Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyttesoldat - Malmen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Staef
Jag ska rycka in den 16 jan som skyttesoldat i linköping.
Nu undrar ajg lite över tjänsten och lite annat. Någon som gjort lumpen som skyttesoldat och gärna i linköping?

Tack på förhand
kalpdal
Usch...kommer inte att vara kul att göra GSU'n på vintern. Kallt och eländigt.
Erik_G
Skyttesoldat i Linköping?
Utbildas det sådana där? I4 är ju nedlagt sedan många år.
Du ska göra lumpen som vaktsoldat på F16M möjligen?
Det var ialla fall den typ av "skyttesoldat" som utbildades där för 10 år sedan, och tro mig, om Malmen är sig likt så är det inte den idealiska miljön att träna skyttestrid i. Vi fick inte skjuta i skogen, för då störde vi flygvapnets hundar, och en gång övade vi lite strid utanför kasernen (Baronen), vilket ledde till klagomål från högdjuren på fördelningsstaben...

Men, ja, jag har iallfall gjort lumpen i Linköping.

/E
Yman
QUOTE (Erik_G @ Sep 10 2005, 21:47 )
Skyttesoldat i Linköping?
Utbildas det sådana där? I4 är ju nedlagt sedan många år.
Du ska göra lumpen som vaktsoldat på F16M möjligen?
Det var ialla fall den typ av "skyttesoldat" som utbildades där för 10 år sedan, och tro mig, om Malmen är sig likt så är det inte den idealiska miljön att träna skyttestrid i. Vi fick inte skjuta i skogen, för då störde vi flygvapnets hundar, och en gång övade vi lite strid utanför kasernen (Baronen), vilket ledde till klagomål från högdjuren på fördelningsstaben...

Men, ja, jag har iallfall gjort lumpen i Linköping.

/E
*

Inte för att jag har nån vidare information att komma med, men jag misstänker att Staef har fått privilegiet att göra sin värnplikt på Helikopterflottiljen, vilka utbildar sina vpl på Malmen.

//Y, lite besviken över Eriks okunskap :P
109 Eken
@Erik_G, hundarna är inte kvar längre
Staef
Helikopterflottiljen/Malmen ja.

Vaddå blir det mes-tjänst eller? :(

Ingen som vet nått konkret?
regulatorkropp
Lumpen.nu
Erik_G
QUOTE (Yman @ Sep 11 2005, 11:40 )
Inte för att jag har nån vidare information att komma med, men jag misstänker att Staef har fått privilegiet att göra sin värnplikt på Helikopterflottiljen, vilka utbildar sina vpl på Malmen.
//Y, lite besviken över Eriks okunskap  :P
*

Jo, men om snorungar som du kunde visa lite hyfs mot oss äldre och tänka efter lite så hade du noterat att undertecknad gjorde lumpen på just det förband som kom att bli Helikopterflottiljen, och vi ansåg oss vara lite finare än skytteslusk, helikopterjägare, det var vad vi satte på våra visitkort, och så hade vi ju basker innan hela j-a armén hade det. Å nån skytteutbildning, tja, det fick vi ju knappt, men våra baskermärken var fina, bevingade svärd, det du.. inga jävla åsnor med finnar på pannan här inte..

:P

/E
Patron
Har en vän som gjorde lumpen på Malmen förra året. Han körde mäst lastbil där, men berättade att skyttesoldaterna där hade det ganska hårt.
Värkade inte vara någon dans på rosor enligt dom han lärt känna.

Själv ska jag in dit nu i januari som skyttesoldat, och jag hoppas att min kompis ord stämmer.

Ska bli intressanta 11 månader

//Patron
rhdf
Skyttesoldat? snarare vakt/insats
helikopter-skytte är inget vapenslag vi har i svedala iaf ;)
Erik_G
QUOTE (rhdf @ Sep 11 2005, 23:54 )
Skyttesoldat? snarare vakt/insats
helikopter-skytte är inget vapenslag vi har i svedala iaf ;)
*

Skulle vara LastbilsBuren Battaljon i så fall, men de håller väl till på Karlsborg?

