Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyddsmaskens bärande
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
homeguard
(Delat från stridsbältestråden)

QUOTE (Kimster @ Sep 2 2005, 17:40 )
..en till som har skyddsmasken på..  jeje
Jag är ganska glad över att slippa den.
*

gasmask.gif Ni som tillhör IP bör betänka att då samverkan med polis sker så kan tårgas komma att användas utan förvarning......åååååååh vad det svider.
Lärdom, nära till tross alternativ skyddsmask med.
heiho
Kan det vara så att skyddsmasken har ett partikelfilter och därför är användbar i bebyggelse då man rör sig ibland rasmassor och annan hälsofarlig rök/damm. blink.gif
Flamdämpare
*

Tydligen har du inte övat SIB utanför Sverige. En knuff i rätt riktning, Rök och damm förbättrar inte ditt stridsvärde.
Men, Vad vet jag jag är ju bara en däcksvabbare..
Kimster
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 3 2005, 19:15 )
*

Tydligen har du inte övat SIB utanför Sverige. En knuff i rätt riktning, Rök och damm förbättrar inte ditt stridsvärde.
*

Lite svårt och se vart du vill komma. "tydligen har du aldrig.."
Om jag ska bada tar jag med mig badkläder, vet man inte... tar man med sig dem omutifall att. Vet man att man inte ska så tar man dem inte med sig alls och spar utrymme motsv.

Övar man SIB eller utsätter sig för tårgas varje övning ja då hade jag oxå haft den på. Men så är inte fallet och därmed tar jag bort klumpen och kan sätta dit nått annat viktigare som passar den uppgiften jag ska lösa den dagen. Eftersom man aldrig "vet" på vissa övningar så finns den i trossen där den ligger bra.

Enkelt.
Knekt
QUOTE (Kimster @ Sep 4 2005, 19:29 )
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 3 2005, 19:15 )
*

*

Lite svårt och se vart du vill komma. "tydligen har du aldrig.."
Om jag ska bada tar jag med mig badkläder, vet man inte... tar man med sig dem omutifall att. Vet man att man inte ska så tar man dem inte med sig alls och spar utrymme motsv.

Övar man SIB eller utsätter sig för tårgas varje övning ja då hade jag oxå haft den på. Men så är inte fallet och därmed tar jag bort klumpen och kan sätta dit nått annat viktigare som passar den uppgiften jag ska lösa den dagen. Eftersom man aldrig "vet" på vissa övningar så finns den i trossen där den ligger bra.

Enkelt.
*

Och det är också i trossen den ska ligga. Förhöjd beredskap ska det ges order om. Det är inget den enskilda soldaten ska behöva gissa sig till.
Flamdämpare
QUOTE (Knekt @ Sep 5 2005, 10:47 )
Och det är också i trossen den ska ligga. Förhöjd beredskap ska det ges order om. Det är inget den enskilda soldaten ska behöva gissa sig till.
*

Tror du att det bara handlar om skydd mot BC-stridsmedel? Visst, gör det då. Min erfarenhet av SIB både i Sverige och Danmark har lärt mig att saker och ting blir mycket lättare om jag har min skyddsmask med i stridsutrustningen. Beslutet att Skyddsmasken ska ligga i trossen tror jag är grundat på att flera har gått sönder under övningar och därför dragit pengar ur Kungens kassaskrin. Personligen låter jag inte någon skrivbordsgeneral tala om för mig vilken utrustning jag ska slåss med.
Har han problem med min förmåga att tänka själv kan han ju slåss i mitt ställe.

När det gäller insatser av BC-stridsmedel kommer fienden inte att tala om det för dina befäl när han tänker använda det så att det kan beordras förhöjd beredskap. Du/dina kamrater är de första som kommer att märka av det. Maskirovka är fortfarande ledstjärnan i all taktik.

Blev lite väl OT nu, kanske Blågul kan ordna till lämplig tråd?
Fk Bengtsson
Och du tror att du hamnar i en SIB situation utan förvarning?? Får du order om att ta terräng i stadsmiljö kan du ju flytta skyddsmasken från trosspackningen (som i realiteten är stridspackningen) till stridbältet/västen.
Hur svårt kan det va???
Flamdämpare
QUOTE (Fk Bengtsson @ Sep 5 2005, 12:06 )
Och du tror att du hamnar i en SIB situation utan förvarning??

Flyktmask, Ringer det en klocka nu?
Rökgaser, Ringer det fler klockor nu?
Damm från nedslag och nära träffar i din närhet, Hör du klockorna?

QUOTE (Fk Bengtsson @ Sep 5 2005, 12:06 )
Får du order om att ta terräng i stadsmiljö kan du ju flytta skyddsmasken från trosspackningen (som i realiteten är stridspackningen) till stridbältet/västen.
Hur svårt kan det va???
*

Naturligtvis, Får man reda på vad som ska hända kan man förbereda sig på bästa sätt.
dxl
Damm och rök lär det ju bli var man än krigar någonstans.
Personligen så tror jag att mitt stidsvärde sänks rejält om jag ska strida i staden med skyddsmask på, även om det dammar.
Jag har sprungit och jag har sportat i skyddsmask.... det var jobbigt.
Jag har varit i rökfyllda rum... det var jobbigt.
Jag väljer nog att strida med masken av för det är minst jobbigt.

Mina fem öre i OT debatten
DXL
scattergun
Skulle nog dra upp lite nomexhuva för munnen och sätta bollé commandosarna för ögonen och fortsätta.....Skyddsmask är inte speciellt funkis i SIB
Flamdämpare
Men, Vad vet jag jag är ju bara en däcksvabbare.. smile.gif
Fk Bengtsson
QUOTE(Fk Bengtsson @ Sep 5 2005, 12:06 )
Och du tror att du hamnar i en SIB situation utan förvarning??

