Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Resa till Järflotta och Landsort
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
lhansson
Nu har ni som diskuterat framförallt Landsort chansen att se en del av anläggningen.
Helgen 24-25/9 annordnar Femörefortet en fösta resa för sina medlemmar till Batteri JF och LO, en dag var.
I priset på 800 ingår övernattning, båttransporter och guidningen.
Info har gått ut till medlemmarna och hur att bli medlem framgår av hemsidan, www.oxelosund.net/femore.
Så, först bli medlem, se till att inkludera e-adress och sedan anmäl Dig till resan.

Jag vet att detta är reklam etc. etc. men hoppas att ni tar det för en god sak, hälsar

Lars
Troppchefen
QUOTE (lhansson @ Sep 11 2005, 17:08 )
Nu har ni som diskuterat framförallt Landsort chansen att se en del av anläggningen.
Helgen 24-25/9 annordnar Femörefortet en fösta resa för sina medlemmar till Batteri JF och LO, en dag var.
I priset på 800 ingår övernattning, båttransporter och guidningen.
Info har gått ut till medlemmarna och hur att bli medlem framgår av hemsidan, www.oxelosund.net/femore.
Så, först bli medlem, se till att inkludera e-adress och sedan anmäl Dig till resan.

Jag vet att detta är reklam etc. etc. men hoppas att ni tar det för en god sak, hälsar

Lars
*

Får man se 12/70 batteriet eller är det 15,2 batteriet som förevisas dribble.gif
KD803
QUOTE (Troppchefen @ Sep 11 2005, 18:17 )
Får man se 12/70 batteriet eller är det 15,2 batteriet som förevisas  dribble.gif
*

Som framgår av den angivna länken så kommer delar av 12/70 att visas... dry.gif
lhansson
QUOTE (Troppchefen @ Sep 11 2005, 17:17 )
Får man se 12/70 batteriet eller är det 15,2 batteriet som förevisas  dribble.gif
*

Prio är 12/70 med en unik del ur varje del. Tidsplanen är lagd att även innefatta mätstationen och den bevarade pjäsen i 15,2.
stridspitt90
Då var man inbokad, någon annan här som ska åka ?
jonte72
QUOTE (stridspitt90 @ Sep 15 2005, 18:00 )
Då var man inbokad, någon annan här som ska åka ?
*

Jag ska självklart också åka - man får inte missa Sveriges sista 12/70 batteri fun_icon_nana.gif .
KD803
Eftersom jag ska vara klädd i m/90 den helgen så missar jag detta. banghead.gif Anser att Femörefortet i framtiden ska stämma av med mig innan de bokar datum. :P

Jag kan bara hoppas att det inte är sista resan till Landsort.
AdamKalle
QUOTE (BJE @ Sep 16 2005, 09:00 )
Eftersom jag ska vara klädd i m/90 den helgen så missar jag detta. banghead.gif  Anser att Femörefortet i framtiden ska stämma av med mig innan de bokar datum. :P

Jag kan bara hoppas att det inte är sista resan till Landsort.
*

Missar också resan av samma anledning. blyg.gif

Tycker normalt sett det är roligt med verksamhet i m/90 men nu kommer det inte att kännas lika skoj när man vet vad som försiggår ute på Landsort.
jonte72
Är det verkligen bara jag och Stridspitt90 här på forumet som ska kika på 12/70 batteriet nästa helg smile.gif .
H3NPHLO
Ni får allt nog se till att fota mkt den helgen. Speciellt insidan av 12/70 skulle man vilja se...

Släng upp lite bilder här sen är ni gulliga.. :P
rhdf
QUOTE (jonte72 @ Sep 18 2005, 15:32 )
Är det verkligen bara jag och Stridspitt90 här på forumet som ska kika på 12/70 batteriet nästa helg smile.gif .
*

*mutter ja för den här KA/Bunkerfrälsta stridspitten ska ut o leka i kronans kläder..
så det blidde inget den här gången
jonte72
QUOTE (H3NPHLO @ Sep 20 2005, 21:53 )
Ni får allt nog se till att fota mkt den helgen. Speciellt insidan av 12/70 skulle man vilja se...

