Jag tänkte så här vi är ju rätt många i organisationen som fortfarande har bältet och det fins ju ett SV2k topic
så jag tänkte att det kan vara kul att se hur folk har sitt bälte
är det en kass ide så lås och kasta
Här är mitt
Kimster
Sep 2 2005, 17:40
..en till som har skyddsmasken på.. jeje
Jag är ganska glad över att slippa den.
//
forts.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=17468
Skuggan
Sep 2 2005, 17:46
verkar som folk har ständig C-beredskap...
fast det kanske de har där nere i Kalmartrakten ;)
skall avslöja hur jag har mitt...
2 magasinsfickor (standard) 1st flaskfodral (också standard) samt selen (också standard). det är allt...
mao är mitt bälte väldigt omoddat. varför sminka en gris liksom...
enda jag kan tänka mig är att möjligen skaffa en ficka eller 2 till.... inte mer.
man kan ju ha annat i väskan som tex rägnställ eller värme tröja liknande
En .. knallröd.. maglight mitt på oket!?
Är du relativt tunn förresten, eller rymde bältet verkligen så lite?
Ser tajt ut med skyddsmasken mitt på ryggen.
192 lång 95kg tung jo jag är lite tanig :P nä det är nog masken som tar up platsen kanske
tja jag har en svart mag light vanligt vis hittade inte den just nu
Är sourcen fäst på oket, eller har du separata bärremmar för den?
fins separat men jag satte fast den på oket
Ok, blir det inte mekkigt med rygga?
QUOTE (Sandqvist @ Sep 2 2005, 17:16 )
hittils har jag inte haft några problem
QUOTE (Sandqvist @ Sep 2 2005, 17:31 )
hittils har jag inte haft några problem
Uppfattat!
Fu Kjellberg
Sep 2 2005, 20:39
fan det ser ju rätt myket störe ut än mitt (slänga skyddsmask väskan åt trossen)
Fu Kjellberg
Sep 2 2005, 21:41
Så ser det ut i skogen.

På bilden har jag en annan slida på kniven. Gjorde en egen som passade mig bättre.
ser nice ut kunde nästan tro att Camelbaken var gjord för bältet ;)
edit: hur har du det med väska där på?
Fu Kjellberg
Sep 3 2005, 06:59
Inga problem med en stridsäck ovanpå.
Brukar ha en Patroelsmade E&E rygga som stridssäck i väntan på stridsäck 2000.

Eller menar du med skyddsmaskväskan?
Den får hänga med axelremmen där bak.
Drevenstam
Sep 3 2005, 16:28
Jag hade mitt helt standard, men jag hade det ju bara under två veckor i lumpen så det var ju inget speciellt. Mina fickhor eller iaf en av fickorna hade en tendens att hoppa av och det var inte så kul under stridskjutning när man fick ta magficken i ena handen och springa som en dåre...
Men är man flottist så är man...
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep 3 2005, 06:59 )
Inga problem med en stridsäck ovanpå.
Brukar ha en Patroelsmade E&E rygga som stridssäck i väntan på stridsäck 2000.
[im]http://www.greenfaces.se/upload/uploads/ee_rygga_004.jpg[/img]
Eller menar du med skyddsmaskväskan?
Den får hänga med axelremmen där bak.
var ryggan jag menade
Patroels? vad är det för företag hittade inte myket på google svenskt eller? hur liger dom i priser?
@ Sandqvist sök bland medlemmarna här på forumet Patroels är King of Condura här !
Patroels
Sep 3 2005, 18:01

!
Men här Ni då en dansk utgåva av samma tema:

Och här ser Ni vad som finns i:

MVH
Troels
det där var Patroels ja

fan du det där är det nästan ha begär på om det hadde varit i OD
Fu Kjellberg
Sep 3 2005, 20:40
QUOTE (Sandqvist @ Sep 3 2005, 20:32 )
det där var Patroels ja

fan du det där är det nästan ha begär på om det hadde varit i OD
Jag har samma ok på min sele fast i OD.
Innan jag fick SV2k såg det ut såhär..
Innan jag fick sv2k så hade jag ett relativt standard bälte. En extra magficka att ha vattenflaskan (vi fick stora flaskan och lilla hållaren

