Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsjägare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Nordman
När startades idén med "hemvärnsjägare" och när tog den slut.
Vad var deras uppgifter?
Vart fanns det?
Hur många var hemvärnsjägare?
Vem kunde bli hemvärnsjägare?
Vilken utrustning hade de?

Har du några svar på dessa frågor får du gärna posta det i tråden. Gärna diskussioner om erfarenhet mm.

Mitt intresse startade när jag hörde att en av mina chefer var hemväörnsjägare när han var yngre. Han är inte mycket att prata med. "han kommer inte ihåg så mycket"

/ Hallqvist HV.gif
marcuzt
Ursäkta att jag inte kan ge mer information eftersom jag inte vet nått om det. Men det låter onekligen skoj med Hemvärnsjägare.
dxl
Låter som något som skulle passa i den här tråden...

I guess you know wich one I mean saint.gif
Nordman
QUOTE (dxl @ Aug 25 2005, 09:00 )
Låter som något som skulle passa i den här tråden...

I guess you know wich one I mean  saint.gif
*

Anser att den inte passar in i den tråden. eftersom det är sant att det fanns hemvärnsjägare. Jag tror det var i åldern 15-19 år eller liknande. I dagsläget heter det Hemvärnsungdom. Skillnaden då och nu är att de hade stridande utbildning då. Har sätt en gamal inglasad rekryteringsaffish på Livgrenadjärsgruppen i Linköping.
Så att hemvärnsjägare fanns det i alla fall.
Ing
Du tror inte att du kan ha gått på en blåsning?

Låter det "han kommer inte ihåg så mycket"
Brukar inte vara någon bra källa, utan snarare "det var bättre/tuffare och hårdare förr"
rhdf
<½OT>
hemvärnsjägare? är inte det de som jagade+ var HV soldater för den ypperliga matrielens skull +ammo ;)

</½OT>
Nordman
QUOTE (Ing @ Aug 25 2005, 09:15 )

Brukar inte vara någon bra källa, utan snarare "det var bättre/tuffare och hårdare förr"
*

Det enda han berättar är att Det är som hemvärnsungdom fast de som var 15 fick "skjuta löst" alltså någon typ av stridsutbildning.
Och det låter inte som han försöker skryta. Jag ska försöka ta reda på mer om rekryteringsaffishen som finns på AF2 Malmen.
Blackadder
QUOTE (Ing @ Aug 25 2005, 09:15 )

*

Helt ute och cyklar är han absolut inte..

Det kommer sig att på landstormens tid så fanns det ungdomsförband, mycket riktigt föregångarna till dagen hemvärnsungdomar, dom landstormsungdomarna var "lätt beväpnade-mycket rörliga" och kallade för jägarförband, glöm nu inte att detta var långt innan dagen jägare-är-hårdast tid.

Jag har ev kvar ett gamalt märke hemma där det står jägare.. ett namn som undomsförbandet fick på 50-talet.

/b
KD803
Ungdomsverksamheten var lite annorlunda förr, minst sagt. Då var det inte tal om barnsoldater utan det sågs som fullt naturligt att 15-16 åringar fick vad som idag skulle kallas stridsutbildning.

Men att det skulle vara något slags "jägare" är nog mer ett resultat av dimmiga minnen...

edit: Om han inte är väldigt gammal vill säga. En gång så benämndes alla spaningsförband "jägare".
Rune Frunkh
I början av nittiotalet (d.v.s. 1990-talet) kunde man läsa i Hv-tidningen om försök med Hv-jägare. Dessa var inte några (Hv-) ungdomar (15-19 år), utan yngre och lite mer intresserade/fysiskt kapabla hv-män. (Ungefär som I-plutonerna.) Hv-jägarnas uppgifter skulle vara de vanliga, d.vs. bli blöta, trötta och frysa (samt titta mot någon väg och/eller ytövervaka).

Jag återkommer senare när jag uppdaterat minnet.
Adam Wilhelm
Jag kommer också ihåg den artikeln i Hemvärnsnytt.
Men som jag minns det så var det någon hemvärnschefs våta dröm och inte något som var sanktionerat uppifrån.
Fk Satan
Finns flera varianter på detta med Hv-Jägare. Det handlade om att införa flera olika nivåer av hemvärnet.

