Nordman
Sep 13 2005, 10:59
Jag såg på discovery för ett bra tag sedan om kanoner och vapensystem. Då visaden en film om "stora kanoner" de som var 160 cm kaliber mm.
Men jag söker främst en som är stillastående pjäs som har en räckvidd på 160km.
Jag är även intresserad av namnen och information om andra kanoner som tex. Big bertha.
Hur är det i dagsläget. Vilken kaliber är störst på stridsvagnar och artelleri mm?
Eventuella felskrivningar beror på den korta tid jag har på mig att skriva här på jobbet. Gha!
/ Hallqvist
C 2.a pjäs
Sep 13 2005, 11:36
QUOTE (Nordman @ Sep 13 2005, 10:59 )
Hur är det i dagsläget. Vilken kaliber är störst på stridsvagnar och artelleri mm?/ Hallqvist

US Army har en 21 cm (8 inch) bandhaubits M110 (tror den är operativ fortf.) och Sovjetunionen hade en 24 cm bandgranatkastare (finns säkert kvar i ryska armén). Spanien har 30 cm kustartilleri (fast) läste jag i
FBU Befäl, dock osäker på kalibern på denna. Har för mig att det var en Vickers.
Mina nie ören
Honken
Sep 13 2005, 11:39
Om jag inte minns fel står det batterier med 30cm kanoner (tror det är gamla fartygstorn med tillhörande beväpning) i Sevastopol.
Darkwand
Sep 13 2005, 11:45
160km är det tyskarnas 21cm Pariskanon du menar ?
De största pjäserna som är "aktiva" idag torde vara 406mm kanonerna på USNs kvarvarande två slagskepp. Fast de är en pappersprodukt, de fartygen kommer aldrig mer att komma i aktiv tjänst.
Spanien har faktiskt 38cm fast KA kvar som provskjuts någon gång om året. Är ett kostnadseffektivt sätt att hävda sin auktoritet i Gibraltarsundet...
C 2.a pjäs
Sep 13 2005, 12:08
QUOTE (BJE @ Sep 13 2005, 11:54 )
Spanien har faktiskt 38cm fast KA kvar som provskjuts någon gång om året. Är ett kostnadseffektivt sätt att hävda sin auktoritet i Gibraltarsundet...
Ahh..38 cm var det, ja. Känns som jag borde kunnat det, BJE.
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 13 2005, 13:08 )
Du är förlåten. Inte ditt fel att du sysslade med fjolligt rörligt KA.
Vinter
Sep 13 2005, 12:25
Ingenjörsgeniet Gerald Bull blev ju mördad, troligtvis för att han arbetade med att bygga en super kanon åt Irak.
The cannon which propelled the Martlet to the high atmosphere was the creation of Gerald Bull, a Canadian engineer who specialized in the design of cannon. From the US Navy Bull obtained two cannon of the type used by battleships, with a 16-inch (40 cm) caliber, and combined them end-to-end to create a single tube of nearly twice the length. The cannon was mounted on the island of Barbados and fired nearly vertically, over the ocean.
To reduce air resistance, the 200-lb Martlet vehicle was given a smaller diameter than 16 inches, with wooden blocks filling the space between it and the barrel. Because the payload and attachments were about 10 times lighter than the regular 16-inch shell, the acceleration was much larger, about 25,000 g: electric circuits had to be encased in plastic to resist the great forces. The peak altitude was extended (by 4 miles), by pumping out most of the air in the gun barrel before the shot. When the cannon fired--its loud bang was heard all over Barbados--the airtight cover over the muzzle was blown away and the Martlet rose into the high atmosphere, to altitudes of 80-90 miles.
http://www.globalsecurity.org/org/news/2002/021106-gun.htmhttp://www.iki.rssi.ru/magbase/REFMAN/STARGAZE/Smartlet.htm
Nordman
Sep 13 2005, 12:47
Jag hittade en liknande. Den som jag menade som största var så stor att den inte gick att flytta. så den användes aldrig.
Men det som jag hittade som var närmast var den 80cm "Gustav" (Dora)
The largest gun ever built had an operational career of 13 days, during which a total of 48 shells were fired in anger. It took 25 trainloads of equipment, 2000 men and up to six weeks to assemble.
Hittade den information på denna sida ->
http://www.railwaygun.co.uk/Finns även lite information här ->
http://user.mc.net/~hawk/biggun.htmSnacka om vapenvård. Krypa in i eldröret med ett stort lagan och tolv burkar vapenfett

