Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Normas Laddmanual 2004
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Innuendo
Jag har nu äntligen införskaffat Normas nya laddmanual. Dock fick jag till min bestörtning se att nästan alla laddningar som jag använder idag ligger över maxladdning.
Maxladdningarna har sänkts med upp till 5 grain vilket är otroligt mycket. Jag kan inte hitta nån självklart förklaring till varför de har sänkt dessa laddningar.

På annat forum har jag lyckats läsa mig till att vissa ändringar beror på att de nu använder genomgående magnumtändhattar, men på de kalibrar jag laddar (t.ex. 338 WM) så användes magnumtändhattar förut också, och ändå är maxladdningen sänkt med 3 grain.

Jag undrar om någon av er har en bra förklaring till varför
Är det ändrade normer inom CIP, försiktighetsbetingat eller är det för att krutet har ändrats?
NuBreed
Jag tror faktiskt det beror på att dom är försiktiga. Om man tittar i Lee´s laddmanual eller andra amerikanska så är maxladdningarna genomgående ganska låga. Däremot så ska man inte tro att alla laddningarna är låga, finns vissa som faktiskt är ganska heta. Fast å andra sidan tycker jag inte att det spelar någon större roll vad som är min och max jag använder det som indikering vart jag bör ligga i laddvikt. Så länge du inte får några tecken på övertryck som tex. trögt att öppna slutstycket, utsmetade tändhattar osv. så är det ingen större fara. Själv eftersträvar jag låga laddningar som skjuter bra. Jag anser att det inte finns någon större anledning att klämma ut de där sista m/s då det oftast bara skapar mer rekyl och sliter mer på hylsor och pipa. Fast i många fall så har de flesta bössor två stycken olika sk. sweet spots ofta brukar pipan gilla en låg och en hög laddning.

Började faktiskt ladda med Norma krut men gick ganska sabbt över uteslutande till Vihtavuori då jag tycker detta verkar vara jämnare i kvalité och skitar ner mindre.
scattergun
Det där är inget nytt, Norma har sänkt i omgångar. Titta på manualer från Åttitalet så ser du heta siffror....jag kör uteslutande på gamla manualer och har aldrig haft problem med högt tryck....förutom i M96 då.

Tacka vet jag Bill Nilssons 11000 laddata, där vikterna är högre än Normas manualer!! fun_icon_nana.gif
Innuendo
1995 så höjdes ju vattennivån i Normas krut, de släppte då en ny laddmanual där de påpekade detta. I den manualen stog det även angående ändringen av vattenhalten: "Dock kan inga kombinationer ge onormala tryck"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.