Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Problem med hemsida
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
The Swede
När jag går in på SPHF hemsida så får jag upp startsidan men menyn till vänster består endast av röda kryss.
Om jag högerklickar i den menyn och kopierar URL:en för menyn så kan jag genom att klistra in den i adressfältet få upp en fungerande meny men då öppnas varje länk i ett nytt fönster, jag kan alltså inte titta på sidan på ett normalt sätt.
Är det fler som har detta problem?
Någon som har en lösning på mitt problem?
Jag använder XP SP2 och IE 6.0

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Aug 27 2005, 11:21 )
När jag går in på SPHF hemsida så får jag upp startsidan men menyn till vänster består endast av röda kryss.
Om jag högerklickar i den menyn och kopierar URL:en för menyn så kan jag genom att klistra in den i adressfältet få upp en fungerande meny men då öppnas varje länk i ett nytt fönster, jag kan alltså inte titta på sidan på ett normalt sätt.
Är det fler som har detta problem?
Någon som har en lösning på mitt problem?
Jag använder XP SP2 och IE 6.0

The Swede pansar2.png
*

Det beror helt säkert på att menyn består av ett litet javaprogram, en s.k applet.
Kanske har du någon säkerhetsinställning som gör att det inte fungerar för dig.

Anledningen sedan att den menyn du får att fungera öppnar upp ett fönster i ett nytt fönster beror på att sidan använder "frames", dvs den består av två fönster egentligen, ett för menyn och ett för innehållet. När man bygger menyn skriver man i html-koden i vilket fönster man vill öppna det man länkar till (ex target="content"). Om det fönstret man vill öppna sidan i inte finns i framesetet så skapar webbläsaren ett nytt fönster.

För mig funkar appleten, under MSIE 6.0, XP SP2, men inte på macen på jobbet.
På Firefox däremot fungerar det inte, men på både macen och under firefox (som jag iofs använder på jobbet också) kan jag få upp "reservmenyn" som avsett.

Oavsett vad så är menyn något de bör ta tag i på sphfs hemsida. Den "reservlösning" de har duger gott och väl som standardlösning anser jag. Onödigt att krångla till det, särskillt om man använder teknik som inte fungerar för många användare. Bara det att de har ett reservförfarande visar ju att de redan nu är medvetna om problemen.

/E
The Swede
Jo, reservförfarandet kom till efter att jag snackat med webmastern.
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Aug 27 2005, 11:57 )
Jo, reservförfarandet kom till efter att jag snackat med webmastern.
*

Han borde plockat bort den icke-fungerande menyn istället..

/E
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.