Flyktmask, Ringer det en klocka nu?
Rökgaser, Ringer det fler klockor nu?
Damm från nedslag och nära träffar i din närhet, Hör du klockorna?

QUOTE(Fk Bengtsson @ Sep 5 2005, 12:06 )
Får du order om att ta terräng i stadsmiljö kan du ju flytta skyddsmasken från trosspackningen (som i realiteten är stridspackningen) till stridbältet/västen.
Hur svårt kan det va???

Naturligtvis, Får man reda på vad som ska hända kan man förbereda sig på bästa sätt

Visst, det finns lägen då skyddmask är bra att ha nära till hands. Men om jag löser ut min uppgift på ett bättre sätt, utan att släpa omkring på en massa utrustning jag inte behöver för tillfället så gör jag hellre det.
Sedan att vi fått en direkt order att den SKALL förvaras i trossen gör det hela mycket enklare. (I alla fall vi i Bohusdalgruppen)

My 2 cents
/Håkan
homeguard
Du går som pointman åt hundföraren.
HUnden har spårupptag, stannar fallerihop, hundföraren går fram fallerihop.
Gas i spåret ett vanligt knep att sinka förföljande, bra att det tar lite extra tid att hämta trossen.
Kimster
Jag är lite tveksam till "gas i spåret", att det är "vanligt" förekommande.
Gas funkar inte riktigt så att man kan placera ut en liten burk och sen hoppas att den slår ut gruppen. Gas är otroligt oberäknerlig och är mycket svår att kontrollera, speciellt i små mängder.

Har underättelsesnubbarna fått indikation på att det förkommer en risk med utnyttjande av C-stridsmedel så tror jag det meddelas och åtgärder görs på de som ska lösa uppgift i tid.
Man råkar inte bara ha lite gas i ryggsäcken.. det är lite jobb med att få tag på det, och även jobb med att tillverka.
Så jag får nog lita på Und där att det är grönt när jag ger mig ut.
johanp
Sen är det ju iaf inte för min del så ofta som man är i stridsliknande situationer med Hv just nu, således är det låg beredskap = masken i/på rygga alt tross, dimper det ner ett gäng från himlen med knallpåkar och beredskapen ökar ja då kan jag nog tänka mig att ta med den. För jag antar att det är under övningsverksamhet vi diskuterar här va? Inte rent krig? Under mina SiB övningar har jag aldrig varit i behov av en skyddsmask, skyddsglasögonen har varit bra men hur mycket damm och skit blir det egentligen under övning? Menar då skarpa övningar i SiB-anläggningar såklart.
dxl
QUOTE (homeguard @ Sep 5 2005, 19:57 )
Du går som pointman åt hundföraren.
HUnden har spårupptag, stannar fallerihop, hundföraren går fram fallerihop.
Gas i spåret ett vanligt knep att sinka förföljande, bra att det tar lite extra tid att hämta trossen.
*

Jag aldrig råkat ut för det där, men är det i så fall inte bara att gå runt?
Och borde man inte märka att det är gas i spåret innan man faller ihop och dör.
Och dör man inte så kanske man det inte är livsfarligt utan man kan ta en omväg på någon meter bara?
Och även om det nu skulle vara så att man plötsligt bara faller ihop och dör så hjälper det ju ändå inte om man har masken i bältet, för då är man ju ändå för död för att få på den...

Jag har aldrig blivit utsatt för något annat än tårgas och då under kontollerade former osv.
Men det lilla jag fått lära mig om gas är väl kortfattat följande:
Börjar det dimpa ner granater med gas så är det inte pangbom alla inom en radie utav 1km stendör.
Det är snarare så att det låter "duns duns" (istället för BANG BOM") i skogen och då är det bara att lägga i backen och dra sig bakåt.
Skulle man ändå bli utsatt för gas så får man väl lita på sina NBC/sjukvårdsresurser.
Men man känner ofta symtomen innan man dör och om man inte sölar så överlever man. Vad jag förstått så är den främsta anledninen till att så många dog utav gas i Iran/Irak kriget det faktum att befälen inte viste vad dom skulle göra och det inte fanns någon som sanerade offren.
Utan sanering så spelar masken mindre roll.
Sanerar du inte dina regnkläder efter tillpassningskontroll så kommer det klia nästa gång du tar på dom.

Jag är absolut ingen expert på det här så jag kan mycket väl ha fel.

DXL
foppa_1985
Det jag nu svarar om gäller för armén. Hur det fungerar i Hemvärnet kan jag inte uttala mig om, men det bör fungera på liknande sätt.

På bataljonsnivå finns det ett NBC-befäl som tillsammans med undsidan håller sig uppdaterad på vad det gäller NBC-hotbilden i AOR. Det innefattar även hurevida tårgas kan komma att brukas.
NBC-befälet ger genom Bataljonchef order när det vid behov kan bli aktuellt att plocka fram Skyddsmask mm. Annars förvaras utrustningen på angivet sätt i stående BatO.
Att ta fram skyddsmasken innebär inte detsamma som att förändra skyddsnivåerna (Grund, Grön, Gul, Röd), för det är ett beslut som tages på Brigadnivå eller självständigbataljon (såvida det inte är deligerat).

Anledningen till varför man inte ska släpa med sig sin personliga skyddsutrustning är att det som sagt sänker stridsvärdet. Därför tillämpar vi uppdragsanknutet skydd i sverige, så lite skydd som möjligt så länge som möjligt.
Mordred
Alla kom komma med goda anledningar till att man SKA respektive INTE ska bära med sig skyddsmasken.
Men jag går efter den enkla regel som blev inpräntad i mig under min grundutbildning, vi försöker öva så nära verkligheten som möjligt (nej kom inte med dumma frågor om vi utsattes för radioaktivitet för att öva osv osv).