/
jonte72
Sep 13 2005, 13:30
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 13 2005, 12:36 )
[US Army har en 21 cm (8 inch) bandhaubits M110 (tror den är operativ fortf.)
M110 är
inte operativ längre, det grövsta eldrörs artilleriet i USA är därför 155 mm.
AdamKalle
Sep 13 2005, 13:38
QUOTE (Nordman @ Sep 13 2005, 13:47 )
Snacka om vapenvård. Krypa in i eldröret med ett stort lagan och tolv burkar vapenfett

Finns många sådana bilder från slagskeppen, någon "mindre omfångsrik" sjöman tittar ut ur eldröret efter att ha vårdat dess inre.
Hade man tjänst på sådant fartyg kan det kanske tänkas att man såg till att vara tillräckligt omfångsrik för att inte passa i eldröret.
C 2.a pjäs
Sep 13 2005, 13:53
QUOTE (BJE @ Sep 13 2005, 12:15 )

Jahaja, "fjolligt rörligt KA"... Jaja, nu blir vi aldrig vänner igen!

Och M110 exportades väl även till Storbrittaninen, Grekland och nå´t till, de kanske har den operativ? Eller 175mm bandkanon M107, den hade ju Israel bl. a? Någon kanske har den operativ, vad tror du,
Jonte72?
QUOTE (Vinter @ Sep 13 2005, 12:25 )
Ingenjörsgeniet Gerald Bull blev ju mördad, troligtvis för att han arbetade med att bygga en super kanon åt Irak.
Några delar av Bulls kanon fanns i alla fall tidigare i ett museum utanför Portsmouth.
http://www.royalarmouries.org/extsite/view.jsp?sectionId=83När jag var där för ett par år sedan så låg en eller två sektioner precis innanför öppningen till ett stort tält med en mängd artilleripjäser. Jag klev förbi rören och tänkte nå't i stil med "Konstigt att det ligger några bitar av en pipe-line här och skräpar - typiskt engelsmän". Jag kunde helt enkelt inte föreställa mig att det var delarna till ett eldrör. Det var först när jag skulle gå ut som jag såg skylten som berättade vad det var för något.
Museet i fråga rekomenderas!
AdamKalle
Sep 13 2005, 19:16
QUOTE (uoff @ Sep 13 2005, 18:26 )
Några delar av Bulls kanon fanns i alla fall tidigare i ett museum utanför Portsmouth.
Vill minnas att Bull tillverkade kanonen (åtminstone en av dem) genom att sätta ihop två reserveldrör till Iowa-slagskeppen (16" Mk 7). Det skulle i så fall ha gått till så att han lät svetsa ihop rören mynning mot mynning, och alltså fick en dubbelt så lång kanon.
Vysotskij
Sep 13 2005, 20:57
En
sån här har jag klättrat på i Petersburg.
Nästan lika fin som ZSU-23-4. Och garanterat grovkalibrigare.
EDIT: Kan väl lägga till den pjäs som C 2. pjäs refererade till också. Fast
2S4 är ingen kanon.
@AdamKalle
Det är nog inte samma projekt.
Jag är inte särskilt hemma på Bull och hans kanoner och eftersom jag inte fattade att de här röret var en del till en av hans skapelser så hann jag knappt titta på det.
Men det såg helt enkelt ut som en sektion till vilken pipe-line som helst. Ett blankt stålrör med skruvflänsar i ändarna. Som jag minns det så var längden sådär en 5 meter, insidan helt slät och kalibern var så stor att man hade kunnat åla sig igenom.
Jag har för mig att man försökte smuggla in delarna i Irak som just oljeledningar och efter att ha sett en av sektionerna så kan jag bara säga att jag är förvånad över att smugglingen avslöjades. Det måste ha varit en sällsynt vaken tullare som var i tjänst den dagen.
Tillägg:Skam den som ger sig!
Jag hittade en sida på Internet med ett foto från museet i Fort Nelson utanför Portsmouth:
http://html2.free.fr/canons/saddam.htmHimla bra museum, som sagt var.
Rickard N
Sep 13 2005, 23:25
QUOTE (Nordman @ Sep 13 2005, 13:47 )
Jag hittade en liknande. Den som jag menade som största var så stor att den inte gick att flytta. så den användes aldrig.
Men det som jag hittade som var närmast var den 80cm "Gustav" (Dora)
The largest gun ever built had an operational career of 13 days, during which a total of 48 shells were fired in anger. It took 25 trainloads of equipment, 2000 men and up to six weeks to assemble.
Hittade den information på denna sida ->
http://www.railwaygun.co.uk/Finns även lite information här ->
http://user.mc.net/~hawk/biggun.htmSnacka om vapenvård. Krypa in i eldröret med ett stort lagan och tolv burkar vapenfett

