Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frågor till FMLog
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Hans Engström
Ja, då var det dags igen för det årliga kvartermästarmötet på LGG. Vi har möjlighet att ställa frågor till FMLOG representanterna om vi meddelar dom i förväg.

Så vad vill vi veta mer än följande.

1. När kan marschkängorna kvitteras ut?

2. När skall SV2K finnas tillgänglig?

3. När finns bärsystemet att hämta ut?

4. Varför hatar ni alla? HV.gif
Rickard N
Vi hatar alla HV.gif som ser anskrämliga ut
Du kan ju fråga varför viss personal på tsf (du vet vem) vägrar vara behjälplig med storleksanpassning vid uniformsbyte, och då var jag rätt så jävla ensam där också... Borde hävdat att jag var "befäl" (underförstått yo) som det uttrycktes och inte säga att jag var hv-befäl. dry.gif

Edit, kanske inte har så mycket med fmlog att göra förresten, tänkte fel.
BertilXerxes
Jag skulle vilja veta vad FMlog gör för att bli bättre och snabbare på att få ut matrielen i brukarens händer samt om dom är medvetna om vilket dåligt rykte dom har pga oförmågan att lösa sin uppgift tidigare?

Kan vara kul att höra deras sida av saken.
FkN
1. När finns "nya" vapenlås att hämta ut? Ett stort problem för dom som byter md-grupp, samt alla nya hv-sold.
jed
Med tanke på att hv bantas ner till 30.000 personer
1. Finns det tillräckligt många ak5 i lager för att kunna ombeväpna hv till ak5?
2. (utgår från att svaret blir ja): varför gör vi inte det? Politik eller revirpinkeri?

//Jed (som gärna ser att hv får ak5 med rödpunktsiktet + 1 skarpskytt med ak4or och en Kulspruta 58 per grupp. Men inser att det inte kommer att ske...)
KD803
QUOTE (jed @ Aug 24 2005, 08:55 )
2. (utgår från att svaret blir ja): varför gör vi inte det? Politik eller revirpinkeri?
*

Vad vill du helst ha, AK4 med rödpunktssikte eller AK5 utan? För det är nog de rimliga alternativen.
marcuzt
en ak4B samt en ak5 kanske? clap.gif
KD803
QUOTE (marcuzt @ Aug 24 2005, 09:51 )
en ak4B samt en ak5 kanske?  clap.gif
*

Eftersom du bara får förvara ett av FMs vapen hemma så måste du nog välja i alla fall. ;)
bushman
1. hur kan ni tollerera att outbildade personer med NOLL erfarenhet av mtrl och ekonomi får tjänsten som KVM ute på HV bataljonerna?

2. hur kan säja att HV är ett A1 förband och står tvåa i ledet efter utlandstyrkan, då vi fortfarnade släpar omkring på sambandsutr. från víetnam-krigets dagar?

3. hur skall ni lösa transportproblemet för HV när 11, 13 och 20 bilarna går ur systemet vid nyår?

4. varför har ni så stora tänder?
Rickard N
QUOTE (BJE @ Aug 24 2005, 09:13 )
QUOTE (jed @ Aug 24 2005, 08:55 )
*

Vad vill du helst ha, AK4 med rödpunktssikte eller AK5 utan? För det är nog de rimliga alternativen.
*

Går det inte att hälla på en skena på ak5 då?
KD803
QUOTE (Rickard N @ Aug 24 2005, 10:43 )
Går det inte att hälla på en skena på ak5 då?
*

Jo, men hur troligt är det att det finns pengar till det i närtid? Särskilt när man just gjort REMO på AK4 åt HV.
jed
Om jag skulle få välja mellan en ak4b och en "vanlig" ak5 skulle jag ta ak5.
Främst pga att ak5 har infällbar kolv, är betydligt smidigare att handha, har större magasinskapacitet, har ett handskydd som faktiskt går att hålla i efter 40 skott i snabb följd.

