lanrezac
Aug 25 2005, 01:50
Tänkte att vi kunde ha en tråd med länkar till rekryteringsfilmer eftersom det är något som kommer att komma starkt i Sverige mht rekryteringsproblemen och det är kul att se hur dom gör i andra länder.
Hittar tyvärr inte länkarna till en del bra Amerikanska filmer jag sett, men postar en del andra här
Royal MarinesSlovenska ArmenDanmarkJag har den Slovenska filmen som favorit
Men dom verkar ha skojiga sätt att skjutsa elever till skolan i Danmark

Men den slovenska filmen var riktigt bra!
...och royal marines var inte heller dålig.
johanp
Aug 25 2005, 10:02
Sverige har ju faktiskt en hel del rekryteringsfilmer av varierande kvalitét på mil.se
Andreas
Aug 25 2005, 13:49
QUOTE (johanp @ Aug 25 2005, 11:02 )
Sverige har ju faktiskt en hel del rekryteringsfilmer av varierande kvalitét på mil.se
Filmerna på den här sidan som åsyftas?
www.mil.se / Bibliotek
lanrezac
Aug 25 2005, 14:33
QUOTE (johanp @ Aug 25 2005, 10:02 )
Det är väl bara "blandat är bäst" och Glappkäft (pitstop funkade ej) som jag skulle klassa som rena rekryteringsfilmer. Glappkäft anser jag är svindålig.
Det jag efterlyser är inte informationsfilmer typ "välkommen till XXXX" utan mer inriktade på allmän rekrytering av soldater
Tivaljör
Aug 25 2005, 15:40
"Insats Hv" nisse
Sep 12 2005, 15:55
Australiens var grym och skymtade jag inte ett GRG
Sverige kanske borde tänka till lite angåernde sina rekryteringsfilmer. Fast det leder mig till en annan fråga. Kan man ha rekrytering när man har allmän värnplikt???
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Sep 12 2005, 16:55 )
Sverige kanske borde tänka till lite angåernde sina rekryteringsfilmer. Fast det leder mig till en annan fråga. Kan man ha rekrytering när man har allmän värnplikt???
Till US och HV...
fogel02
Sep 12 2005, 17:56
Om man ska lyckas komma upp i det antal rekryterade som man pratar om till utlandsstyrkan så måste man nog nästan göra reklam för det
och då är rekryteringsfilmer en klart bra ide
Andreas
Sep 12 2005, 18:34
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Sep 12 2005, 16:55 )
Med tanke på hur pliktlagen tillämpas idag med avseende på faktiskt tvång och den minoritet som de facto genomför GU kan man fråga sig hur allmän värnplikten i praktiken är. Tror inte det skulle skada med lite positiv PR för att få rätt personer att genomgå GU också.
Fredin
Sep 18 2005, 14:46
Bra alltid intressant detta!
Troppchefen
Sep 18 2005, 20:46
En länk till Royal engineers film (tyvärr utan ljud)
Royal EngineersOm man som jag är lite sniken och vill lyssna till gratis musik på Yahoo störs man ett X antal gånger av US armys värvningskampanj "strenght for now--strenght for later" bör undvikas eller intas i lagom dos.
Jag vill även slå ett slag för en "rekryteringsfilm" som gjordes av dåvarande NSKY/Markförsvar på F4 i mitten på 90-talet, tyvärr har nog den inte hittat till webbben än.... men man kan hoppas
Björnsson
Sep 20 2005, 21:44
Varför är den Slovenska rekryteringsfilmen på engelska? Blev för en kort stund av extas trodd att de var någon slags Slovensk Främlingslegion.
Men icke...
PS. Har någon sett 'Dirty Sanchez' känner ni säkert igen den engleska videon.... DS.
VMI2002
Sep 21 2005, 19:57
lanrezac
Nov 27 2005, 22:04
Ifos inte En rekryteringsfilm utan mer en infofilm, men intressant ändå
To Be A Soldier - The First Hundred DaysI Singapore tror man inte att den eviga världsfreden har kommit utan har fortfarande en allmän värnplikt och ett totalförsvar. Det finns en del intressanta saker i filmen, bla att soldater med dålig kondition får en längre förberedande träning.
Mera filmer
här
Nubben
Nov 28 2005, 00:35
Rekryteringsfilm för special- och fallskärmsjägare i Finland Tror bestämt att den har varit uppe förr. Är ju inte lika kompakt och finurlig som de andra, men relativt sett informativ.
suck.. mankan sitta och kolla på dessa filmer i evigheter..
kenshiro
Dec 5 2005, 23:34
QUOTE (BekAss @ Dec 4 2005, 03:21 )

