Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rekryteringsfilmer
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2
lanrezac
Tänkte att vi kunde ha en tråd med länkar till rekryteringsfilmer eftersom det är något som kommer att komma starkt i Sverige mht rekryteringsproblemen och det är kul att se hur dom gör i andra länder.

Hittar tyvärr inte länkarna till en del bra Amerikanska filmer jag sett, men postar en del andra här

Royal Marines

Slovenska Armen

Danmark

Jag har den Slovenska filmen som favorit
jed
Men dom verkar ha skojiga sätt att skjutsa elever till skolan i Danmark smile.gif
Men den slovenska filmen var riktigt bra!
...och royal marines var inte heller dålig.
johanp
Sverige har ju faktiskt en hel del rekryteringsfilmer av varierande kvalitét på mil.se
Andreas
QUOTE (johanp @ Aug 25 2005, 11:02 )
Sverige har ju faktiskt en hel del rekryteringsfilmer av varierande kvalitét på mil.se
*

Filmerna på den här sidan som åsyftas?

www.mil.se / Bibliotek
lanrezac
QUOTE (johanp @ Aug 25 2005, 10:02 )
*

Det är väl bara "blandat är bäst" och Glappkäft (pitstop funkade ej) som jag skulle klassa som rena rekryteringsfilmer. Glappkäft anser jag är svindålig.

Det jag efterlyser är inte informationsfilmer typ "välkommen till XXXX" utan mer inriktade på allmän rekrytering av soldater
"Insats Hv" nisse
Australiens var grym och skymtade jag inte ett GRG wub.gif
Sverige kanske borde tänka till lite angåernde sina rekryteringsfilmer. Fast det leder mig till en annan fråga. Kan man ha rekrytering när man har allmän värnplikt???
alfie
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Sep 12 2005, 16:55 )
Sverige kanske borde tänka till lite angåernde sina rekryteringsfilmer. Fast det leder mig till en annan fråga. Kan man ha rekrytering när man har allmän värnplikt???
*

Till US och HV...
fogel02
Om man ska lyckas komma upp i det antal rekryterade som man pratar om till utlandsstyrkan så måste man nog nästan göra reklam för det

och då är rekryteringsfilmer en klart bra ide
Andreas
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Sep 12 2005, 16:55 )
*

Med tanke på hur pliktlagen tillämpas idag med avseende på faktiskt tvång och den minoritet som de facto genomför GU kan man fråga sig hur allmän värnplikten i praktiken är. Tror inte det skulle skada med lite positiv PR för att få rätt personer att genomgå GU också.
Fredin
Bra alltid intressant detta!
Troppchefen
En länk till Royal engineers film (tyvärr utan ljud)

Royal Engineers

Om man som jag är lite sniken och vill lyssna till gratis musik på Yahoo störs man ett X antal gånger av US armys värvningskampanj "strenght for now--strenght for later" bör undvikas eller intas i lagom dos.

Jag vill även slå ett slag för en "rekryteringsfilm" som gjordes av dåvarande NSKY/Markförsvar på F4 i mitten på 90-talet, tyvärr har nog den inte hittat till webbben än.... men man kan hoppas fun_icon_nana.gif dribble.gif
Björnsson
Varför är den Slovenska rekryteringsfilmen på engelska? Blev för en kort stund av extas trodd att de var någon slags Slovensk Främlingslegion.

Men icke... gasmask.gif

PS. Har någon sett 'Dirty Sanchez' känner ni säkert igen den engleska videon.... DS.
VMI2002
Boys,

Har ska ni fa se pa film:

http://www.lifelines.navy.mil/dav/lsn/LSN/...ENT/1511741.asx
lanrezac
Ifos inte En rekryteringsfilm utan mer en infofilm, men intressant ändå

To Be A Soldier - The First Hundred Days

I Singapore tror man inte att den eviga världsfreden har kommit utan har fortfarande en allmän värnplikt och ett totalförsvar. Det finns en del intressanta saker i filmen, bla att soldater med dålig kondition får en längre förberedande träning.

