Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hamilton/Gillou tribunal.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
NIMROD
Blev inspirerad av filmribunal- tråden. Är trött på att karlns böcker höjs till skyarna och att han anses så kunnig. Böckerna är ju, milt uttryckt, skit!!

Här finns även utrymme för rip- off´s från andra filmer, tex "this is what you have been trained for, make us proud" (från TopGun) samt alla överdrifter och larv i stil med Hamiltons skyltförsedda säng som ingen får röra vilken finns på ett SEAL logement.

Kan ju börja med att påpeka att SEAL inte skriker "tay- hoo" utan "hooah" som stridsrop, samt att JG verkar anse att SEALS är en del av USMC.

Kör hårt!! (nä, jag gillar inte JG heller)

Nimrod
A2Keltainen
Inte ett fel, men däremot trivia: Jag misstänker att Åke Stålhandske i böckerna fått sitt efternamn från hakkapeliternas mest kända ledare Torsten Stålhandske.
Gorg
QUOTE (NIMROD @ Aug 28 2005, 08:46 )
..samt alla överdrifter och larv i stil med Hamiltons skyltförsedda säng som ingen får röra vilken finns på ett SEAL logement.

Kan ju börja med att påpeka att SEAL inte skriker "tay- hoo" utan "hooah" som stridsrop, samt att JG verkar anse att SEALS är en del av USMC.
*

Nu var det ett tag sen jag läste böckerna men vad jag minns så säger dom aldrig "tay-hoo" i böckerna utan alltid "hooah". Och beträffande sängen så var det mera av en parodi av amerikanarna för deras överdramatiserande av allting, huvudpersonen tyckte det var fånigt.
bushman
varför ge sig på janne g?

vi har ju en bok av våran gamle vän SKALDEN att mangla ner i småbitar i stället.

kommer dock ej håg vad boken heter, eller om den kom ut i tillräkligt många ex för att den skulle någ bokhandel.
Lockwed
QUOTE (bushman @ Aug 28 2005, 17:20 )

vi har ju en bok av våran gamle vän SKALDEN att mangla ner i småbitar i stället.

kommer dock ej håg vad boken heter, eller om den kom ut i tillräkligt många ex för att den skulle någ bokhandel.
*

"OT" Den heter hjärtat eller döden, och jag tycker iaf att boken är rätt ok om man bortser från alla politiska halvflummiga utsvävningar smile.gif
marcuzt
Borde jag läsa böckerna?
Jag har endast sett filmen vendetta och tyckte hamilton var en väldigt komisk figur. Men Sauk är ju också en av de bästa skådespelarna sverige har....
simon
Böckerna är bra, mycket bra. Om man nu inte stör sig på så futtiga saker som nämnts i tråden hittills.
marcuzt
Okej, då ska jag nog kanske testa att läsa nån av dom.
simon
Läs dem i ordning. ;)
marcuzt
Vad är ordningen? Letade på några boksidor efter någon, men hittade bara arn böckerna.... blir nog bokfynd.nu istället....
Meduza
- Coq Rouge
- Den demokratiske terroristen
- I nationens intresse
- Fiendens fiende
- Den hedervärde mördaren
- Vendetta
- Ingen mans land
- Den enda segern
- I hennes majestäts tjänst
- En medborgare höjd över varje misstanke
- Hamlon

Något sådant är det om jag inte missminner mig smile.gif

Böckerna är mkt bra läsning om man inte hänger upp sig på alla småsaker smile.gif
Fk Satan
Har sagts ngr gånger tidigare i denna tråd. Men grotta inte ner dig i småsaker. Försök förstå de stora händelserna i böckerna. Det är de som är det intressanta.

Ta exempelvis "I Nationens Intresse" hur en medborgare inte blir dömd för mord, eftersom det finns viktigare saker för nationen att lösa. Det visar hur vi frångår vårt rättsystem osv. samt var gränsen för statskupp går...

I Fiendens Fiende så går det att filosofera kring frågorna var gränsen för spioneri går, samt ifall det är rätt av en demokratisk nation att mörda en av sina egna medborgare?

