Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mössmärke vs. korpral
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
pehu
Träffade på en övning för ett tag sedan en Kb-elev som för tillfället var korpral. Blev väldigt förvånad när jag såg att han hade samma mössmärke som furirer har och frågade om han var korpral eller furir.
Korpral blev svaret.
Han hävdade att en kamrat i hans pluton sett, i UniR FM 2003, att man från och med korprals grad får bära mössmärke.
När jag kom hem så kollade jag upp detta och såg till min stora förvåning att han hade rätt. Min fråga är: Hur länge har det varit så här? Jag kan ärligt säga att han var den första korpralen jag någonsin sett med ett mössmärke. Inte för att jag bryr mig, men vad jag har lärt mig så har man fått bära mössmärke först vid furirs grad.
Kimster
mm.. vi bubblade lite om mössmärken här annars http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=2906
Fk Satan
Är det sidan 261 du tänker på?

Mössmärke m/60 för överfurir - korpral och
meniga (endast musiker):
- guldfärgad metall med knapp m/39-60
stor i guldfärg.

det gäller enbart till m/60. Men vilken sida står det du läste?

Hittade det på sida:185

Mössmärke
Armén, marinen och försvarsmaktsgemensamma förband
Officer: Agraff av textil med blå-gult nationsmärke.
Fanjunkare och sergeant: Agraff av textil med vitt nationsmärke.
Överfurir, furir och korpral: Agraff av textil med gult nationsmärke
Agraffen bärs på fält- och pälsmössa.

och efter att ha läst inlägget nedan så klipper jag in vad som står på sida 290:
Mössmärke
Armén och marinen
General - fänrik
Agraff av textil med blågult tre kronor-emblem.
Fanjunkare, sergeant och kadett
Agraff av textil med vitt tre kronor-emblem.
Överfurir - Furir
Agraff av textil med gult tre kronor-emblem.
QuizQuoz
På sidan 290 står svaret.
Kopralen kan börja sprätta.
The Swede
Det är ett feltryck i UniR FM 2003.
Det står på sidan 185.

Mössmärke
Armén, marinen och försvarsmaktsgemensamma förband
Officer: Agraff av textil med blå-gult nationsmärke.
Fanjunkare och sergeant: Agraff av textil med vitt nationsmärke.
Överfurir, furir och korpral: Agraff av textil med gult nationsmärke
Agraffen bärs på fält- och pälsmössa.

Jag bollade upp frågan till HKV och fick svaret att det är ett feltryck, korpral bär INTE agraff i fältmössan.

The Swede pansar2.png
Vinter
Det var ju ett misstag det, borde dom ju rätta till i nytryck, jag fick inte sy på det gula mössmärket föränn furirs grad(lika glad för det, jekla mycket syslöjd i lumpen).
Rickard N
men efter ett tag blir man fan så snabb, bytte två kragspeglar och två agraffer på under 10 min när jag blev sergeant smile.gif

(edit lepra i fingrarna)
Sytare
QUOTE (Rickard N @ Aug 27 2005, 00:17 )
men efter ett tag blir man fan så snabb, bytte två kragspeglar och två agraffer på under 10 min när jag blev sergeant smile.gif

(edit lepra i fingrarna)
*

He he he...
Under muckdagen så gjorde GB uppror mot KB och började rycka våra gradbetäckningar. Då sydde man snabbt vill jag lova.

Agraffen var ett återkommande huvudbry och ingen brydde sig om att kolla upp vafan det var som gällde. Nu vet man, flera månader för sent.

Vad är syftet med olika färger på agraffen, och framför allt, varför har man target-indikator white-agraffer till schassar?
Misstänker att det har att göra med underbefälen sen tidigare, men jag som burit på den vita agraffen och stått i fel ända av en prickskytt anser att den inte är så lysande (visst, den lyser, det är det som är felet!)

Känns lite som om det kan rationaliseras bort.
pehu
Tack så hemskt mycket för denna infon, ska leta upp denna korpralen och genast tvinga honom att göra om och göra rätt.
Återigen, tack för hjälpen!
Kimster
Ta det lungt med tillrättavisandet bara, var ödmjuk.
Han kunde ju inte veta, om man nu läst något som visade sig vara fel i reglementet.
lanrezac
QUOTE (Sg Toll @ Aug 27 2005, 00:36 )
Vad är syftet med olika färger på agraffen, och framför allt, varför har man target-indikator white-agraffer till schassar?
Misstänker att det har att göra med underbefälen sen tidigare, men jag som burit på den vita agraffen och stått i fel ända av en prickskytt anser att den inte är så lysande (visst, den lyser, det är det som är felet!)

Känns lite som om det kan rationaliseras bort.
*

Det var för att särskilja dom tre personalkårerna åt och om det har någon historisk bakgrund vet jag ej. Sen är det väl inget problem med vitt mössmärke ? man har väl sin hjälm på sig i strid ;)
106
QUOTE (Sg Toll @ Aug 27 2005, 00:36 )
*

Vitt därför att sergeanter/fanjunkare har silverfärgad knapp i mössmärket till skärmmössan samt det till vintermössa m/87 (och tidigare även båtmössan). Furirer/överfilurer har mässingsfärgad knapp och officerare blå vilket alltså innebär bronsfärgad respektive blå prick på tygmärket. Mössmärket på fältmössan är alltså i princip bara en tygvariant på mössmärket till båtmössan.
pehu
QUOTE (Kimster @ Aug 28 2005, 16:28 )
Ta det lungt med tillrättavisandet bara, var ödmjuk.
Han kunde ju inte veta,  om man nu läst något som visade sig vara fel i reglementet.
*

Givetvis så ska jag ta det lungt, finns ingen anledning att göra något annat. Jag trodde ju också på det när jag slog upp det, är det tryckt så litar man ju på att det är rätt.
Ha det gott alla!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.