Fick lära mig att skyddsmasken ska med, av den enkla anledningen att dagen du behöver den så vet du vars den finns, på din vänstra sida av kroppen punkt.

Att mitt Stridsbälte/väst har en "riktig" vikt under övning har en poäng, du slipper bli chockad den dagen det "gäller" och du får dina Shgr, Rhgr och p-skott. Det blir en del extra vikt och man lär sig att lämna alla "bra att ha" saker hemma, inte släppar jag runt på mtrl för att det är kul.

Train as you fight och Train hard, fight easy och alla andra klychor vi får höra har en poäng...

Men är jag beordrad att lämna masken vid Trossen så gör jag så, order är order.
Ing
QUOTE (Mordred @ Sep 5 2005, 22:54 )
Alla kom komma med goda anledningar till att man SKA respektive INTE ska bära med sig skyddsmasken.
Men jag går efter den enkla regel som blev inpräntad i mig under min grundutbildning, vi försöker öva så nära verkligheten som möjligt (nej kom inte med dumma frågor om vi utsattes för radioaktivitet för att öva osv osv).

Fick lära mig att skyddsmasken ska med, av den enkla anledningen att dagen du behöver den så vet du vars den finns, på din vänstra sida av kroppen punkt.

Att mitt Stridsbälte/väst har en "riktig" vikt under övning har en poäng, du slipper bli chockad den dagen det "gäller" och du får dina Shgr, Rhgr och p-skott. Det blir en del extra vikt och man lär sig att lämna alla "bra att ha" saker hemma, inte släppar jag runt på mtrl för att det är kul.

Train as you fight och Train hard, fight easy och alla andra klychor vi får höra har en poäng...

Men är jag beordrad att lämna masken vid Trossen så gör jag så, order är order.
*

Är du säker på att du övar för samma sak nu som under din GU?
Försvarsmakten i övrigt har tydligen ändrat på sig...

Och order.. räcker inte de reglementen som finns?
Har ni specifikt order om att skyddsmasken skall medföras?
Skuggan
jag blev under min vpl (03/04) lärd att skyddsmaskväskan skall finnas i trossen och bara plockas fram på order.
något som också skedde under vår slutövning då vi tom var uppe i C-GUL (Gas i aerosolform, dock bara imaginär gas och ingen tårgas el likn).

detta är också något som gäller i mitt HV komp vad jag förstått.
kanske inte så underligt iofs mtp att vi har inga direkt "giftiga" transporter i mitt Hv område (eldningsolja och andra petroleum produkter lär ju inte räknas) så chansen att vi blir utsatta för det får bedömas vara väldigt låg.
men, jag har den alltid med, nedpackad i trossen.
och den dagen det blir skarpt larm och skyddsmasken behövs förväntar jag mig att bli informerad om det så jag snabbt kan plocka över den på bältet/västen.

men, i dagsläget och med den bedömda hotbilden i närområdet så får den ligga i trossen.
akula
Jag finner det jäkligt obehagligt att inte ha masken vid sidan. Jag lär ju vara lika död efter att ha utsatts för gas nu som jag hade varit ´93-´94 under GUn när "mössa, bössa, mask" gällde. Och visst övar vi för en delvis annan uppgift idag men mitt argument gäller likaledes, jag är lika rökt (!)idag som för tio år sedan om gasen väller fram över blåbärsriset och masken inte är med.

Ursäkta ett något snurrigt resonemang men ni förstår nog vad jag menar.
/Akula gasmask.gif
Nifelhel
HKV har fastställt att skyddsmasken skall förvaras med trosspackningen. Tills dess lägsta C-beredskap är anbefallt.
Svårt att förstå? Tydligen!
Vad som gällde under GU är egalt och stoppas i samma låda som resterna katten lämnat efter sig. Låt skyddsmasken stanna i trosspackningen och ta samma tid och energi och öva magasinsbyten(eller nåt annat viktigt) istället för att bitcha om maskens vara eller icke vara. sad.gif

Det är större sannolikhet att du behöver använda vapnet än behovet av att använda skyddsmasken.
Hans Engström
Förbandschef (motsv.) beordrar ju avsteg. Vår kompanichef har sagt att den ska sitta på bältet/västen, punkt.

Eftersom vi ofta kan vara långt från våra trosspackningar köper jag det.
Mordred
QUOTE (Ing @ Sep 5 2005, 22:08 )
Är du säker på att du övar för samma sak nu som under din GU?
Försvarsmakten i övrigt har tydligen ändrat på sig...
*

Heltidsmilitär från 2000 till 2003, så jo, saker ändrades under denna tid, det är jag rätt van vid. Och om jag övar för samma saker? Tja...jag ska väl överleva ett möte med en motståndare (oavsett i vilken form han kommer) oavsett om det är när Ryssen (aldrig) landstiger eller om någon fuling i ett missionsområde har kommit över ett lager senapsgas?

Sen gillar jag inte din antydan till att jag skulle ha missat att saker ändrar på sig, jag lever och har ögonen öppna jag med... smile.gif

Det är fortfarande skyddsmtrl som har tagits fram för att ge oss en chans "när skiten händer". Hur ofta har inte olika militär underrättelsetjänster meddelat resten av Armén att fienden är "uttröttad, underbemannad och inne på sin sista té-påse och handfull med patroner" bara för att det ska visa sig inte stämma alls?
Information är makt, men väl gjorde förberedelser och övningar är inte så tokiga de heller.

