Min nya AK4B för den första jag fick ut blev jag tvungen att bytta pga eldavbrott....Nu till min fråga Det nya vapnet funkar fint med Skarpt men med löst så får jag eldavbrott, så min undran är kan det va lösskjutningsanordningen som spökar att det blir för lite motstånd? Är det någon fler som har eller har haft samma bekymmer?
/Raven
jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla..
Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande
Problemet kan nog härledas till den nya hylsfångaren snarare än till lösskjutningsanordningen.
QUOTE (JBP @ Aug 24 2005, 10:41 )
jepp jag har samma problem.... patronerna fastnar i patronläge mm mm .....vill ha tillbaka min gammla..
Jag brukar få i väg ett till tre skott sen är det kört...uppmed manöverhandtaget pilla väck hylsan...fortsatt eldgivning 2-3 skott sen samma sak igen....det är frustrerande
Jag får också endast iväg 2-3 skott
QUOTE (Bliss @ Aug 24 2005, 11:13 )
Problemet kan nog härledas till den nya hylsfångaren snarare än till lösskjutningsanordningen.
Då borde det ju problemet uppstå även när man skjuter skarp men då är det inga problem.
QUOTE (RaVeN @ Aug 24 2005, 12:27 )
Då borde det ju problemet uppstå även när man skjuter skarp men då är det inga problem.
MM man tycker att det borde vara hyllsfångaren....men mitt problem kvarstår även med hyllsfångaren avtagen, Ja vi har testat.
/JBP
Edit: grisfingrar
QUOTE (RaVeN @ Aug 24 2005, 12:27 )
Jag tror (vild spekulation) att det är avsaknaden av hylsbufferten som gör att hylsfångaren kommer för nära o att (lös)tomhylserna studsar tillbaka in i kanonen igen. Med skarp am är det ett kraftigare utkast av tomhylserna och dom träffar annorlunda i hylsfångaren o trillar således ner bättre.
Som sagt en vild spekulation. Eller är det det nya plastskiten som sitter på insidan av hylsfångaren som gör att hylserna studsar tillbaka. Eller en kombination av allt det ovansagda
Tar mig friheten att köra en favorit i repris.
Joppes Hylsfångare (med betoning på fångare)
olaevil
Aug 24 2005, 14:25
Mmmmmmmm låter konstigt om det är hylsfångaren om patronen inte ens lämnar patronläget.
MVH
Olaevil
Det kan inte vara så att det är ammon som inte är helt OK då, vi hade liknande problem i våras på en övning, vissa drabbades av 2ptr-i-loppet- felet ett par ggr. instruktörer mfl gissade på att det var den inte helt purfärska ammon som spökade
Rickard N
Aug 24 2005, 15:05
Det går tydligen några gaskanaler in i patronläget som gör att patronen lossnar lättare, kan dessa vara igengeggade? Kanske inte rengjordes adekvat vid remo.
Kimster
Aug 24 2005, 15:41
Dåligt vårdat vapen där mekanismen inte löper tillräckligt friktionsfritt pga av den mindre sats krut i löspluggen ?
Som sagt, händer det samma eldavbrott utan hylsfångare kan man ju ta och slopa alla spekualtioner om att hylsfångaren är boven.
BertilXerxes
Aug 24 2005, 17:12