) som satt ovanför höger skinka, en maglite (numera utbytt till en surefire)-hållare som satt mellan vattenflaskan och höger magficka, coldsteel srk (kniv) som satt mellan ficklamapan och magfickan och skyddsmaskväskan på vänster höft.
På slutet satt det en camelback där bak med.
På oket hade jag satt fast en rem som jag hade plockat från en ryggsäck med snabbspänne så att inte remmarna gled av hela tiden.
Kroppskydd+stridsbälte är ingen bra kombination...
Inga bilder (dels ligger det i bitar i en låda, dels så är kameran på reparation).
<ot>
Till stridsbältet har jag kommit fram till att flerbruksficka liten är överlägset mycket bättre än magasinsfickorna till ak4 mag...
</ot>
404 Skenberg
Sep 4 2005, 00:18
Här är mitt stridsbälte i dess nuvarande skick.
Det har fält testas under några övn hittills och funkar bra för att vara 304k.
Bältet rymmer en hel del och funkar mkt bra nu när det är moddat.
Magfickorna som finnes är en Brittisk Plce ficka avsedd för 5,56mag men funkar utmärkt för Ak4 mag. Det är 2st Recon Ak4/5 magasin fickor, 1st 5,56 ficka från min Fjs väst, Recons buttpack samt de 2st av de vanliga värdelössa fickorna. Jag bär i 90% av fallen med mig min skyddsmask i väskan.
Den monteras då på byxbältet med karbinhakar samt en rem på benet.
Det lösningen funkar bra för mig åtminstone.
Det som ej synes på bilden är en camelback Thermoback som jag brukar istället för vattenflaska som är försvunnen sen en längre tid tillbaks.
Det som även tillkommer är ett etui Holmström med lite förbands utr samt sax och lite annat. Den monteras i bältet under de ordinarie fickorna med karbin hake eller lägges i buttpacken.
http://img.photobucket.com/albums/v402/Skenberg/P8050165.jpgMvh
404 Skenberg
EDIT:
Tänk på storleken på bilderna ni lägger upp här.
QUOTE (404 Skenberg @ Sep 4 2005, 01:18 )
Det som ej synes på bilden är en camelback Thermoback som jag brukar istället för vattenflaska som är försvunnen sen en längre tid tillbaks.
Det som även tillkommer är ett etui Holmström med lite förbands utr samt sax och lite annat. Den monteras i bältet under de ordinarie fickorna med karbin hake eller lägges i buttpacken.
Vad gör du om du behöver vatten till någonting annat än att dricka just för stunden?
Nä, minst en vattenflaska ska vara med. Sätt igång och leta efter flaskan.
Tivaljör
Sep 4 2005, 09:48
QUOTE (Ing @ Sep 4 2005, 08:12 )
Vad gör du om du behöver vatten till någonting annat än att dricka just för stunden?

Till vad menar du då? Om det är rinnande vatten du är ute efter, så är det ju bara att pressa ihop munstycket med fingrarna och trycka camelbacken mot en trädstam alt ta av den och lägga knäet ovanpå...
Fu Kjellberg
Sep 4 2005, 10:05
Jag kör med både camelbak och fältflaska.
Camelbaken kan jag inte dricka med skyddsmasken påtagen.
Plus att om Camelbaken går sönder har jag fortfarande ett alternativ.
Och det är lättare att fylla Camelbaken med fältflaskan från ett vattendrag/handfatskran än att försöka fylla direkt.
ja elle så måste du ha en vattenflaska som funkar med skyddsmasken efter som den ingår i din skyddsutrustning ;)
404 Skenberg
Sep 4 2005, 10:52
En liten notering till er alla som har påpekat att min vattenflaska är bort ur strids utr.
Jag hade en gång i tiden en 1L vattenflaska som jag hade fått ut från Flygvapnet från F10. Den försvann under någon övn pga misstänkt långa fingrar.
Prb med den är att den ej stod i några papper pga F10´s Sfd brydde sig ej om att skriva i det då de avvecklades.
När jag sen kom med i Hv så fick jag ut den vanliga 0,7L flaskan med standard kork. Trots att jag har vid flera tillfällen påpekat att jag saknar mask adaptern till den så har jag ej fått ut den. Därav mitt ointresse nu över att bry mig pga flaskan är borta osv. För vad hade jag för glädje med den i kombo med skyddsmask när jag ändå ej hade rätt kork för att kunna bruka den med skyddsmasken?
Mvh
404 Skenberg
Sir Vival
Sep 4 2005, 14:53
QUOTE (404 Skenberg @ Sep 4 2005, 11:52 )
En liten notering till er alla som har påpekat att min vattenflaska är bort ur strids utr.
Jag hade en gång i tiden en 1L vattenflaska som jag hade fått ut från Flygvapnet från F10. Den försvann under någon övn pga misstänkt långa fingrar.
Prb med den är att den ej stod i några papper pga F10´s Sfd brydde sig ej om att skriva i det då de avvecklades.
När jag sen kom med i Hv så fick jag ut den vanliga 0,7L flaskan med standard kork. Trots att jag har vid flera tillfällen påpekat att jag saknar mask adaptern till den så har jag ej fått ut den. Därav mitt ointresse nu över att bry mig pga flaskan är borta osv. För vad hade jag för glädje med den i kombo med skyddsmask när jag ändå ej hade rätt kork för att kunna bruka den med skyddsmasken?
Mvh
404 Skenberg
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep 4 2005, 11:05 )
Plus att om Camelbaken går sönder har jag fortfarande ett alternativ.
QUOTE (Tivaljör @ Sep 4 2005, 09:48 )
QUOTE (Ing @ Sep 4 2005, 08:12 )

