Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärn i Umeå
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
LeadHead
Som nyinflyttad student som känner att det börjar rycka i stridstarmen undrar jag om det finns någon hemvärnare från Umeå här, som har lust att recensera sin bataljon (tänker då på den som innefattar stan)?

Funkar verksamheten tillfredsställande? Är kompanierna aktiva (hemsidorna var lite knapphändiga)? Bra folk?

Kort och gott, är det värt besväret att gå med, inklusive att krångla med MDG om att på något sett dessutom vara med i musikkåren utan att vara extra hvmusiker (datan klarar bara en befattning)?

PM går också bra. ph34r.gif
109 Eken
kidnappar den här tråden och frågar samma som ovan fast för Malmö (minus det där om musikkår då :P )
Badboy
Gratulerar till ett bra val av stad LeadHead, även om jag numer är utflyttad smile.gif

Är du intresserad av insats eller reguljärt Hv?
Materielläget i Umeå är bättre än genomsnittet i landet, rps utdelat, osv..

Är du ute efter övningsfrekvens eller liknande, i så fall finns bra info på G61:s hemsida. Verksamhetsöversikt

Läs mer på G61 på webben

/Magnus B
LeadHead
Det ser ju rätt livligt ut på pappret i alla fall.

Hur är insatsplutonerna organiserade? Ligger de direkt under G61 eller under bat?

Eftersom jag är juridikstudent så räknar jag nog inte (*host*) med "mer" än vanligt HV tillsvidare men det beror ju på hur stor tidsåtgången egentligen är.

Jag vill även passa på att även tacka 2LT Hin Håle för ett informativt PM. salute.gif

EDIT: "Mr. Jur. Studt." vore väl en kul titel? ;)
Stella-Polaris
QUOTE (LeadHead @ Sep 5 2005, 22:24 )
Det ser ju rätt livligt ut på pappret i alla fall.

Eftersom jag är juridikstudt så räknar jag nog inte (*host*) med "mer" än vanligt HV tillsvidare men det beror ju på hur stor tidsåtgången egentligen är.

*

Var inte orolig. Om du lagger manken till kan du studera dubbelt. Kolla med dem som gar pa SKOGIS hur mycket de pluggar sa forstar du vad jag menar... Vi hadde tex Juridisk oversikts kurs 2p och sedan gick man ner pa universitet och tentade av 10 p kursen dar....

Jag var med i HV nar jag pluggade pa SKOGIS samtidigt som jag laste extra pa Universitet... Dessutom var det ganska kul att hitta pa ett gomstalle for AK4:an i ett 16 m2 studentrum pa Fysikgrand.
LeadHead
Jo, jag vet. Det mesta går att lösa med "proper planning prevents piss poor performance".

Däremot kan jag nog garantera att man inte sätter jur kand med goda betyg på fyra poängs ansträngning per termin. biggrin.gif JÖK, är just JÖK.

Och jag tror nog att bössan får stå i kasun... :P

Jag hoppas iaf. verkligen att studentrum inte godkäns för ak-i-hemmet idag.
marcuzt
reglerna säger väl 2 rum har jag fått för mig smile.gif
Stella-Polaris
Jag pluggade pa slutet av 80-talet. Da var vagg monterade stall fortfarande godkanda for vapen forvaring. Sa pa rummet hadde jag med myndigheternas gillande en Bock, en mauser, en 22a, Ak`n samt en CZ 85.
CZ:an hangde dock ej pa vaggen. Am dumpen lag under sangen.

I kallaren pa SKOGIS ovades skytte med luftgevar samt vid sena tidpunkter med 22lr. Du kan kolla om man fortfarande gor det. Pa SKOGIS hittar du aven Damer med vapenintresse. Det ar inte ovanligt att se en dam med en isartagen bock sticka upp, lite chict, ur vaskan.

Ps: SKOGIS ar mig veterligen den enda Universitetsutbildningen dar Skytte ar obligatoriskt . Dar finns aven en del andra kurser som militart intresserade personer finner intressant. Varfor inte en kurs i tex flygbildstolkning vid sidan om?

Edit: Lite fel dar. SKOGIS ligger inte under utbildningsdeparementet utan under jordbruksdepartamentet och ar en Hogskola varvid man kan saga att jamte polishogskolan enda obligatoriska skyttet..
skaya
Insatsplutonerna ligger under bataljonen. Insatskompaniledningen ligger under dagbefälet i boden.

Mitt intryck av (insats)HV i Umeå är mycket gott. Detta är också då jag är RK-SJV (sjv F21 i botten) - det är hög kvalité jag sett hittils. Sen får vi väl se på övning.

Välkommen till Umeå!
LeadHead
QUOTE (marcuzt @ Sep 6 2005, 09:37 )
reglerna säger väl 2 rum har jag fått för mig smile.gif
*

Räknas dasset? Slutstycket väl infettat i vattencisternen borde väl vara funkis? Malajn.gif

Nej, det är bara att inse att kassun rocker fett!
Private Haze
Jag är också nyinflyttad student i Umeå och ibland så finner jag mig själv bara dölängta tillbaks till att kriga till det... men som student har man mycket att göra och jag tror nog också att jag får lägga ambitionen på att köra 20 timmar per år. Dessutom tror jag nog inte att IP är något för mig.

Jag har också funderat på FVRF eftersom det är lite mer troget min GU men samtidigt verkar HV vara mycket lokalförankrat... så det lutar åt det faktiskt. Kan någon berätta hur utrustningssituationen för "vanliga" hemvärnet ser ut i Umeå? Är det M59 Hjälm, Lk35 och dylikt som gäller eller?

Så vad tror ni? Kan hemvärnet i Umeå vara något för en nymuckad bevakningssoldat?

Mvh PH

Håller förövrigt med LeadHead. Kasun rockar fett! clap.gif
Bliss
QUOTE (Private Haze @ Sep 22 2005, 09:02 )
Är det M59 Hjälm, Lk35 och dylikt som gäller eller?

*

Hjälm modell 59?

Stålkrukan är från 37... Hjälm M/37 inr 3 happy.gif
skaya
Jag fick ut grundutrustningen innan jag blev inskriven i IKL.
Jag fick ut 90-hjälmen, ryggsäcken hade du rätt i. Lite äldre hörselkåpor men funkis. Resten var väl hyfsad standard, typ VPL.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.