suck.. mankan sitta och kolla på dessa filmer i evigheter..
kan bara hållamed,
lanrezac
Feb 16 2006, 17:27
QUOTE (lanrezac @ Feb 16 2006, 17:27 )

Fan vad fin den var! Varför kan inte FM göra en liknande

..
Gillade speciellt när kören sjöng ljusare när de visade Gripen

Fast slutet sög enligt min åsikt... blev ju helt tyst och en sur gubbes röst.. lite bättre kunde dem få till det
Svartberg
Feb 16 2006, 23:25

Mycket vacker/fin film.
MEN skulle FM få för sig att att göra något liknande detta så skulle vi få 3 st kvällstidningar som "rasar", 5 miljöpartister som kräver filmen omgjord då gågubben syntes med på en skylt och således är filmenicke jämställd. Mitt bröllop skulle kräva omgjorda uniformer i matchande färger och Göran Persson skulle förmana FM att icke framställa vad försvaret egentligen kan användas till.
Summa summarum moralpaniken skulle vara total i dagens Sverige.
Jelzin
Feb 16 2006, 23:57
Grymt shyssta löparpjux verkar de också få i Singapores Försvarsmakt!
Annat än firmans blå....
Shysst film!
MDC-86
Feb 17 2006, 08:48

Är det inte tecknet för "snus" som patrullmannen gör där i början? B)
//Magnus
Svartberg
Feb 17 2006, 10:55
QUOTE (MDC-86 @ Feb 17 2006, 08:48 )

Är det inte tecknet för "snus" som patrullmannen gör där i början? B)
//Magnus
Haha det är fan universiellt det tecknet.. :P
Riktigt bra filmer. Synd bara att inte RekryC/Lumpen.nu kan/vill anamma tänket bakom de här filmerna...
gislemark
Feb 19 2006, 15:24
Varför inte låta ett riktigt produktionsbolag göra en dokumentär om livet i lumpen eller om livet som YOFF.
Det kanske skulle få upp ögonen på Svensson om att försvaret inte bara är något påfund som stjäl pengar från skattebetalarna.
Kimster
Feb 19 2006, 16:15
Sånt beställningsjobb kostar ganska mycket pengar.
Var ska det sen visas ? på TV ? isåfall kommer ännu en gigantisk kostnad.
QUOTE (gislemark @ Feb 19 2006, 15:24 )

Varför inte låta ett riktigt produktionsbolag göra en dokumentär om livet i lumpen eller om livet som YOFF.
Det kanske skulle få upp ögonen på Svensson om att försvaret inte bara är något påfund som stjäl pengar från skattebetalarna.
Hmm, låter ungefär som "Blod, Svett och Bajs" som TV3 gjorde om kustjägarna.
Triggerpuller
Feb 20 2006, 03:09
QUOTE (lanrezac @ Nov 27 2005, 22:04 )

I Singapore tror man inte att den eviga världsfreden har kommit utan har fortfarande en allmän värnplikt och ett totalförsvar. Det finns en del intressanta saker i filmen, bla att soldater med dålig kondition får en längre förberedande träning.
Snarare så är väl värnplikten i Singapore ytterligare ett sätt för en skendemokratisk polisstat att indoktrinera och kontrollera medborgaren. Vet inte om ett land med begränsad yttrande, tryck och mötesfrihet borde vara en förebild för Sverige.
Mina 2 ören.
johanp
Feb 21 2006, 20:24
Kommer att tänka på markoolios video "jag orkar inte mer" som handlar om lumpen, gratis "produktplacering" för FM och ganska rolig, men den vänder sig kanske till fel publik?
Det fanns ju en massa svenska rekryteringsfilmer på 90-talet som visades på gymnasieskolor när det var information om värnplikten. En del av dessa är riktigt bra, 10-15 minuter långa.
Finns det inget motsvarande idag??
/T
Ypsilon
Feb 22 2006, 21:06
QUOTE (Sgt T @ Feb 22 2006, 19:57 )

