Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Är hemvärnet en förening eller ?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
joppe
vad är det som bestäms på hemvärnstingen ?
fyller den ett syfte mer än att vara en klubb för inbördesbeundran?

____
Rättstavning!!! banghead.gif
//Fu Dahlberg - Blågul
Uttern
QUOTE (joppe @ Sep 6 2005, 14:24 )
vad är det som bestäms på hemvärnstingen ?
fyller den ett syfte mer än att vara en klubb för inbördesbeundran?
*

Väldig bra fråga. Tinget får ju inte fatta för FM bindande beslut utan det är väl upp till RikshvC och ÖB att efterkomma ett "önskemål" från tinget eller inte.

Ta namnfrågan som ett exempel. Tinget kan besluta om att byta namn men det blir inte av förrän regeringen beslutar om det.

Men demokratin inom HV har traditioner och kanske skapar det en form av samhörighet?

Jag är i första hand med i Hv för att försvara demokratin, inte nödvändigtvis utöva den.

/Ola
GC1
Jag undrar om inte det där tinget är en bromskloss i den eviga kampen om att på allvar ses som ett "riktigt" förband.
Vore det inte bättre med en övergång med en utvecklingsavdelning, på tex hvss, som bemannas av personal som har en befattning i ett krigsförband. för att slutligen lägga all utveckling av hemvärnet på samma nivå som resten av FM.
nu kan det ju vara så att många i tinget är aktiva osv osv men jag har fått för mig att det är i mossigaste laget.

kollade på motionerna från förra tinget 2003 på
http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/atta...a3-motioner.pdf

och förfärande många motioner handlar om tinget självt.

ett par fina är också:
förslag till ny medalj som skall kunna delas ut efter citat "riktiga insatser"
befodring av ungdomsledare från menig upp till sergeant

sen finns mängder med bra frågor och förslag om försäkringar vid olyckor osv
livgardesgrp föreslog att man skulle ge utvecklingsomdöme på kompch kursen på hvss, men det tyckte inte rådet.....

sammantaget var det ett par bra motioner, några självklara som tex " ta vara på kompetens inom förbandet" och ett helt gäng motioner som inte hade det minsta med förbandsverksamheten att göra.

lägg ner skiten!
(tingen alltså)
Fk Satan
att det kommer mossiga motioner till tinget beror på att bat-råd och Md-grpråd inte har lyckats så bra i sitt arbete. Exempelvis finns det direktiv om att motioner som tidigare har varit uppe inte skall tas upp år efter år.

Ifall ni är missnöjda med förtroendeverksamhetens arbete så hur många kompanistämmor har ni medverkt i och har ni försökt påverka? Att infiltrera denna verksamhet borde stå högt upp på MÖP:arnas agenda och genom detta organ jobba för förändring inom Hemvärnet.
nilsson
Nej, hemvärnet är inte en förening!
Hemvärnet är ett krigsförband, med möjlighet till medbestämmande.

Medbestämmandet sker enligt riktlinjerna i HvH (Hemvärnshandboken).

Exakt vad HvH kan jag inte på rak arm, men om det krävs får jag väll sätta mig ner och läsa lite.
C PI62
QUOTE (Uttern @ Sep 6 2005, 15:34 )
Jag är i första hand med i Hv för att försvara demokratin, inte nödvändigtvis utöva den.

/Ola
*

va? 7.gif
Uttern
QUOTE (C PI62 @ Sep 6 2005, 20:56 )
QUOTE (Uttern @ Sep 6 2005, 15:34 )

/Ola
*

va? 7.gif
*

Det betyder att militära verksamhet inte är styd demokratiskt utan är uppbyggd som en kommandostruktur. Syftet med den verksamheten är att försvara demokratin.

Ola
Boston
Detta var en intressant tråd.
Mina egna erfarenheter av rådet är att det är svårt att få unga att försöka engagera sig på stämman och gamla vill inte välja unga, vem vet dom kanske vill ändra på något som fungerat i 30 år..
Mest handlar det om hur dom egna pengarna som sparats ihop under flera år ska användas, unga föreslår nya Ra medens gamla vill ha en kokvagn som dom kan koka ärtsoppa i på nästa marknad..
Sen finns det dom som tycker att ALLA nya befattningar ska bestämmas av rådet. Vilket jag inte godtar då jag säger till deras förtret, rådet/stämman får inte, ska inte, ha något med det som styr eller påverkar krigsförbandet! Står i HVH.

Där klämmer man många tår, men som Uttern skrev, vilket jag också säger, jag är här för att försvara demokratin inte utöva den.
Med detta betyder det inte att jag lyssnar på mina medarbetare, det gör jag och jag kan till och med gå med på deras förslag om dom har ett bra syfte.

I klartext rådet har inget att säga om krigsförbandet, men kan säga och bestämma om hur vissa medel ska användas. Vilket inte alla ggr kan sammanfogas..
Fk Satan
Från HvH:

-------------------------
Gemensamma bestämmelser
3 § Medinflytande inom hemvärnet skall utövas av medinflytandeorganen på
alla nivåer i fråga om de berörda hemvärns- och driftvärnsförbandens ekonomi,
organisation, personal, utbildning, fredsuppgifter, materiel och lokaler.
Medinflytande får inte avse operativa eller taktiska frågor om inte chef för
militärdistriktsgrupp, eller den han bestämmer, har beslutat att medinflytande
får utövas i en viss fråga av operativ eller taktisk natur.
4 § En stämma eller ett ting får överlämna till ett eget råd att besluta i ärenden,
om beslut inte kan avvaktas till nästa stämma eller ting.
Om en stämma eller ett ting har förhinder att fatta beslut i frågor, som ankommer
på stämman eller tinget, får eget råd istället fatta beslutet.
Ett råd får överlämna till ett särskilt arbetsutskott att handlägga frågor av
rutinkaraktär och att i brådskande fall besluta på rådets vägnar.
---------------------------