Något som ÄR ett problem när man får ut vapnet från REMO är #1. att vapnen inte är rengjorda ordentligt innan servicen och #2. att det fett som finns i vapnet fanimej liknar klister. Kombinationen av gammalt sunk + klistrigt fett = ja....gissa själv.
Nu är det ju naturligtvis inte så att det är dom delarna som är lätta att rengöra som mest påverkar funktionen, utan det är dom svåra delarna som gäller. Framförallt spåren i patronläget. Att få dom rena är en vetenskap i sig självt, men när man väl lyckats med det en gång så brukar det vara lättare sen. Jag har haft 1 (ett) eldavbrott med mitt vapen - och det var samma dag som jag hämtade ut det, när det var fullt med gegg. Sedan har jag skjutit ett par tusen skott vid olika tillfällen (både skarpt och löst) utan minsta problem.
Mitt råd är att rengöra spåren i patronläget och patronläget ordentligt med CLP 4-5 gånger under en veckas tid tills det är kliniskt rent och sedan göra ett nytt försök. Har du problem med utdragaren (att hylsan inte kastas ut) så pröva att byta denna med flera olika andra - alltså inte bara den extra du fick med dig i vårdsatsen. Funkar det inte då så är det i alla fall inte brukarens (ditt) fel.
Vapnen som komemr från REMO är normalt infettade rejält och för mycket fett är inget bra.
Själv hade jag eldavbrott i princip var 5:e skott innan jag bytte ut underbeslaget mot ett annat. Sedan dess har jag inte haft ett enda eldavbrott.
Av någon anledning är inte underbeslagen inne på REMO tillsammans emd vapnet och kan därför se ut precis hur som helst innuti när dom lämnas ut.
Underbeslagen slits också... främst pga bristande underhåll.
Mina eldavbrott berodde dock på för svagt anslag mot tändhatten.
The Swede
Aug 24 2005, 18:07
Vapnen som kommer från förråd är infettade med Insmörjningsolja SMX.
Det är en olja som används vid längre förvaring då CLP har ett korrosionsskydd som varar ungefär 1 månad.
(SoldR Mtrl Vapen förebyggande underhåll sidan 21-23)
Det som krävs av den enskilde brukaren är en total rengöring och återinoljning med CLP INNAN vapnet används.
Kontrollera därmed särskilt att avlastningsspåren i patronläget blir ordentligt rena.
The Swede
Tack för alla svar
/Raven
Maverick
Aug 24 2005, 20:32
QUOTE (RaVeN @ Aug 24 2005, 10:27 )
Men vaddå... Nu har ju HV något resten av FM inte har men vill ha...
TRE SKOTTS SPÄRR!!!!!!!!
VAr glada istället.....
Detta har ju ALLA velat ha SÅ länge på AK-5
*FLYR SNABBT INNAN LYNCHMOBBEN BÖRJAR JAGA*
*Vänder sig om och skriker*
Men vaddå... Var glada jag ni har ju en AK, jag var tvungen att lämna in min ju *DEPPAR*
Nifelhel
Aug 24 2005, 20:37
QUOTE (The Swede @ Aug 24 2005, 19:07 )
Det är en olja som används vid längre förvaring då CLP har ett korrosionsskydd som varar ungefär 1 månad.
Det som krävs av den enskilde brukaren är en total rengöring och återinoljning med CLP INNAN vapnet används.
Kontrollera därmed särskilt att avlastningsspåren i patronläget blir ordentligt rena.
The Swede

