Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyddsmaskens bärande
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
23:e komp.
QUOTE (wedin @ Aug 22 2007, 10:25 ) *
I mina ögon är den chefen är stort jävla fån. Det han påstår, är ju att han är mer kompetent än såväl HKV som SkyddC. Det krävs ju inte mycket eftertanke hos denne chefs soldater för att förstå att chefens uppfattning om sig själv som ett enastående geni och guds gåva till CBRN-försvaret är ett fullkomligt skämt. Men, fine by me... Om man som chef vill framställa sig som ett fån och samtidigt spä på en bild av Hv som en arena för egna påhitt och amatörism så går det väl alldeles utmärkt att ta med masken.

Handlar tråden om bra eller dåliga chefer? Nä, tänkte väl det. Måste ändå ge mig rätten att försvara min ståndpunkt.

Vad jag tycker om chefer som totalt nonchalerar sin plikt att lyda givna order stämmer väl överens med din uppfattning.

Ville med mitt inlägg förtydliga att ledningsprinciperna i FM fungrar på ett visst sätt. Chef ansvar uppåt för sina egna handlingar. Utrymme finns att göra egna bedömningar och fatta självständiga beslut. Kompetenta chefer har förmåga att känna av situationen med fingertoppskänsla, och kan därmed röra sig i ramarnas ytterkanter. Ibland kan de t.o.m. gå utanför ramarna utan att de blir hängda för det.

Var och en chef, avgör självständigt hur man agerar och tar ansvar för det. Alltså behöver inte kreti och pleti oroa sig för att chefen går emot sin chefs beslut. Systemet i sig själv gallrar bort de olämpliga efterhand. Blir inte chefen hängd, så var det förmodligen inget stort övertramp heller. Chefen kalkylerar: Insats, risk, vinst.(förtroendekapital, bedömd reaktion hos överordnad, nytta)
Det finns uppenbarligen chefer inom övriga FM som också beordrar skyddsmask med. Det är deras problem, och FM anséende rubbas inte av detta.

Varför vissa chefer beordrar det ena eller det andra vet inte jag. Det kan de bara svara på själv gentemot sina underställda, och ansvara för uppåt gentemot sin chef. Har man en tillräckligt bra motivering så kan t.o.m. ett liknande ärende anses föredömligt av överordnade. Man kan så att säga ha kommit på något som ingen annan tänkt på tidigare. Utveckling!

Vad som gäller för skyddsmask rent formellt torde vara klargjort vid det här laget.
wedin
QUOTE (23:e komp. @ Aug 22 2007, 13:27 ) *
Handlar tråden om bra eller dåliga chefer? Nä, tänkte väl det. Måste ändå ge mig rätten att försvara min ståndpunkt.

Vad jag tycker om chefer som totalt nonchalerar sin plikt att lyda givna order stämmer väl överens med din uppfattning.

Ville med mitt inlägg förtydliga att ledningsprinciperna i FM fungrar på ett visst sätt. Chef ansvar uppåt för sina egna handlingar. Utrymme finns att göra egna bedömningar och fatta självständiga beslut. Kompetenta chefer har förmåga att känna av situationen med fingertoppskänsla, och kan därmed röra sig i ramarnas ytterkanter. Ibland kan de t.o.m. gå utanför ramarna utan att de blir hängda för det.

Var och en chef, avgör självständigt hur man agerar och tar ansvar för det. Alltså behöver inte kreti och pleti oroa sig för att chefen går emot sin chefs beslut. Systemet i sig själv gallrar bort de olämpliga efterhand. Blir inte chefen hängd, så var det förmodligen inget stort övertramp heller. Chefen kalkylerar: Insats, risk, vinst.(förtroendekapital, bedömd reaktion hos överordnad, nytta)
Det finns uppenbarligen chefer inom övriga FM som också beordrar skyddsmask med. Det är deras problem, och FM anséende rubbas inte av detta.

Varför vissa chefer beordrar det ena eller det andra vet inte jag. Det kan de bara svara på själv gentemot sina underställda, och ansvara för uppåt gentemot sin chef. Har man en tillräckligt bra motivering så kan t.o.m. ett liknande ärende anses föredömligt av överordnade. Man kan så att säga ha kommit på något som ingen annan tänkt på tidigare. Utveckling!

Vad som gäller för skyddsmask rent formellt torde vara klargjort vid det här laget.
Jag håller delvis med dig. Dock TYCKER JAG fortfarande att vad gäller just frågan om skyddsmask så är den ältad så många gånger, för-/nackdelar osv osv, så att det borde vara klart att det i så fall handlar om en chef som vill ha med den inte riktigt tar till sig fakta och (i ett system med uppdragstaktik (som du påpekar)) tydligen har väldigt svårt att acceptera/förstå att vid den ovanliga situationen som en detaljstyrning kommer så bör man kanske rätta sig. Dvs ibland är helt på sin plats att fatta beslut som man kanske behöver stå upp för och i motvind försvara. Dock ska man ju fortfarande göra det i chefens anda (om inte chefen är ute på ett rent farligt spår).

