Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad är detta för något??
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
H3NPHLO
Jag var ute på en seglats i Sthlms skärgård denna helg.
Nedastående foton tog jag precis utanför (öster) om stegesund, Waxholm.

Vad är det jag fångat på bild?? Någontslags ubåtsnät?

Det ska nämnas att installationen låg inom ett "förbud mot ankra, fiska och dyka" område.

Ni får ursäkte den taskiga bildkvaliten, kameran var en SonyEricsson.

/Philip

Stella-Polaris
Kanske fotoförbud också

Tycker du skall ta bort bilderna direkt!!!!! Tycker inte att bilder på installatoner hör hemma här.....

Dessutom osmart att nämna var den befinner sig..

Tänk till!!!!
H3NPHLO
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 4 2005, 20:18 )
Kanske fotoförbud också

Tycker du skall ta bort bilderna direkt!!!!! Tycker inte att bilder på installatoner hör hemma här.....
*

Inga skyltar överhuvudtaget förutom en "typisk" sjöv. skylt med infon förbud mot dyka, ankra och fiska...

Hälsningar
Philip
Probos
QUOTE (H3NPHLO @ Sep 4 2005, 21:22 )
Kanske fotoförbud också

*

Inga skyltar överhuvudtaget förutom en "typisk" sjöv. skylt med infon förbud mot dyka, ankra och fiska...

Hälsningar
Philip
*

De ubåtsnät jag har sett kunde ses från ytan, ungefär som en avdelare i en simbassäng fast svartmålad.
eskil
Tornet ser ut att vara tomt. Den där saken högst upp i mitten (med fyra sneda ben) är ett stativ för något som inte är där.
fogel02
Ursäkta att jag frågar men vad är ett ubåtsnät ??

stålnät för att fånga ubåtar ala olyckan i ryssland ?
Skuggan
QUOTE (fogel02 @ Sep 4 2005, 23:27 )
Ursäkta att jag frågar men vad är ett ubåtsnät ??

stålnät för att fånga ubåtar ala olyckan i ryssland ?
*

nät för att hindra ubåtar att åka in där man inte vill ha dem.
Darkwand
Kanske fotoförbud också

Tänk till!!!!
*

Har du någon aning om hur många fritidsbåtar som passerar det där stället under sommaren? Jag tvivlar starkt på att det skulle vara fotoförbud på den platsen.
Dajo
QUOTE (Darkwand @ Sep 5 2005, 00:48 )
Kanske fotoförbud också

Tänk till!!!!
*

Har du någon aning om hur många fritidsbåtar som passerar det där stället under sommaren? Jag tvivlar starkt på att det skulle vara fotoförbud på den platsen.
*

Skyddsområden med tillhörande fotoförbud har ingenting med antalet fritidsbåtar som passerar.

Nu har jag lite svårt att tro att det är skyddsområde då prylarna förmodligen inte är i drift och det brukar normalt finnas tydliga skyltar.
Men man kan ju aldrig veta....
Darkwand
Skyddsområden med sådana där fina gula skyltar som man åkte förbi massor som barn när man skulle till Kalix på 80 talet brukar vara ganska svåra att missa. Vad jag vet av sjökorten så är det inte militärt område där heller.
skinner
Dom har likadana på Stora Fjäderägg (ligger någon mil från Holmögadd. Enligt sjöfartsverkets fyransvarige på Fjäderägg så var tornen en plats där artilleriledare till KA batteriet spanade efter fiendefartyg samt med hjälp av olika verktyg mätte avstånd och kordinater som sedan via en liten mast på tornet skickades tillbaka till batteriet som sedan besökt. Det kunde även fästas på en liten mobil radar.
Hornet
kan tornet ha varit utrustat med kamror för tex övervakning av passagen?
skinner
QUOTE (Sandqvist @ Sep 5 2005, 19:31 )
*
Nej i alla fall inte det på Fjäderägg.
Yxa
Hopptorn för kustjägare.
eskil
QUOTE (Sandqvist @ Sep 5 2005, 20:31 )
*

Som jag skrev tidigare så är tornet på bilden tomt. Senaste gången jag seglade igenom Järnholmssund vid Utö så fanns där ett likadant torn, och det var inte tomt.
C 2.a pjäs
Kamerorna som ubåtskyddskompaniet fotade badbrallisar med satt på sådana stolpar, är förmodligen nå´t sådant. Ett ubåtsnät är hyfsat stort och otympligt och kan knappast förväxlas med något annat...

Tänk på att de bilder som publiceras här kan komma sovjetiska GRU tillhanda... dry.gif
Dajo
QUOTE (Darkwand @ Sep 5 2005, 01:15 )
Skyddsområden med sådana där fina gula skyltar som man åkte förbi massor som barn när man skulle till Kalix på 80 talet brukar vara ganska svåra att missa. Vad jag vet av sjökorten så är det inte militärt område där heller.
*

Skyddsobjekt finns normalt inte med på några kartor eller sjökort.

Syddsobjekt och skyddsområde är inte samma sak.
Dajo
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 6 2005, 10:01 )
Tänk på att de bilder som publiceras här kan komma sovjetiska GRU tillhanda... dry.gif
*

Nja... det finns nog ingenting i skärgården som intresserar GRU som dom inte redan har bild på. Det är ju ingen jättebedrift som krävs för att skicka någon på en sommarsegling genom hela skärgården utrustade med kameror och GPS.