Mera filmer här
Nubben
Rekryteringsfilm för special- och fallskärmsjägare i Finland

Tror bestämt att den har varit uppe förr. Är ju inte lika kompakt och finurlig som de andra, men relativt sett informativ.
BekAss
suck.. mankan sitta och kolla på dessa filmer i evigheter..
kenshiro
QUOTE (BekAss @ Dec 4 2005, 03:21 ) *
suck.. mankan sitta och kolla på dessa filmer i evigheter..

kan bara hållamed, dribble.gif
lanrezac
Tjeckisk film
Kenny
QUOTE (lanrezac @ Feb 16 2006, 17:27 ) *

Fan vad fin den var! Varför kan inte FM göra en liknande wub.gif ..

Gillade speciellt när kören sjöng ljusare när de visade Gripen smile.gif

Fast slutet sög enligt min åsikt... blev ju helt tyst och en sur gubbes röst.. lite bättre kunde dem få till det
Svartberg

Mycket vacker/fin film.

MEN skulle FM få för sig att att göra något liknande detta så skulle vi få 3 st kvällstidningar som "rasar", 5 miljöpartister som kräver filmen omgjord då gågubben syntes med på en skylt och således är filmenicke jämställd. Mitt bröllop skulle kräva omgjorda uniformer i matchande färger och Göran Persson skulle förmana FM att icke framställa vad försvaret egentligen kan användas till.

Summa summarum moralpaniken skulle vara total i dagens Sverige.
Jelzin
Grymt shyssta löparpjux verkar de också få i Singapores Försvarsmakt! worthy.gif
Annat än firmans blå.... dry.gif

Shysst film! smile.gif
MDC-86

Är det inte tecknet för "snus" som patrullmannen gör där i början? B)

//Magnus
Svartberg
QUOTE (MDC-86 @ Feb 17 2006, 08:48 ) *

Är det inte tecknet för "snus" som patrullmannen gör där i början? B)

//Magnus

Haha det är fan universiellt det tecknet.. :P
simon
Riktigt bra filmer. Synd bara att inte RekryC/Lumpen.nu kan/vill anamma tänket bakom de här filmerna...
gislemark
Varför inte låta ett riktigt produktionsbolag göra en dokumentär om livet i lumpen eller om livet som YOFF.
Det kanske skulle få upp ögonen på Svensson om att försvaret inte bara är något påfund som stjäl pengar från skattebetalarna.
Kimster
Sånt beställningsjobb kostar ganska mycket pengar.
Var ska det sen visas ? på TV ? isåfall kommer ännu en gigantisk kostnad.
eskil
QUOTE (gislemark @ Feb 19 2006, 15:24 ) *
Varför inte låta ett riktigt produktionsbolag göra en dokumentär om livet i lumpen eller om livet som YOFF.
Det kanske skulle få upp ögonen på Svensson om att försvaret inte bara är något påfund som stjäl pengar från skattebetalarna.

Hmm, låter ungefär som "Blod, Svett och Bajs" som TV3 gjorde om kustjägarna.
Triggerpuller
QUOTE (lanrezac @ Nov 27 2005, 22:04 ) *
I Singapore tror man inte att den eviga världsfreden har kommit utan har fortfarande en allmän värnplikt och ett totalförsvar. Det finns en del intressanta saker i filmen, bla att soldater med dålig kondition får en längre förberedande träning.

Snarare så är väl värnplikten i Singapore ytterligare ett sätt för en skendemokratisk polisstat att indoktrinera och kontrollera medborgaren. Vet inte om ett land med begränsad yttrande, tryck och mötesfrihet borde vara en förebild för Sverige.

Mina 2 ören.
johanp
Kommer att tänka på markoolios video "jag orkar inte mer" som handlar om lumpen, gratis "produktplacering" för FM och ganska rolig, men den vänder sig kanske till fel publik?
Sgt T
Det fanns ju en massa svenska rekryteringsfilmer på 90-talet som visades på gymnasieskolor när det var information om värnplikten. En del av dessa är riktigt bra, 10-15 minuter långa.
Finns det inget motsvarande idag??

