Teknikern
Sep 10 2005, 13:01
Nu skulle jag behöva ha hjälp att bestämma vikten på en radiolänkhytt 352. Det gäller tomvikten utan utrustning och det är samma hytt som stabs-sjukvårdshytten som normalt är monterad på TGB 13. Jag vill inte ha "tror" eller"har för mig"-svar eftersom det är viktigt att det blir rätta uppgifter eftersom den ska monteras på ett annat fordon och jag har en totalviktsgräns som inte får överskridas.
The Swede
Sep 10 2005, 14:31
Har kollat genom Instruktionsbok för Ambulanstgb 1315/sjvtptgb 1314 och stabstgb 1313 och har tyvärr inte hittat några viktangivelser.
Dock benämns Ambulanshytten 531 och sjukvårdshytten 532A/B
Stabshytten benämns 272A
Är du säker på att det är samma?
The Swede
Teknikern
Sep 10 2005, 14:54
Jag är inte säker på att det är samma som sitter som stabs-ambulanshytt men killen som har den just nu påstår det och jag kan tänka mig att det stämmer. Gjorde inte försvaret gemensam upphandling av dom från samma firma, och i så fall är dom gjutna i samma form. Det som skiljer radiolänk och ambulanshytten åt är att värmaren sitter i en låda för sig under sitsen på högersidan i radiolänkhytten medan ambulanshytten har den under högra britsen.
//Teknikern
CBRN-fåne
Sep 10 2005, 17:02
Är det samma hytt som på tgb 1316? Jag har en del böcker om
den på jobbet så om det är den hytten så kan jag titta på
måndag. När jag tittar närmare på bilden verkar det inte vara
samma. Hur exakt behöver vikten vara? På kilot?
Skuggan
Sep 10 2005, 17:53
kan det vara samma som sitter på 1317?
dvs Batteriplatshytten?
vet inte vad som skiljer den från stabshytten, vet dock att kompanistaben hade batteriplatshytten i lumpen. och det var väldigt mycket svordomar över den, totalt sönderkopplade tydligen.
bla antennplacering som gör att antennerna störde ut varandra och en RA180 med marschantenn hade längre räckvidd än fordonsantenn 2k tex.
sitter fäste för Högantenn precis framför vänster dörr på hytten (eller var det precis bakom?, ja, vänster dörr iaf).
i mitten ett bord med sittplatser på vardera sidan, "kopplingsskåp" (eller vad man skall kalla det) över bordet med möjlighet att koppla in telefoner och maskiner med vanliga eluttag, 2 skåp i främre delen av hytten där man monterar Ra 480 (Ra180 mobil med KrAgg), fax och diverse annan utr.
tror stabshytten borde vara ungefär samma.
tror det blir mycket enklare att hitta eventuella viktangivelser om vi kan klargöra "exakt" vilken typ av hytt det är.
du tror inte FMV kan vara behjälpliga med info ang vikten?
The Swede
Sep 10 2005, 18:03
Det är ju möjligt att alla dessa hytter i grunden är samma men att dom fått olika beteckning beroende på version, hytten till Bpltgb 1317 heter förövrigt Sambadshytt 273.
The Swede
Skuggan
Sep 10 2005, 18:12
QUOTE (The Swede @ Sep 10 2005, 19:03 )
Det är ju möjligt att alla dessa hytter i grunden är samma men att dom fått olika beteckning beroende på version, hytten till Bpltgb 1317 heter förövrigt Sambadshytt 273.
The Swede

tack för det svaret The Swede.
Teknikern
Sep 10 2005, 19:16
Här kommer ett par bilder till, som ledning. Vikten behöver vara helst på 50 eller 100 kilo när, vilket som går bäst.

Skuggan
Sep 10 2005, 20:35
ser ut att vara BPL hytten, saknar dock fler bilder från inredningen.
men ser ut att vara sambandshytt 273, kan vara 272A också, men den har jag ingen erfarenhet av så har egentligen ingen som hellst koll på hur den är inredd.
gärna fler bilder på inredningen.
Teknikern
Sep 10 2005, 20:56
Jag har tyvärr inga mera bilder för dom här bilderna kommer från en annons och jag ämnar köpa hytten om den inte är för tung för mitt skåp på min gamla Renault Master kommer att säcka om ett eller högst två år eftersom det är byggt så att allt vatten på taket runnit ner i väggarna i några år. En ganska kass konstruktion alltså, och då vore det perfekt att kunna vicka av den gamla kiosken och lyfta på denna istället, så det är därför jag behöver en viktuppgift. Killen som har den hade hört att den skulle väga 2 ton men det betvivlar jag för det är ju bara glasfiber och inotan emellan som isolering och golvet är nog i plyfa.