Till vad menar du då? Om det är rinnande vatten du är ute efter, så är det ju bara att pressa ihop munstycket med fingrarna och trycka camelbacken mot en trädstam alt ta av den och lägga knäet ovanpå...
Skador då särskillt brännskador, kan det vara rätt så vettigt att ha vatten i flaska.
Kimster
Sep 5 2005, 20:34
Skyddsmaskbubblet delat till ny tråd
/ Kimster
BlåGul
Rickard N
Sep 10 2005, 12:09
QUOTE (Sandqvist @ Sep 2 2005, 19:16 )
Några balla tips på hur du gjorde det? snääääälla...
Hornet
Sep 10 2005, 12:19
ska ladda kamran och så slänger jag up lite bilder här på hur det gjordes
(inget för avancerat några buntband och lite eltejp bara ;))
Rickard N
Sep 13 2005, 19:54
Hur går det med kameran (otålig att sätta igång

)
Hornet
Sep 13 2005, 20:40
aj fan glömde bort detta bilderna komer senast imorgon kl 1800
Hornet
Sep 14 2005, 17:34
oki jag klarade inte utsat tid :P

detta funkar bara om du har den med fasta axelrämar på
2 buntband 1m tejp ungefär allt som behövs och den siter där kan jag lova fast ska du fylla den så är det lättast med vattenflaskan
är bilderna helt kassa så får jag ta nya
Bigskill
Sep 14 2005, 17:50
Nice! Verkligen snyggt
Rickard N
Sep 14 2005, 18:20
Tackar! Får klura lite på hur jag skall göra för att ha den någotsånär avtagbar
Hornet
Sep 14 2005, 19:45
en ide vore kanske att sy en ficka som man kan sätta fast på bältet sedan stoppa sourcen i den
Rickard N
Sep 14 2005, 22:22
...på ett enkelt sätt menade jag
Groaghach
Sep 16 2005, 11:21
QUOTE (Sandqvist @ Sep 14 2005, 20:45 )
en ide vore kanske att sy en ficka som man kan sätta fast på bältet sedan stoppa sourcen i den
Har faktiskt funderat lite på ett liknande problem, och har faktiskt löst problemet som jag hade.
Tanken är liknande men jag använde en Platypus-vätske ficka.
Kan beskriva mer senare och lägga upp bilder, men den går att använda i SV2k, fastsatt på 304k och även löst utan vare sig SV2k och 304k.
Skall försöka ta bilder på detta i helgen.
Groaghach
Rickard N
Sep 16 2005, 22:49
Mailade Recon och frågade om spännen till sourcen, de svarade att de slutat sälja sånt...
VAR I H****** hittar man sånna spännen, jag letade lite på byn igår, men de är ju inte direkt standard. Jag blir så trött...
Fu Kjellberg
Sep 17 2005, 08:29
QUOTE (Rickard N @ Sep 16 2005, 23:49 )
Mailade Recon och frågade om spännen till sourcen, de svarade att de slutat sälja sånt...
VAR I H****** hittar man sånna spännen, jag letade lite på byn igår, men de är ju inte direkt standard. Jag blir så trött...
Hur ser spännena ut som du skall ha?
Mått?
Kolla här:
www.supplycaptain.comOm du har bild på hur den ser ut så kan jag se om jag kanske har sådan eller kan fixa länk.
Fu Kjellberg
Sep 17 2005, 09:34
Här kommer en bild på vad bältet innehåller.
8 st magasin
1 Timberline Specwar kniv
1 Leatherman supertool
1 Surefire G2 med rött tippoff filter
1 BHI STRIKE sjvficka med personlig sjvmateriel och lightsticks
Sen är det 2 st recon hgrfickor som av förklarliga skäl är tomma.
och så har jag ju 3.7 liter vatten.
en lagom stridspackning mao.
Behövs mer så åker det i stridsäcken.

Här är vad som ligger i SJV fickan + ett par lightsticks (knäckljus)
Sytare
Sep 17 2005, 09:49
QUOTE (Rickard N @ Sep 16 2005, 23:49 )
Kolla in
http://www.shelby.fi/. Dom sitter i Finland och de har det mesta.
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep 17 2005, 10:34 )
En snabb OT-fråga, vad har du de gamla första förbanden till? Eller rättare sagt, varför har du gamla första förband istället för de nya?
Fu Kjellberg
Sep 17 2005, 20:10
QUOTE (BJE @ Sep 17 2005, 19:07 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep 17 2005, 10:34 )
En snabb OT-fråga, vad har du de gamla första förbanden till? Eller rättare sagt, varför har du gamla första förband istället för de nya?
Tycker det är bättre att få plats med 2 extra små än ett stort nytt.
Huvudsaken är ju att kunna lägga förband.
Dom passar bra i fickan.
Så här såg mitt 304 ut på helgen IK övn !
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.