QUOTE (Erik_G @ Jan 6 2006, 01:13 )

Skämt å sido. Norrbaggarna har väl inga lvkv? Mig veterligen är Lvkv 9040 den enda SPAAG-versionen av CV90 som finns. Hur bra sikten de än har så tror jag nog att man behöver lite mer än ett optiskt sikte för att fånga en spetsnos i full fart på låg höjd. Lvkv'n har ju i allafall en radar till hjälp för att upptäcka flygföretag med lite förvarning så man kan rikta in sig i rätt kompassriktning. Nu vet jag inte vad den radarn har för kapacitet, men syftet med lvkv är så vitt jag vet att skydda mot pvhelikoptrar och CAS.
/E
Det var det jag utgick ifrån, att det inte var en lvkv. Jag anser,i brist på info, att en träff med ett strf på ett attackflygplan på lågan i runt ljudets hastighet är tur. Det funkade i Vietnam där bönderna uppmuntrades till att skicka iväg ett spontanskott med dunderbrakarn när de såg ett fpl på låg höjd, efter att tillräckligt många gjort de så träffade en.
Allting går snabbare nu än då. Det som främst har gjort det lite bökigare för de mekaniserade är flygplanens möjlighet till målallokering. Förut behövdes oftast överflygningar och markering med tex rökraket av FAC-A. Nu är det inte så till alls lika stor grad. JSTAR (flygplanet....absolut INTE något annat) samt moderna fplrrsystem och målallokeringspoddar har karfitgt kortat ner sensor-shooter tiden. Visst, det finns fortfarande flaskhalsar som gör att den gamla processen som nämn ovan måste gås igenom, men det förekommer allt mer sällan och är inte repetetiv som på den gamla onda tiden. FAC-A sitt nu (US of A) i ett tvåsits spetsnos med en throtteln fasttejpad i minst full military och med uppgraderad målallokeringspod samt HMD. Efter samverkan med markenhet väljer han mål, markering av mål kan ske på olika vis, med pod eller genom HMD. Datan läkas till de stackade fpl som han basar över där den utvalde bryter sig ur stacken och kommer in med full spätta och bekämpar med lämpligt vapen och på max avstånd (2/3 regeln). De enda fpl som numer stannar kvar i zonen är nu FAC-A och de som ligger högt upp (oftast B52). Var stacken befinner sig beror på hotbild, om hotet enbart begränas till manpad/eldrör distanseras den enbart i höjd över målet och inte i horiontell distans. I en sådan miljö kan det gå som nu senast under OIF där tre FAC-A från US Navy (F Rhinos) kunde under en insats första 3 minuter kunde bekämpa 71+36+19= 126 mål. Då gör det ont. Detta kräver kunskap,planering och ett väloljat team, som jag förstod det var det fallande skrotet från hög höjd ett reelt problem för de stackars Super Hornetarna som var i kläm emellan orsak och verkan. Detta var en solig dag mot en fi som kanske inte uppträdde helt korrekt, totalt luftherravälde rådde och är nog inte representativ. Det jag var ute efter är att i den situationen när spetsnos börjar svischa omkring vagnen så har man problem, inget ont om de norske gutterne.
A-10 som nämndes jobbar lite mer marknära, ungefär som Ahkp, och de gamla rävarna går ofta som FAC-A. Den saknar i hastighet men kan tack vare sin konstruktion överbrygga den nackdelen till viss del. De nrepresterar tillsammans med ahkp den andra delen av CAS, pansar+närvaro+långsam kontra system+hit-and-run+hastighet. Här är 40mm ett mycket potent hot då den utan tvekan kan slå ut en A-10 eller ahkp med en träff eller två.