Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Invasion: Norway
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Gustav Björklund
God dag kära forummedlemmar! Jag heter Gustav Björklund och jag studerar spelutveckling och brinner för speldesign i allmänhet. Det var en av anledningarna till att jag och en vän startade ett spelutvecklingsprojekt vid namn Invasion: Norway.

Med en något barnslig bakgrundshistoria (Kräver Flash 5.0 eller högre) så kan det här omöjligt misslyckas. Spelet har 2 element, ett är hela Sverige samt Norge representerat i hexagoner. I det här läget, det sk. strategiska läget, är spelet rundbaserat, där varje spelare har 1 runda per dag. I det strategiska läget så flyttar man runt enheter och anfaller motståndarens hexagoner.

Det är här spelet byter stil något. Nu kommer man till det taktiska läget där man själv styr enheter i top-down 2d.

Det är också här vi som utvecklar spelet behöver hjälp. Jag sköter design och grafik och min polare sköter kodning. Ingen av oss är särskilt kunniga inom modern krigsföring unsure.gif

Så därför söker vi militär hjälp med spelet. Det är ett ickekommersiellt hobbyprojekt, så vi kan inte erbjuda någon belöning förutom ett stort tack och ert namn i spelets Credits. Det vi behöver hjälp med är att representera Norges och Sveriges försvarsmakt i spelet och fundera ut hur det taktiska och strategiska läget ska hantera styrkor. Om det här låter som en kul grej, tveka inte och mejla mig på coldbloodedthewookie@gmail.com.

Ha en fortsatt trevlig dag! camo.gif
arvid_eriksson
tja, enfortsättningpå trailern skulle inte va helt fel så vi har nån aning om cad det handlar om. än så länge vet vi bara att påvens hatt blev stulen
Gustav Björklund
QUOTE (arvid_eriksson @ Aug 23 2005, 08:52 )
tja, enfortsättningpå trailern skulle inte va helt fel så vi har nån aning om cad det handlar om. än så länge vet vi bara att påvens hatt blev stulen
*

Jo, sant. Men torde inte Invasion: Norway antyda något?

Eftersom den här tråden fått ett kyligt meddelande kanske jag borde klargöra vad vi vill ha hjälp med. Jag har all speldesign nerskriven, utom en del. Krigandet! Den viktigaste delen. Jag vet inte hur stor en bataljon är, hur den slåss, vad det finns för typer osv.

Det är det vi behöver hjälp med i princip. Vi kan som sagt inte erbjuda pengar då det är ett ickekommersiellt projekt som vi gör på vår fritid. Vi erbjuder bara ett omnämnade i credits. Vi kommer även göra fler Invasion-spel, mer seriösa sådana (Mer om det här på våran hemsida som kommer inom kort tid).

Så snälla, om någon bara kunde vara vänlig och dra en kort, informativ genomgång av sveriges försvarsmakt, norges försvarsmakt, i vilka formationer de slåss, hur många män dessa formationer har, tveka inte att mejla mig, svara i tråden eller skicka ett pm.

Tack på förhand camo.gif
Gustav Björklund
Okej, stora förändringar i spelet. För det första har vi skippat den löjliga bakgrundshistorien och tänker nu köra med en lite mer seriös approach. Norge och Sverige befinner sig i krig med varandra helt enkelt.

Inom kort lanserar vi vår fina lilla hemsida - Tryck här! där det kommer finnas mer info. Spelet kommer täcka både strategi och taktikt. Mer info sen som sagt smile.gif

Vi behöver fortfarande hjälp. Storleken på formationer från den största till den minsta. Vi vill ha info om hur strider går till, hur flyg och artilleri är grupperat och hur det används. Så snälla, om någon kan hjälpa till vore vi evigt tacksamma, dessutom bidrar ni till en mer realistisk simulation.

camo.gif
Stella-Polaris
Om mobiliseringsskedet ingår så sätt de Norska SF på de Svenska flygbaserna, och kanske Lv6, i första rundan. Game Over fun_icon_nana.gif

Om ni skall gå i land med detta får ni göra en hel del avsteg ifrån verkligheten. Annars måste ni ta med tex Amerikanska, Engelska, Franska brigader. En och annan Polack, Tjeck och Spanjor kanske skall in bland enheterna också Norge är som bekant medlem i Nato vilket vi inte är......
Gustav Björklund
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 4 2005, 11:58 )
Om mobiliseringsskedet ingår så sätt de Norska SF på de Svenska flygbaserna, och kanske Lv6, i första rundan.  Game Over  fun_icon_nana.gif

Om ni skall gå i land med detta får ni göra en hel del avsteg ifrån verkligheten. Annars måste ni ta med tex Amerikanska, Engelska, Franska brigader. En och annan Polack, Tjeck och Spanjor kanske skall in bland enheterna också Norge är som bekant medlem i Nato vilket vi inte är......
*

Vi kommer ta ett enormt kliv från verkligheten vad det gäller politik. Det här ska bara vara ett krig mellan Sverige och Norge. Det är som sagt vårat första spel, någonsin och vi måste börja på en liten skala smile.gif Andra idéer inkluderar ett 70-tals spel där ryssen invaderar baltikum, norden och kör in i västeuropa. Det kan då vara fler spelare iblandade och det hela blir enormt mycket större. Men som sagt, det är vårt första spel och vi måste börja någonstans.

