QUOTE (Koovee @ Aug 31 2005, 19:21 )
QUOTE (LK100 @ Aug 31 2005, 18:12 )
QUOTE (Lindvall @ Aug 31 2005, 17:16 )
Är detta en RA195 med någon sorts digital kryptering som tillsats eller är det en helt annan radio än 195:an?
Någon som vet?
Om jag inte minns fel så är det en påbyggnad till RA195 som gör att man kan skicka data tillsammans med PCDART, precis som med RA180 och DART380. Dock tror jag inte det var någon kryptering.
Jupp, plus att den själv testar olika specifierade frekvenser för att se om den får kontakt med en radio. Den är även dynamisk så den lär sig vilka frekvenser den kan nå de olika "adresserna" på. Tack vare att man man kör den på PC-Dart så går det även att ha en gateway mellan 195:an å 180:an eller då även självklart ett LAN. Ra1952 tror jag förresten att den korrekta benämning på den senaste varianten är.... Men som sagt inget krypto, dock har man mer eller mindre tagit bort talfunktionen iom detta, å textmeddelanden är något svårare att avlyssna, dock inte särskilt komplicerat...
Det hela stämmer bra som ni sägar att RA195ALE själv kommer ihåg vilken freq som den sist hade kontakt med en särskild radio men signalisten måste själv "tala om" för ALE enheten vilka freq som den ska försöka på.
Men man måste komma ihåg att RA195 är en kortvågsmaskin som klarar freq upp till 30 MHz och ska man använda en DART "DAta Rapporterings Terminal" så måste man ha en DART KV "Dart Kortvåg", de ser nästan likadana ut men de skiljer sig åt. Så det funkar inte om man försöker att använda en DART380 eftersom den är avsedd för RA180 som klarar freq 30-88 MHz.
Har man en dator med två Com portar kan man koppla in en RA180 och en RA195 (utan ALE enhet), för att köra PC Dart (en mjukvaruversion av dart lådan), men om man ska köra en "vanlig" RA195 på PC Darten måste man ha ett datorprogram till installerat på datorn som heter SWALE (Software ALE) för att PC Darten ska kunna kommunicera med Ra195:an.
SWALE finns ute på en del förband men har en hel del buggar. Jag sitter med i en testgrupp som håller på att testa och förbättra SWALE.
Det finns även en del mjukvarukrypton för RA195 SWALE, men de är inte att lita på och rekonderas EJ att användas, eftersom i endel lägen blockerar det hela radion så att man inte kan sända eller mottaga något.
Är det nån som vill veta mer om detta så skicka ett meddelande så ska jag se vad jag kan göra för att hjälpa er.