Help - Search - Members - Calendar
Full Version: radaranläggning?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Maskinarn
När man åker norrut på en av våra större vägar här i sverige så ser man i skogen på en kulle en gigantisk grönbrun kupol, nu undrar jag som flottist vad det kan vara för något? har alltid undrat vad det är så vore tacksam för svar?
nahoj84
Om det är norrut på E4 straxt utanför Norrköping så är det en militär flygradar.

/J
Maskinarn
Tack då vet jag.
Troppchefen
QUOTE (nahoj84 @ Sep 10 2005, 15:19 )
Om det är norrut på E4 straxt utanför Norrköping så är det en militär flygradar.

/J
*

Sverige har ju ingen militär gigantisk kupolformad FLYGRADAR . Om det är anläggningen vid Kolmården som menas är det en PS 810/ PS 825 en radar som är mer civil än militär idag. annars kanske det är en PV-830, väderradar Rangern.gif
KD803
QUOTE (Troppchefen @ Sep 11 2005, 18:27 )
Sverige har ju ingen militär  gigantisk kupolformad FLYGRADAR . Om det är anläggningen vid Kolmården som menas är det en PS 810/ PS 825 en radar som är mer civil än militär idag. annars kanske det är en PV-830, väderradar Rangern.gif
*

Tja, även om det är en kass radar så ägs de faktiskt av FM. Så på så sätt så är den ju militär.
AdamKalle
På tal om det, är det inte så att den inte helt okända "golfbollen" vid Bromma flygplats ägs av FM numera? Har precis för mig att jag sett det någonstans, stämmer det?
GranSSon
övrvakar FM sveriges luftrum dygnet runt?

med dagens hotbild så behöver vi väl inte det?

//gransson
mopp
QUOTE (GranSSon @ Sep 11 2005, 22:01 )

//gransson
*

Från uppgift av flygledare våren 2004, ja.
Maskinarn
ok det är kolmården jag menar är den för alla höjder eller?
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Sep 11 2005, 22:48 )
På tal om det, är det inte så att den inte helt okända "golfbollen" vid Bromma flygplats ägs av FM numera? Har precis för mig att jag sett det någonstans, stämmer det?
*

Kan nog stämma, den civila världen håller på att helt gå över till sekundärradar.
QUOTE (GranSSon @ Sep 11 2005, 23:01 )

med dagens hotbild så behöver vi väl inte det?

//gransson
*

Ja, det sker fortfarande. Det är dels en del av att hävda vår territoriella integritet, dels ett sett att skapa en normalbild. Hur ska vi annars veta när hotbilden förändras om vi inte vet hur normalläget ser ut?
QUOTE (Maskinarn @ Sep 12 2005, 15:11 )
ok det är kolmården jag menar är den för alla höjder eller?
*

Nej, den täcker inte alla höjdskikt. Det behöver den dock inte eftersom lägsta höjd inte är reglerad.
sleget
PS 830 satt jag en hel del framför.
Antennen var dock bara en disk och inte inbyggd vad jag kommer ihåg.
Det roligaste man kunde göra med ps 830 (F4) var att slå av radarn och bara ha hydrauliken igång och sedan sitta med joysticken och spana in solbadande flickor på stocketitt.
Det satt nämligen en styck videokamera ovanpå antennen!
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (sleget @ Oct 20 2005, 03:33 ) *
PS 830 satt jag en hel del framför.
Antennen var dock bara en disk och inte inbyggd vad jag kommer ihåg.
Det roligaste man kunde göra med ps 830 (F4) var att slå av radarn och bara ha hydrauliken igång och sedan sitta med joysticken och spana in solbadande flickor på stocketitt.
Det satt nämligen en styck videokamera ovanpå antennen!

Och detta går våra surt förvärvade skattepengar till? surprise.gif
Fy skäms! Det skulle jag aldrig gjort. saint.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.