Det fanns ju en massa svenska rekryteringsfilmer på 90-talet som visades på gymnasieskolor när det var information om värnplikten. En del av dessa är riktigt bra, 10-15 minuter långa.
Finns det inget motsvarande idag??
/T
på min gymnasieskola så kom det ett par från försvaret och pratede om värnplikt och sånt, de visade också en film... mins inte riktigt vad den handlade om kommer bara ihåg att det var lite klipp från olika typer av tjänstgöringar, lite colla klipp på när det kom ett gäng stridsbåt 90 glidandes, lite om utlandstjänst och så..
QUOTE (johanp @ Feb 21 2006, 20:24 )

Kommer att tänka på markoolios video "jag orkar inte mer" som handlar om lumpen, gratis "produktplacering" för FM och ganska rolig, men den vänder sig kanske till fel publik?
Var kan man hitta den?
King Kill
Feb 25 2006, 14:05
QUOTE (johanp @ Feb 21 2006, 20:24 )

En viss kn Ca***én från Gardet var med och rattade ett stridsfordon i filmen
Trucker
May 15 2006, 15:32
Den slovenska filmen var helt klart den bästa.
Men inget slår Hemvärnets TV och Radio reklam!!!
http://www.soldat.nu/tv_reklam.htmlhttp://www.soldat.nu/radio_reklam.htmlTittar man och lyssnar på dom kan man nästa inte låta bli att anmäla sig

För Kung Och Fosterland
Personligen tycker jag hemvärnets reklamfilm suger getpung. Snacka om att bibehålla vadmals-stämpeln....
EDIT: Radioreklamen däremot, den duger! :P
Primoris
May 15 2006, 16:10
Sverige håller på och spelar in en rekryteringsfilm för U.S just nu i afrika någonstanns.
Lär dyka upp ganska snart!
QUOTE (Primoris @ May 15 2006, 17:10 )

Sverige håller på och spelar in en rekryteringsfilm för U.S just nu i afrika någonstanns.

Det där lät spännande, håll oss uppdaterade
QUOTE (Primoris @ May 15 2006, 17:10 )

Känns så surt med alla rekryteringsreklamer när man själv är en av de "onönskade" som inte fick tillräckligt bra betyg trotts stor motivation :(
Psilander
May 27 2006, 23:47
Av vad jag sett av de på TV så är kassa och ensidiga, total avsaknad av sjöstridskrafter, bara BBB
Vad förmedlar brittiska Royal Marines om svenska SOU/Markstrid?
http://www.getthemessage.net/index.php?id=MTI3NzkyMvh Mats Walldén
Fan vad kool! Köper dock inte deras meddelande

Men nu ska det skickas meddelande ha ha!
Kanske ett led i FM:s nya policy att köpa mer "hyllvara" COTS istället för att utveckla sin egen reklam?
Fan så sköna!
Slöbevakarn
Jan 2 2008, 20:54
Ha! Riktigt kul.
Även om kanske sambandet mellan svenska SOU och Royal Marines inte är lika tydligt.
Skulle vilja se en svensk version.
koenigsegg88
Jan 2 2008, 20:59
Riktigt schyssta, känns väldigt modern.
1000 gånger bättre än en massa tokstollar i en labyrinth som bygger dommino och en tjej som löser en Rubick's kub.
Det var f-n så mycket bättre förr!Eller varför inte denna?
/me tar tråden i örat och lyfter in den i Filmsalen.
*TRÅD FLYTTAD*
/Vargas, BLÅGUL
Royal Navy har en del shyssta rekryteringsfilmer, även om jag tycker att
den här får mitt jobb att verka tämligen enkelt...

/mdn
haha
Men
denna är utan tvekan den bästa mil reklamen som gjorts.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.