Malmen är ju lite "off", kontra hur I4 låg då det begav sig, men det var iallafall schysst käk, och Kasern Baronen, där vi låg, var relativt nybyggt och fräscht då, 1994. Men luftwaffepojkarna som vaktade låg i lite äldre byggnader.

/E
Mats
Küthler skriver ett ganska informativt inlägg i tråden Skyttegruppbefäl på Malmen.

QUOTE (Küthler @ Mar 26 2005, 19:55)
Närskydd vid Hkpflj innebär att man utbildas för att strida med pansarterrängbilar, granatgevär och kulsprutor. Det skall dock sägas att närskyddsplutonerna vid årets arméslutövning mest bevakade infarterna till 4. helikopterskvadronens bas.

Som skyttegruppbefäl vid Hkpflj kommer du (antagligen) att krigsplaceras vid ett av helikopterbataljonens skyddskompanier. Detta innebär att din egentliga uppgift kommer vara att stå post utanför en helikopterbas, men närskyddsplutonerna övar mycket strid.

Under utbildningsåret 04/05 hade gruppcheferna drygt två månaders försteg före soldaterna, och en närskyddspluton utbildades på Malmen och en på Berga örlogsbas. Berga örlogsbas avvecklas dock som basering för Hkpflj under 2005.

I och med den nya organisationen kommer gruppchefer och soldater att rycka in samtidigt, första gången i januari 2006. Närskyddsplutonerna kommer troligen från och med det året vara förlagda i Kvarn och till största delen utbildas på Prästtomta skjutfält.

achilleos skriver i tråden Skyttesoldat på Helikopterflottiljen:
QUOTE (achilleos @ Mar 30 2004, 21:31)
Det utbildas närskyddspluton i år och det är förmodligen dit du ska. Närskyddsplutonens uppgift är att bevaka och skydda helikopterbaser, tankplatser, staber och andra nyckelfunktioner. I krigsorganisationen är det tänkt att de skall åka pansarterrängbil men det har inte utbildats på det ännu. Tror inte det är aktuellt detta år heller utan det blir annat transportmedel (nej, inte helikopter). Anledningen till att man vill ha detta fordon är att plutonerna skall kunna agera eskort åt t.ex. en FARP (Forward Arming and Refuelling Point) när de, med sina lastbilar och tankbilar, framgrupperar till mer "osäkert" område.

Jag tror också att man utbildar en ledningspluton i år på Malmen så det är inte helt uteslutet att du hamnar där istället om man får för sig att du passar bättre där.

Årets närskyddspluton deltog i arméns slutövning i Skåne som dels pansarskyttepluton 302 och dels som spaningspluton. Man bedrev skarp stridsskjutning på Kvarn tillsammans med deras 302-pluton då denna saknar "kött" (skyttesoldater).

Tränings- och "hårdhets"-mässigt är det nog en utbildning som ligger nånstans i mitten av skalan, varken stentufft eller överdrivet lökigt.
Cheeky
QUOTE (Staef @ Sep 10 2005, 20:24 )
Jag ska rycka in den 16 jan som skyttesoldat i linköping.
Nu undrar ajg lite över tjänsten och lite annat. Någon som gjort lumpen som skyttesoldat och gärna i linköping?

Tack på förhand
*

Som skyttesoldat på malmen/linköping kommer du att göra din utbildning i Kvarn utanför Borensberg. Tidigare har en hel del övning bedrivits på vårt underbara biggrin.gif skjutfält, men under nästa år kommer ni även att vara förlagda i Kvarn. Jag är osäker på om det är en temporär lösning, men jag vet att det finns förslag om att permanent förlägga malmens soldater på Kvarn då det i dagsläget finns dåligt med övningsområden i Linköping.

EDIT: stavar som en kratta
Patron
Från freddy i Närskydd vs bevakning tråden
jag gjorde 10 månader som gb på NSKY på helikopter på berga och vi krigade mest ehla tiden. vår uppgift var oftas att ta och säkra träng så att helikoptrarna kunnde landa där och tanka.