QUOTE (Ing @ Sep 5 2005, 22:08 )
Och order.. räcker inte de reglementen som finns?
Har ni specifikt order om att skyddsmasken skall medföras?
*

Reglementen...nu kan jag ha fel då jag inte har böckerna framför mig men min uppfattning är att det står "exempel" vid alla packplaner i reglementena.
Och Order finns där som ett fint sätt att ändra det som står skrivet i Reglementena (Order i skrift form) när annat krävs pga situationen.

Mitt "gamla" kompani hade ingen uttalad order om saken, vilket gjorde att cirka 50% hade skyddsmasken med sig. Men ALLA hade den nya balla Skyddsmaskväska 90 på stridsbältet. När man sedan får instruktörer från det närliggande värnpliktsförbandet, som ställer upp och ska öva enheten och som slänger in ett NBC-moment för att man ska "lära sig agera när något oväntat händer", märker halvvägs igenom genomförandet att bara hälften av alla Skyddsmaskväska 90 innehåller en skyddsmask (man kunde tydligen ha regnställ och värmetröja i väskan, den var ju nytilldelad och ball mtrl att ha med sig ut i skogen!) förstör det något av deras övning.
Ja dåligt och otydligt ledarskap om vad som gäller, helt klart.

Har inte fått de order om vad som gäller för min nya enhet då jag är just inflyttad, men det får jag säkert veta inom de närmaste dagarna.

Men jag måste fråga vad det är som är så hemskt med att ha masken MED sig?
SÅ mycket väger ju inte en fullt utrustad Skyddsmaskväska 90 med vätskeskydd, ind-brickor etc.
heldre gasmask.gif än Malajn.gif
/2LT Mordred som lägger skyddsmasken där chefen säger att den ska vara HV.gif camo.gif biggrin.gif
Kimster
väger nej, men tar plats, irriterar och är ivägen vid manövrar i skog och mark. Dessutom kan jag tycka att den inte passar alls till stridsbältet som bärs av många i HV fortfarande. Då var den gamla väskan bättre anpassad, och mindre dessutom.
Den nya ser ju till att synas så mycket den bara kan när man minst vill synas.

..och sen som någon annan påpeka, dumt att slita på masken.
..och har underättelsekällan fel.. ja då får man väll ta den smällen som allt annat.

train as you fight.. ja strider jag utan skyddsmask, så kan jag öva utan den, den är ju inte direkt något som påverkar hållning och skjutställningar lika mycket som t.ex. en skyddsväst gör.

Dock envisas nu folk att bära den av div. anledningar och tron om att gasen kommer vilken minut som helst så får dem väl det. Så länge det inte det påverkar deras stridsvärde negativt så har jag inget emot det, jag finner det kanske underligt men inget jag skulle reta upp mig på.
De flesta jag pratat med som haft den på har inte vetat om att man kan/få/ska ta av den och lägga den i trossen.
Flamdämpare
Jag har några frågor till er som inte anser att Skyddsmasken ska bäras i stridsutrustningen. Läget är kris/krig och vi är i Sverige.

Vad gör du om:

1. Om stridsfordon i din omedelbara närhet börja skjuta rök för att avskärma/förblinda?

2. Om Fientlig trupp kastar rök mot din eldställning?

3. Fientlig eldgivning sätter eld på material/skog/hus runt din eldställning?

4. Om egna soldater behöver räddas ur rökfyllda rum/stridsfordon?

5. Om fienden avskärmar ditt anfallsmål med rök för att skydda sig?

6. Om egen trupp missbedömer vind/väder när de använder egen rök och
du hamnar i vindriktningen ofrivilligt?

7. Om MUST har fel?
(Vilket aldrig lär hända, Förutsåg Berlinmurens fall?)

Sista frågan var doppad i ironiolja. smile.gif
Fk Bengtsson
QUOTE (Flamdämpare @ Sep 6 2005, 07:42 )
Jag har några frågor till er som inte anser att Skyddsmasken ska bäras i stridsutrustningen. Läget är kris/krig och vi är i Sverige.

Vad gör du om:

1. Om stridsfordon i din omedelbara närhet börja skjuta rök för att avskärma/förblinda?

2. Om Fientlig trupp kastar rök mot din eldställning?

3. Fientlig eldgivning sätter eld på material/skog/hus runt din eldställning?

4. Om egna soldater behöver räddas ur rökfyllda rum/stridsfordon?

5. Om fienden avskärmar ditt anfallsmål med rök för att skydda sig?

6. Om egen trupp missbedömer vind/väder när de använder egen rök och 
    du hamnar i vindriktningen ofrivilligt?

7. Om MUST har fel?
    (Vilket aldrig lär hända, Förutsåg Berlinmurens fall?)

Sista frågan var doppad i ironiolja.  smile.gif
*

Hmm, ja. Jag undrar hur nyttigt det är att andas in krutrök? Skall nog ha på mig masken 24/7 hädanefter...

Tack för att du har fått mig på andra tankar...