De ak4B som kom från REMO var infettade med ett tjockt lager av någon sorts förrådställningsfett. Det var definitivt inte SMX, då det är en lättflytande olja.
På inrådan från goda kunskapskällor inom FM. Så bör man använda CLP endast till rengöring och SMX till smörjning.
CLP fäller ut teflonet på bara ett par dagar och är jättesvårt att blanda igen. Dessutom dunstar den ifrån vapnet redan på ett par dagar.
The Swede
Aug 24 2005, 21:17
QUOTE (Nifelhel @ Aug 24 2005, 21:37 )
QUOTE (The Swede @ Aug 24 2005, 19:07 )
The Swede

De ak4B som kom från REMO var infettade med ett tjockt lager av någon sorts förrådställningsfett. Det var definitivt inte SMX, då det är en lättflytande olja.
Mutter, mutter, mutter.
Jag tog för givet att FMLog följde de direktiv de själva ställt upp och använde SMX vid förrådsställning.
Där får man för att man inte har torrt på fötterna.
Gör 20 snabba och ställer mig i skamvrån.
Nifelhel
Aug 24 2005, 21:27
@The Swede
Straffa inte dig själv så hårt. Ty FMLog's vägar äro outgrundliga som via alla vet.
-----------------------------------------------------------------------
Dåligt hylsutkast eller inget alls?
#1: Kolla avlastningsspåren och gör rent.
#2: Fel på utdragaren och/eller kass utdragarfjäder
#3: Fel på utkastaren(sitter i underbeslaget)
1 och 2 går att åtgärda själv utan större kunskapsnivå. Nummer 3 är ett fall för tekniker.
Lös ammunition är skit och man ska inte bedöma ett vapens pålitlighet efter det.
BertilXerxes
Aug 25 2005, 04:03
På inrådan från goda kunskapskällor inom FM. Så bör man använda CLP endast till rengöring och SMX till smörjning.
CLP fäller ut teflonet på bara ett par dagar och är jättesvårt att blanda igen. Dessutom dunstar den ifrån vapnet redan på ett par dagar.
Vänta nu här...vad innebär detta för användandet av vapnet när tempen kryper under nollan? Kan man dessutom ha SMX i pipan och skjuta första skottet utan att torrdra pipan?
Hur är det egentligen med blandningen SMX / CLP...? Går det, eller går det inte?
Frågorna hopar sig och SoldR Mtrl Fu ger inga klara svar...
Bushi LG
Aug 25 2005, 06:12
Jag kände igen problemet. Jag vill minnas att det redan vid utprovningen av AK4 att vissa vapen hade mer problem med det lägre trycket i krutgasen hos vid skjutning med lösam. Detta brukar föranleda problem med eldavbrott och verkar-tyvärr vara i det närmaste ohjälpligt.
Det är INTE ovanlöigt alls... bara att byta bössa eller till skarp am (iiiiiiinte alltid populärt vid SimFire-övningar

)
skytten
Aug 25 2005, 13:24
Som sagt tidigare så testa att byta utdragarfjäder funkade för en kompis.. Min AK4b har funkat ypperligt skarpt som löst.
QUOTE (skytten @ Aug 25 2005, 13:24 )
Som sagt tidigare så testa att byta utdragarfjäder funkade för en kompis.. Min AK4b har funkat ypperligt skarpt som löst.

Har provat byta utdragarfjädern...Nu jävlas låset och går ej att få ut

......(komentarer angående låset är överflödiga).
J.K Nilsson
Aug 26 2005, 10:14
QUOTE (RaVeN @ Aug 25 2005, 14:15 )
QUOTE (skytten @ Aug 25 2005, 13:24 )

Hmmm, smutsiga patronlägen försvårar hylsutrdragning samt att patronlägeslåset enligt uppgift kan bråka. Kanske ett samband?
J.K Nilsson
Att göra rent patronläget med kristallolja är absolut en väldigt god idé, oavsett om vapnet fungerar bra eller dåligt innan behandlingen .
QUOTE (RaVeN @ Aug 25 2005, 15:15 )

Jag antar att du får ut låset ur patronläget, men att det fastnar i utdragaren. Korrekt?
Det ska den göra ifall utdragarfjädern är OK. Låset har ju utdragningsspår sprecis som patronhylsorna. Vrid nyckeln tillbaka (moturs) 1/6-dels varv medan du håller tillbaka slutstycket så hoppar låset loss lätt och ledigt.
QUOTE (eskil @ Aug 26 2005, 11:06 )
QUOTE (RaVeN @ Aug 25 2005, 15:15 )