//Patron
kenshiro
@Staef
jag ska också in som skuttesoldat i linköping/malmen i januari..
det jag har hört från folk som tidigare gjort sin tjänst där så skall man tydligen ligga i fält typ 10 av 11 månader, alltså en massa krig clap.gif camo.gif

du får gärna lägga till mig på msn om du har, kul att hålla kontakt med folk innan man rycker in
super_corega@hotmail.com
Cheeky
QUOTE (kenshiro @ Sep 15 2005, 22:37 )
@Staef
jag ska också in som skuttesoldat i linköping/malmen i januari..
det jag har hört från folk som tidigare gjort sin tjänst där så skall man tydligen ligga i fält typ 10 av 11 månader, alltså en massa krig  clap.gif  camo.gif

du får gärna lägga till mig på msn om du har, kul att hålla kontakt med folk innan man rycker in
super_corega@hotmail.com
*

Som sagt ni kommer att tillbringa största delen av er utbildning på P4/Kvarn och inte inne på Malmen/Linköping, så jag vet inte om dom kanske lägger upp utbildningen anorlunda mot tidigare år. Men möjligheter till att ligga i fält lär nog finnas ändå...
kenshiro
jag visst inte att det var så.. men det låter väl inte helt fel det heller? lr? blink.gif
Staef
Någon som vet säkert var utbildningen kommer vara och hur den kommer se ut?
Staef
QUOTE (regulatorkropp @ Sep 11 2005, 21:34 )

Umm det där var inte mycket till svar. Lumpen.nu är verkligen sämst. Så utdaterat så man börjar gråta.
regulatorkropp
QUOTE (Staef @ Sep 19 2005, 12:26 )
QUOTE (regulatorkropp @ Sep 11 2005, 21:34 )

Umm det där var inte mycket till svar. Lumpen.nu är verkligen sämst. Så utdaterat så man börjar gråta.
*

Har du tittat på sidan jag länkade till?

Avseende vad den tjänst du är uttagen till handlar om är min högst subjektiva bedömning att sidan är ganska informativ. Dessutom stämmer det som står om den tjänsten till 99% i förhållande till verkligheten.
berghaus
Jag skall in på samma utbildning 16/1 -06. Jag har hört mig lite för bland olika VPL (både från Kvarn kvarn och andra ställen) och som föregående talar sagt så kommer vi genomföra GU på MSS skjutfält Kvarn/Tomteboda. Vi kommer b.l.a. utbildas i att ta-/säkra- och röja- terräng för landningsplatser för helikoptrarna. Det kommer ju bli ett ganska kul inslag nu när den nya helikoptern kommer lagom till att våran GU avslutas. Vi kommer åka runt i både CV9040 (Stridsfordon 90), BV (206 tror jag den heter) samt TGB 13. Jag har hört väldigt blandade betygsättningar på förbandet. En fännrik från Grenadjär GRK jag känner gjorde sin utbildning på KBS med 2 KB-elever från Malmen. De kunde tydligen ingenting. Sedan snackade jag emd en löjtnant från F21 som är underrättelseassistent - hans info borde stämma om han sköter sitt jobb biggrin.gif - och han sa att det kan bli riktigt roligt att rycka in där beroende på de befäl du får och din egna motivation. Orka skriva mer.....

Jag säger så här: Vi skall kötta som djur ute "i lådan" (i lådan = i fält) och visa att vi klarar vår uppgift galant camo.gif 6n.gif

Vad sägs om att börja konversera på msn inför utbildningen? De som vill kan lägga till min msn: landing_jetplane@hotmail.com
106
Kvarn/Tomteboda

Kvarn/Prästtomta.
berghaus
sak samma! biggrin.gif
Patron
Idag kom kallelsen iaf, nån annan som fått sin? smile.gif

//Patron
kenshiro
QUOTE (Patron @ Sep 26 2005, 18:23 )

//Patron
*

jo...jag har fått min, och fatta att jag blev rädd..har två kompisar som i efterhand har blivit nekade sin tjänst.. så man blev lite skakis blyg.gif

ska som det tidigare var sagt åka direkt till kvarn och inte till malmn..mer vet jag inte vad som händer...
Staef
QUOTE (kenshiro @ Sep 26 2005, 21:46 )

//Patron
*

jo...jag har fått min, och fatta att jag blev rädd..har två kompisar som i efterhand har blivit nekade sin tjänst.. så man blev lite skakis blyg.gif

ska som det tidigare var sagt åka direkt till kvarn och inte till malmn..mer vet jag inte vad som händer...
*

