Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Reaktioner
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
gislemark
Vad jag har förstått så är merparten av alla på forumet delaktig a i någon sorts frivillig organisation.

Vill veta vag ni får för reaktioner ifrån er omgivnig när dett kommer på tal.
Är reaktionderna positiva eller negativa?
Vilka sorts frågor får ni?
Vad har allmänheter för uppfattinig angående frivilligorganissationerna?
Vet de tex vad Hemvärnet är, vad de bedriver för verksamhet och vad de har för uppgift?
Får ni olika reaktioner av olika personer tex; Män, kvinnor, åldersgrupper, etniskt ursprung (invadrare) m.m
B.A
Har för det mesta fått positiva reaktioner. Ingen märkbar skillnad vad gäller män och kvinnor . Tyvärr är det många som knappt vet att det finns frivilligorganisationer, vi borde försöka synas mer eftersom vi är en relativt stor del av fm.
marcuzt
Säger inte så mycket om det, blir mest frågor om skillnad på IP och Hv.....
madog
När jag berättar att jag är med i SSG får jag alltid väldigt intresserade reaktioner från 14-åriga killar med konto på ranger.se. Men de små skitarna är så jävla omogna och tjafsar om att de är hemliga o sånt, så numera pratar jag bara om det på krogen när jag träffar någon välsvarvad donna med stora...

Nej, nu måste jag lägga av med det där uttjatade gamla skämtet! banghead.gif

När man kände att tiden var mogen att komma ut ur garderoben med att man hade ett förflutet inom FBU-U blev reaktionerna blandade.
De lumpare som kände till att försvaret har ungdomsverksamhet, men aldrig själva varit med hade mycket fördomar (det hade man väl aldrig trott! :P )
De få av befälen som kände till det var mycket positiva, men påpekade också att man inte ska försöka glänsa (Något jag var mycket väl medveten innan. Tack forumet!)

Edit: Förtydligande
amfvrak
När jag berättar att jag nyss gått med i HV så skrattar oftast folk i min närhet som är i åldrarna från 18-25 bast. Bygger givetvis på Hemvärnets "belastade" namn som tom. för mig känns som höga knäuppdragningar och 60 åriga farbröder som vill fast inte kan...

När jag säger att jag är med i FBU och instr. på ungdomssidan får jag oftast förvånade blickar och folk frågar intressarat hur det är, om det är kul etc. och vad för slags vht som bedrivs där etc. (åldrar ca. 18-23 år)

när jag berättar för folk som har gjort vpl och jag säger att jag är med i IP så undrar dom vad skillnaden är och förstår inte riktigt varför det skulle vara "bättre" eftersom det är lika gubbigt där etc. (slutsats för min del är att folk anser: Om majoriteten av folket i org. är äldre än 25 år = gubbe = kasst)

Ang. allmänhetens reaktioner: När en gymnasielärare fick reda på att jag var med i FBU-U så kallade han mig brunskjorta och drog paraleller med nazister och kallade mig och en klasskamrat för vapenbögar Malajn.gif Det är vell den värsta upplevelsen jag har fått från allmänheten.

// AMFvrak, Rangern.gif

Edit: Mer Fakta
Edit2: Stavningen är tydligen inte min starka sida idag dry.gif
Skoog
Eftersom är jag totalförstörd och är med i tre frivilligorganisationer, så brukar den första frågan bli "Hur hinner du med allt?". Jag tycker att reaktionerna annars varierar väldigt mycket. Min släkt, som är totalt MOPiga (Militärt Ointresserad Person), förstår inte varför jag gör det. Samtliga som har gjort lumpen i släkten tyckte att det var helt onödigt.

Andra i samma ålder som mej brukar fråga om jag är "en sån där typ som springer runt i skogen och skjuter med kpist och kanon och gillar ärtsoppa". Något äldre brukar försynt fråga om försvaret inte håller på att läggas ner. Pratar man om Hemvärnet undrar dom om 60 åriga gubbar kan springa runt i skogen (då säger jag ändå att jag är HemvärnsUNGDOM).

Ibland, ibland, händer det dock att man träffar någon som är militärt intresserad eller åtminstonde inte pacifist. För ett par veckor sen på nån middag som min mamma hade hemma kom jag att prata med en man i 40 års ålder som visade sig att gjort lumpen som KJ och var mycket intresserad av hur det var att vara ungdom i dagens Försvarsmakt.
arvid_eriksson
för det mesta är det bara frågor från skolkompisar liknade "vad gjorde ni i hvu då?" finns dock en som tycker att hvu är fjantigt och vill hellre att jag går med i US Marines (men det blir nog någorlunda svårt)
finns också några som tror att alla där är nassar men dom flesta är fascinerade av vad jag gör och vill se bilder och veta så mycket som möjligt
eskil
Jo, det händer (ganska ofta) att folk (främst äldre) har en förlegad uppfattning om vad hemvärnet är och gör. Gamla gubbar med kpist och mauser som leker krig i skogen, typ. Jag brukar svara med att det där stämde nog ganska bra för tio år sedan, men att det mesta har ändrats sedan dess. Sedan fyller jag på med att vi numera faktiskt är ett kontrakterat instatsförband med en medelålder under tretio. Att armén numera består till 2/3 av hemvärnsförband och att vi dessutom i stort sett har tagit över uppgiften som reguljärt infanteri från utbildningsförbanden brukar övertyga de flesta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.