Sedan är historierna kring hamilton närmaste utfyllnad för att lyfta fram störe frågeställningar. Detsamma är det med Arn böckerna.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (bushman @ Aug 28 2005, 18:20 )

*

Tro det eller ej men den blev recenserad i Tidskriften Hemvärnet #2 2005, sid 25... blink.gif
PDF-länk till artikeln
Under sitt riktiga namn har författaren även fått en insändare publicerad, i ett äldre nummer, som handlade om de teorier han presenterade i vad som måste varit det årets roligaste forumtrådtråd (USA vs Sverige). biggrin.gif

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Knekt
QUOTE (Fk Satan @ Aug 28 2005, 21:19 )
Har sagts ngr gånger tidigare i denna tråd. Men grotta inte ner dig i småsaker. Försök förstå de stora händelserna i böckerna. Det är de som är det intressanta.

Ta exempelvis "I Nationens Intresse" hur en medborgare inte blir dömd för mord, eftersom det finns viktigare saker för nationen att lösa. Det visar hur vi frångår vårt rättsystem osv. samt var gränsen för statskupp går...

I Fiendens Fiende så går det att filosofera kring frågorna var gränsen för spioneri går, samt ifall det är rätt av en demokratisk nation att mörda en av sina egna medborgare?

Sedan är historierna kring hamilton närmaste utfyllnad för att lyfta fram störe frågeställningar. Detsamma är det med Arn böckerna.
*

Helt rätt. Börjar man läsa Coq Rouge-serien i tron att det är nån überverklig ultra-möp-serie så blir man besviken. Men det är heller inte inte syftet med böckerna. Ser man däremot på detaljrikedomen och bakgrundarbetet författaren lagt ner på att få de stora perspektiven att stämma in på respektive boks vinkel, så är det svårt att bli annat än imponerad.

JG själv har beskrivit böckerna som "sin egen privata maktutredning", vilket det helt klart ligger något i.
A2Keltainen
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Aug 28 2005, 21:25 )
Under sitt riktiga namn har författaren även fått en insändare publicerad, i ett äldre nummer, som handlade om de teorier han presenterade i vad som måste varit det årets roligaste forumtrådtråd (USA vs Sverige).  biggrin.gif

Den tråden är en klassiker som i mitt tycke borde nålas/spikas så att ingen missar den. För er som inte sett den, läs och njut:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9975

biggrin.gif
marcuzt
Bokfynd.nu säger att det bara finns ett företag som säljer coq rouge och där säger dom att den är slut :(
Mungojerrie
Ang. "Tay-hoo" så har JG gissningsvis hört på film, eller sett på studiebesök, någon som säger "Attention!". Kan kanske låta lite som "Tay-Hoo" för den ovane?

/M
henke
Ojoj det finns så många missar i de böckerna. Men underhållande är de och de har helt klart präglat min syn på saker och ting. För den skull behöver man ju inte bli vänstertroll som Janne.
Jag och Johan här på forumet gjorde en liten färd i Hamiltons fotspår i Kalifornien 1998. Kommer inte ihåg alla detaljer på fel vi hittade, men vi var på Coronado Island, på Seals Basen, på Imperial Beach stranden, på restaurangen "La Jolla?" han och Tessie åt på, UCSD, mfl.

Skall försöka friska upp minnet och lägga upp lite foton.
Far Niente vinet kan ju knappast anses som billigt studentvin iaf.
http://www.farniente.com/

Och nån svensk på listan av årets Seal fanns inte.
Men som sagt, fotobevis kommer.
Vysotskij
Jag stör mig mest på inkonsekvenser i tidslinan; förhistorien (Carls födelse och vistelse i USA) tidigareläggs under böckernas gång för att författaren ska hinna med aktuella händelser.

En hel del även på sakfel i detaljer som ska verka researchade (20 skott i magasinet på AK 47, Frunzeakademin i Kirgizstan och så).
Hammurabi

SEAL gubbarnas stridsrop lyder "hooyah" om man ska va riktigt petig.
Du kanske tänker på Rangers "hooah"?