/T
Ypsilon
QUOTE (Sgt T @ Feb 22 2006, 19:57 ) *
Det fanns ju en massa svenska rekryteringsfilmer på 90-talet som visades på gymnasieskolor när det var information om värnplikten. En del av dessa är riktigt bra, 10-15 minuter långa.
Finns det inget motsvarande idag??

/T

på min gymnasieskola så kom det ett par från försvaret och pratede om värnplikt och sånt, de visade också en film... mins inte riktigt vad den handlade om kommer bara ihåg att det var lite klipp från olika typer av tjänstgöringar, lite colla klipp på när det kom ett gäng stridsbåt 90 glidandes, lite om utlandstjänst och så..
Faers
QUOTE (johanp @ Feb 21 2006, 20:24 ) *
Kommer att tänka på markoolios video "jag orkar inte mer" som handlar om lumpen, gratis "produktplacering" för FM och ganska rolig, men den vänder sig kanske till fel publik?

Var kan man hitta den? wub.gif
King Kill
QUOTE (johanp @ Feb 21 2006, 20:24 ) *

En viss kn Ca***én från Gardet var med och rattade ett stridsfordon i filmen laugh.gif
Trucker
Den slovenska filmen var helt klart den bästa.
Men inget slår Hemvärnets TV och Radio reklam!!!

http://www.soldat.nu/tv_reklam.html
http://www.soldat.nu/radio_reklam.html

Tittar man och lyssnar på dom kan man nästa inte låta bli att anmäla sig

camo.gif För Kung Och Fosterland
simon
Personligen tycker jag hemvärnets reklamfilm suger getpung. Snacka om att bibehålla vadmals-stämpeln....

EDIT: Radioreklamen däremot, den duger! :P
Primoris
Sverige håller på och spelar in en rekryteringsfilm för U.S just nu i afrika någonstanns.
Lär dyka upp ganska snart! 8.gif
Marco
QUOTE (Primoris @ May 15 2006, 17:10 ) *
Sverige håller på och spelar in en rekryteringsfilm för U.S just nu i afrika någonstanns.

Det där lät spännande, håll oss uppdaterade dribble.gif
Maul
QUOTE (Primoris @ May 15 2006, 17:10 ) *

Känns så surt med alla rekryteringsreklamer när man själv är en av de "onönskade" som inte fick tillräckligt bra betyg trotts stor motivation :(
Psilander
Av vad jag sett av de på TV så är kassa och ensidiga, total avsaknad av sjöstridskrafter, bara BBB
MatsW
Vad förmedlar brittiska Royal Marines om svenska SOU/Markstrid?

http://www.getthemessage.net/index.php?id=MTI3Nzky

Mvh Mats Walldén
M203
Fan vad kool! Köper dock inte deras meddelande biggrin.gif Men nu ska det skickas meddelande ha ha!
Noname
Kanske ett led i FM:s nya policy att köpa mer "hyllvara" COTS istället för att utveckla sin egen reklam? biggrin.gif
KOB
Fan så sköna! smile.gif
Slöbevakarn
Ha! Riktigt kul. laugh.gif

Även om kanske sambandet mellan svenska SOU och Royal Marines inte är lika tydligt.
Skulle vilja se en svensk version. camo.gif
koenigsegg88
Riktigt schyssta, känns väldigt modern.
Sytare
1000 gånger bättre än en massa tokstollar i en labyrinth som bygger dommino och en tjej som löser en Rubick's kub.

Det var f-n så mycket bättre förr!
Eller varför inte denna?
Vargas
/me tar tråden i örat och lyfter in den i Filmsalen.

*TRÅD FLYTTAD*

/Vargas, BLÅGUL
mdn
Royal Navy har en del shyssta rekryteringsfilmer, även om jag tycker att den här får mitt jobb att verka tämligen enkelt... biggrin.gif

/mdn
Gorg
haha

Men denna är utan tvekan den bästa mil reklamen som gjorts.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.