Du skriver "Blir chefen inte hängd, så var det förmodligen inget stort övertramp". Å ena sidan, å andra sidan... Alltså om jag skulle ha DUC:ar som konstant snirklar till på sitt eget sätt blir det tungjobbat. Det kan ju vara så att jag inte har lust att hänga en DUC. Men, jag vill ha DUC:ar som stödjer verksamheten och bidrar med ledning och inte har en helt egen agenda. Till slut kan ju måttet bli rågat och då blir DUC:en hängd/sparkad åt sidan. Bara för att en DUC inte omedelbart blir hängd betyder inte att hans C verkligen gör vågen, utan till slut kan det brista.
joppe
vad är det som gäller bärande av skyddsmasken då i resten av försvarsmakten skall den alltid sitta på västen eller räcker det att den är monterad på stridssäcken skulle varit fint men ett korrekt besked o inte något spekulerande
LeadHead
Jo, men frågan är ju vilken av nivåerna som vi ska agera efter vid normal utbildning i Sverige...?
"SSA" Gunny
Om man tittar dessa på bilder, NBG, ser ingen soldat som har skyddsmask väskan på/med och de kör väl med det senaste modellen?
http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=40325

Hade varit väldig bra med ett klargörande om vad som gäller igentligen.

Edit: glömde länken
FkN
Lite lustigt...

Mailade SkyddsC med en simpel fråga om vilken skyddsnivå som gäller i Sverige i dag under utbildning med Hemvärnsförband.
Mailet hade gått vidare i fem nivåer, och till slut så svarade C Västerbottensgruppen (!) som skrev att jag fick vända mig
till högkvartet i Stockholm (!).

Foliehatt på.
joppe
QUOTE (FkN @ Feb 28 2008, 08:43 ) *
Lite lustigt...

Mailade SkyddsC med en simpel fråga om vilken skyddsnivå som gäller i Sverige i dag under utbildning med Hemvärnsförband.
Mailet hade gått vidare i fem nivåer, och till slut så svarade C Västerbottensgruppen (!) som skrev att jag fick vända mig

Foliehatt på.

verkar mest som att ingen har koll på vad som gäller
dxl
Betänk följande:
1. Under övning med ditt lokala HV förband stöter ni på ett C-moln. Är det då skyddsmask på eller är det bakåt bakåt, bort från molnet som gäller?
2. Under skarp skyddsvaktstjänst så driver det in ett C-moln över ditt postställe. Även om du nu har din skyddsmask med dig, kan du verkligen fortsätta lösa din uppgift ståendes i ett C-moln?

Går min poäng fram eller ska jag vara mer tydlig?
Fk Satan
QUOTE (joppe @ Feb 28 2008, 09:27 ) *
QUOTE (FkN @ Feb 28 2008, 08:43 ) *
Lite lustigt...

Foliehatt på.

verkar mest som att ingen har koll på vad som gäller

Eller kanske ingen som vågar uttala sig. Men enl min tolkning är det NIL som råder i sverige just nu.

Inga statliga eller icke-statliga parter, som är inblandade i konflikten, innehar eller avser utveckla CBRN-vapen.

1, Är sverige i konflikt?
2, Är sverige i konflikt med något land som innehar eller avser utvecka CBRN-vapen?

Då tror jag att den frågan var utredd.

QUOTE (dxl @ Feb 28 2008, 09:34 ) *
Betänk följande:
1. Under övning med ditt lokala HV förband stöter ni på ett C-moln. Är det då skyddsmask på eller är det bakåt bakåt, bort från molnet som gäller?
2. Under skarp skyddsvaktstjänst så driver det in ett C-moln över ditt postställe. Även om du nu har din skyddsmask med dig, kan du verkligen fortsätta lösa din uppgift ståendes i ett C-moln?

Går min poäng fram eller ska jag vara mer tydlig?

Att det i fredstid tids skulle komma ett C-moln drivande bara sådär håller jag för högst osannolikt. Att det skulle komma ett TIC-moln, ja det har lite högre sannolikhet jmf med ett C-moln. Men att som övningsledare kalkylera med risken att det kommer ett TIC-moln... Då tror jag det är bättre att vidtaga åtgärder för att inte krocka med individer som är rattonyktra. Sannolikheten för att krocka med en individ som är rattonykter är troligen sannolikheten några tusen gånger högre. Om det trotts att skulle komma ett TIC-moln så tror jag att övningen får avbrytas och det är bakåt fort som fan. Samma sak om ett TIC-moln skulle driva in över en plats där man bedriver skyddsvakt. Att planera för en händelse som är så otroligt osannolik känns bara löjlig. Det är i min mening större risk att ett sportflygplan kraschar in i objektet, har vi med oss utrustning för att lösa det?

