Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RBS innovation eller skräp?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Vinter
USMC testar just nu RBS systemet i små kvantiteter. Ser lite stelt ut, men att skjuta med väst på lär ju vara aningen stelt.

http://www.darkhorse-acre.com/
Sytare
Helt klart ett intressant system om man skall fortsätta använda SAPI-plattor och motsvarande. Nästa falang är ju t.ex. Crye Associates som gör mera "formade" plattor som bara skyddar kritiska områden.

Skall bli intressant att se vad RBS för med sig. När jag ser deras simulatorsystem så bröjar jag direkt att fundera på hur man kopplar ihop olika vapendisplayer med moderdatorn genom en sådan ledkula (inga kablar och mindre risk för upptäckt och störningar... alla har väl varit med när blåtanden gått TU?)

Men som med allt annat. Det är ju en kompromiss som har att göra med det faktum att allt idag verkar vara CQB. Vad händer nästa gång jänkarna ger sig ut i öknarna i Afghanistan?
CP2
Hur hade de tänkt sig man ska kunna lyckas skjuta från "fel" axel då?
lanrezac
QUOTE (c3grp @ Aug 26 2005, 11:09 )
*

A second offhand socket would allow you to both shoot ambidextrously, as well as move the weapon's load to stay comfortable
Knekt
QUOTE (lanrezac @ Aug 26 2005, 12:34 )
QUOTE (c3grp @ Aug 26 2005, 11:09 )
*

A second offhand socket would allow you to both shoot ambidextrously, as well as move the weapon's load to stay comfortable

*

Äh, vad tusan.. Häng en ak på varje axel! Så byter man bara vapen när man ska runt "fel" hörn! biggrin.gif Eller så kör man med båda samtidigt! Clintan i Örnnästet har ju inte en chans mot det!

Skämt å sido... borde det inte gå att ha en kolvplatta i gummi och nått passande material på axelarna? Det finns ju som exempel klätterskor som har gummisulor som nästan vulkar fast i greppet på väggen.
Nestor
Äuhm.. vad är RBS för något?
Vet faktiskt inte det blush.gif
Andreas
QUOTE (Hendrix @ Aug 26 2005, 15:35 )
Äuhm.. vad är RBS för något?
Vet faktiskt inte det blush.gif
*

Inte jag heller förrän jag kollade här...
Jeppe
Jag tyckte det såg ut på videon som att man bara kunde röra det upp och ner och väldigt lite åt vänster-höger. Kan ha sett fel men såg ut som det iaf.
Sytare
@Jeppe
Hur mycket rör du vapnen egentligen när du skjuter?
Grundvarianten kan ju röra 3 grader i sidled, och den lite mera avancerade kunde röras 6 grader.

Jag kan inte allt om skytte, men jag tror att det är ett helt ok span. Ända bekymmret som jag ser det är att man inte kan dyka i backen med det setupet.

Löser man det så är det bara att tuta och köra!
Nifelhel
Det där tror inte jag blir nån storsäljare. Ytterligare tekniken som är framtagen till ingen nytta. Som jag ser det så är det risk för snedbelastning och att västen drar snett om man hänger vapnet så.
Nej, jag är för standardkolv.....en jsuterbar sådan smile.gif

QUOTE (c3grp @ Aug 26 2005, 12:09 )
*

Varför skjuta ifrån "fel axel"?

Det finns ett antal förespråkare som varit ute på fältet och säger att man inte byta axel. Det är bara att ödsla en massa tid på att fippla. Utan dom tycker att man skall lägga tid på att öva med rätt axel. Och öva på olika skjutställningar istället för att byta axel.
Van der Kaye
I CQB finns det ett antal situationer då man vill ha möjlighet att använda båda axlarna för att optimera eld,skydd och rörelse.
Tex tagande och säkring av tex korridorer, rörelse i snake-formation, skyddande av 3:e person etc.
Även vid inlärning av instinktivskytte för CQB, både polisiärt och militärt, med AK så lär man ofta ut att hålla kolven mitt mot bröstbenet, dvs inte mot någon av axlarna, för att träna in ett snabbt muskelminne med minsta vapenrörelse och maximalt skydd för skytten.

Men som sagt, alla är vi olika o föredrar olika saker för att uppnå samma sak.

Mvh

Van der Kaye
Sir Vival
Inte bara "CQB" utan även i flera andra situationer i bebyggelse är det att föredra att ha förmågan att hålla vapnet "fel".

(För att inte tala om att lära folk att hålla in armbågarna mot kroppen...)
Mos
Personligen ser det lite fel ut, eftersom försvaret inte använder skottsäkravästar. När man står och skjuter har man sidan mot fienden, för att göra sig så liten som möjligt. Med den uppfinningen behövde man stå med en stor yta mot fienden nämnligen rakt mot dem. Så det låter inte speciellt smart att använda den innovationen, om man inte har riktiga skottsäkravästar, vilket skulle bli tungt.
Sytare
@Mos
Skjutställningen har mera med det faktum att det handlar om instinktivskytte. Kan inte all teori bakom, men när man hamnar i slagssmål så böjer man instinktivt på knäna och vill stå så stadigt som möjligt.

Där när du står på böjda knän så är du rörlig samtidigt som du är stadig, och det är instinktivt. Man är samtidigt väldigt snabb till skott och detta fungerar bra på kort håll när man siktar över pipan, d.v.s. close quarters och även under skyddsvaktsutbildningen.
Adam Wilhelm
Inte att förglömma att när man hamnar i strid så hukar kroppen sig instinktivt, man kryper ihop.
En fullt naturlig reaktion när man blir rädd.

Vad gäller RBS så föredrar jag vad Niffe sa.
Hellre en bra vapenrem med en justerbar kolv.
Darkwand
Nja verkar var en inovation som ger lika många fördelar som nackdelar. Och hur bra håller systemet då? Vad händer om man blir överraskad utan väst osv?
Personligen tror jag inte att det är mer än 20 år tills vi börjar se modernt tungt infanteri med ett helkroppsskydd mot finkalibrig eld. I den utveklingen så tror jag mer på att du spänner fast en servoarm på ryggen som hjälper till att ta upp rekylen från dom vapen i och kring 20mm som kommer att behövas.

Sedan löser dom ju fel problem man har ju mer problem med hjälmen vid skjutning än med kroppsskyddet. Dessutom är ju 5.56 rekylen ett skämt och det borde gå minst lika bra med att bara utforma kroppsskyddet för en vanlig kolv på höger axel för normalskyttar.
Vinter
QUOTE (Darkwand @ Sep 5 2005, 00:30 )
Nja verkar var en inovation som ger lika många fördelar som nackdelar. Och hur bra håller systemet då? Vad händer om man blir överraskad utan väst osv?
Personligen tror jag inte att det är mer än 20 år tills vi börjar se modernt tungt infanteri med ett helkroppsskydd mot finkalibrig eld. I den utveklingen så tror jag mer på att du spänner fast en servoarm på ryggen som hjälper till att ta upp rekylen från dom vapen i och kring 20mm som kommer att behövas.

Sedan löser dom ju fel problem man har ju mer problem med hjälmen vid skjutning än med kroppsskyddet. Dessutom är ju 5.56 rekylen ett skämt och det borde gå minst lika bra med att bara utforma kroppsskyddet för en vanlig kolv på höger axel för normalskyttar.
*

Amerikanarna har redan en helt ny mindre hjälm, men tanken med systemet är väll att använda västen som stöd, men visst det är ju ett projekt i sin linda.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.