Och jultomten låter "Ho-Ho-Ho!"
Adam Wilhelm
Här: http://bjorn.foxtail.nu/guillou.htm sågas Arn den store och hans supersvärd. biggrin.gif
Limp
QUOTE (marcuzt @ Aug 29 2005, 08:45 )
Bokfynd.nu säger att det bara finns ett företag som säljer coq rouge och där säger dom att den är slut :(
*

Prova biblioteket
Kanna
Personligen tycker jag att det är lite konstigt att Hamilton använder Beretta 92 F då Navy SEALS valde att inte använda den längre efter att en SEAL drabbats av "slide fracture", antar att det betyder att manteln helt enkelt lossnade och for bakåt vid avfyrning. Det hela resulterade i att en SEAL blev ett antal tänder fattigare och uttrycket "You ain't a SEAL 'til you've eaten Italian steel" myntades. Tester gjordes med Berettor som var licenstillverkade av Taurus i Brasilien och de var OK. (Källa: Weapons of the Elite forces av David Miller & Gerard Ridefort, Salamander Books) Så det kan ju iofs vara en brasiliansk kopia Hamilton använder.
Adam Wilhelm
Hamilton använder en Beretta 92F, ingen Taurus kopia.
A2Keltainen
QUOTE (Limp @ Aug 29 2005, 18:49 )

Prova biblioteket

Får jag åter en gång tipsa om mina favoritopiumhålor:

http://bokborsen.se/

http://www.antikvariat.net/
matte
Man ska inte heller glömma att Coq Rouge skrevs 1986 och de kommande böckerna näst följande åren efter. Snart 20-års jubileum för en av Sveriges absolut populäraste romanfigurer, mao.

Då visste man inte lika mycket som vi vet idag. Världen såg annorlunda ut då. Till viss del har vi ett "öppnare samhälle" idag.

Boken "Hjärtat eller döden" eller vad den nu hette...anser jag för övrigt vara något av det sämsta jag läst.
Det är typ "Hemvärnet och Insatspluton räddar Sverige".
Tycker det är en intressant bild av insatssoldater och Hemvärnet som författaren vill sprida.

Ungefär så här (nu generaliserar jag givetvis):

- Alla är över två meter långa
- Alla är rakade på skallen och har långt bockskägg
- Alla har svällande biceps och är extremt vältränade
- Alla har gjort minst tre vändor i Bosnien och fyra i Kosovo.
- Soldaterna kommer enbart från jägar-/ spaningsförband eller flygvapnets markförsvarsförband

Det är inte riktigt den bild jag har... saint.gif

Sedan tycker jag det är mycket sex i boken också. Inte för att jag har något emot det men...lite väl mycket och detaljerat.

Nu har jag kastat sten i glashuset tillräckligt. Halshugg mig gärna det är bara MINA åsikter jag framför! biggrin.gif
marcuzt
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 29 2005, 18:20 )
QUOTE (Limp @ Aug 29 2005, 18:49 )

Prova biblioteket

Får jag åter en gång tipsa om mina favoritopiumhålor:

http://bokborsen.se/

http://www.antikvariat.net/
*

Ska kolla dom imorrn på jobbet, ifall jag går till bibblan så bygger jag ju inte ut mitt egna bibliotek blyg.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (marcuzt @ Aug 29 2005, 19:51 )
Ska kolla dom imorrn på jobbet, ifall jag går till bibblan så bygger jag ju inte ut mitt egna bibliotek  blyg.gif
*

Nej, men du ökar din kunskap och kunskap är en börda som är lätt att bära.
Seså... nu fick du veckans kloka ord också. biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (Adam Wilhelm @ Aug 29 2005, 19:55 )

Ignorance is bliss. biggrin.gif
marcuzt
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 29 2005, 19:07 )
QUOTE (Adam Wilhelm @ Aug 29 2005, 19:55 )

Ignorance is bliss. biggrin.gif
*

Har alltid hängt på bibliotek biggrin.gif ska plugga och förhoppningsvis få något liknande "nördigt" jobb nån gång ifall FM inte vill ha mig som off...
Men är sugen på mitt egna bibliotek istället för att hänga i någon annans....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.