PS. Det jag menar är att man aldrig kan vara helt säker, ibland får man anpassa sig/improvisera.. DS
johanp
flamdämpare:
om det är krig och jag skulle ha varit skyttesoldat så skulle jag mkt väl tänka mig att bära masken på bältet av den anledning att fordon mm kan sprängas eller nåt och är masken där då ja då har man ingen mask, tror även att det är större risk för oförberedda attacker med gas i kris än fred, men jag skulle inte använda masken i ett enda av de fallen du anger, det går alldeles utmärkt att stå invid en rökfackla eller rök56a utan mask.

tror egentligen också att om första killen i gruppen/plutonen ramlar ihop så kommer ingen annan hinna skydda sig med att dra på masken, orealistiskt att gasen skulle vara begränsad till några få kvm och normal så blåser det väl iaf 5-10m/s(?) nånting och det tar ett tag att fatta om han har blivit skjuten, slänger sig i skydd, snubblade eller om det var gas sen tar det minst en sekund till innan masken är på då borde masken ha tagit de flesta iaf.
Larsleo
vid ev rök som kastas mot än är väl det brinnande forsforet det mest akuta?
ang att bära runt på skyddsmasken.. visst kan insats av C-medel komma snabbt men vid misstanke om insats så utfärdas ju C-beredskap.. gasmask.gif

Å börjas det skjutas rök åt alla håll å kanter så finns det nog farligare saker i närheten att oroa sig över.. ph34r.gif

Men visst ..sätter lede FI in C-stridsmedel utan förvarning så är man ju körd.. Malajn.gif

så att använda skyddmask mot rök å damm i stridens hetta är ett tveksamt argument.. därimot att fi kan oväntat sätta in C-medel..det är ett argument för att bära med den..det kan jag köpa..

sen är ju frågan vad för slags förband som kan behöva bära med sig den hela tiden?

J/span förband kanske inte är prio 1 då det gäller insats av C-stridsmedel medan understödsförband och mek är det större risk för

mina 5 öre

pansar2.png
Sytare
QUOTE (Span-eliasson @ Sep 6 2005, 10:11 )
J/span förband kanske inte är prio 1 då det gäller insats av C-stridsmedel medan understödsförband och mek är det större risk för

mina 5 öre

Japp, och det kan resultera i en del obehagliga överraskningar.

Vi använde aldrig mask förutom vid tillpassning och vid nå't enstaka SIB-pass. Till råga på allt fanns ingen tross så masken stannade i skåpet.

Inför slutövningen så var det ingen (som jag känner till) som tog med sig skyddsmasken. Då kom C-momentet vissel.gif

Visst, taskiga underättelser i all ära, men när inte ens en övningsledning kan underätta underättelsekällorna så får vi i alla fall hoppas att det fungerar mera smärtfritt i händelse av ofred gasmask.gif
Larsleo
QUOTE (Sg Toll @ Sep 6 2005, 10:28 )
Vi använde aldrig mask förutom vid tillpassning och vid nå't enstaka SIB-pass. Till råga på allt fanns ingen tross så masken stannade i skåpet.

Inför slutövningen så var det ingen (som jag känner till) som tog med sig skyddsmasken. Då kom C-momentet  vissel.gif

blyg.gif 7.gif
Hade ni ingen tross med skyddmask å lite att småplock vid stabsplats liknande? blink.gif

Vi hade skyddsmasken i bärsäcken tillsammans med kroppskyddet å hjälmen..allt stuvat på taket till bv'n
Born
Skyddsmask och hjälm lätt tillgänglig, skyddsväst med plattor (såvida inte klimatet gör att den blir "farligare" än utan) påtagen.
Funkar bra i US iallafall.

EDIT, övar GU-förband något med plattor i skyddsvästen nuförtiden? Kan ju vara en bra idé om man ska inrikta GU på utlandstjänst, rätt stor skillnad mot en lätt och smidig skyddsväst.
Larsleo
QUOTE (Born @ Sep 6 2005, 11:46 )
Skyddsmask och hjälm lätt tillgänglig, skyddsväst med plattor (såvida inte klimatet gör att den blir "farligare" än utan) påtagen.

Men då kommer frågan om lätt tillgänglig..det innebär att man måste släpa med den i LK'n hela tiden..och den är nog lastad som den är..

Kroppskyddet är fan inte påtänkt att ha på patrull..det sänker stridsvärdet förmycket.. Malajn.gif

Edit: därimot plockade vi fram kroppsskydd å hjälm då det var ren strid som skulle bedrivas..

edit 2: Med patrull så menar jag härka runt med LK.. då är inte kroppskydd funkis då inte avbärarbältet riktigt kommer till sin rätt..men utan LK funkar det..
Born
Lätttillgänglig för mig är att man ska kunna slänga på den inom max ett par min från larm motsv. Sen om den ligger i stridspackning, hänger på västen, skramlar runt i fordon eller ligger i trossen gör detsamma, bara hela enheten (omgång/grp/plut) har samma lösning.

Det går att patrullera med kroppsskydd, även om det är varmt (inte afrikavarmt kanske) och med plattor i. Efter ett tag vänjer man kroppen vid de extrakilona, och förhoppningsvis så blir den veka beväringen lite starkare i kroppen i slutändan ;)

EDIT, som sagt, funkar i US. Dock är det OT att snacka om västen i den här tråden tror jag. Hjälm och mask är för mig iallafall något man ska ha lätttillgängligt men inte nödvändigtvis på sig, fastsatt i västen eller i stridspackningen.
Uttern
Man kan tycka vad man vill men order är order och den ska man som soldat följa.

Vår batch har beslutat att vi ska ha masken hängade på oss. Detta innebär att han har skärpt beredskapen i förhållande till vad som gäller enligt stående order från HKV.

/Ola
The Swede
QUOTE (johanp @ Sep 6 2005, 09:55 )
det går alldeles utmärkt att stå invid en rökfackla eller rök56a utan mask.
*

Testa att läsa SÄKI får du se vad som står om att vistas i, eller i närheten av rök.
homeguard
QUOTE (Kimster @ Sep 5 2005, 20:47 )
Gas funkar inte riktigt så att man kan placera ut en liten burk och sen hoppas att den slår ut gruppen. Gas är otroligt oberäknerlig och är mycket svår att kontrollera, speciellt i små mängder.

