Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Guldburk
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
RadaR
Håller på att ordna en svensexa åt en lumpenpolare och nu har vi kommit till matplaneringen. Självklart ska min vän iaf få äta klassikern "Död mans fingrar", alltså korv med vitabönor i tomatsås. Det var inte helt lätt att hitta orginalet så det får bli Konsums billigaste vitabönor i tomatsås, Bullenspilsnerkorv och sedan har jag sprayat burkarna i guldfärg. Men, vad är det står på de riktiga guldburkarna? Är det på locket rätten står eller finns det text även på sidan? Och visst finns det ett tre siffrigt bäst före datum? Behöver hjälp så jag kan få det så äkta som möjligt biggrin.gif
SISU
Denna firma har men dom gick ut 2003 gasmask.gif kanske inte att rekomendera !
Active Life Equipment
Bild inte den bästa

Ha de så skoj !
RadaR
Tack för snabb hjälp!
Fick flashbacks som fick mig att inse att jag låter min vän äta burkarna själv.

Blå Gul kan stänga tråden...
Rickard N
Visste inte att guldburk gick ut... biggrin.gif
Raptor
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag ätit någon guldburk som inte varit utgången. Där ska vara ganska stor marginal på utgångsdatumen vad jag har förstått.
eskil
Jag har ätit guldburk som var utgången med ett par år. Inte det minsta fel på den. Jag misstänker att någon livsmedelsförordning säger att matvaror måste ha bäst-före datum på sig, även om det är irrelevant.
nilsson
"Hållbarhet: helkonserv" :P
KD803
QUOTE (Raptor @ Aug 27 2005, 04:52 )
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag ätit någon guldburk som inte varit utgången. Där ska vara ganska stor marginal på utgångsdatumen vad jag har förstått.
*

Nja, de tre siffrorna är inte utgångsdatum utan när de tillverkades. De är bara de senaste åren som man dessutom börjat trycka på bäst-före-datum.
DaRaven
Jag har ätit guldburk som varit över 10 år gammal i alla fall... smakade inte det minsta konstigt.
eskil
QUOTE (BJE @ Aug 27 2005, 12:32 )
Nja, de tre siffrorna är inte utgångsdatum utan när de tillverkades.

Åh, där ser man.
gislemark
QUOTE (DaRaven @ Aug 27 2005, 13:25 )
Jag har ätit guldburk som varit över 10 år gammal i alla fall... smakade inte det minsta konstigt.
*

Så du menar att guldburk e gott.................... ohmy.gif
RadaR
Leverpastejen var iaf god och ärtsoppan. Eller var det kanske så att man bara var tokhungrig så allt smakade gott... Att sedan burkarna var runt 10 år gamla försökte befälen mörka i början
lanrezac
så länge burkarna inte är buckliga eller rostiga så har dom nog inget utgångsdatum.

Fö så var det Grönburk en gång i tiden
Zizka
Minns även att det fanns "Svartburkar" på 80-talet
Lockwed
QUOTE (RadaR @ Aug 27 2005, 15:46 )
Leverpastejen var iaf god och ärtsoppan. Eller var det kanske så att man bara var tokhungrig så allt smakade gott... Att sedan burkarna var runt 10 år gamla försökte befälen mörka i början
*

Nädå, en burk leverpastej och en näve pansarkex är lika gott framför tv,n som det var ute i mörka skogen.

Präriegryta med lite tabasco i är aldrig fel det heller. smile.gif
Mordred
Den svenska livsmedelslagstiftningen kräver att livsmedel kan märkas med "hållbart" högst fem år framåt.

Denna regel började man tvinga på Försvarsmakten under 90-talets slut vilket gör att vi har Guldbrukar som "gått ut" 2003 osv.

Men det är INGEN som helst fara att äta dem, så länge emballaget (burken) inte är skadad på något sätt.

En guldburk som är rätt förvarad (AKA inte legat på botten av en sjö/myr) kommer kunna ätas av mina barnbarn vid min begravning nångång runt 2050 ;)

(en rolig idé kanske? Guldburk som begravningsmat :P)
Rickard N
Hade en farbror som låg inne under kriget, han käkade burk som tillverkats samtidigt som hans bössa smile.gif Han blev inte sjuk.
CBRN-fåne
Våren -91 åt vi risotto från 64. Innehållet hade skiktat sig på ett intressant
sätt men smaken var OK. Vi fick även choklad med crisp från sent 60-tal.
Fu Dahlberg
En riktigt gjord och hel och rätt förvarad (lagom kallt och torrt) håller i princip hur länge som helst....
martinator
Var det inte det som VA-mat stog för.
VARAR ALLTID

/martinator
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.