Help - Search - Members - Calendar
Full Version: USMC prickskytt får träff på 1.6km
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
dxl
http://www.marinecorpstimes.com/story.php?...2925-683697.php

Vad jag reagerade mest på vad nog ändå detta
Soon after, a few insurgents began to climb a set of stairs on the backside of the building where the firefight was taking place. Reichert aimed into the brick wall where he thought the men were and fired. All three of the men dropped. Reichert’s armor-piercing round penetrated the wall and killed one man — possibly wounding the other two with bullet and brick fragmentation.

surprise.gif
Skuggan
tror detdär kallas röta ;)
han gissade altså bara, slängde iväg ett skott med AP ammo mot en tegelvägg, träffade den ene snubben som föll och drog med sig de andra 2 i fallet? biggrin.gif

ja, är inte det tur så vet inte jag biggrin.gif
Sytare
@Skuggan
Det låter mest som en kvalificerad gissning.
Våga Vinna 5.gif
UAV
Undrar om det var med 12,7mm eller 7,62 mm.
jesus
Tur eller inte... imponerande i vilket fall.
Kanna
Bra skjutet och inte helt otroligt. Fick skjuta AG90 under min vpl och ett av de två befäl som höll i skjutningen, amröjare från F17, sa att jänkarna hade haft confirmed kill på 1300 meters håll under gulfkriget med AG90 eller M82A1 som den heter. Vet dock inte om det var en vägg i vägen då.
Rainman
Om han nedkämpade två Fi. genom en vägg på det avståndet så bör det varit med ”AG90” (vet ej den Amerikanska benämningen på det vapnet).
Och han lär i sådana fall använt sig av SLBRSPRJ(spårljusbrandsprängprojektil) ammunition.
Vad gäller avståndet 1,6 km. så låter det lite långt tycker jag. Men ingen ting är ju omöjligt.
Men ju fler ggr. en historia berättas desto större brukar överdrifterna bli.

Hur det än är med det så kan man säga
-”Well done soldier”

Ha de.
A.Lundquist
Har läst om en marinkårsprickskytt i Vietnam som monterade ett
kikarsikte på en M2-kulspruta.. det påstås att han dödade två VC på 2500 meters avstånd me detta vapen...
Enligt boken är träffarna bekräftade.
Boken i fråga är "Firepower: Infantry Weapons" av Chris Bishop.

Har också hört om en amerikan som med en M82 skjöt en irakier på 1800 meter i
Gulfkriget.
Detta är dock bara något jag hört, sanningshalten oklar..
Rainman
Som sagt var det är svårt att bedöma saningshalten på dessa historier.
Men att det går att bekämpa FI på långa avstånd bara man har rätt beväpning det är det inte snack om.

Har själv skjutit med både AG90 och prickskyttegevär 90 på långa avstånd.
Och visst går det att träffa på upp till 1000m. eller längre beroende på hur god skytt man är.
Men man kan ju även missa på bra mycket kortare avstånd också. Var på en övning där en soldat missade en 1/1fig från 300 vallen med ett prickskyttegevär 90.
Jag viste inte om jag skulle skratta dribble.gif eller gråta blyg.gif
A.Lundquist
QUOTE (Rainman @ Aug 29 2005, 11:29 )
Men man kan ju även missa på bra mycket kortare avstånd också. Var på en övning där en soldat missade en 1/1fig från 300 vallen med ett prickskyttegevär 90.
Jag viste inte om jag skulle skratta  dribble.gif  eller gråta  blyg.gif
*

Skratta om det var att misslyckat skott vissel.gif och gråta om det var för att han inte va bättre skytt än så... bong.gif
Gerle
QUOTE (A.Lundquist @ Aug 29 2005, 02:08 )
kikarsikte på en M2-kulspruta.. det påstås att han dödade två VC på 2500 meters avstånd me detta vapen...
*

Carlos Hathcock.

Sök också på kanadensare i Afghanistan, de har nog rekordet nu, vill minnas att det var ännu längre?
A.Lundquist
QUOTE (Gerle @ Aug 29 2005, 12:45 )
*

Carlos Hathcock.