Dom har nog bättre koll på vad det är för något än vi här på forumet har.
Stella-Polaris
QUOTE (Dajo @ Sep 6 2005, 12:30 )
*

Nja... det finns nog ingenting i skärgården som intresserar GRU som dom inte redan har bild på. Det är ju ingen jättebedrift som krävs för att skicka någon på en sommarsegling genom hela skärgården utrustade med kameror och GPS.

*

Och varfor skulle de lagga tid och energi pa sadant om de kan fa infon har?
C 2.a pjäs
*

Du var med på den dräpande ironin där, va? "Sovjetiska GRU"... Vad jag vill peka på är att det mesta ( och bästa) av kustartilleriet är för länge sedan borta. Och vad som fanns hade säkert GRU bättre koll på än marinstaben... Men, så fort folk ser en bild på ett plomberat skyttevärn börjar de tjuta om hemligstämpling och fientlig underrättelseinhämtning. Det var den företeelsen jag ville...travestera på. navy2.gif
Dajo
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 6 2005, 13:58 )
*

*

Och varfor skulle de lagga tid och energi pa sadant om de kan fa infon har?
*

Kvalitetsskäl kanske?

Att läsa lite rykten och spekulationer på vad det är är nog itne så värdefullt ur underrättelsesynpunkt.

Infon är dessutom tämligen värdelös utan exakt positionsangivelse.
david_88
Det går en kraftledning under där ut, till huset på ön, Där går tele ledning också.
Stella-Polaris
Tycker att man skall ge fan i att avbilda och tala om var man sett installationer om man inte ar helt saker pa att de ar nedlaggda.

Om de ar nedlaggda tar man bort dem och da finns de inte dar mer och gar inte att avbilda. Sa om de finns kvar ar risken att det inte ar nedlaggt...

Tycker det ar sunt fornuft...... Om du inte tycker som jag, anser jag darmed att du ar ofornuftig... Ta upp saken med ett hogre KA befal och vad han sager om saken......
KD803
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 6 2005, 23:33 )
Om de ar nedlaggda tar man bort dem och da finns de inte dar mer och gar inte att avbilda. Sa om de finns kvar ar risken att det inte ar nedlaggt...
*

Just nu håller man på att ta bort batteri Järflotta som lades ner på 60-talet. Så ibland går det lite tid mellan nedläggning och avveckling... Är objektet inte skyltat så är det inget skyddsobjekt = fritt fram att fota.

Inte skyddsobjekt längre
EO4
Min uppfattning är att det "intill visshet gränsande sannolikhet" är ett kamrastativ för ytövervakning av Stegesundet, använt av KA:s Ubåtsskyddskompani. Finns liknande anordningar på andra sidan Rindö vid Oxdjupet om jag inte minns fel.

Att för övrigt hålla någon fast installation hemlig tre kabellängder ost Stegesundet är ungefär lika genomförbart som att hemlighålla dito under svampen vid Stureplan. Skulle inte tro att det där kamerastativet någonsin har varit skyddsområde i gängse bemärkelse. Ankrings- fiske- och dykningsförbudet kommer sig sannolikt av att det dels säkert är mycket kablar och installationer under vattenytan (säkert även militära), dels att det är en slags marin motsvarighet till stoppförbud på landbacken eftersom området är mycket hårt trafikerat.
Probos
QUOTE (BJE @ Sep 7 2005, 08:54 )
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 6 2005, 23:33 )
*

Just nu håller man på att ta bort batteri Järflotta som lades ner på 60-talet. Så ibland går det lite tid mellan nedläggning och avveckling... Är objektet inte skyltat så är det inget skyddsobjekt = fritt fram att fota.

Inte skyddsobjekt längre
*

Vacker bild, jag antar att det är avgas-utsläpp från pjäsen man ser i förgrunden. Är det någon som vet om det finns något kvar på Järflotta att se?
Ang. ubåtsnät m.m. så brukade det alltid förekomma en grön eller blå container i närheten med diverse utrustning för övervakning.
Meduza
ett sådant där övervakningstorn står också i slutet av baggensstäket, i den änden som är närmast baggensfjärden har jag för mig...

Har även jag hört att det är kameraövervakningstorn för Ubåtsskydd.
H3NPHLO
Är det möjligt att det funnits fasta minspärrar utanför waxholm??

/H3NPHLO
C 2.a pjäs
QUOTE (H3NPHLO @ Sep 8 2005, 08:22 )

/H3NPHLO
*

Ja...det är mycket möjligt. Menar du utanför samhället, eller fästningen eller?
EO4
Fast å andra sidan var nog oxdjupet och stegesundet de mest lättminerade farlederna i hela Stockholms skärgård, med tanke på den omedelbara närheten till KA 1. Kanske väntade de med att tippa i minor tills det behövdes vissel.gif
H3NPHLO
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 8 2005, 08:53 )
QUOTE (H3NPHLO @ Sep 8 2005, 08:22 )

/H3NPHLO
*

Ja...det är mycket möjligt. Menar du utanför samhället, eller fästningen eller?
*

Nordost om stegesund, runt Ekholmen och Rönnholmarna.

BTW, är ALLA fasta mineringar nerlagda och skrotade idag??

/Philip
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.