Har underättelsesnubbarna fått indikation på att det förkommer en risk med utnyttjande av C-stridsmedel så tror jag det meddelas och åtgärder görs på de som ska lösa uppgift i tid.
Man råkar inte bara ha lite gas i ryggsäcken.. det är lite jobb med att få tag på det, och även jobb med att tillverka.
*

Jo det är precis vad som finns............
Mej vetligen så är inte det vanligt att det är dödande gas, däremot bedövande eller sövande.
På slutet av 80talet fanns det svensktillverkade "bedövningspuckar" som lades ut i skenpår m.m
Vad som används idag är jag inte helt säker på, men att det finns med liknande funktion vet jag med betämdhet.
Sedan är det inte speciellt svårt att tillverka själv, tex amoniak/trämjöl och klorkalk i en hårt packad grop i spåret..............aj,ajaj, aj som f-n (hundföraren måste vila..........., hunden likaså)
wedin
Suck banghead.gif Jag kan köpa att skyddsmasken kan vara bra i en massa upptänkliga situationer. Vad jag vänder mig emot är den här, enligt min mening fruktansvärt löjliga "kan själv, vet bäst, det var bättre förr" inställningen.
När storkmakt röd & blå låg till grund för hur hotbilden såg ut, så bedömdes ju N, B och C hoten som relativt stora, för att inte säga riktigt stora om det blev en global väpnad konflikt. En annan styrande faktor, av maskens popularitet, har varit den låga mekaniseringen av Försvarsmakten innan 90-talet. En inte försumbar uppgift för Försvarsmakten blev delvis därför fördröjningsstrid, d v s kunde man inte öka överlevandesannolikheten genom hög rörlighet så fick man ta till skydd i form av grävda värn. Står man i värn så kan det ju även vara bra med skyddsmask gentemot det, vid den tiden bedömda, "reella" NBC-hotet. Avståndet mellan tross och stridspackning var ju även, genomsnittligt, högre på den tiden än idag.

Idag ser ju den säkerhetspolitiska agendan, som bekant(?) lite annorlunda ut.

Ni som snackar er blåa i ansiktet för att skyddsmasken är såååååå oumbärlig, var har ni gjort av KLAS? För den är väl i alltid med? Att masken ALLTID ska med bör nog ses i skenet av hur hotbilden såg ut.

Om ni istället menar att det IDAG är jättebra att ha med maksen av femtielva olika anledningar, så kan jag komma på sjutiarton olika andra pryttlar som jag, i strid med gälland reglemente skulle vilja ha med mig ifall "the shit hits the fan". Jag skulle absolut vilja ha med mig rökhgr (jämt) och spräng också, 8 mag är ju bra, bipod kan ju funka, en glock är ju skitbra osv osv.

En armé där varenda sketen soldat bestämmer vilka regler som ska gälla är ingen armé utan snarare ett anarkistisk hippe flum patrask. Det må så vara att ibland kan skyddsmask vara toppen, men tillsvidare: TILLSAGT GÄLLER! camo.gif
dxl
Har blivit utsatt för att GRG skytten brevid träffar trädet tre meter framför när det ska skjutas rök.
Det var ingen trevlig upplevelse men jag måste nog säga att skyddsmasken inte var det första jag tänkte på.
Om fienden börjar lobba rök på mig då är nog inte skyddsmasken det första jag tänker på heller, snarare vart jag ska omgruppera.
Kimster
QUOTE (homeguard @ Sep 6 2005, 18:02 )
QUOTE (Kimster @ Sep 5 2005, 20:47 )

*

Jo det är precis vad som finns............
Mej vetligen så är inte det vanligt att det är dödande gas, däremot bedövande eller sövande.
På slutet av 80talet fanns det svensktillverkade "bedövningspuckar" som lades ut i skenpår m.m
Vad som används idag är jag inte helt säker på, men att det finns med liknande funktion vet jag med betämdhet.
Sedan är det inte speciellt svårt att tillverka själv, tex amoniak/trämjöl och klorkalk i en hårt packad grop i spåret..............aj,ajaj, aj som f-n (hundföraren måste vila..........., hunden likaså)
*

..och här menar du att gruppen "överlever" genom att de har skyddsmasken med sig ?
Bra att du vet med "bestämdhet" ..själv har jag ingen aning om vad du hämtar den "bestämda" infon ifrån.
Har inte hört någon om det där någon gång under C-utbildning motsv. Skulle detta sen vara ett realistiskt hot, skulle inte då ordern vara att masken ska vara med?

Stoppar förresten masken den blandningen av "sövande gas" och hur snabbt verkar den? och kan den slå ut en hel grupp i skogen? Har du läst detta eller vad ? ... verkar vara lite löst argument som sagt.
Sen är det inte 80tal med invasionhot längre. En annan hotbild - en annan utrustning.
Flamdämpare
QUOTE (wedin @ Sep 6 2005, 17:17)
Suck banghead.gif Jag kan köpa att skyddsmasken kan vara bra i en massa upptänkliga situationer. Vad jag vänder mig emot är den här, enligt min mening fruktansvärt löjliga "kan själv, vet bäst, det var bättre förr" inställningen.

Javisst, Varför ska man lära sig av historien? Låt varje generation göra om samma misstag som den förra.
Ni som snackar er blåa i ansiktet för att skyddsmasken är såååååå oumbärlig, var har ni gjort av KLAS? För den är väl i alltid med?

Ja, varför skulle den inte vara med?

En armé där varenda sketen soldat bestämmer vilka regler som ska gälla är ingen armé utan snarare ett anarkistisk hippe flum patrask.

En Armé där uppdragstaktik och egna initativ uppskattas står bättre än en toppstyrd Armé.

