Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Motoralternativ till Chieftain?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Stofilen
En fråga till forumets pansargurus!

Efter vad jag läst var motorn en av de sämsta sakerna med Cheiftain. Mina frågor är därför följande.

1) Erbjöd britterna någon alternativ motor när de försökte sälja Chieftain utomlands under 60-talet?

2) Har något annat land som har Chieftain bytt ut motorn?

3) Vilka andra motorer skulle ha passat i Chieftains motorutrymme?

Tack på förhand!

//Stofilen
Erik_G
QUOTE (Stofilen @ Aug 26 2005, 14:25 )

Efter vad jag läst var motorn en av de sämsta sakerna med Cheiftain. Mina frågor är därför följande.

1) Erbjöd britterna någon alternativ motor när de försökte sälja Chieftain utomlands under 60-talet?

Tack på förhand!

//Stofilen
*

Svaret på frågan är Challenger....

biggrin.gif

För att möta behövet av bättre pålitlighet och mer effekt utvecklade Rolls Royce en ny motor, men den fick inte plats, så därför tog man fram en ny vagn, Shir Iran, FV 4030, som i grund och botten var en Chieftain mk 5. Sedemera utvecklade man en FV 4030/2 och en FV4030/3 Shir Iran 2. Shahen föll innan /2 och /3 kunde levereras. De färdiga /2 köptes av Jordanien och fick namnet Khalid. Shir 2 togs aldrig i serieproduktion. Under denna tiden, slutet på 70-talet, var britterna inblandade i ett projekt som hette MBT 80. Detta lades dock ner, och för att täcka behovet av en ny stridsvagn anammade man helt enkelt Shir 2 som Challenger.

Källa: Osprey Military New Vanguard nr 23, Challenger Main Battle Tank 1982-1997 av Simon Dunstan, ISBN 1-85532-485-7

mvh
ErikG
lanrezac
QUOTE (Stofilen @ Aug 26 2005, 13:25 )

Tack på förhand!

//Stofilen
*

problemen med Leyland L60 6 cyl tvåtakts motkolvsdieseln ska väl i stort ha blivit lösta med MK5

Kahlid en moderniserad Chieftain (shir1) som såldes till Jordanien hade Perkins condor v12 diesel på 1200 hp Och Vijayanta (Vickers Mk3) som såldes till Indien med L60 motorn provades med GM 12V-71T dieseln på 800hp och T72 motorn på 840hp som försök inför en uppgradering Så gissningsvis borde dom här motorerna passa (ev ska en lokalt byggd Cummins diesel byggd av Kirloskar ha använts)

jag kan inte ge dig något exakt svar på dina frågor men det verkar som Chieftain bara såldes med L60n, men att uppgraderingarna såldes med nyare motorer och det är väl sannolikt att någon har uppgraderat sina Strv, googla på tex jordanien

edit: 2a
Mats
Det måste vara få som kan sköta upphandlingar och design av stridsvagnar så dåligt som britterna och ändå lyckas någotsånär. Syftar då på Chieftain och Challenger 1.

Säkert skåpmat för flera här men lite intressant kuriosa är att L60 motorn som var inspirerad av den gamla Junkers Jumo valdes för att den var kompakt, lättstartad i kallt väder och för att den skulle klara olika sorters bränslen, ett krav från NATO som sedan slopades av alla utom britterna. Det var tydligen ett 8-timmars jobb att göra om motorn för ett annat bränsle än diesel och vagnen skulle aldrig komma att använda något annat än diesel. Den skulle ju även ha få rörliga delar och därför vara pålitlig...

Källan på ovanstående är Osprey New Vanguard Chieftain Main Battle Tank 1965-2003 av S. Dunstan.

Hursomhelst lyckades de ju bygga en av de stiligaste vagnarna någonsin och det klassiska kokkärlet lever ju kvar även om det precis som annan brittisk elektrisk utrustning brinner upp ibland...

I ovanstående bok nämns inget om att de funderade på gasturbin, varför inte i så fall? Törstig ja, men borde svarat upp mot de andra kraven bra.
lanrezac
Undrar om det var kravet på multibränsle som ställde till det, för man hade ju byggt Napier Deltic motorn med samma grundteknik. ( Tre motkolvsdieslar i Triangel blink.gif )
Och den hade gott rykte.

http://www.lexcie.zetnet.co.uk/delticengine.htm
lanrezac
QUOTE (Mats @ Aug 27 2005, 13:57 )
och för att den skulle klara olika sorters bränslen, ett krav från NATO som sedan slopades av alla utom britterna.
*

Läser man JANES så är LEO1 och AMX motorn "multifuel" Även den Rolls Royce motorn som satt i strv 103 ska vara "multifuel" enligt boken.

Någon som vet mer ?
lanrezac
http://www.yorkshireairmuseum.co.uk/collec..._info.asp?id=21

The development of the Chieftain with a 1000hp engine and enhanced transmission was a project by Vickers Defence Industries, in partnership with the German companies RENK, MTU and Krupp-MAK, to offer a significant performance and reliability upgrade for existing Chieftain tanks. The first customer was to be Kuwait immediately before the first Gulf War. The MoD expressed an interest in upgrading their engineer vehicles and the BARV (Beach Armoured Recovery Vehicle) of the Royal Marines. Subsequently most of Kuwait's Chieftain fleet was scrapped
Stofilen
Är det någon som har koll på dimentionerna på chieftanins motorutrymme?
Jag är nyfiken på om M60 motorn Continental AVDS-1790-2A eller Leo I MTU MB 873 KA 501 skulle ha passat i chieftain? Jag är mest intresserad av om man skulle kunna ha satt i en annan motor när vagnen var ny dvs 65-70. Jag har kollat lite på dom nya remo projekten men de besvarar inte denna fråga. Någon som vet mer?

//Stofilen pansar2.png
Erik_G
QUOTE (Stofilen @ Aug 31 2005, 21:44 )
Är det någon som har koll på dimentionerna på chieftanins motorutrymme?
Jag är nyfiken på om M60 motorn Continental AVDS-1790-2A eller Leo I MTU MB 873 KA 501 skulle ha passat i chieftain? Jag är mest intresserad av om man skulle kunna ha satt i en annan motor när vagnen var ny dvs 65-70. Jag har kollat lite på dom nya remo projekten men de besvarar inte denna fråga. Någon som vet mer?

//Stofilen pansar2.png
*

Låter som att du ska ta med dig ett måttband och åka till axvall...
Någon särskilld anledning till att du undrar?

/E
Stofilen
Ja det kanske är läge för ett måttband! 7.gif

Jag funderar kring vilken stridsvagn som skulle kunnat anskaffats i stället för strv103. Min slutsatts är chieftain med en annan motor. Det är därför jag är så nyfiken på vilka möjligheter som finns.

//Stofilen pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.