För det första... Sluta göra särskrivningar. Det heter
frikårer! *irriterad* Ta det inte alltför personligt, men det blir jobbigt i längden. ;)
För det andra undrar jag vilka "frikårer" du syftar på? Menar du de som fanns i Tyskland under mellankrigstiden, eller är det moderna styrkor du pratar om?
Frikår kan vara annat ord för milis, eller mer eller mindre irreguljär paramilitär styrka. Lite svårt att få en bra definition på ordet.
Det enda landet jag känner till som inte har en krigsmakt är Costa Rica. Istället är deras "Guardia Civil" (polis) tungt beväpnad.
I Tyskland fanns sk "Freikorps" under mellankrigstiden; paramilitära styrkor, ofta organiserade och ledda av välkända militära ledare från 1:a Världskriget. Styrkorna kunde variera kraftigt i storlek; allt från ca 100 man till större formationer (ex. division) med artilleri- och ingenjörsförband.
Frikårerna hjälpte den tyska krigsmakten, "Reichswehr", genom att hålla stånd mot polackerna i öst samt att slå ner diverse kommunistiska uppror på olika platser i Tyskland.
Många nazister hade ofta en bakgrund som medlemmar av någon frikår, och det var vanligt att SA absorberade medlemmar ur frikårernas välfyllda led i takt med att Hitlers popularitet ökade.
Hoppas du fick någon hjälp med din fråga? Försökte hålla mig någorlunda kortfattad.
Hälsningar, Foxtrot Lima