/Stavfel.
Ing
Vad tror/tycker ni att skyddsmasken faktiskt skyddar mot?
Någon skriver om att springa in i brinnande hus, någon om sömnmedel och någon skriver om ammoniak i spåret. Vad skyddar vår fina mask mot? Ammoniak skyddar den INTE mot. Brandrök? Kanske skyddar lite mot att få andningsvägarna störda av röken en liten stund, men det är fortfarande riktigt tråkigt när största delen av huset är fyllt av kolmono/-dioxid.

Swede, du skriver att det står i säki, men hur länge har det gjort det?
Det är onyttigt att inandas rök, men är det värt böket med mask i ett skarpt läge? Jag TROR inte att rök eller damm stör så att det är prio på mask i ett skarpt läge. (Säger inte att det inte behövs om man kastat spräng i ett hus, det har jag aldrig varit med om. Men prestationsförmågan sänks rätt drastiskt även om man springer omkring med mask.)

Alltså: Enda behovet av skyddsmasken JAG ser är om det används tårgas eller c-stridsmedel mot en. Och vilka som kan tänkas nyttja c-stridsmedel BÖR man ha relativt god koll på. Jag tycker att det verkar vara någon sorts principsak för en del att ha masken med sig, för så var det förr.

...Jag bar också på skyddsmasken i 10 månader, för så skulle det vara.
The Swede
Varför jag skrev mitt inlägg angående rök var helt enkelt för att klargöra att det finns en risk att vistas i röklagt område vilket Johanp verkar ignorera.
Själv följde jag direktiven och hade min skyddsmask i trossen.
Nu har jag ingen skyddsmask alls för nu har jag lämnat in.

The Swede pansar2.png
Boston
Många olika bud, erfarenheter och synpunkter här..

Jag som förbands chef (kompch i hv) säger skyddsutrustningen SKA sitta på när soldaterna kommer till övning och då även vid ett eventuellt larm.
Varför? Jo ingen vet vilket NBC beredskap som gäller vid eventuellt larm, civilt eller militärt. Därför tar man det säkra före det osäkra, vid ett larm så är det nog ganska osäkert vad som kommer att gälla. Bättre att föregripa än att föregripas.
Därför igen skyddsutrustning monterad på bältet.
När man efter att tag börjar få grepp på situationen så kan man gå ut med en sänkning av beredskapen, men inte i början. Detta är vi dessutom överens om vår bataljon – Bössa, Mössa, Mask, ska alltid vara med på övningarna.
Jag ser heller inga problem med att under vissa övningar ”sänka” beredskapen och låta soldaterna ta av skyddsutrustningen, vilket inte många gör ändå..

Trosspackningen är ju dessutom med tagen av soldaten i plutonen och ligger inte å trossen utan på plutonens fordon, vilka vid ett tagande av objekt (som exempel) kommer stå en bra bit ifrån truppen, alltså skyddsutrustning monterad på bältet (tjat).

Trossen på ett hv förband är inte heller riktigt lik en tross på ett gu/brigad förband.
Det finns ingen pack grupp som håller reda på personliga väskor. Det finns inte heller särskilt många fordon i ett inlednings skede, dom ska hämtas vilket det även tar upp den lilla tross personalen som finns. Plutonen ska ha med sig sin grupp och personliga utrustning i dom fordom som finns tillgängliga.. Plus att alla vet väll också att hv personalen ska med sig mat och vatten för ett dygn vid larm, för att det finns med säkerhet en tross som kan ha tillgänglighet med plutonerna.

Jag själv ser inget problem med att ”släpa” på skyddsutrustningen, den är alltid monterad på mitt bälte.. MEN visst, den ÄR otymplig, speciellt nya 90 väskan.

Jag som chef ser till att först och främst att mina förband ska klara sig i dom situationer som kan uppstå. Sen kan man gnälla hur mycket man vill.

Mvh Per ( som nog precis skrivit sitt längsta inlägg) gasmask.gif
Ing
Oj.
Tack för ett bra svar Per. smile.gif

Då måste jag som nybliven hemvärnare fråga vad du och batstaben anser att hemvärnet ska vara kapabla att ta hand om. Vad finns det för hot som vi skulle kunna värja oss mot för att man tar med sig sin skyddsmask vid övning eller larm?

Worsfuckingcasescenario; Plötsligt storskaligt anfall mot Sverige där större städer blir a-bombade och det sprids ut c-medel runt om. Men.. nä?

De uppgifter jag tror är realistiska att hemvärnet kan ställas inför idag är att leta efter bortsprugna människor, släcka skogsbränder (där iaf. inte JAG använt skyddsmask)...liknande. KAN det tänkas att hemvärnet ställs till förfogande vid ev. terroristattack med c-medel eller ens tårgas?

Jag är bara nyfiken på vad den egentliga anledningen är, bortsett från att "så var det förr". Dessutom tror jag att folk snarare använder skyddsmaskväskan att förvara godis och kaffepulver än c-indikeringsbrickor och c-skyddsutrustningen utöver masken.