Dels
Hemvärnsplutpon 20h
Hemvärnspluton+ 30h (1/Komp)
Insatspluton 60h (1/Bat)
Jägarpluton 150h (1/Md-Grp)

om jag inte minns fel var detta ute under 2002. ska se ifall jag hittar ngr papper på detta i det runda arkivet där hemma.
SBP
QUOTE (Fk Satan @ Aug 25 2005, 15:29 )
Finns flera varianter på detta med Hv-Jägare. Det handlade om att införa flera olika nivåer av hemvärnet.

Dels
Hemvärnsplutpon 20h
Insatspluton 60h (1/Bat)

om jag inte minns fel var detta ute under 2002. ska se ifall jag hittar ngr papper på detta i det runda arkivet där hemma.
*

Stämmer bra. Hittade HVtidningen nummer 5 2001. Artikeln handlar om utredningen "Hemvärnet efter 2004". Enligt den så skulle det finnas ett HVjägarkomp/ MDgrp. Enligt tidning nummer 6 2001 skulle hela utredningen ut på remiss då. Var det har hamnat har jag ingen aning om.
Rokare
QUOTE (SBP @ Aug 25 2005, 17:17 )
QUOTE (Fk Satan @ Aug 25 2005, 15:29 )

Dels
Hemvärnsplutpon 20h
Insatspluton 60h (1/Bat)

*

Stämmer bra. Hittade HVtidningen nummer 5 2001. Artikeln handlar om utredningen "Hemvärnet efter 2004". Enligt den så skulle det finnas ett HVjägarkomp/ MDgrp. Enligt tidning nummer 6 2001 skulle hela utredningen ut på remiss då. Var det har hamnat har jag ingen aning om.
*

Generellt skall väl remisser utläsas som mailspråk nu för tiden

"re: miss"

Var det har hamnat har jag ingen aning om.
Ganska signifikativt för händelser då man får en miss.. i motsats till träff då alltså... M.a.o heeelt i linje med statlig verksamhet.

blink.gif

GMY
Ignis nitidus
vet inte om jag hjälper så mkt men jag tyckte jag kände igen det där och mindes en sida jag läst för ett tag sedan
http://web.telia.com/~u81902192/bromma/brommajkomp.html
KD803
*

Förslaget har i stort sett genomförts. Istället för ett särskilt "jägarkompani" per MD-grupp så blev det istället en insatskompaniledning per MD-grupp. Kompaniledningen kan sedan få en eller flera insats-/30-timmars-/hv-plutoner sig underställda.
Rune Frunkh
I Hv-tidningen nr 3 1991 (jo, nr 3 1991!) kan man läsa om hur man vid A8/Fo63 upprättat en Hv-jägarpluton med huvudsakligt syfte att vara b-styrka vid förbandsövningar.

De var utrustade med diverse materiel som inte fanns inom Hv då: jägarryggsäckar, jägarhuvor, första förband, kamoflageuniformer m.m. Tämligen underhållande läsning med en del bilder, bl.a. på en hv-jägare som "skär halsen" av en vanlig hv-soldat med kpist och fältmössa. biggrin.gif
Sir Vival
@ Rune F
Har du en scanner??? smile.gif
SBP
QUOTE (BJE @ Aug 25 2005, 21:48 )
*

Förslaget har i stort sett genomförts. Istället för ett särskilt "jägarkompani" per MD-grupp så blev det istället en insatskompaniledning per MD-grupp. Kompaniledningen kan sedan få en eller flera insats-/30-timmars-/hv-plutoner sig underställda.
*

Skönt att någon är med i svängarna... Att mycket i utredningen blivit som föreslagits hade jag koll på, men inte att HVjägarkomp "bara blev " insatskompledning... Att vi har en insatskompledning visste jag iofs...