*

Vi får inte fota inne i 12/70 - tyvärr.
Probos
QUOTE (H3NPHLO @ Sep 20 2005, 21:53 )
*

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/PICT2451.JPG

En bild på andra pjäs (24/96-40) på Järflotta. Första dagen var otroligt lyckad och väldigt intressant biggrin.gif . Många kunninga deltagare hade mycket att berätta om Järflotta och anläggningarna runt om kring. Vi var inne i nästan varenda bunker som gick att ta sig in i. Hoppas att Landsort i morgon blir lika intressant.

---------------------------------------------------------------
Ändrat till länk då bilden var liiite stor.
Försök ändra storlek på bilderna INNAN ni publicerar dom på nätet.
500 pixlars bredd brukar vara lagom.

The Swede
BLÅGUL
lhansson
Två lågupplösta bilder från helgen.

Gruppbild på deltagarna i durken till 3P, batteri LO.
Torde få en del att tycka synd om sig själv att de inte var med :P

Helgen var mycket lyckad, lördagen med bra väder och vandring på och i JF. Söndagen i mkt tät dimma på LO men vi startade mätstation 724 istället så vi såg vad som fanns ute i dimman och låste bla på gotlandsfärjan dribble.gif

H3NPHLO
Fyfaan va fint clap.gif
Hannibal
håller med att det var finnt och trevligt. Vi kannse var dom sista som fick se Durken med skarp ammo för utom dom som skall riva blyg.gif mycket mycket bulor var det (hur många är hemligt saint.gif ) men vi som var med vet vissel.gif har för övrigt tagirt ca 600 clap.gif kort på 2 dar som kannse kommer upp snart på en ftp server för dom som vill ladda upp sinna bilder och se andras (bara bunker bilder) för oss gillar bunker P0rn banan_rock.gif
H3NPHLO
QUOTE (Hannibal @ Sep 26 2005, 18:56 )
håller med att det var finnt och trevligt. Vi kannse var dom sista som fick se Durken med skarp ammo för utom dom som skall riva  blyg.gif  mycket mycket bulor var det (hur många är hemligt  saint.gif ) men vi som var med vet vissel.gif  har för övrigt tagirt ca 600  clap.gif kort på 2 dar som kannse kommer upp snart på en ftp server för dom som vill ladda upp sinna bilder och se andras (bara bunker bilder) för  oss gillar bunker P0rn  banan_rock.gif
*

Det vore fint med en ftp...
AdamKalle
Snyft, hade ju velat vara där. blyg.gif

Fick i stället glädjas åt att äntligen hämta ut en styck AK4B, typiskt att ombeväpningen skulle hamna just den helgen.
Probos
QUOTE (lhansson @ Sep 26 2005, 09:15 )
Två lågupplösta bilder från helgen.

Gruppbild på deltagarna i durken till 3P, batteri LO.
Torde få en del att tycka synd om sig själv att de inte var med  :P

Helgen var mycket lyckad, lördagen med bra väder och vandring på och i JF. Söndagen i mkt tät dimma på LO men vi startade mätstation 724 istället så vi såg vad som fanns ute i dimman och låste bla på gotlandsfärjan  dribble.gif

*

Det var en otroligt lyckad utfärd. Stort tack till Lars som arrangerade. Att få se 12/70 på Landsort från insidan trodde jag inte var möjligt. Att få se radarantennen höjas ur pansarluckan var en höjdare av många den dagen. Detta gjordes av en man på några minuter från en eldledningscentral som inte underhållits sedan avvecklingsbeslutet år 2000 (f.ö. är batteriet fortfarande i toppskick, svensk kvalitet !). En sådan demonstration visar vilken beredskapsnivå som fanns och vilken enorm eldkraft batteriet har (några månader till :( ). All utrustning finns på plats och personalen behövde bara ta sig ut vid ett skarpt läge.

Man fick också höra lite om hur batteriet skulle skyddas mot moderna precisonsvapen (hur skall nog inte diskuteras eftersom det förmodligen används på andra system). De personer som var med då avvecklingsbeslutet togs menade på det finns lösningar som fungerar i skarpt läge, då detta presenterades ändrades argumentationen till att gälla att ett batteri kan inte deltaga i utlandsstyrkan och så lades det ner, med liggande beställningar på moderniseringar.
Den summan som läggs på avveckling (vilket det verkar finns hur mycket pengar som helst till) räcker att ha batteriet i malpåse i säkert 20 år.