Skuggan
Sep 10 2005, 21:43
ja, golvet bör vara plyfa, iaf var det nåt liknande i lumpen, och väggarna är väldigt tunn plåt.
måste dock fråga, skall du dra ur inredningen?
isåfall tror jag nog det kommer krävas ganska mycket uppstagande av väggar och tak, och att den väger 2 ton med inredning, ja det är nog inte HELT otänkbart, men det låter mycket...
volvo_viking
Sep 10 2005, 22:10
De där hytterna är stabila utan inredning. Har du ingen möjlighet att lyfta av den från Vikingen, väga lastbilen utan hytt på närmaste soptipp, trafikkontrollplats eller kanske ett sandtag? Sedan kan du lyfta på hytten igen och kolla vad bil+hytt väger. Jag hade kunnat hjälpa dig med viktuppgift på vikingen men den är aldeles för osäker.
//Janne
Teknikern
Sep 11 2005, 00:47
Tyvärr har jag ingen möjlighet att lyfta av och på den och väga ekipaget eftersom den ska transporteras till mig på bilen, grannens lastmaskin ska lyfta av den, jag ska betala och killen som äger bilen ska ta densamma och åka hem igen. Det är därför jag måste veta i förväg om projektet är genomförbart innan jag köper nåt jag inte kan använda. Killen som äger det köpte nämligen bil med hytt komplett, men han ska bara ha bilen kvar.
CBRN-fåne
Sep 11 2005, 17:32
Det är inte exakt samma hytt som på en 1316 men eftersom det
är samma grundkonstruktion så *borde* vikten vara i samma
härad. I böckerna till 13-bilarna så anges vikten för en massa
olika kombinationer och jag har vid ett tidigare tillfälle räknat
ut vikten på lådan så det borde jag kunna göra igen. Som sagt,
jag har 70 cm manualer och rep-böcker på jobbet, jag ska
kolla på måndag.
Teknikern
Sep 11 2005, 19:31
Det tackar jag så mycket för.
Mats B
Sep 11 2005, 21:27
En tom RL hytt väger nog ca 1000kg.Jämför med en sjukhytt till 1314.
Totalvikt för en 1314 är 4500kg.Bilens tjänstevikt utan sjukhytt är 2300kg
Max last(hytt+övrig last)2200kg .Övrig last max 1140kg.
Hytt med grundutrustning väger då ca 1060kg.
Mats
CBRN-fåne
Sep 13 2005, 06:23
Nu har jag till slut hunnit titta i böckerna och blev marginellt klokare
av det. Jag har inte hittat någon uppgift för exakt den hytt du har
men för några liknande. Alla uppgifter som finns i böckerna
gäller för en utrustad hytt, det vill säga med all fast utrustning
monterad i form av kablage och i förekommande fall värmare
och radioapparater.
RLHYTT 313A: 2070 kg
SBHYTT 272A: 1540 kg
AMBULANSHYTT 531A MT: 1090 kg
AMBULANSHYTT 532B: 1090 kg
AMBULANSHYTT 532A: 1060 kg
SBHYTT 273A: 1760 kg
Vad som ingår i hyttens vikt enligt listan och som kan tas ur
(eller någon annan redan har gjort) framgår inte av de listor
jag har. Eftersom det skiljer ett ton mellan den lättaste och tyngsta
hytten så är det väl tyvärr ingen hjälp eftersom jag inte hittat
exakt din hytt.
Teknikern
Sep 13 2005, 19:49
Nu har jag varit i kontakt med tillverkaren som gjort skåpet, det är samma skåp som ambulans och stabshytten bara med diverse modifieringar. Det är tillverkat i c:a 16-1700 exemplar och konstruktionen är plåtklädd profilrörsstomme med isolering och innerklädsel av hålad masonit. Plyfagolv med plastmatta. Vikten är c:a 1000 kilo tom.
Ganska otroligt att tillverkaren finns kvar, firman heter numera Specialkarosser och tillverkar lastbilsskåp och påbyggnader.
CBRN-fåne
Sep 14 2005, 06:32
Det är ju så man ska göra! Att gå till källan är alltid rätt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.