Jag antar att du får ut låset ur patronläget, men att det fastnar i utdragaren. Korrekt?Det ska den göra ifall utdragarfjädern är OK. Låset har ju utdragningsspår sprecis som patronhylsorna. Vrid nyckeln tillbaka (moturs) 1/6-dels varv medan du håller tillbaka slutstycket så hoppar låset loss lätt och ledigt.
Nej Det går EJ att få ut patronläget. Och jag vet hur man gör för att få ut låset. Så mao vapnet måste bytas, blir lite irriterad pga detta vapnet är rengjord och ej vårdslöst behandlat så jag fattar inte hur låset kan "lösa ut" men det är väl antagligen oringen som tagit skada på nått sätt men ingen jag såg när jag satte i låset.
Eskil:Se tidigare inlägg: ......(komentarer angående låset är överflödiga).;)
Nifelhel
Aug 27 2005, 02:53
QUOTE (BertilXerxes @ Aug 25 2005, 05:03 )
Vänta nu här...vad innebär detta för användandet av vapnet när tempen kryper under nollan? Kan man dessutom ha SMX i pipan och skjuta första skottet utan att torrdra pipan?
Hur är det egentligen med blandningen SMX / CLP...? Går det, eller går det inte?
Frågorna hopar sig och SoldR Mtrl Fu ger inga klara svar...
Minusgrader? Följ reglementet...
Man skall alltid torrdra pipan.
Att blanda SMX och CLP gör inget.
BertilXerxes
Aug 27 2005, 05:54
Tack!
Strv101
Aug 28 2005, 18:25
Kontrollera med med er HvC eller KVM om det inte finns en patrolägesregörings kit på komp.
Denna består av en tredelad läskstång(ca 5-7mm i diameter) med ett T-handtag modell grövre, delarna till läskstången sitter monterade på handtaget. På hantaget skall det finnas en borste (storlek mindre flaskborste) och en Krats.
Lägger upp en bild på denna om ett tag.
Det som kan vara av egen erfarenhet är att vissa framföringsfjädrar är krafitgare än andra. Vilket kan leda till eldavbrott.
båtsman
Aug 30 2005, 23:12
QUOTE (Nifelhel @ Aug 27 2005, 02:53 )
Minusgrader? Följ reglementet...
Man skall alltid torrdra pipan.
Att blanda SMX och CLP gör inget.
Enligt reglementet behöver man ej torrdra clp infettad pipa!
Vet du att du ska skjuta SKA du dra loppet och avlägsna CLP. Om du inte säkert vet att du ska skjuta, men det likväl kan hända att du måste skjuta KAN du låta bli att dra loppet rent från CLP om det finns skäl som talar för att göra på det sättet. Exempel då det kan vara lämpligt är vakttjänstgöring.
SMX och vapenfett 101 ska alltid dras ur innan skjutning.
The Swede
Aug 31 2005, 19:21
SoldR Mtrl Vapen. Förebyggande underhåll sidan 38:
11. Pipan skall oljas in med inoljad rengöringslapp två gånger. Droppa flödigt med rengöringsolja CLP på en rengöringslapp och drag rengöringlappen med jämn fart utan att stanna genom pipan så att oljan sprids jämnt.
12. Vapnet är nu korttidsskyddat mot korrosion till nästa gång det skall användas och pipan behöver inte dras ur före skjutning, om inte främmande föremål som smuts etc kommit in i pipan.
The Swede
När min HV-insats plut hämtade ut AK4B så hade man fixat ett rengöringskar med T-röd i och vi blev beordrade att blötlägga hela AK:n och rengöra NOGA med pensel och papper innan vi monterade på RP:n. Avslutades givetvis med ett väl tilltaget lager CLP...
Bra initiativ till att få bort "klistersmeten" från förrådet, kanske hade man hört från annat håll att det var jäfvulskt att få rent annars...!
SIB övning föra lördagen ränsade 6 rum fick 22 eldavbrott slå det ni ;) (jävla hylsfång)
QUOTE (Sandqvist @ Dec 8 2005, 12:53 )

SIB övning föra lördagen ränsade 6 rum fick 22 eldavbrott slå det ni ;) (jävla hylsfång)
Jag har skjutit åtskilliga magasin med AK4B (löst/karpt) och har inte haft problem alls. Men en kollega till mig har haft problem (eldavbrott) vid lösskutning. Kontakt togs med vapentekninker, han tittade på slutstycket och konstaterade att det lager med ( kommer inte ihåg vad det heter )
saknades. Han tog fram ett *nytt* slutstycke och det provades med gott resultat. Han påstod att det var detta som orsakade eldavbrotten.
Sedan ska man inte glömma att tömma hylsfångaren med jämna mellanrum då detta leder till eldavbrott pga för många tomhylsor i en begränsad yta.
:P
Lättöl
Jan 22 2006, 18:45
QUOTE (Zeb @ Jan 22 2006, 13:02 )