Återigen, om någon kunde ta och berätta hur en modern armé fungerar och slåss skulle vi vara evigt tacksamma.
arvid_eriksson
i vilken "skala" kommer spelet vara?? kommer det vara som t.ex. rome:total war där man har stora armeér på 1000-tals soldater eller kommer man ´bara vara mer som en GB för runt 5-10 stycken??
Gustav Björklund
QUOTE (arvid_eriksson @ Sep 4 2005, 15:52 )
i vilken "skala" kommer spelet vara?? kommer det vara som t.ex. rome:total war där man har stora armeér på 1000-tals soldater eller kommer man ´bara  vara mer som en GB för runt 5-10 stycken??
*

GB? Du pratar med en 17-åring här, kan inte så jättemycket om armén. Skalan, ja du, den kommer vara stor. Du kommer styra alla militära enheter Sverige har.

Du ser Sverige och Norge framför dig. Det täcker max en skärm. Du zoomar in, och vips så ser du län, terrängdrag och större städer överallt. Du zoomar in ännu en gång och så ser du små kommuner. Ungefär så. Du kan styra enheter i samtliga lägen, beroende på hur pass mycket du klarar av.

Alltså, vad jag i detalj vill ha är... Ja, tex. Hur stor är en bataljon? Hur många bataljoner finns det i en [y], hur slåss [y]? Hur många [x] finns det i en bataljon och hur stora är de, hur slåss de osv? Hur många [z] finns det i [x] och hur slåss [z]? Hur fungerar flottan? Hur fungerar flygvapnet? Hur fungerar artilleri och sånt?

Vi ska precis komma igång med att göra själva spelet så hjälp är precis vad som behövs. Återigen, evigt tacksam för svar och hjälp.

camo.gif
Stella-Polaris
Om du skall göra ett spel så tror jag att du skall börja med att studera tillämpad militär statstik. Där finns alla formler för föväntat utfall. Efter det beställer du helt enkelt en översikt över vart lands styrkor och organisation. Sedan kommer svårigheten att bedömma inbördes rangordning i eldkraft och skydd o dyl för olika vapen. därefter proppar du bara in det i formlerna, hystar dit en slumpgenerator å så är du klar (efter ett par år sisådär)
Gustav Björklund
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 4 2005, 16:27 )
Om du skall göra ett spel så tror jag att du skall börja med att studera tillämpad militär statstik. Där finns alla formler för föväntat utfall. Efter det beställer du helt enkelt en översikt över vart lands styrkor och organisation.
*

Kan man göra det som en civil gymnasiestuderande person?

QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 4 2005, 16:27 )
Sedan kommer svårigheten att bedömma inbördes rangordning i eldkraft och skydd o dyl för olika vapen. därefter proppar du bara in det i formlerna, hystar dit en slumpgenerator å så är du klar (efter ett par år sisådär)
*

Jag är som sagt inte så orolig över att behöva bestämma "eldkraft, skydd o dyl för olika vapen". Jag vill helt enkelt ha information. Jag har mycket fritid att offra, 100-sidiga .pdf-dokument gör mig glad. Tack för att du svarade, tusen tack!

camo.gif
Stella-Polaris
Gå på bibblan och sök. Det finns massvis av litteratur på ämnet men torde få beställas. Du måste fatta sannolikhetslära, algebra, mm. Hursom helst finns det mycket om duellsituationer och förväntat utfall. Det finns även mycket på Taktik och hur man räknar på detta. Du hittar även sådant som bombersspridningsmönster och sannolikheten till träff. Du kan få svar på varför luftvärn är effektivt även om det inte skjuter ner några plan osv.Om du pluggar spelutveckling tycker jag att denna typ av matte borde ingå på något sätt. Tumskruvar på Rektorn!!

Militären har alltid spelat. Alla reglerna och spelplanerna finns, numera även i datorform. Ta en titt på Alvalon Hills spel (de gamla manuella spelen). De är mycket lika det militären håller på med.
Nestor
Ta MatteC och D, kanske matte E, så har du iallfall det mesta av matten som jag misstänker kan behövas.

Annars kanske "Utländska Stridskrafter" kan vara matnyttig läsning.
Försök ochså hitta boken "Krigföring: Från Austerlitz till Bagdad" av Marco Smedberg. Jag tycker att den boken ger en överskådlig bild av hur krigföringen funderar och hur den har utvecklats.