Angående remo på ak4, jag *tror* inte att fmlog är rätt personer att svara men...
Vem beslutade om remo på ak4 istället för ombeväpning till ak5 och varför?

Jag tycker att det hade varit betydligt mer ekonomiskt (och förutseende) att bygga om X antal ak5or med skenor och sätta rödpunktsiktet på dom istället.
Jag vet att hemvärnet var betydligt större än 30.000 när beslutet togs, men jag har fördelen av efterklokhet smile.gif
Hans Engström
Ryktesvis lär man banta IP organisation och ersätta tgb med civila fordon. Verkar vara det enda möjliga eftersom jag inte tror att det finns nog med 206or kvar i organsiationen.
joppe
QUOTE (Hans Engström @ Aug 24 2005, 12:39 )
Ryktesvis lär man banta IP organisation och ersätta tgb med civila fordon. Verkar vara det enda möjliga eftersom jag inte tror att det finns nog med 206or kvar i organsiationen.
*

vad menar du med att banta ip?
menar du att antalet plutoner skall minskas eller är det bara antalet fordon du menar
JBP
det är väl knappast antalet IP som skall minskas, Dock så försvinner ju MD grupperna och sen så var det väl antal bataljoner som skulle minskas.. men nu skiter vi i det och åter till ämnet.
/JBP
Nordman
QUOTE (BJE @ Aug 24 2005, 08:55 )
*

Eftersom du bara får förvara ett av FMs vapen hemma så måste du nog välja i alla fall. ;)
*

Mina källor säger att man får ha flera Vapen hemma.

Om man bor hemma och man har sin far eller bror som är med i hemvärnet och har vapen. Då ska man förvara ett vapen i tre delar. = tre rum. två vapen blir 6 rum
bushman
lite ot till då:
detta med bantningen.

på vissa håll skall det bantas ja.
ett område som mitt där vi har tre insatsplutoner inom ca 4 kvadrat mil är väl ett gott exempel på detta.

i förhållande till kvarvarande skyddsobjekt och annat, är det underligt att inte detta har skett förr.

var det någon som sa revir?

men vad händer nu med vår elitkokgrp om Mdgrp försvinner, kommer de inte få SV2K innan IP då?

slut ot.
KD803
QUOTE (Nordman @ Aug 24 2005, 13:07 )
*

Tja, min H Säk Vapen säger något annat...
Flamdämpare
QUOTE (bushman @ Aug 24 2005, 12:12 )
men vad händer nu med vår elitkokgrp om Mdgrp försvinner, kommer de inte få SV2K innan IP då?
*

Med tanke på FMLOG:s arbetssätt och policy får er elitkokgrp 2 st SV2K per person ifall det skulle komma ärtsoppa på en av dom. biggrin.gif
Boston
QUOTE (Nordman @ Aug 24 2005, 12:07 )
QUOTE (BJE @ Aug 24 2005, 08:55 )
*

*

Om man bor hemma och man har sin far eller bror som är med i hemvärnet och har vapen. Då ska man förvara ett vapen i tre delar. = tre rum. två vapen blir 6 rum
*

Ett hushåll= ett vapen
Bor du hemma så ska du inte få ha vapen hemma för det är inte du som styr vilka som har eller får tillgång till huset.
Samma gäller om din tjej går med i hv, bara ett av era vapen får förvaras hemma. Finns reglerat i FFS och FIB
Det kan sen även tillkomma lokala bestämmelser från MD-grp
Kimster
Eftersom det fortfarande bor folk på vishan och inte har tillgång till kasuner eller regementen så ja, tydligen behövs det.