Kontakt togs med vapentekninker, han tittade på slutstycket och konstaterade att det lager med ( kommer inte ihåg vad det heter )
saknades. Han tog fram ett *nytt* slutstycke och det provades med gott resultat. Han påstod att det var detta som orsakade eldavbrotten.
Förklara vad som saknades tack. Vi är nog ett par stycken som har problem.
Skuggan
Jan 22 2006, 20:36
10 magasin löst i helgen, både dålig och "bra" am där ALLA andra som skjöt fick eldavbrott, och jag har fortfarande inte råkat ut för 1 enda eldavbrott med min bössa (annat än ett som orsakades av en hylsa som studsade tilbaka in i vapnet under inskjutningen)
yttertemperaturen på ner mot -15 grader bör ha ökat chansen för eldavbrott i kombination med den dåliga ammunitionen vi inledningsvis fick ut (delvis fuktig och smutsig, gick trögt att trycka ner i magasinen) dock skedde inget med min bössa som det gjorde med alla andra vapen som användes.
verkar som mitt vapen är bland de bättre.
vi fick höra att problemet med eldavbrott i AK4B delvis kan bero på att vapnen fått ny pipa och vissa har blivit trängre i patronlägret än andra, därför orkar inte alltid utdragaren dra med hylsan ut helt och det ger då ett eldavbrott.
de många eldavbrotten under helgen där 2 patroner (hylsa + komplett skott) matats in i patronläget samtidigt styrker den uppgiften.
QUOTE (Lättöl @ Jan 22 2006, 18:45 )

QUOTE (Zeb @ Jan 22 2006, 13:02 )

Kontakt togs med vapentekninker, han tittade på slutstycket och konstaterade att det lager med ( kommer inte ihåg vad det heter )
Förklara vad som saknades tack. Vi är nog ett par stycken som har problem.
Jag pratade med min kollega för en stund sedan och han sa att det finns (volframpulver) i slutstyckskroppen som packas ihop och då blir det en beläggning på fel ställen. Det är när detta pulvret försvinner och lägger sig på fel ställen som problemet uppstår. Ta det jag skrivet för vad det är. Jag rekomenderar er att ta kontakt med en vapentekniker, han/hon vet vad som är felet.

Bör tillägga att den vapentekniker som påstår detta finns i skövde
Edit: la till lite text
Lättöl
Jan 27 2006, 10:57
Kunde du se att det var nån vajsing med slutstycket? Man vill ju inte lämna in i onödan bara för att bössan ska skjuta bra löst. Men samtidigt så vill man ju träna realistiskt och de senaste övningarna har jag spenderat huvuddelen av tiden att åtgärda eldavbrott.
QUOTE (Lättöl @ Jan 27 2006, 10:57 )

Kunde du se att det var nån vajsing med slutstycket? Man vill ju inte lämna in i onödan bara för att bössan ska skjuta bra löst. Men samtidigt så vill man ju träna realistiskt och de senaste övningarna har jag spenderat huvuddelen av tiden att åtgärda eldavbrott.
Tror inte du behöver lämna in Ak:n, be en vapentekniker kolla på den. Han/hon kan se om/vad som är fel.
Kollegan fick byta ut slutstycket till ett annat. Funkar kanon bra nu.
Amfibieslusken
May 22 2006, 10:57
Jag bytte nyligen vapen på grund av att låset satte sig i mitt gamla, och det var synd då vapnet gick som på en räls. Vapnet jag har nu är kort och gott rikssämst med lös ammunition. Pang, klick, drar manöverhandtaget bakåt, släpp fram, pang, klick, upprepa proceduren..... De patroner som klickar har anslag i tändhatten.
Igår testade jag att efter klick dra bak manöverhandtaget en liten bit och släppa fram. Då gick skottet och ytterligare ett eller två skott kunde avlossas i snabb följd, men sen klickade det igen. I vissa fall drabbades jag av dubbelmatning, dvs en patron i kläm i lådan.... dessutom halft på tvären så att jag hade svårt att pilla ut den. Det är aldrig tomhylsor som kastas tillbaka in i lådan, utan det är alltså o-avfyrade patroner som lägger sig så här. Jag provsköt även utan hylsfångaren och problemet kvarstod. Dock slapp jag dubbelmatningen. Inget fel på utdragaren och utdragarfjädern eller tändstiftet.
QUOTE (Amfibieslusken @ May 22 2006, 11:57 )

