Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Eldavbrott.....
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Rickard N
Boven i dramat, om jag fattat rätt, är hylsbuffertar och hylspåsar. De saknas på ak5. Det ger åtminstone färre felkällor.
MPMöller
Mjo jag misstänkte att det var det som låg bakom det hela.. Har FM planer på att fortsätta använda AK4, eller är målet att alla ska övergått till AK5 längre fram?
Rickard N
HV kommer ha ak4 under överskådlig framtid.
stolpskottet
lite OT

Jag är lite nyfiken hur det motiveras från högre ort att HV skall ha kvar 4:an!
Känns som "Det bara skall vara så"
Att det nu inom en överskådlig framtid INTE kommer att bytas efter byte till bertil köper jag men innan man tog beslut på bertil?
Rickard N
Svaret jag fick när jag frågade riksHVchefen om hv kommer få ak5 var att det inte kommer ske eftersom det lagts mycket pengar på patronlägeslås, modifiering till ak4b samt att am var billigare till ak4. Innan beslut vet jag inte men kan tänka mig att ampris var en del och att det fortfarande fanns en massa förband som behövde ak5 då kanske.
Skuggan
det är väl sagt att HV skall ha kvar AK5 tills FM byter enhetsvapen, dvs tills FM beslutar att byta bort AK5 mot nåt annat.

vilket kanske händer ca 2025 tidigast dry.gif
Munin
Någon annan som råkat ut för att hylsorna slår in sig i plastskiten i hylsfångarens övre del och blockerar mekanismen? Har hänt mig 4-5 ggr med en Ak4B nu. banghead.gif

Åtgärdsförslag någon?

Tillägg: Hylsan sitter alltså fast i plastlagret, i ca 40 graders vinkel, och hindrar mekanismens rörelse framåt.
Bliss
Kör en repris på min vapenbroders hylsfångare då den förra bilden verkar ha gått sönder.
Någonting åt detta hållet?

Munin
@Bliss Johan Adam
Bisam
Det problem ni pratar om att skjuta 2-3 skott och därefter eldavbrott med lös am kan i många fall härledas till att det finns svetsloppar och upphöjningar i lådan när vapenteknikerna svetsade på skenan (AK4B).
I min pluton byttes 13 vapen p.g.a. detta problem. Effekten blir att mekanismen tar emot dessa upphöjningar som gör att mekanismen går trögt. Det är för dåligt tryck i lös am jämfört med skarp, därför eldavbrott med lös am...

Fk Nilsson
magnus308
Har man problem som beskrivs i första inlägget
i den här tråden så skulle jag utföra nedanstående åtgärder.

Göra rent hela vapnet från gammalt segt förrådsfett,
rensa spåren som finns i patronläget det är dom som gör
att hylsan enklare ska gå ur patronläget.
Ta bort utdragaren på slutstycket och göra rent den samt
se till att det inte finns någon smuts kvar mellan slustycket och utdragaren.
Kolla även att fjäderpinnen till utdragaren är schysst, prova att
byta om den ser kass ut.

Tror detta löser dom flesta problem med eldavbrott.

Magnus
Team Member
Har nu varit inne med min Ak4B och fått slutstycket (stora klumpen) utbytt.
Ända sedan jag fick ut "B", så har jag haft problem med dubbelmatning och eldavbrott.

Så nu fick jag nog och lämnade in den för test o tuning.

Vid provskjutning(innan åtgärd) så dubbelmatades det hej vilt och eldavbrotten stod i kö.

Bytte "klump" och allt gick därefter smärtfritt.
Svaret på "varför" var just det som nämdes tidigare i tråden. Volfram pulvret som ligger som dämpning inuti slutstycket har vid renoveringen blivit fuktigt och därefter klumpar det sig och packas ihop. Dämpningen upphör och eldavbrott blir ett faktum.