/

Schwere Eisenbahnkanone Dora är VACKER!!!
En bataljon till kanonservis

Det är manligt!
AdamKalle
Sep 14 2005, 01:41
QUOTE (uoff @ Sep 13 2005, 23:01 )
@AdamKalle
Det är nog inte samma projekt.
Jag såg det, och borde ha märkt att det stod klart och tydligt högre upp i tråden.
På armarna ställ, 25 snabba till mig.
CBRN-fåne
Sep 14 2005, 06:31
Amerikanarnas 280 mm atomkanon får nog räknas in bland
de tunga grabbarna även om det bara finns några få pjäser
kvar på museum (trist nog får man inte komma in på Kirtland AFB
längre, de har ett ex). Den har två trailerdragare, en i varje ände,
som lyfter hela pjäsen vid förflyttning.
Atomkanon 1Atomkanon 2
C 2.a pjäs
Sep 14 2005, 07:02
QUOTE (Vysotskij @ Sep 13 2005, 20:57 )
2S4 är ingen kanon.
Nä, bandgranatkastare skrev jag visst.
Annars om vi kikar bakåt i Svedala så har vi ju haft både
21/42 och
30.5/16. Kustartilleriet då, givetvis.

Avvecklades mitten på 80-talet resp. mitten på 50-talet.
QUOTE (Vysotskij @ Sep 13 2005, 21:57 )
En
sån här har jag klättrat på i Petersburg.
Nästan lika fin som ZSU-23-4. Och garanterat grovkalibrigare.
2S4 är ingen kanon.
Du hittade ingen
2P Kondensator med 406mm kanon på samma ställe?
Vysotskij
Sep 14 2005, 12:33
QUOTE (eskil @ Sep 14 2005, 07:58 )
Du hittade ingen
2P Kondensator med 406mm kanon på samma ställe?
Jojomensan, vilket kanske framgår av de liknande bakgrunderna på den och 2S7.
C 2.a pjäs
Sep 15 2005, 11:00
QUOTE (www.beredskapsmuseet.com)
Under sommaren mötte vi den ena spännande besökaren efter den andra, bland annat sprang vi ihop med en tidigare anställd på det svenska kärnvapenprogrammet. Han berättade glatt att hemligstämpeln på allt som gjordes under 1960-, 70- och 80-talet nu var släppt och förvånades fortfarande över att inga journalister hoppat till över den numera fria informationen; att Sverige "i praktiken" hade kärnvapen. Till och med Beredskapsmuseets stora 21:a lär ha varit en av delarna i kärnvapenprogrammet. Den rörliga 21:an skulle nämligen vid behov kunna skjuta iväg atomgranater, dvs en granat fullproppad med en tvättäkta kärnvapenladdning. Räckvidden är tre mil för 21:ans del. Den som är riktigt nyfiken kan ju nu ta fram en karta och göra en linje tre mil från kusten, så ser ni var granaterna skulle kunnat hamna.
Mer information om kärnvapenprogrammet lär komma i en framtida utställning på museet
Vad smakar detta? Det svenska kärnvapenprogrammet och dess vapenbärare in spe! "
Hejda landstigning" för ju en helt ny innebörd...
CBRN-fåne
Sep 15 2005, 12:18
Den som sa att allt är avhemligat ljuger eller talar utan att veta.
Det planerade användningsområdet för svenska klng var de
sovjetiska utskeppningshamnarna. Svärmar av Lansen skulle
bana väg för ett antal plan med klng. Som bonusplan tillkom
bkan med klng (det är svårt att göra vapen i den kalibern,
den delen låg långt fram i tiden) för försvar av Norrland.