Jag skulle dock vilja att vi släpper vapen-hemma detaljerna nu då det finns andra trådar för dem och vi bubblar FMlog här.
eskil
QUOTE (Boston @ Aug 24 2005, 13:50 )
Ett hushåll= ett vapen
Bor du hemma så ska du inte få ha vapen hemma för det är inte du som styr vilka som har eller får tillgång till huset.
Samma gäller om din tjej går med i hv, bara ett av era vapen får förvaras hemma. Finns reglerat i FFS och FIB
Det kan sen även tillkomma lokala bestämmelser från MD-grp
*

Det var inte vad man sa till oss på grundkursen. Då var det ett vapen per person och max två vapen per hushåll som gällde.
Jag bor fortfarande hemma hos min far. När någon har varit på hembesök hos oss så får jag se ifall jag får ha min AK4 hemma. En f.d. arbetskamrats son som också är hemvärnsman har sin hemma, trots att han också bor hos sin far.
Fk Satan
Vilken utrustning som FAKTISKT skall utdelas till Hemvärnet, samt NÄR den kommer. är en bra fråga.

Samt bättre serice på TSF, Lördags och söndagsöppet på TSF! för utlämning och inlämning av vapen osv.
simon
QUOTE (Fk Satan @ Aug 24 2005, 16:51 )
Lördags och söndagsöppet på TSF!

laugh.gif
Andreas
QUOTE (simon @ Aug 24 2005, 17:04 )

laugh.gif
*

Att ens ta upp mindre raster och bättre öppettider på TSF (och motsvarande förråd) verkar vara som att föreslå en vampyr vitlök... happy.gif :P
KD803
QUOTE (eskil @ Aug 24 2005, 14:39 )
Det var inte vad man sa till oss på grundkursen. Då var det ett vapen per person och max två vapen per hushåll som gällde.
*

FIB 2000. Se §11, "Tillstånd får ges endast för ett skjutvapen per person". Det är alltså tillåtet att förvara flera av FMs vapen i samma hushåll, men bara ett per person. Så att ha både AK4B och AK5 ute går alltså fetbort.
SISU
Mycket negativt här jag har faktiskt bara positiva erfarenheter av TSF iallafall på Lv6 .

Det enda jag tycker att dom borde ha är kvälls öppet i gång i veckan .
BertilXerxes
QUOTE (SISU @ Aug 24 2005, 18:09 )
Mycket negativt här jag har faktiskt bara positiva erfarenheter av TSF iallafall  på Lv6 .

*

Nå, jag har bara varit inne på TSF i Halmstad en gång (vid SIBen för en månad sedan salute.gif ) men det är uppenbart att just det TSF inte är som alla andra. Dom är ganska mänskliga där! smile.gif
Fk Satan
QUOTE (Andreas @ Aug 24 2005, 16:58 )
QUOTE (simon @ Aug 24 2005, 17:04 )

laugh.gif
*

Att ens ta upp mindre raster och bättre öppettider på TSF (och motsvarande förråd) verkar vara som att föreslå en vampyr vitlök... happy.gif :P
*

mmm men det skulle underlätta en hel del på lvningar för oss. Som det är nu måste vi ha skyddsvakter från fre eftermiddag -> lör morgon. samt från sön eftermiddag -> mån morgon så fort vi har understödsvapen ute. (och en vaktstyrka om minst 1+4) detta är ganska jobbigt att ordna folk som kan ställa upp på detta osv. Så helg öppet på TSF skulle vara bra. Med tanke på vad Fmlog ska ha för att plocka ut en KSP så kunde man begära lite mer i serviceväg... och jag skulle gärna betala 1000kr extra för inlämning och utlämning under helger.
simon
QUOTE (BertilXerxes @ Aug 24 2005, 20:14 )
QUOTE (SISU @ Aug 24 2005, 18:09 )
Mycket negativt här jag har faktiskt bara positiva erfarenheter av TSF iallafall  på Lv6 .

*

Nå, jag har bara varit inne på TSF i Halmstad en gång (vid SIBen för en månad sedan salute.gif ) men det är uppenbart att just det TSF inte är som alla andra. Dom är ganska mänskliga där! smile.gif
*

Ojoj, då kanske vi har träffats. Jobbade på Halmstad Garnisons SFD vid det tillfället...