Synd också att museiplanerna inte blir av som det ser ut nu, vi får väl gå ihop några stycken och måla rostskyddsfärg och samla till elräkningen salute.gif
En pjäs och eldledningscentalen kunde vara lämpliga objekt.
AdamKalle
QUOTE (Probos @ Sep 26 2005, 21:16 )
Det var en otroligt lyckad utfärd. Stort tack till Lars som arrangerade. Att få se 12/70 på Landsort från insidan trodde jag inte var möjligt. Att få se radarantennen höjas ur pansarluckan var en höjdare av många den dagen. Detta gjordes av en man på några minuter från en eldledningscentral som inte underhållits sedan avvecklingsbeslutet år 2000 (f.ö. är batteriet fortfarande i toppskick, svensk kvalitet !).
*

Detta stämmer väl överens med det jag hörde angående Sista Skottet med batt SA hösten 2002. I princip hade man bara åkt ut och startat upp anläggningen enligt gällande instruktion, i stort sett allt fungerade perfekt. Om jag inte minns fel sköt man några provskott också dagen före själva "ceremonin" utan problem, förmodligen var personalen rostigare än materielen.

Att det fungerar så pass väl får ses som ett gott betyg eftersom livslängden för elektroniken beräknades till 20 år då den konstruerades, och den är idag 30 år gammal.

Det skulle vara intressant att se om den ArtE 724 som finns på Hemsö går att starta upp, det borde ju rimligtvis inte vara någon skillnad förutom att företrädesvis unga besökare "klämt och känt" på utrustningen.
H3NPHLO
Kommer det upp några fler bilder lr??
Jelzin
Så det blir inget museum av 12/70 batteriet på Landsort?
H3NPHLO
Kommer det att komma några bilder lr?? har ju gått en vecka..

Börjar bli otålig... :P
Hannibal
QUOTE (H3NPHLO @ Oct 2 2005, 13:58 )

*

kommer upp litte bilder så fort jag har fått ordning på min server.
(nån som har kolla på om det var fotoförbud i S-platsen med eller ?? saint.gif vissel.gif )
lhansson
QUOTE (H3NPHLO @ Oct 2 2005, 14:58 ) *

Har lagt upp lite diverse bilder, bla från JF och LO.

http://hem.bredband.net/b399210/
H3NPHLO
Trevligt!
Magnus Redin
Ack, jag håller på och ångrar mig grön över att jag inte grävde djupare i plånboken och ställde in en helg med flickvännen. banghead.gif
stridspitt90
Fler bilder finns här.

http://www.militaryphotos.net/forums/showt...?t=50016&page=2
H3NPHLO
Nice!
H3NPHLO
En fråga till er som varit där; Är anläggningarna larmade eller något liknande?

Tänkte nämligen på det när jag var där för några månader sedan, låsen på dörrarna såg inte ut att vara av så grov kaliber så att säga.

/Philip
matte
Skulle tycka att det var ordentligt korkat om någon svarade på huruvida anläggningarna är larmade eller ej.
lhansson
QUOTE (matte @ Oct 24 2005, 20:47 ) *
Skulle tycka att det var ordentligt korkat om någon svarade på huruvida anläggningarna är larmade eller ej.

Håller med!
Nu sticker jag på semester med lite bunkerinslag i Singapore och Hong Kong men återkommer i december med fler resor till fasta KA anläggningar för Femörefortets medlemmar som genomförs under våren 2006.
lanrezac
QUOTE (H3NPHLO @ Oct 24 2005, 20:40 ) *
En fråga till er som varit där; Är anläggningarna larmade eller något liknande?

Tänkte nämligen på det när jag var där för några månader sedan, låsen på dörrarna såg inte ut att vara av så grov kaliber så att säga.

/Philip

Hade du tänkt göra ett privat besök? ;)

Ps, även om anläggningen är avhemligad så är larm och larmstatus något som definitivt inte ska avhandlas här

Edit: Skriv på tavlan 100ggr, titta alltid om du är på sista sidan innan du skriver banghead.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.