Jag bytte nyligen vapen på grund av att låset satte sig i mitt gamla, och det var synd då vapnet gick som på en räls. Vapnet jag har nu är kort och gott rikssämst med lös ammunition. Pang, klick, drar manöverhandtaget bakåt, släpp fram, pang, klick, upprepa proceduren..... De patroner som klickar har anslag i tändhatten.
Igår testade jag att efter klick dra bak manöverhandtaget en liten bit och släppa fram. Då gick skottet och ytterligare ett eller två skott kunde avlossas i snabb följd, men sen klickade det igen. I vissa fall drabbades jag av dubbelmatning, dvs en patron i kläm i lådan.... dessutom halft på tvären så att jag hade svårt att pilla ut den. Det är aldrig tomhylsor som kastas tillbaka in i lådan, utan det är alltså o-avfyrade patroner som lägger sig så här. Jag provsköt även utan hylsfångaren och problemet kvarstod. Dock slapp jag dubbelmatningen. Inget fel på utdragaren och utdragarfjädern eller tändstiftet.
Jag ger mej fanken på att vi har vapen från samma batch..precis så beter sig min Ak..
Min gammla bössa jag hade innan ombyggnad till RPS funkade klockrent både med lös och skarp.
/JBP

Så där betedde sig min AK4b under inskjutningen också. I mitt fall berodde det på att den var full med förrådsfett. Efter en ordentlig rengöring så fungerade den felfritt och har gjort det sedan dess.
QUOTE (eskil @ May 22 2006, 15:34 )

Så där betedde sig min AK4b under inskjutningen också. I mitt fall berodde det på att den var full med förrådsfett. Efter en ordentlig rengöring så fungerade den felfritt och har gjort det sedan dess.
Jag hade samma problem och samma lösning. En riktigt nogrann rengöring som inte ens en fänrik kan klaga på löste mitt problem.
Men sen verkar det som om många har prblem med Ak4b och den nya hylsfångaren. Jag var tvungen att byta hylsfångare för den första gav mig väldigt många eldavbrott.
Amfibieslusken
May 22 2006, 17:09
Men nu är det så att vapnet jag hade först (Ja det var en AK4B) var infettad i absurdum när jag hämtade ut den och RPS. Det var så att jag knappt ville ta i åbäket. Jag gjorde rent den på utsidan och drog ur loppet innan inskjutningen. Inga problem alls. Sen har ju fettet försvunnit gradvis det året jag hade den. Jag fick inte ett enda eldavbrott med detta vapen. Sen satte jag patronlägeslåset och vapnet gick till de sälla jaktmarkerna. Det ersattes med en ny fräsch AK4B. Här syntes knappt ett spår av fett. Det var insmort med SMX.
Första skjutningen var för två veckor sen med lös ammunition, då vi skulle rensa ett sockerbruk i Jordberga i Skåne, och då uppdagades också problemet, med enorm frustration som resultat.
Nu senast var det som B-styrka. Jag fick tio eldavbrott inom loppet av fem minuter och vid det läget var det inte mycket som hindrade mig att med ett avgrundsvrål slänga vapnet åt helvete.
"SSA" Gunny
May 22 2006, 19:30
Jag tror oxå som några sa här att det är gamalt förrådsfett som sitte i vapnet och då speciellt i avlastnings spåren i patronläget, så var det för mig ialf.
PokerJoel
May 22 2006, 22:55

Jag har sparat gamla barntandborstar av minsta modellen sedan min dotter var liten. Efter lite mod med kniven går de in i patronläget och är suveräna att rensa utdragarspår med!
Amfibieslusken
Jul 22 2006, 17:11
Uppdatering: Jag sköt PEK idag med det nya vapnet som fram tills nu haft en eldavbrottsförbannelse vilande över sig. Med skarp ammunition fungerar vapnet nästan helt felfritt. Jag drabbades bara av ett klick. Jag gjorde patron ur, satte tillbaka patronen i magasinet och laddade och då gick skottet.
MPMöller
Jul 26 2006, 11:03
Verkar som de bara e historier om Ak4an här? någon som haft problem med Ak5an, eller är det bara 4an som jävlas med oss?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.