Förresten, var det någon härifrån som var inne och ville ha ut (och fick ut) lite ryggdelen från kasserad Fältjacka 90?

Att ens ta upp mindre raster och bättre öppettider på TSF (och motsvarande förråd) verkar vara som att föreslå en vampyr vitlök...

Stämmer ganska bra det. Fy med tandagnisslan det är när SFD är öppet på helgerna vid särskilda tillfällen... :P

smile.gif

Det är det jag har sagt hela tiden. Halmstad Garnisons SFD är lite bättre, lite finare helt enkelt.... ;) :P
FkN
TSF Amf-1 hade öppet en kväll i månaden. TSG LG har öppet den kvällen då det är inryck till grunkursen, och då LGG i princip har en kurs i månaden numera så är det ju rätt hyfsat smile.gif

"Helg" problemet är obefintligt i sthlm.
Andreas
QUOTE (Fk Satan @ Aug 24 2005, 20:17 )
mmm men det skulle underlätta en hel del på lvningar för oss. Som det är nu måste vi ha skyddsvakter från fre eftermiddag -> lör morgon. samt från sön eftermiddag -> mån morgon så fort vi har understödsvapen ute. (och en vaktstyrka om minst 1+4) detta är ganska jobbigt att ordna folk som kan ställa upp på detta osv. Så helg öppet på TSF skulle vara bra. Med tanke på vad Fmlog ska ha för att plocka ut en KSP så kunde man begära lite mer i serviceväg... och jag skulle gärna betala 1000kr extra för inlämning och utlämning under helger.
*

Visst borde det gå att lösa på något smidigare sätt för HV, frågan är ju bara hur då delar av FM verkar slå igen både 15:30 på fredagar och under delar av industrisemestern.

QUOTE (simon @ Aug 24 2005, 21:53 )
Att ens ta upp mindre raster och bättre öppettider på TSF (och motsvarande förråd) verkar vara som att föreslå en vampyr vitlök...

Stämmer ganska bra det. Fy med tandagnisslan det är när SFD är öppet på helgerna vid särskilda tillfällen... :P

Är det någon gång det inte är gråt och tandagnisslan på SFD? ;)

Skämt och sido vore nog en översyn av matrieltilldelning inom FM i stort till nytta även om en viss förbättring i serviceanda på just TSF och motsvarande (charmkurs? :P) nog kommer med ny och yngre personal.
Serg Landgren
Jag har en jättebra fråga: Vem f*n är ansvarig för tilldelningen av mtrl? Hur kan det komma sig att IP på vissa håll haft ute 2000-systemet i ett år medan vissa fortfarande inte har grejorna? Sker det ingen central samverkan och uppensning?

Grumble, grumble, gnäll, grymt osv.
Fk Satan
QUOTE (Serg Landgren @ Aug 25 2005, 09:00 )
Jag har en jättebra fråga: Vem f*n är ansvarig för tilldelningen av mtrl? Hur kan det komma sig att IP på vissa håll haft ute 2000-systemet i ett år medan vissa fortfarande inte har grejorna? Sker det ingen central samverkan och uppensning?

Grumble, grumble, gnäll, grymt osv.
*

ett år? vi har haft västen ute i 2år, och rödpunktsiktet fyller ett år nu i september tillsammans med bärsystem 2000 biggrin.gif

Här har vanliga Hv-Komp grejerna på väg ut (stridsvästar, bärsystem osv) är bara en tidsfråga innan det kommer ut.

Så som jag har förstått det hela så beror det på hur AKTIVA MD-grp är på att beställa grejer via FMLOG osv. har inte MD-grp beställt grejerna så får man inte ngn utrustning.
johanp
Eftersom att det är just LG så tycker jag att du ska skälla på dem för att vissa på förrådet är så otroligt otrevliga och för att de inte ens klarar av att sätta in folks papper i rätt mappar utan klantar bort dem istället, vilket gör det jobbigt när man vill byte eller lämna tillbaka nåt gammalt skräp man inte vill ha liggandes hemma längre. Fick en chock när jag var på LvReg och märkte hur trevliga och serviceminded de var där.