Vaddå nekade? :S
Bodegan
har också fått min kallelse till malmen den 16/1-06 men ska dock bara vara en enkel Sambandsman,förare banghead.gif

// Bodegan
Patron
Glöm bara inte o skicka tillbaka svarslappen... ville bara påminna saint.gif

//Patron
Bodegan
Hehe nae..den skickade man ju direkt när man fick brevet!! clap.gif
kenshiro
QUOTE (Staef @ Sep 27 2005, 09:54 )
QUOTE (kenshiro @ Sep 26 2005, 21:46 )

//Patron
*

*

Vaddå nekade? :S
*

lr, det var väl lite mer kompliserat än så... han skulle ju på extra mönstring som jägare och klarade inte det och då var hans andra platser tillsata eller nått..minns inte exakt hur det var..
berghaus
Ja den lilla jobbiga lappen skickade man så fort man öppnat brevet typ. Det börjar dra ihop sig. Snart slipper man sitt civila äckliga liv. :P
Staef
Tänkte bara höra om det här med att träffas innan inryck? Typ i slutet på november eller så..
Är ni fortfarande sugna på det eller? Jag tänkte vi kunde göra nått i stil med att ta en fika å snacka under dagen och sedan dricka öl på kvällen elelr något.. Intresse?
berghaus
Ja fan det skulle vara najs. Ska ta upp det med Thomas också om han inte läser det här.

Vilken stad hade du tänkt dig att träffas i? Tänk på att vissa av oss inte fyllt 20 ännu så du inte väljer någon hyper-seriös inne-krog. :(

Förresten. Hur gick det med att hitta ett Hv-förband i närheten? smile.gif

Skulle jag skicka ett exemplar av Soldf 2001 till dig eller? 6n.gif
Patron
hehe Linköping låter väl som en stad att inviga? biggrin.gif

Vilda idéerna frodas rolleyes.gif

//Patron
berghaus
Hahaha! Ja Linköping skulle kunna vara ett alternativ. Någon som har något annat förslag?

Vilda idéer fortsätter frodas rolleyes.gif

Hahaha! Ja Linköping skulle kunna vara ett alternativ. Någon som har något annat förslag?

Vilda idéer fortsätter frodas rolleyes.gif

Stafflan! Jag kan ta med Soldf 2001 då också... Om du inte super bort den då dvs. biggrin.gif
Patron
Undra om malmen har nån öppet hus dag i närmsta tiden.
Skulle vara utmärkt med något sånt.

//Patron
Bodegan
mm de undrar jag me...vore jäkligt nice o få veta vart o vad man ska syssla me i 11 mån gasmask.gif
Patron
Det här är tamejfan jävligt komiskt:

Dagen efter jag skriver ett inlägg att det vore kul med en informationsdag innan inryck.. och då dimper det ju självklart ett brev ner i lådan.. DAGEN efter inlägget. kusligt tveka.gif
Och brevet handlar om:
Informationsdag i Kvarn den 26/11 clap.gif

Bara och planera in det då grabbar!!

Hörs mer om det.

//Patron

(Inte så att någon från kvarn sitter och spionerar här på forumet?) surprise.gif

Edit: Glöm inte och anmäla innan den 12:e nu denna månad!!!!
Hur står på brevet.
Bodegan
YAY...fan så nice!! fun_icon_nana.gif
Küthler
QUOTE (Bodegan @ Sep 27 2005, 19:31 ) *
har också fått min kallelse till malmen den 16/1-06 men ska dock bara vara en enkel Sambandsman,förare banghead.gif

// Bodegan

Om jag minns rätt (det var trots allt ungefär 10 månader sedan jag hörde det) så bör du placeras på Malmen. Om inte planerna har ändrats sedan dess är det nämligen bara närskyddsplutonerna som skall få nöjet att bo på Prästtomta skjutfält hela tiden.

Men du ska nog få tillfälle att åka upp dit och leka lite du också.
Patron
Men, ska vi som ska rycka in i kvarn/malmen, se till o anmäla oss till öppethus dagen och ses där?
Tror det blir ensamt för mig annars, knappast att mina anhöriga vill åka enda dit.

