Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rotationsriktning valp-axel
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Defender
Hej.
Jag behöver ha reda på rotationsriktningen på bakaxel till valpen (alltså 903ans axel).

alltså Om man står bakom fordonen och man kör framåt vilket håll roterar kardanen då åt, mot eller medurs?
Bappelsinmannen
QUOTE (Defender @ Sep 6 2005, 09:54 )
Hej.
Jag behöver ha reda på rotationsriktningen på bakaxel till valpen (alltså 903ans axel).

alltså Om man står bakom fordonen och man kör framåt vilket håll roterar kardanen då åt, mot eller medurs?
*

Bör vara medurs (är till 98% säker) Malajn.gif

//Nisse
Gusten
@ Defender

Jag kan inte lova att jag kommer med ett snabbt svar men jag ska försöka få fram infon vid nästa tillfälle då jag tar ut min 903:a. /Gusten Rangern.gif
Defender
Perfekt, då väntar jag med stor förväntan.
corre
Defender: Kan jag med hjälp av din profil, ana ett Defender bygge med valpens portalaxlar?

Isf så har jag sett det förr i en 4wheel drive, kanske kan vara till hjälp.

/erik
Defender
Nej det är faktiskt inte avsikten, jag är lite för mycket för orginalskick för att göra något sådant.
Däremot så funderar jag på att bygga en drivkärra till min traktor, och måste då kunna match axel mot kraftuttagets rotationsriktning.

P.S
När jag säger Valpen så menar jag 903:an (hade vanliga axlar) och inte tgb11.
Kallas TGB11 för valp också??
martinator
Små OT:

Har du original kraftuttag eller tredjeparts (ex Maxidrive?)
/martinator
The Swede
QUOTE (Defender @ Sep 7 2005, 11:22 )
P.S
När jag säger Valpen så menar jag 903:an (hade vanliga axlar) och inte tgb11.
Kallas TGB11 för valp också??
*

Tyvärr, ibland, felaktigt av de som inte vet bättre.
Defender
@marinator.
Det är till min traktor som jag skall ha drivkärran, och den har orginal kraftutag.
Men någonstan så lurar en ide om att bygga drivkärra till min serie2a, jag har en gammal strada universal kärra som skulle göra sig bra. Men då blir det givetvis en Landrover axel smile.gif

@ The Swede
Bra att höra att jag har rätt i min uppfatning. Har faktiskt aldrig hört att nån kallar Tgb11 för valp innan.
corre
Defender:

Oj, jag alltid trott att valpen hade portaler. Då har man lärt sig något idag med ;)

/erik
Defender
Japp, det stämmde, rotationsriktningen är medurs. Fick idag tag på en sprängskiss över axeln och där syns det tydligt.

Tack för hjälpen gubbar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.