Slutligen har filtren till skyddsmasken ytterst begränsas skyddstid mot TIC (räkna på minuter) jmf med stridsgas. Ja naturligtvis beror det på vilket ämne och koncentration och hur mycket filtret är använt sedan tidigare osv...

För TIM-hot i sverige just nu skulle jag säga att risken är "Very Low"

Det är fastställt att TIM finns i JOA, men förvaras på ett säkert sätt. Inga förväntade säkerhetsbrister.

Och här likställer jag JOA med sverige. Och då räcker det med att skyddsutrustningen finns i sverige för TIC.

Jag borde nästan jobba på HKV och kan svara på frågor som ingen annan i FM kan svara banan_rock.gif
dxl
Fk_Satan samanfattade ganska bra vad jag ville få fram med
et är i min mening större risk att ett sportflygplan kraschar in i objektet, har vi med oss utrustning för att lösa det?
tror jag..
Men för all del, har man utbildning på att jobba i skyddsmask i miljö där den behövs så bär med den. Men annars är den ju mest död vikt på bältet.

Jag har iofs använt den en gång när vi övade SIB, då med ett "industri" filter på, eftersom handgranaterna rörde upp en del damm.
LeadHead
Vilken hotnivå som i verkligheten gäller för landet i dag är ju en sak. Frågan är om det är detsamma som den hotnivå som ska tillämpas in dubio vid övningsverksamhet i Sverige? Man kan ju lika gärna tänka sig att man generellt vill öva med en högre nivå för att faktiskt få in de rutiner som behövs.

När det sedan gäller skyddsutrustningens medförande i stridsutrustning eller liggandes i trosspackning så säger ju tabellen över hotnivåer och motsvarande skyddsåtgärder absolut nada om detta. Från LOW till VERY HIGH ska skyddsmasken vara "utdelad". Innebär det att den också konstant ska medföras av individen? Förmodligen inte eftersom det i dress state finns nivåerna "utdelad och buren" samt "buren", vilken med hänsyn till existensen av skyddsgraden "påtagen" bara lär betyda att den ska släpas runt av individen. Alltså borde "utdelad" lika gärna kunna betyda att masken kan ligga i logementsskåpet...?

Hur styrs dress state?

Någon som kan reda ut detta?

EDIT: Blandade ihop tabellerna, men nu tror jag att jag har hittat rätt punkter...
Fk Satan
Vilken hotnivå som gäller på övnignen är övningsledarens sak att bedöma för att sedan reglera detta i ordern till respektive chef under aktuell orderpunkt.

var. när och hur saker skall bäras anser jag vara upp till resp chef med kompetens att ta detta beslut. Och CBRN-kompetens finns på Bat-stab och högre. Alltså är detta ett beslut för BatC att ta och sedan reglera detta i batorder eller stående order för bataljonen under aktuell orderpunkt.

Att öva CBRN är viktigit, men om det skall övas skall det övas av duktiga och kunniga instruktörer som vet vad de pratar om. Tyvärr är det för många instruktörer (speciellt in Hv/Friv) som är pajaser som tror att de kan utbilda på allt möjligt bara för att de har gått en instruktörskurs 1985... Att hitta duktiga och dugliga instruktörer inom CBRN-området är svårt.
FkN
QUOTE (Fk Satan @ Feb 28 2008, 10:36 ) *
var. när och hur saker skall bäras anser jag vara upp till resp chef med kompetens att ta detta beslut. Och CBRN-kompetens finns på Bat-stab och högre. Alltså är detta ett beslut för Bataljonchef att ta och sedan reglera detta i batorder eller stående order för bataljonen under aktuell orderpunkt.

Jag som trodde att du var emot "små-påve" lösningar och beslut? smile.gif

Nej jag tycker att det ska vara en lik-riktning som gäller i hela landet.

Anledningen till att 20h HV ofta/alltid har skyddsmasken på stridsbältet är ju att dom inte skulle ha så mycket annat...
LeadHead
Åter igen. Iaf. 2004 var höjning av dåvarande NBC-beredskapsgrader en brigadledningsfråga. Var beslutet ligger idag när vi (väl?) inte har några brigader, det vete fåglarna...
Fk Satan
@FkN & LeadHead

Det är på den nivån CBRN-befäl finns. Därför är det en bra lägsta nivå för bestämmande av var detta beslut bör beslutas om när iaf jag tittar direkt på kirgsoranisationen. Sedan är det så att om ett beslut tas på Brigadnivå så måste underliggande nivåer handla i högre nivås anda.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.