//Patron
Bodegan
QUOTE (Küthler @ Oct 7 2005, 00:31 ) *
QUOTE (Bodegan @ Sep 27 2005, 19:31 ) *

// Bodegan

Om jag minns rätt (det var trots allt ungefär 10 månader sedan jag hörde det) så bör du placeras på Malmen. Om inte planerna har ändrats sedan dess är det nämligen bara närskyddsplutonerna som skall få nöjet att bo på Prästtomta skjutfält hela tiden.

Men du ska nog få tillfälle att åka upp dit och leka lite du också.

Jag kommer ha min Gsu där iaf...står de i mina papper. så kommer ju iaf vara där i 2-3 månader.. men har läst om att det finns planer om att lägga alla tjänster där för att det inte finns övningsområden i malmen!
Cheeky
QUOTE (Patron @ Oct 6 2005, 11:59 ) *
(Inte så att någon från kvarn sitter och spionerar här på forumet?) surprise.gif

Finns säkert fler än jag från Kvarn här på forumet B) Hur så?
berghaus
Jag kanske hänger med på förträffen... Skall kolla om jag kan slippa en övning så jag får tid att åka till förträffen. Vilka är det som skall dit??

Fan det finns ju massor av folk från Kvarn här... Snackade med en polare från Grenadjärerna och han sa "Det finns fan inget här att vakta (han är bevakningsgruppchef). Det enda amn kan göra är att skjuta."

Han sa även att vi "skall passa oss för hemliga huset". Jag kollade upp vad det var och det är tydligen MSS utvecklingsenhet som testar MARKUS, Ugglan m.m.
Tydligen så komemr det yrkesofficerare från alla jägarskolorna dit och övar.

Någon som kan berätta något om detta hus och verksamheten som pågår där?
Patron
QUOTE (Cheeky @ Oct 7 2005, 19:18 ) *

hehe, är det du som skickar ut brev på begäran sådär dagen efter? tveka.gif

//Patron
Cheeky
QUOTE (Patron @ Oct 8 2005, 03:21 ) *
QUOTE (Cheeky @ Oct 7 2005, 19:18 ) *

hehe, är det du som skickar ut brev på begäran sådär dagen efter? tveka.gif

//Patron

nepp...jag är oskyldig. Jag jobbar på soldathemmet...men jag har ändå ganska god koll på vad som händer i Kvarn ph34r.gif

För dom som är intresserade finns en hemsida med en hel del bilder från Kvarn och Grenadjärkompaniet på Kvarn/Grenadjärkompaniet
Patron
Fort nu; VIlka ska komma den 26/11 ???

Måste få veta om det är intressant o komma själv, pga annars blire helt ensamt.

//Patron
katten_tiger
hej killar...

jag muckad från malmen 2005 04 08 som skyttesoldat...

det är det jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv.. det kan jag säga---

i år ligger den i kvarn för att det finns dåligt med övningsområden runt malmen,,

kan säga att du kommer att bli mycket bra utblidade...

det är en mycket hård skyttesoldats utblindning om man jämför med andra skytteförband.. med mycket kriga och fält..

efter jullovet hade jag 15veckor kvar i tjänst 12 av dom veckorna låg vi tält och krigade...

får ni välja så sök bilförare som befattning... helt klart bäst

mycket bra befäl... en skön kapten och en cool fänrik och en stridstokig lt ( har inte varit så rädd för någon)

har ni några frågor så svara jag gärna på dom...

mvh mikael johansson
berghaus
Patron jag skall med. Skall skicka det där mailet idag smile.gif

Fan du mikael jag snackade med en polare från grenadjärerna och han sa att KB som gjorde lumpen i din kull inte kunde ett skit när dom skulle ha "utbytesstudenter". Men jag har en fråga: Hur mycket kontakt har man med Stridsfordon 90 / CV9040 och med helikoptrarna?

// Stridstokig köttare auf "das låda"
katten_tiger
hej... det med kb kan jag inte säga något om för det det vet jag inte om..

du har kontakt med tbg 20 vet ej om det skall bli tgb 30 iår eller kanske sisu...

har du tur så kanske du får flyga en muck flygning i helikopter mer är det inte...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.