Egentligen så skulle hela bössan bara skickas tillbaka till företaget som har genomfört jobbet som en reklamation, men vapenteknikerna tyckte det var ett bra tillfälle att öva lite felsökning på Ak4.
II63
QUOTE (Team Member @ Aug 26 2006, 21:57 ) *
Har nu varit inne med min Ak4B och fått slutstycket (stora klumpen) utbytt.

En fråga? hur har vapentecknikern löst nummreringen av slutstycket? Det finns tre delar i slutstycket som är nummrerade. (mekanism, styrstycket och slutstyckshuvudet) Enligt de vapenteckninker som jag talat med så är det skjutförbud på vapnen om de inte har samma nummer som de tre sista nummren i vapennummret. Detta för att man skall säkerställa att vapnet inte är olovandes modifierat. Detta är en av de saker som kontrolleras vid vapenbesiktningen (grundtillsynen som skall göras vartannat år)

Men det kanske är olika regler i olika delar av FM (inget ovanligt) kolla upp detta med vapentecknikerna så att ni inte får något trassel vid nästa GT

II63
Nifelhel
@II63
Jättesvårt! Som vapenmekaniker har du tillgång till reservdelslager. Och det finns reservdelar som är onumrerade, just för sådana här tillfällen. Annars får du ju skrota vapnet!
Och numreringen löser man ju lättast genom att stämpla in ett.
II63
QUOTE (Nifelhel @ Aug 27 2006, 16:22 ) *
@II63
Jättesvårt! Som vapenmekaniker har du tillgång till reservdelslager. Och det finns reservdelar som är onumrerade, just för sådana här tillfällen. Annars får du ju skrota vapnet!
Och numreringen löser man ju lättast genom att stämpla in ett.

Ok bra att det finns en lösning.
Team Member
Precis som käre Nifelhel har skrivit så var det onumrerade reservdelar.
Sen var det bara att bonka in nya siffror..
Vapensmen
QUOTE (Team Member @ Aug 27 2006, 21:42 ) *
Precis som käre Nifelhel har skrivit så var det onumrerade reservdelar.
Sen var det bara att bonka in nya siffror..

Efter att ha kollat låsningen på vapnet så bonkar man bash.gif

/B
Kung Markatta
QUOTE (stolpskottet @ Jul 29 2006, 10:54 ) *
lite OT

Att det nu inom en överskådlig framtid INTE kommer att bytas efter byte till bertil köper jag men innan man tog beslut på bertil?

Jag smyger in ett lite OT-svar på din OT-fråga.

Enigt skytteinstruktörerna på min introutbildning i helgen så är några av fördelarna med AK4 att den har större genomslagskraft och man kan ju ha samma ammunition som i KSP58, behöver inte trilska till det med två olika sorter.
Sen behöver man inte riktigt ha ett lättare vapen då huvuduppgiften är att skydda objekt, stationär tjänst. Bättre att ha en tyngre puffra om man ska stanna kvar på samma ställe i och med att den har större genomslagskraft.
De nämde att man kommer igenom 10mm stål eller 2m packad snö med Ak4 men inte med AK5.

Har inte alls mycket erfarenhet av AK4:an än, men den känns ju lite maffigare än 5:an.
Har den inte större precision än 5:an också eller cyklar jag i badkaret nu?
Nifelhel
QUOTE (Kung Markatta @ Mar 16 2007, 12:24 ) *
QUOTE (stolpskottet @ Jul 29 2006, 10:54 ) *
lite OT

Jag smyger in ett lite OT-svar på din OT-fråga.

Enigt skytteinstruktörerna på min introutbildning i helgen så är några av fördelarna med AK4 att den har större genomslagskraft och man kan ju ha samma ammunition som i KSP58, behöver inte trilska till det med två olika sorter.
Sen behöver man inte riktigt ha ett lättare vapen då huvuduppgiften är att skydda objekt, stationär tjänst. Bättre att ha en tyngre puffra om man ska stanna kvar på samma ställe i och med att den har större genomslagskraft.
De nämde att man kommer igenom 10mm stål eller 2m packad snö med Ak4 men inte med AK5.