Om det nu är FmLog som har hand om personalbutiken och vapenförrådet så tycker jag att de ska ha ett stort tack för sitt helt annorlunda beteende/uppträdande jämfört mot förrådets, ytterst lättsamma att ha att göra med.
simon
QUOTE (johanp @ Aug 25 2005, 11:22 )
Om det nu är FmLog som har hand om personalbutiken och vapenförrådet så tycker jag att de ska ha ett stort tack för sitt helt annorlunda beteende/uppträdande jämfört mot förrådets, ytterst lättsamma att ha att göra med.
*

PÅ LvReg är det FMLOG ja.
Larsleo
hmm på I19 var det då bra service på förådet.. inte nån tandgnisslan där inte.. utan man fick det man skulle
KD803
QUOTE (johanp @ Aug 25 2005, 11:22 )
*

Alla serviceförråd m m sköts numera av FMLOG. Innan FMLOG bildades så tillhörde förråden först de olika UH-regementena för att innan dess tillhöra respektive förband. Personalen har dock följt med i dessa turer, så att skylla deras serviceanda på FMLOG är inte helt rättvist. Men visst upplevs FMLOG många gånger som "den inre fienden".
Knekt
Åter till frågorna. Detta är ju ett ypperligt tillfälle att få lite substans i ryktesfloran.

1: Fråga gärna hur det går med försöken med nytt handskydd och benstöd för Ak4. När kommer det ut på trupp, och till vilka befattningar? (För skarpskyttar?)

2: Det har tidigare (i annan tråd) konstaterats att det kommer ett nytt kikarfäste för Hensoldtkikaren (Ak4OR) så att den kan monteras på en Ak4 med rail (Dvs AK4B, men med kikare istället för Aimpont). Hur går arbetet med det nya fästet? Kommer det genomföras truppförsök? När är det planerat att finnas ute på trupp?
jed
QUOTE (Knekt @ Aug 25 2005, 16:32 )
1: Fråga gärna hur det går med försöken med nytt handskydd och benstöd för Ak4. När kommer det ut på trupp, och till vilka befattningar? (För skarpskyttar?)

*

Följdfråga till ovanstående:
Kommer dom nya handskydden att ha någon form av rail på undersidan där det går att montera vertikalt grepp och vapenlampa?
Om ja, kommer det att delas ut i någon större mängd?
(Utgår från att det kommer rail på undersidan och det inte kommer att delas ut någon större mängd vapenlampor) Kommer det att vara tillåtet att köpa ett eget fäste och lampa och montera på vapnet?
Jag tycker inte att det är att modifiera vapnet att montera ett standardfäste med lampa, så ett generellt BOA på några standardkomponenter (surefire motsv) vore mycket önskvärt.
Hans Engström
QUOTE (joppe @ Aug 24 2005, 11:43 )
*

menar du att antalet plutoner skall minskas eller är det bara antalet fordon du menar
*

Som jag förstår det så anses det att det blivit för många IP i vissa områden. 1 IP per bataljon verkar vara modellen man utgått ifrån.
Fk Satan
QUOTE (Hans Engström @ Aug 25 2005, 18:59 )
QUOTE (joppe @ Aug 24 2005, 11:43 )
*

*

Som jag förstår det så anses det att det blivit för många IP i vissa områden. 1 IP per bataljon verkar vara modellen man utgått ifrån.
*

har med sammanslagningar att göra att antalet IP har blivit lite snedfördelat på vissa ställen... och allt eftersom Hv-Komp fortsätter att minska i storlek kommer IP att bli en större del av själva Hv. Men den diskussionen är i en annan sträng. Att ta bort vissa IP tror jag bara blir en björntjänst för hela Hv. vore bättre att ta bort fler Kompanier och skapa fler IP. men detta är oxå en diskussion som passar i andra strängar.
Hotel Charlie One
OT:
Var på IP-peppningsmöte igår. Följande konversation utspann sig:
-Bärsystem 2000? Det delas ut 2006.
-Hrm... FRÅN 2006 ska det vara.