Den delen är avhemligad.
Jag älskar den svenska förkortningen, klng. Smaka på ordet bara
så fel det ligger i munnen.
Här hittade jag lite tyska och av tyskarna använda pjäser från VKII.
Det är ett gäng som är "ganska" grova.
Feta kanoner/Påsen
C 2.a pjäs
Sep 16 2005, 07:06
QUOTE (NBC-fåne @ Sep 15 2005, 12:18 )
"Klng, klng, klng"
Vi startar en tråd om förkortningar som känns fel i munnen!
Magnus Redin
Sep 16 2005, 07:40
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 15 2005, 12:00 )
QUOTE (www.beredskapsmuseet.com)
Under sommaren mötte vi den ena spännande besökaren efter den andra, bland annat sprang vi ihop med en tidigare anställd på det svenska kärnvapenprogrammet. Han berättade glatt att hemligstämpeln på allt som gjordes under 1960-, 70- och 80-talet nu var släppt och förvånades fortfarande över att inga journalister hoppat till över den numera fria informationen; att Sverige "i praktiken" hade kärnvapen. Till och med Beredskapsmuseets stora 21:a lär ha varit en av delarna i kärnvapenprogrammet. Den rörliga 21:an skulle nämligen vid behov kunna skjuta iväg atomgranater, dvs en granat fullproppad med en tvättäkta kärnvapenladdning. Räckvidden är tre mil för 21:ans del. Den som är riktigt nyfiken kan ju nu ta fram en karta och göra en linje tre mil från kusten, så ser ni var granaterna skulle kunnat hamna.
Mer information om kärnvapenprogrammet lär komma i en framtida utställning på museet
Vad smakar detta? Det svenska kärnvapenprogrammet och dess vapenbärare in spe! "
Hejda landstigning" för ju en helt ny innebörd...
Var inte 21:an svårförflyttad? Jag skulle blir fövånad om de på 60-talet hade velat göra sig beroende av en så trögrörlig vapenplattform. Det skulle inte förvåna mig om man hittar planer på artilleriraketer om man gräver lite.
C 2.a pjäs
Sep 16 2005, 07:59
Var inte 21:an svårförflyttad? Jag skulle blir fövånad om de på 60-talet hade velat göra sig beroende av en så trögrörlig vapenplattform. Det skulle inte förvåna mig om man hittar planer på artilleriraketer om man gräver lite.
Tja, KA benämnde den "flyttbar"... Den huvudsakliga vapenbäraren inom artilleriet för klng borde ha blivit 15.5 cm bandkanon och jag har sett en prototyp till en 21 cm kanon från Bofors på bild. Den kommer ju i nytt ljus nu...
Vysotskij
Sep 16 2005, 13:10
Vilken styrka motsvarar klng i 15,5 respektive 21 cm granater?
CBRN-fåne
Sep 16 2005, 13:34
Det är mer en fråga om vad man vill ha men en övre gräns
för en 15,5 är ca 12 kT.
Adam Wilhelm
Sep 17 2005, 14:06
Här:
http://www.militaryphotos.net finns det bilder på stora kanoner från VK I.
lanrezac
Sep 17 2005, 14:22
ifos inte en kanon men...
Little DavidQUOTE
Caliber: 914 mm L/7.79
Barrel weight: 40640.0 kg
Length: 8.53 meters
Weight of the projectile: 1 678.32 kg
Och så lite filmsnuttar
Dora 80cm German GunMörser Karl German 60cm MortarK5 Leopold 28cm German Gun
C 2.a pjäs
Sep 20 2005, 14:13