*

Jepp. de va han ja menade..
Har du oxå den boken??
Hornet
läste en bok på biblan (fan la inte namnet på minne) men i den stog det att en Sgt vid US Navy seals skött och dödade en Iraqier på 1800m med M82a1 (med värme sikte)

Åter komer med var boken heter om jag komer över den igen
A.Lundquist
QUOTE (Sandqvist @ Aug 29 2005, 13:06 )
läste en bok på biblan (fan la inte namnet på minne) men i den stog det att en Sgt vid US Navy seals skött och dödade en Iraqier på 1800m med M82a1 (med värme sikte)

Åter komer med var boken heter om jag komer över den igen
*

Då va ja inte helt ute o cyklade tidigare.. biggrin.gif
olaevil
Herr.Carlos Hathcock

Biografi finns Boken rekomenderas Starkt.
Läs den fick den av en kompanjon till mig.
En helt otrolig karl och medmäniska var han.

mvh
Olaevil
dxl
QUOTE (Rainman @ Aug 29 2005, 10:57 )
Om han nedkämpade två Fi. genom en vägg på det avståndet så bör det varit med ”AG90” (vet ej den Amerikanska benämningen på det vapnet).
Och han lär i sådana fall använt sig av  SLBRSPRJ(spårljusbrandsprängprojektil) ammunition. 
Vad gäller avståndet 1,6 km. så låter det lite långt tycker jag. Men ingen ting är ju omöjligt.
Men ju fler ggr. en historia berättas desto större brukar överdrifterna bli.

Hur  det än är med det så kan man säga
-”Well done soldier” 
*

Läst artikeln?
Jag antar att vapnet som han håller på bilden är det som han använde och det ser ut att vara lite litet för att vara "tolv kalibrigt"
"scout sniper" låter inte heller som att han har något som är tyngre än 7.62

Vad gäller trovärdigheten så är nog den också ganska hög då killen fick medalj för just det här.
Skoog
Vapnet ser ut att vara ett M40 eller M24.
Johnnie
QUOTE (Gerle @ Aug 29 2005, 12:45 )
QUOTE (A.Lundquist @ Aug 29 2005, 02:08 )
*

Carlos Hathcock.

Sök också på kanadensare i Afghanistan, de har nog rekordet nu, vill minnas att det var ännu längre?
*

Om jag inte är helt felunderättad så har det kanadensiska prickskytte paret en bekräftad träff på 2640 meter!!
Adam Wilhelm
www.strategypage.com

INFANTRY: Long Range Sniping and Thin Air

June 3, 2004: When the .50 caliber (12.7mm) sniper rifle was introduced in the 1980s, it was expected that records for the longest range sniper shot would regularly be broken. That finally happened, in Afghanistan on March 2-1, 2002. A team of Canadian snipers (Master Corporal Graham Ragsdale, Master Corporal Arron Perry and Corporal Dennis Eason of Princess Patricia's Canadian Light Infantry), using the .50 caliber MacMillan Tac-50 sniper rifle, got at least one kill at 2,400 meters. There were several others at ranges nearly as long.

The previous record had been 2,250 meters, set by U.S. Marine Gunnery Sgt. Carlos Hathcock in Duc Pho, South Vietnam in 1967. The Hathcock shot was also made with a .50 caliber weapon, but this was not the modern .50 caliber sniper rifle, but a standard M-1 .50 caliber machine-gun with a scope on it. The previous records, many with poor documentation, with 7.62mm caliber sniper rifles, rarely exceeded a thousand meters. Technically, the 12.7mm sniper rifle is only accurate enough for consistent hits at up to about 1,800 meters.

The Canadians, and all modern snipers, use custom built rifles and ammo for their work. Hathcock had another disadvantage, he was firing in hot and humid Vietnam, while the Canadians were firing in the thin (at 11,000 feet) and cold air of Afghanistan. The hot, humid lowland air provides more resistance, and distortion, for a bullet. With that in mind, Hathcock always insisted that the shot was as much luck as skill. The Canadian shots were all skill, as they killed nearly two dozen Taliban and al Qaeda fighters at ranges of around 2,000 meters.

Before the specially made .50 caliber sniper rifles came along, the standard sniper rifle was 7.62mm (.30 caliber), with a standard effective range of 800 meters (although shots out to 1,000 meters were not unknown). The .50 caliber sniper rifle doubled those ranges, and then some. U.S. troops in Iraq are using .50 caliber sniper rifles, but are not getting as much opportunity to make really long distance shots because most of the operations are in flat areas.
Johnnie
Mycket läsbart , tack!!
Då kanske jag inte är helt fel ute!!
Johnnie
QUOTE (olaevil @ Aug 29 2005, 14:32 )
Herr.Carlos Hathcock

Biografi finns  Boken rekomenderas Starkt.
Läs den fick den av en kompanjon till mig.
En helt otrolig karl och medmäniska var han.

