I mina ögon är den chefen är stort jävla fån. Det han påstår, är ju att han är mer kompetent än såväl HKV som SkyddC. Det krävs ju inte mycket eftertanke hos denne chefs soldater för att förstå att chefens uppfattning om sig själv som ett enastående geni och guds gåva till CBRN-försvaret är ett fullkomligt skämt. Men, fine by me... Om man som chef vill framställa sig som ett fån och samtidigt spä på en bild av Hv som en arena för egna påhitt och amatörism så går det väl alldeles utmärkt att ta med masken.
Handlar tråden om bra eller dåliga chefer? Nä, tänkte väl det. Måste ändå ge mig rätten att försvara min ståndpunkt.
Vad jag tycker om chefer som totalt nonchalerar sin plikt att lyda givna order stämmer väl överens med din uppfattning.
Ville med mitt inlägg förtydliga att ledningsprinciperna i FM fungrar på ett visst sätt. Chef ansvar uppåt för sina egna handlingar. Utrymme finns att göra egna bedömningar och fatta självständiga beslut. Kompetenta chefer har förmåga att känna av situationen med fingertoppskänsla, och kan därmed röra sig i ramarnas ytterkanter. Ibland kan de t.o.m. gå utanför ramarna utan att de blir hängda för det.
Var och en chef, avgör självständigt hur man agerar och tar ansvar för det. Alltså behöver inte kreti och pleti oroa sig för att chefen går emot sin chefs beslut. Systemet i sig själv gallrar bort de olämpliga efterhand. Blir inte chefen hängd, så var det förmodligen inget stort övertramp heller. Chefen kalkylerar: Insats, risk, vinst.(förtroendekapital, bedömd reaktion hos överordnad, nytta)
Det finns uppenbarligen chefer inom övriga FM som också beordrar skyddsmask med. Det är deras problem, och FM anséende rubbas inte av detta.
Varför vissa chefer beordrar det ena eller det andra vet inte jag. Det kan de bara svara på själv gentemot sina underställda, och ansvara för uppåt gentemot sin chef. Har man en tillräckligt bra motivering så kan t.o.m. ett liknande ärende anses föredömligt av överordnade. Man kan så att säga ha kommit på något som ingen annan tänkt på tidigare. Utveckling!
Vad som gäller för skyddsmask rent formellt torde vara klargjort vid det här laget.