banghead.gif Malajn.gif banghead.gif Malajn.gif banghead.gif
Boston
En mycket bra fråga är hur och när dom tänker lösa eller återinföra reglementena på nätet, nu blir det mer jobb igen för övnings ledaren..
Det var mycket bra att kunna hänvisa till den sidan till förstudier inför övningar.. Se tråd UniR FM

OT, det är inte FMlog som styr utvecklingen av "nya" AK4 utan när den är "klar" så sköter dom utdelningen av den. end OT
Hans Engström
FMLogs representant som är ansvarig för personlig mtrl lös (för 3e året i rad) med sin frånvaro. Han kunde dock meddela via mail att det kanske var så att LGG IP skulle få camo keps, underklöder och vita vinterhandskarna (vilket jag förövrigt har haft sedan grundkursen, men nåja).

Annars fick vi reda på att man omorganiserat FörsE och bildat FörsEMÄL med säte i Enköping för att sköta allt utom ngra små förråd som ligger under FörsESTH fortfarande.

AK4 mod vet man inget om.

O ringarna lämnades besked om 15e februari, TSF LG fick reda på det i maj. FMLOG har inte godkännt ngn vid TSF att utföra byte O-ring (det är ju svårt) så det gäller fortfarande att man ska ha ett fungerande patronlägeslås för att få hämta ut en AK4B.

Min slutsats är att FMLOG har fullständigt brist på koll på sin egen verksamhet. FM (i forma av LGG), verkar mest bittra och oroliga.
Hans Engström
@Boston

Man hänvisar till någon på HKV som säger att det råder "upphovsrättsliga" problem med att ha publikationer på nätet. Luktar mycket skitsnack.
eskil
QUOTE (Hans Engström @ Sep 1 2005, 13:23 )
Man hänvisar till någon på HKV som säger att det råder "upphovsrättsliga" problem med att ha publikationer på nätet. Luktar mycket skitsnack.
*

Om man tittar på http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/ nu så får man ett felmeddelande som i alla fall jag tolkar som att de har supit bort sin SQL-databas och inte kan hitta den igen...
Knekt
QUOTE (Hans Engström @ Sep 1 2005, 13:21 )
AK4 mod vet man inget om.
*

Synd! Frågan är vem som vet. Nån som har en gissning?

Ang pdf:er. Upphovsrätt? För reglementen? Det var fanimig något av det dummaste jag hört!

FMLögnare bash.gif Knekt
KD803
QUOTE (eskil @ Sep 1 2005, 14:37 )
Om man tittar på http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/ nu så får man ett felmeddelande som i alla fall jag tolkar som att de har supit bort sin SQL-databas och inte kan hitta den igen...
*

Det beror nog mer på att www.fmuhc.mil.se är en död länk. FM UhC försvann så vitt jag minns ungefär samtidigt med att FMLOG uppstod ur underhållsregementena. Att länken funnits kvar så länge är bara ett tecken på slarviga administratörer...
eskil
QUOTE (BJE @ Sep 1 2005, 16:02 )
QUOTE (eskil @ Sep 1 2005, 14:37 )
*

Det beror nog mer på att www.fmuhc.mil.se är en död länk. FM UhC försvann så vitt jag minns ungefär samtidigt med att FMLOG uppstod ur underhållsregementena. Att länken funnits kvar så länge är bara ett tecken på slarviga administratörer...
*

Realy!? Det var ju därifrån jag helt skamlöst kopierade alla regementen för mindre än en vecka sedan. Slarviga administratörer minsan... smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.