mvh
Olaevil
*

Var finns boken att köpa och finns den översatt till svenska!?
Vinter
Ska du köpa från staterna rekommenderas amazon.com, stort företag med bra service. Finns vad jag vet inte på svenska. En bok som annars rekommenderas.
Johnnie
hels skulle jag vilja ha den på svenska , men alla verkar rekommendera den så finns den bara på engelska så köper jag en sån!!
vad är hela titeln på boken och författare ifall det inte är han själv!
A2Keltainen
QUOTE (Johnnie @ Sep 1 2005, 22:13 )
hels skulle jag vilja ha den på svenska , men alla verkar rekommendera den så finns den bara på engelska så köper jag en sån!!
*

Om jag inte misstar mig helt, så är boken som diskuteras "Marine Sniper: 93 Confirmed Kills" av Charles W. Henderson. Den finns bland annat i en utgåva från Berkley Publishing Group med ISBN 0425103552, som kan köpas från;

http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...ww.adlibris.se/

för 79 kronor exklusive frakt. Det finns även en uppföljare till ovanstående bok av samma författare som heter "Silent Warrior". Även den finns utgiven av Berkley Publishing Group med ISBN 0425188647, och finns även den på Ad Libris för 79 kronor exklusive frakt.
Johnnie
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 1 2005, 22:08 )
QUOTE (Johnnie @ Sep 1 2005, 22:13 )
*

Om jag inte misstar mig helt, så är boken som diskuteras "Marine Sniper: 93 Confirmed Kills" av Charles W. Henderson. Den finns bland annat i en utgåva från Berkley Publishing Group med ISBN 0425103552, som kan köpas från;

http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...ww.adlibris.se/

för 79 kronor exklusive frakt. Det finns även en uppföljare till ovanstående bok av samma författare som heter "Silent Warrior". Även den finns utgiven av Berkley Publishing Group med ISBN 0425188647, och finns även den på Ad Libris för 79 kronor exklusive frakt.
*

Tack det var dom jag menade , har nu beställt båda!!
Handvulp
Woops. Var ett tag sedan jag lekte runt här och postade lite.

Jag är ganska så säker på att det skulle kunna vara M82 som de sköt (skjöt? Knepigt ord, min hjärna är förvirrad :P) med.

Mycket med tanke på att det är det enda gevär (Inom deras arsenal det vill säga.) som har en räckvidd på över 1600 meter.

Jag har iofs inte några direkt militära erfarenheter av det, men jag tog mig en titt på följande sidor:

M82 Info:

http://www.snipercentral.com/m82.htm

M24 Info: (Vet dock inte om USMC använder denna. Kan vara att den ser rätt snarlik ut med den neromstående M40A1 eller M40A3)

http://www.snipercentral.com/m24.htm

M40A1

http://www.snipercentral.com/m40a1.htm

M40A3

http://www.snipercentral.com/m40a3.htm

Där står deras maxräckvidd. Kan ju dock vara så att kulor kan gå längre än vad maxräckvidden är. Men I allafall. Uh, hoppas jag inte rörde till något. :P
dxl
Är ju betydligt mer likt en M24 än en M82 iaf.
Ser i mina ögon inte ut som ett 12.7mm gevär.
Handvulp
QUOTE (dxl @ Sep 23 2005, 07:14 )
Är ju betydligt mer likt en M24 än en M82 iaf.
Ser i mina ögon inte ut som ett 12.7mm gevär.
*

Mjo, fast det behöver ju nödvändigtvis inte vara vapnet på bilden som han använde i just den situationen. De utrustar väl sig antagligen beroende lite på vad situationen kräver.

Som jag förstod texten, så låg sniper teamet på en oljetank utanför staden som själva patrullen skulle in i. Så det kan ju vara så att de valde just M82 vid detta tillfället. Jag vet att de använt sig utav den i Falujah bland annat. ( http://www.defenselink.mil/photos/Nov2004/...-8205V-015.html )

Och sedan så är ju som sagt vad ingen av de andra bösserna som de använder ens i närheten av maxräckvidd för ett sådant skott. Eftersom M82:an har en räckvidd på 1800 meter, och den som kommer närmast efter, ligger på en räckvidd av 915 meter som maxräckvidd.

M24:an, enligt infon på sidorna jag angav över, ligger på 800 meter.

Edit: Var tvungen o fippla om oljetanker till oljetank. Finnes nogs inte så många oljetankers ute I öknen där.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.