Till min vän BJE...
Sytare
Sep 20 2005, 14:23
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 20 2005, 15:13 )
Ha ha ha, är det en 12'a du har i näven, eller är du bara glad att se BJE?
(allvarligt skämtat, trodde 12'an hade hylsa...)
C 2.a pjäs
Sep 20 2005, 14:27
QUOTE (Sg Toll @ Sep 20 2005, 14:23 )
Ha ha ha, är det en 12'a du har i näven, eller är du bara glad att se BJE?
(allvarligt skämtat, trodde 12'an hade hylsa...)
Nä. Det är ingen "tolva" Det är en 15,2 cm laddblind. Här är en
12 cm övningsgranat laddning 2. Med hylsa...

Till min vän BJE...Mmmm
fast KA. Vacker syn.
C 2.a pjäs
Sep 20 2005, 14:32
QUOTE (BJE @ Sep 20 2005, 14:28 )
Mmmm
fast KA. Vacker syn.
Fast KAFast igenFortfarande fastFin-fast
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 20 2005, 15:32 )
QUOTE (BJE @ Sep 20 2005, 14:28 )
Mmmm
fast KA. Vacker syn.
Fast KAFast igenFortfarande fastFin-fastKeep 'em coming!
Okej, det kommer låta väldigt newbie då jag inte vet ett svatt om artelleri o stora puffror.
Under vk2 hade ju ryssarna något typ av raket-artelleri (?), som jag har för mig kallades stalin-orglar (stavning?). Effekten av dessa vet jag inget om, men ljudet av de var väldigt "hemskt" och bröt ner tyska soldater psykiskt.
Någon som har mer info?
Sytare
Nov 23 2005, 14:15
@Hjelm
Sök på Stalinorgel eller Z3521 BM13 Katjusha - Stalins Organ så får du reda på en hel del.
Effekten från Stalinorglarna var väl sådär. Stor psykologisk verkan, men splitterkroppen bestod av gjutjärn, vilket gav få men stora splitter. Dessa splitter sabbade fordon rätt så rejält, men hade man dykt i skydd så var väl överlevnadschanserna goda, om man inte fick ett av splittren i kroppen. Då skall det enligt uppgift varit rätt så kört.
QUOTE (Sg Toll @ Nov 23 2005, 14:15 )

@Hjelm
Sök på Stalinorgel eller Z3521 BM13 Katjusha - Stalins Organ så får du reda på en hel del.
Effekten från Stalinorglarna var väl sådär. Stor psykologisk verkan, men splitterkroppen bestod av gjutjärn, vilket gav få men stora splitter. Dessa splitter sabbade fordon rätt så rejält, men hade man dykt i skydd så var väl överlevnadschanserna goda, om man inte fick ett av splittren i kroppen. Då skall det enligt uppgift varit rätt så kört.
Katjusha, så var det! Hittade massa info, intressant. Langar in en bild när jag ändå är igång.