Nej, få dit en magasindumpficka och en extra magasinficka på vänstersidan istället! HV.gif
wedin
@per Du har säkert dina skäl till varför skyddsmasken ska med.
Förbandschef och förbandschef... Du har knappast ett autonomt kompani!?
Grundproblemet är att du sannolikt inte har erforderlig kompetens och inte den befattning som ska ta ställning till huruvida masken ska med. Och vad gäller formell kompetens så väger den mycket lätt i förhällande till den "kompetens" din befattning "skänker" dig. Det spelar ingen roll om du så har varit NBC befäl på en brigad eller forskar på FOA i NBC skydd, din befattning är Kompanichef. Reglementet bör/ska styra den stående ordern och i den SKA det anges att masken ska vara i trossen.
Det må så vara att folk tycker att det är penfäktande skrivbordsofficerare som har författat reglementet som styr bärandet av masken. Att styra och leda en stor organisation som armé görs inte BARA med uppdragstaktik och improvisation. Reglementen är inte en försumbar del i hur "kolossen" ska styras. Kan du ge mig en jäkla anledning till varför du har rätt att bryta just den här delen av gällande reglemente och inte andra bestämmelser som t ex köpa inskjutbar kolv till bössorna i kompaniet, tillverka personminor, skaffa grk, anskaffa en polkagrisrandig basker, utnämna folk till fanjunkare och ryttmästare osv osv. Exakt vad är det i "skyddsmaskfrågan" som tydligen gör det helt legitimt att bete som en barnunge och bara trotsa gällande regler? banghead.gif Jag fattar faktiskt inte?
Bushi LG
QUOTE (wedin @ Sep 6 2005, 17:17 )
När storkmakt röd & blå låg till grund för hur hotbilden såg ut, så bedömdes ju N, B och C hoten som relativt stora, för att inte säga riktigt stora om det blev en global väpnad konflikt. En annan styrande faktor, av maskens popularitet, har varit den låga mekaniseringen av Försvarsmakten innan 90-talet. En inte försumbar uppgift för Försvarsmakten blev delvis därför fördröjningsstrid, d v s kunde man inte öka överlevandesannolikheten genom hög rörlighet så fick man ta till skydd i form av grävda värn. Står man i värn så kan det ju även vara bra med skyddsmask gentemot det, vid den tiden bedömda, "reella" NBC-hotet. Avståndet mellan tross och stridspackning var ju även, genomsnittligt, högre på den tiden än idag.

Idag ser ju den säkerhetspolitiska agendan, som bekant(?) lite annorlunda ut.

Ni som snackar er blåa i ansiktet för att skyddsmasken är såååååå oumbärlig, var har ni gjort av KLAS? För den är väl i alltid med? Att masken ALLTID ska med bör nog ses i skenet av hur hotbilden såg ut.

Om ni istället menar att det IDAG är jättebra att ha med maksen av femtielva olika anledningar, så kan jag komma på sjutiarton olika andra pryttlar som jag, i strid med gälland reglemente skulle vilja ha med mig ifall "the shit hits the fan". Jag skulle absolut vilja ha med mig rökhgr (jämt) och spräng också, 8 mag är ju bra, bipod kan ju funka, en glock är ju skitbra osv osv.

En armé där varenda sketen soldat bestämmer vilka regler som ska gälla är ingen armé utan snarare ett anarkistisk hippe flum patrask. Det må så vara att ibland kan skyddsmask vara toppen, men tillsvidare: TILLSAGT GÄLLER!  camo.gif
*

QUOTE (dxl @ Sep 6 2005, 17:30 )
Har blivit utsatt för att GRG skytten brevid träffar trädet tre meter framför när det ska skjutas rök.
Det var ingen trevlig upplevelse men jag måste nog säga att skyddsmasken inte var det första jag tänkte på.
Om fienden börjar lobba rök på mig då är nog inte skyddsmasken det första jag tänker på heller, snarare vart jag ska omgruppera.
*

Precis vad jag tuycker också...
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Flamdämpare
QUOTE (wedin @ Sep 7 2005, 10:35 )
Exakt vad är det i "skyddsmaskfrågan" som tydligen gör det helt legitimt att bete som en barnunge och bara trotsa gällande regler? banghead.gif Jag fattar faktiskt inte?
*

Nej, Det är tydligt att budskapet inte har gått fram. Orkar inte upprepa mina argument igen och lägger inte mer energi på detta ämne.
wedin
QUOTE (Boston @ Sep 7 2005, 09:03 )
Trosspackningen är ju dessutom med tagen av soldaten i plutonen och ligger inte å trossen utan på plutonens fordon, vilka vid ett tagande av objekt (som exempel) kommer stå en bra bit ifrån truppen, alltså skyddsutrustning monterad på bältet (tjat).

@per Jösses blink.gif Jag kan inte tro att plutonen flöjtar omkring och tar lite objekt på eget initiativ. Naturligtvis kan ju objekt behöva tas i lösandet av en större uppgift. Ex ska bataljonen ta och skydda el ta och bevaka förråden mellan XY och XY mellan dag/kl och dag/kl så bör det finnas en order. Den ordern bör börja med en orientering. Orientering bör då innehålla fiendens verksamhet och då kan det framgå att fi spritt ut t ex senapsgas. Annars bör det åtminstone under punkten uthållighet komma en redogörelse för ev N, B eller C hot. Utifrån detta beordras höjd beredskap i något steg för en eller flera av de olika kategorierna stridsmedel. Detta kommer sig då från det bedömande som har gjorts. (Är det en jäkla massa N, B el C som ligger och pyr i buskarna lär det nog också framgå i beslut i stort/genomförandeidé att masken ska med.)
Det är således rappakalja och synnerligen oproffsigt att hävda att plutonen efter att ha fått order att ta ett objekt eller tar ett objekt vid lösande av en beordrad uppgift helt plötsligt springer på "nå´t fult i luften" och känner ett springande behov av skyddsmasken. Det ska inte gå till på det sättet. Det SKA ha gjorts ett undbedömande och en bedömning av NBC risken innan ett uppdrag getts.
KD803
QUOTE (Ing @ Sep 7 2005, 11:28 )
De uppgifter jag tror är realistiska att hemvärnet kan ställas inför idag är att leta efter bortsprugna människor, släcka skogsbränder (där iaf. inte JAG använt skyddsmask)...liknande.
*

Fast dessa uppgifter kräver knappast någon stridsutrustning alls...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.