Vid en eventuell mobilisering kommer det helt klart att dyka upp individer som inte är skickade att hantera tilldelat automatvapen. Det finns de som är på gränsen redan under GU, och de blir inte direkt bättre av att vara ute i det civila mörkret.
*

Men herregud INF om karln i fråga är på väg till sin mobiliseringsplats bör han väl ha en säker vapenhantering genom försvarets utbildningar+egen privat utövning av Jakt och Skytteövningar och tävlingar..Är det någon som har gett dig Licens på pistol så anser jag att du är mycket vapenutbildad.Finns väl ingen plats klagar så mycke som på en skyttebana.

MVH
Olaevil
Erik_G
Ja usch, vapen ÄR farliga, har hört att man kan dö av sådana. Jag har också hört att krig kan vara rent livsfarligt också. Bäst vore om vi förbjöd alltihopa.

Men skulle jag personligen välja mellan att lämna en pistol hemma eller att uppröra någon paragrafryttare genom att bära den på mig, som en extra liten livförsäkring om något skulle hända mitt primära vapen, skulle jag definitivt välja att bära mitt personliga vapen.
Skulle situationen uppstå att en pistolkula gör skillnaden mellan att komma hem till min familj eller att komma hem till dem i en låda är det ju väääldigt surt om pistolen ligger kvar hemma, ett hemma som kanske är lagt i ruiner och plundrat, varpå pistolen kanske rent av är i fiendehänder.
Nu äger jag ingen pistol, men skulle jag äga en, skulle jag definitivt vara kvalificerad att använda den, och skulle kriget komma och jag bli mobiliserad, då skulle pistolen få följa med.

/E
Inf
Opps, det rörde om i grytan.
Det är kanske bäst att klargöra att jag inte talar om medelnivå, inte heller mediannivån utan om den lägta garanterade nivån för en viss grupp människor. Det hjälper liksom inte att någon har perfekt vapenhantering om en annan är IG.
Jag har sett många pistolskyttar med för fältbruk helt undermålig vapenhantering. De klarar av att skjuta precisionsserier på skjutbana utan att skjuta sina medskyttar, men det är inte mycket mer. Visst gnälls det på säkerhet på skytteklubbar, men det är oftast brott mot egnenpåhittade regler, typ gå aldrig över den vita linjen innan skjutledaren säjer till, skjut inte magnum osv. Brott mot de fyra ganska allmänt antagna reglerna
1 Betrakta alla vapen som laddade
2 Rikta aldrig vapnet mot något du inte vill skjuta på
3 Håll fingret från avtryckaren till siktena ligger på målet
4 Var säker på målet och kulfånget
är vanliga. De flesta jag observerat är brott mot regel 2 och 3.
Hur mycket metodisk drill förekommer angående vapenhantering i det civila? Utanför praktiskt skytte har jag inte sett mycket. Och som alla vet, har man inte drillat så kommer det inte fungera vid lite högre stressnivåer. Att umgås med skyttar med fel attityd till säkerhet kan till och med vara skadligt för den egna säkerhetsattityden.
Jägarna ska vi bara inte tala om, efter jägarexamens rudimentära säkerhetsutbildning släpps de i princip fria. Förhoppningsvis deltar jägarna i organiserad träning t ex med ett jaktlag med en kvalificerad jaltledare eller med en inhyrd instruktör, men återigen det finns det inga garantier för.

Säkerhetsarbete handlar mycket mer om att fastställa lägstanivån för en grupp än om att fastställa medelnivån. De flesta som skulle ta med vapen i denna hypotetiska diskussion skulle säkert klar av just säkerheten på ett fullt acceptabelt sätt, men det finns inga garantier och då är det svårt att som chef tillåta det. Förluster av vådaskott skulle det säkert finnas många nog av ändå. Lösningen heter givetvis personkännedom genom krigsförbandsövningar, SÖBar och krigsförbandskurser samt en gedigen erfarenhet av allehanda skjutvapen och skjututbildning för alla relevanta chefer. Men det är väl redan alla chefers mål?
Allt för krigsförbanden osv
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.