Vore jävligt intressant att höra ljudupptagning, men det är väl svårt att finna.
Tack ändå
Maskirovka
Nov 23 2005, 16:06
QUOTE (Hjelm @ Nov 23 2005, 14:23 )

QUOTE (Sg Toll @ Nov 23 2005, 14:15 )

@Hjelm
Katjusha, så var det! Hittade massa info, intressant. Langar in en bild när jag ändå är igång.

Vore jävligt intressant att höra ljudupptagning, men det är väl svårt att finna.
Tack ändå
Man har ju hört ljudet när dom avfyras många ggr och det låter imponerande men det kan ju knappast ha påverkat tyskarna flera km bort. Däremot har jag aldrig hört ljudet som var orsaken till de tyska soldaternas nervsammanbrott, dvs ljudet när raketerna susar mot dig och slår ned runt omkring. En sådan ljudupptagning är väl dock väldigt sällsynt antar jag
C 2.a pjäs
Nov 24 2005, 08:15
Sverige provade en raketartilleripjäs på Bv206-chassi. Vet inte hur det gick, borde väl varit smidigare att köpa MLRS/MARS. Så idén lever och frodas, även på gamla västsidan. Finnarna har väl en del, ryskt givetvis, som kårartilleri tror jag.
Hans Engström
Nov 24 2005, 11:06
Tyska LARS systemet var den som provades på 206 chassi (114mm om jag minns korrekt). Inte överdrivet imponerande.
C 2.a pjäs
Nov 24 2005, 11:57
QUOTE (Hans Engström @ Nov 24 2005, 11:06 )

Tyska LARS systemet var den som provades på 206 chassi (114mm om jag minns korrekt). Inte överdrivet imponerande.
Så var det, ja. LARS = Leichte ArtilleriRakete System?
Hans Engström
Nov 24 2005, 12:23
Antagligen, men den står som Light Artillery Rocket System i Jane's
Ja minns tyvärr inte så mycket info om den här kanonen, så om någon vet mer så skulle det vara kul att veta om tyskarna använde dessa kanoner på fler ställen än när de bombaderade Maginot linjen.

QUOTE (NBC-fåne @ Sep 15 2005, 12:18 )

Den som sa att allt är avhemligat ljuger eller talar utan att veta.
Det planerade användningsområdet för svenska klng var de
sovjetiska utskeppningshamnarna. Svärmar av Lansen skulle
bana väg för ett antal plan med klng. Som bonusplan tillkom
bkan med klng (det är svårt att göra vapen i den kalibern,
den delen låg långt fram i tiden) för försvar av Norrland.
Den delen är avhemligad.
Hmm... jag kan inte låta bli att undra kring vad Sovjets motdrag skulle bli till en svensk Enloa Gay över Paldiski under sent 60-tal. Grabbarna i Stavka hade nog lite större täckning på den termonukleära checkboken än Firma Erlander & Skjöld.
Vad var kalibern på kanonerna i bodens fästning..har för mig att det bara var ett "par" år sedan man sköt med dessa för sista gången
QUOTE (Jolle @ Nov 26 2005, 17:08 )

Vad var kalibern på kanonerna i bodens fästning..har för mig att det bara var ett "par" år sedan man sköt med dessa för sista gången
Kanonerna i Bodens fästning hade 12cm kaliber. Vissa av forten hade ursprungligen 15cm haubitsar som huvudbeväpning men åtminstone Rödbergsfortet fick dessa utbytta mot 12cm kanon m/24 från skrotade jagare på 70-talet. Minns jag rätt så togs det andra fortet med haubitsar ur bruk ungefär samtidigt, så det har kvar sin ursprungsbestyckning.
Rödbergsfortet, som var det sista av forten som ingick i krigsorganisationen, sköt sista gången nyårsafton 1997 (eller var det 1998?). Då sköt man bort en hel del av övningsammunitionen i en sista eldfest.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.