----------------------------
8 § Hemvärnskompanirådet skall
1. vara det organ med vilket hemvärnskompanichefen skall samråda i frågor
om rekrytering och i frågor om att främja samarbetet med myndigheter
och frivilliga försvarsorganisationer,
2. medverka när underlag för hemvärnskompaniets förbandsbudget och verksamhetsplaner
utarbetas,
3. förbereda hemvärnskompanistämma,
4. efter uppdrag av hemvärnskompanistämman utse ombud med ersättare
till militärdistriktsgrupptinget och
5. lämna förslag till hemvärnsbataljonsrådet om tilldelning av hemvärnets
utmärkelser.
-------------------------------

------------------------------
10 § Hemvärnsbataljonsrådet skall
1. vara det organ med vilket hemvärnsbataljonchefen skall samråda i frågor
om rekrytering och i frågor om att främja samarbetet med myndigheter
och frivilliga försvarsorganisationer,
2. vara det organ som yttrar sig till chefen för miltärdistriktsgruppen innan
en hemvärnskompanichef förordnas inom hemvärnsbataljonen,

3. till militärdistriktsgrupptinget föreslå vem, utöver hemvärnsbataljonchefen,
som skall vara bataljonens ledamot i militärdistriktsgrupprådet,
4. lämna förslag till militärdistriktsgrupprådet om tilldelning av hemvärnets
utmärkelser och
5. samverka med kommun och frivilliga försvarsorganisationer.
-----------------------------------

Så de skall inte bestämma om ny personal.... utan enbart yttra sig. Jmf facket vid olika företag som oxå har möjlighet att yttra sig vid tillsättning av olika tjänster.

MEn vill ni ha in unga i verksamheten, gör en kupp! se till att vara många unga på kompanistämmorna! utnyttja demokratins spelregler och krossa pensionärsväldet!
Boston
QUOTE (Fk Satan @ Sep 7 2005, 07:59 )
MEn vill ni ha in unga i verksamheten, gör en kupp! se till att vara många unga på kompanistämmorna! utnyttja demokratins spelregler och krossa pensionärsväldet!
*

Jag har försökt att peppa mina unga killar men som sagt tidigare svårt att få dom engagerade. Ännu svårare att få dom att stå på sig på stämman, dom blir liksom ”överröstade” av dom äldre som jävligt fort ropar upp sina kamrater när inte valberedningen gjort sitt jobb. Men det är ju dit dom unga ska vända sig istället.
Se till att valberedningen föreslår killarna som måste vara vid talade och gå med på att bli nominerade. Då är det inte lika många som opinerar sig.

Själv tycker jag nog att förenings delen spelat ut sin roll i Hv, och det på alla planen.
Jag tror att det är det som stoppar utvecklingen mest.
Fk Satan
@boston>

kan bara hålla med om att denna verksamhet bör förändras, och kanske göras om för att likna förtroendemännen som finns vid olika GU-enheter. Ett system dr varje pluton väljer en representant till Komp-rådet osv. Så ett enhetligt system för hela FM.

Och hur går vi tillväga för att förändra detta?

kanske skulle vara ngn form av samordning av motionsskrivande här inne på SoldF så att liknande motioner dyker upp i stora delar av MD-grps råden. Så varför inte spöa skiten ur gubbväldet med gubbväldets metodet?
dxl
Jag är gärna med och försöker bli vald in i rådet.
Problemet för mig är väl som redan nämts att det lätt blir lite läskigt när flera "veteraner" i ett samanhang håller varandra om ryggen och puttar tillbaka nykomlingen.
Men om det finns flera här som är med så är väl soldf den perfekta platsen att arbeta på.

Som sagt om jag bara får lite hjälp och stöd så engagerar jag mig gärna.
kronvrak
QUOTE (dxl @ Sep 7 2005, 12:23 )
Jag är gärna med och försöker bli vald in i rådet.
Problemet för mig är väl som redan nämts att det lätt blir lite läskigt när flera "veteraner" i ett samanhang håller varandra om ryggen och puttar tillbaka nykomlingen.

Jämför med att stå ensam och försvara lämpligt vald bro med en GRG när en stor plym av damm visar att det kommer "röda" stridsvagnar. Är "gubbarna" så farliga?

OBS! Detta är absolut inte för att klaga på dig och vad du försöker göra utan för att sätta rätt mentala bild i huvudet på dig. smile.gif
Hans Engström
Men det är väl självklart att det är både och? Det är väl inte så svårt att se skillnaden på föreningen och förbandet, och vad dom gör?
FkN
QUOTE (Fk Satan @ Sep 7 2005, 13:07 )
kan bara hålla med om att denna verksamhet bör förändras, och kanske göras om för att likna förtroendemännen som finns vid olika GU-enheter. Ett system dr varje pluton väljer en representant till Komp-rådet osv. Så ett enhetligt system för hela FM.

Min åsikt är att plutonchefen är denna person.
GC1
QUOTE (Fk Nordin @ Sep 8 2005, 22:04 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Sep 7 2005, 13:07 )

Min åsikt är att plutonchefen är denna person.

Det vore ju inte så dumt, för av en slump så träffar ju ofta Plutch kompvh då och då...

man skanske skulle kunna drista sig till att kräva duglig personal på alla nivåer och att frågeställningar gick tjänstevägen, fast det kanske är odemokratiskt och trångsynt för att inte nämna smidigt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.