@Rokare

clap.gif Jo, det känns igen... vissel.gif
Rune Frunkh
QUOTE (Sir Vival @ Aug 25 2005, 22:57 )
@ Rune F
Har du en scanner??? smile.gif
*

Nej, men det finns en på mitt arbete. Malajn.gif

Jag fixar en pdf på måndag. Eftersom artikeln är av allmänt intresse, var kan man lägga den så den finns tillgänglig för "alla"?
joppe
QUOTE (Rune Frunkh @ Aug 26 2005, 07:50 )
Nej, men det finns en på mitt arbete.  Malajn.gif

Jag fixar en pdf på måndag. Eftersom artikeln är av allmänt intresse, var kan man lägga den så den finns tillgänglig för "alla"?
*

typ här
The Swede
QUOTE (joppe @ Aug 26 2005, 10:39 )
QUOTE (Rune Frunkh @ Aug 26 2005, 07:50 )

Nej, men det finns en på mitt arbete.   Malajn.gif

*

typ här
*

Och med det menar du?
Ska ha ladda upp den på forumet? Tror det snarare är uppladdningsplats på nätet som Hr Frunkh efterlyser.
Andreas
En spontan tanke bara...

Skulle inte intressanta dokument (FM-publikationer eller artiklar som denna t ex) kunna läggas upp på samma ftp som hittills använts för militärrelaterade filmer, inte minst med tanke på vad som hänt med de som hittills funnits på FMLOG:s hemsida. Med tanke på antalet medlemmar borde det inte vara så svårt att hitta en hel del intressant att samla in och dela ut.

Detta givetvis förutsatt att det är tillåtet enligt gällande copyright-bestämmelser etc och att ftp:ns ägare/administratör tillåter det, de tar ju inte vidare mycket plats i förhållande till film t ex. Det ter sig åtminstone för mig som ett smidigt sätt att samla info på. Låter det helt galet?

Hm, kanske borde postat det här istället...
Rune Frunkh
Nu finns artikeln om HvJ upplagd "någonstans".

Hemärnsjägare Hv tidningen 3/1991

Mycket nöje! biggrin.gif
LIQUID_
QUOTE (Ignis nitidus @ Aug 25 2005, 21:20 )
vet inte om jag hjälper så mkt men jag tyckte jag kände igen det där och mindes en sida jag läst för ett tag sedan
http://web.telia.com/~u81902192/bromma/brommajkomp.html
*

Enligt sidan är FBU utrustade med RA145 ock ak5. Det kan väl ändå inte stämma ? Måste man inte vara 18 för att få skjuta med ak ?
Adam Wilhelm
Ja, man måste vara 18 för at få skjuta med automatvapen.
Den här bilden tyckte jag var riktigt rolig:

Snodd ur SoldR Mtrl P 1992.
Särskilt rolig med det blurrade ansiktet.
PERSEC framför allt. Malajn.gif
nilsson
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 13 2005, 08:12 )
Enligt sidan är FBU utrustade med RA145 ock ak5. Det kan väl ändå inte stämma ?        Måste man inte vara 18 för att få skjuta med ak ?
*

Nej, man måste inte vara 18 år fyllda för att skjuta med automatvapen.
Åldersgränsen är enligt FFS 1995:20 , 11 §;
"Utbildning med automatvapen får genomföras med den som har fyllt 17 år."

Och 12 § i samma FFS säger;
"Utbildning i strid får genomföras med den som har fyllt 18 år."
Adam Wilhelm
I stand corrected.
Skuggan
och FBU är inte bara ungdomar, faktum är, ungdomsverksamheten är en väldigt liten del, så ja, FBU har både AK5 och RA145, för utb ändamål.
fins mycket kurser, allt från psykologiska operationer och mediaträning till strid mot mekaniserad fiende och ödemarkssjukvård.
för vuxna givetvis.
nilsson
QUOTE (Skuggan @ Sep 13 2005, 11:28 )
och FBU är inte bara ungdomar, faktum är, ungdomsverksamheten är en väldigt liten del, så ja, FBU har både AK5 och RA145, för utb ändamål.
fins mycket kurser, allt från psykologiska operationer och mediaträning till strid mot mekaniserad fiende och ödemarkssjukvård.
för vuxna givetvis.
*

Egentligen:
FBU har ingen egen "försvarsmateriel", utan har allt på lång- och kortlån av Försvarsmakten.

På samtliga kurser där FBU använder materiel från FM, har FM beviljat stöd för utbildningen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.