Har inte alls mycket erfarenhet av AK4:an än, men den känns ju lite maffigare än 5:an.
Har den inte större precision än 5:an också eller cyklar jag i badkaret nu?

Jag vill att du söker på Ak4, då det finns flertalet trådar om just ak4, så kommer du att få svar på de flesta av dina frågor. Detta är fel tråd!
/Blågul
RaVeN
Har ett nytt problem med min AK4b när jag ska byta magasin så släpper inte nagasinet när jag trycker in spaken som frigör magasinet, jag måste stöta det i knät för att det ska släppa. Mina eldavbrott kvar står och nu på GT så såg teknikerna inga fel? Någon fler som har erfarenhet av magasin problemet? Har provat byta magasin men problemet kvar står, och har inte haft mag problem tidigare på detta vapen utan har upp kommit helt plötsligt.
Om inte teknikern hittar vad som är fel vem ska man då vända sig till? Försöker undvika att byta vapen en 3:e gång.
/Raven
Nifelhel
@Raven
Sedan jag fick utbildning på ak4, och började använda densamma (ca1995-96), så har jag aldrig stött på en ak4 där magasinet släpper direkt från vapnet. När man tar bort magasinet så fattar man om magasinet och lösgör det med tummen på magasinsfrigöraren (spaken). Och vrider magasinet lätt framåt/neråt, stoppar undan osv osv. Det samma gäller på både Mp5 och HK53, vilka jag oxå har utbildning på.

Beskriv dina eldavbrott!

Om du funderar på att göra ett 3:e vapenbyte, då tror jag inte felet ligger på tekniken utan på användaren.
RaVeN
QUOTE (Nifelhel @ Mar 19 2007, 20:20 ) *
@Raven
Sedan jag fick utbildning på ak4, och började använda densamma (ca1995-96), så har jag aldrig stött på en ak4 där magasinet släpper direkt från vapnet. När man tar bort magasinet så fattar man om magasinet och lösgör det med tummen på magasinsfrigöraren (spaken). Och vrider magasinet lätt framåt/neråt, stoppar undan osv osv. Det samma gäller på både Mp5 och HK53, vilka jag oxå har utbildning på.

Beskriv dina eldavbrott!

Om du funderar på att göra ett 3:e vapenbyte, då tror jag inte felet ligger på tekniken utan på användaren.

1 Magasinen Edit: har åtgärdat felet bakom magproblemen.
2 Eldavbrotten får iväg ca 2-3 skott sedan blir det eldavbrott, klämer oftast flera patroner i patronläget(de fastnar med patronerna mot pipan ej på tvären). Har provat rengöra hur mycket som helst, byta utdragare och utdragarfjäder.

Att jag funderar på att byta vapen e mest pga bekymren jag har med magasinen, för på GT tänkte teknikern byta frigörningsspaken(eller vad den nu kallas?) men dom hade ingen ny med sig, men dom sa jag skulle få byta den nästa gång som vi ska på understödsvapen övning då tekniker kommer , men då är det ovisst om dom kan göra det då om dom har med sig de delar som måste bytas.
/Raven
Korpral Sundström
Hur ser man om det har fällt ut wolframpulver?
Team Member
Det ser du inte. Däremot så kan du höra det.
Om allt är som det ska (torrt pulver) så ska du höra att det låter om klumpen när du skakar på den. Låter som en väldigt liten marackas...

Hör du däremot inget alls och du har väldigt mycket eldavbrott så är de bara att åka in med bössan. Det är ju inget som löser sig med lite extra vapenvård..
Korpral Sundström
Fans skit, nåja nu vet man ju vad det är för fel i alla fall. Bara att leta fram en vapentekniker lack.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.