Lycka till salute.gif
Gustav Björklund
Tack så hemskt mycket Hendrix och Stella-Polaris! Jag drar ner till biblioteket imorgon och letar upp böcker. Jag ska ta och skriva lite sen hur det går smile.gif

camo.gif
tommyli
QUOTE (Hendrix @ Sep 4 2005, 16:56 )
Ta MatteC och D, kanske matte E, så har du iallfall det mesta av matten som jag misstänker kan behövas.

Det finns en hel del mer matte att läsa om man säger så... det är därför folk läser på högskolan om vi säger så.

@ Gustav Björklund
Ser ut att vara ett stort projekt för två personer men det kommer ni väl märka. Kolla in spel som:
Europa Universalis 1+2
Hearts of Iron 1+2
Gustav Björklund
QUOTE (tommyli @ Sep 8 2005, 15:37 )
@ Gustav Björklund
Ser ut att vara ett stort projekt för två personer men det kommer ni väl märka. Kolla in spel som:
Europa Universalis 1+2
Hearts of Iron 1+2
*

Ursäkta, jag kan bara inte låta bli att skratta här smile.gif (Inget illa menat). Jag brinner för HoI, Victoria och EU. Jag och Håkan spelar HoI2 multiplayer-sessions då och då. Inte nog med det, jag har praktik nu i 2:an, och jag ska ha den hos Paradox Interactive, där jag förhoppningsvis kan lära mig en helvetes massa om just att skapa strategispel. Och så får jag naturligtvis smygkika på Diplomacy ;)

Angående storleken: Jo, visst, det är enormt. Kanske inte fullt så komplicerat som moderna RTS som är utvecklat av professionella spelhus dock smile.gif Istället för att slösa mer tid på hemsidan så har jag börjat designa på allvar och vi ska nog börja koda spelet inom några veckor. Hemsidan kommer att skapas av en elev på vår parallel-skola i Varberg, skriver här när den kommer upp smile.gif

Jag ska hålla er informerade om allt vi gör. För övrigt, tack så mycket för alla boktips, den där Marco Smedberg har skrivit en hel del bra grejer inom ämnet smile.gif

camo.gif
simon
Ett annat spel du borde kolla in är The Operational Art of War. Väldigt underhållande spel för oss som hellre ser kriget ur generalens ögon än ur skyttesluskens!

Spelet är en turordnings och hexagonbaseras taktikimulator, där man kan simulera slag/strid på allt från gruppnivå till Division- och Arménivå. Visserligen bjuder spelet knappast på varesig strålande action eller bländande grafik, men vill du ha verklig taktisk utmaning på slagfält från 1900-talets början till 2010-talet, då är TOAW verkligen något för dig!

Här försöker jag (NATO, gröna förbandssymboler) försvara Fulda-dalen mot sovjetiska pansar- och luftburna trupper. När? Det fiktiva 3:e världskriget 1976.

EDIT:

Dessutom skulle jag vilja tipsa dig om alla Brigadreglementen som iaf innan fanns på mil.se. Där kan du lära dig allt om hur moderna svenska förband är uppbyggda och organiseras. Själv har jag fått lusläsa några av dessa skrifter både en och 20 gånger när jag skrivit min följetong.

De finns att tanka ner här:

http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/Brigadreglementen/

Där bör du finna mycket, om inte allt, du skulle vilja veta!

smile.gif
Gustav Björklund
Tack så hemskt mycket simon! Det här hjälper verkligen! Jag har laddat ner alla dokumenten nu och ska lusläsa allting under helgen. Ska också försöka ta och leta upp TOAW :]

Återigen, tack! Tack!

camo.gif
Nestor
[OT]
Vart kan Operational Art of War hittas?
[/OT]

Bara rent nyfiken, vilket språk/program använer ni till att programmera erat spel?
Gustav Björklund
QUOTE (Hendrix @ Sep 9 2005, 15:59 )
Bara rent nyfiken, vilket språk/program använer ni till att programmera erat spel?
*

Förut var det java, nu är det bytt till OpenGL. Vi har inte riktigt börjat koda ännu, men det ska sparkas igång inom 2 veckor är det tänkt.
Mats
WinSPMBT som är gratis kanske kan vara bra att kika på? Främst för att se vilken utrustning länderna hade vid tidpunkten samt något om hur bra den var. Tyvärr säger det inte så mycket om organisationen för förband större än kompani. Sedan kan man ju ha vissa synpunkter på hur bra researchat WinSPMBT är, men det är hyggligt i alla fall.
Nestor
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 9 2005, 17:23 )
QUOTE (Hendrix @ Sep 9 2005, 15:59 )
*

Förut var det java, nu är det bytt till OpenGL. Vi har inte riktigt börjat koda ännu, men det ska sparkas igång inom 2 veckor är det tänkt.
*

Mycket intressnat.
Iväntar rapport

Kan bara önska lycka till smile.gif
simon
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 9 2005, 12:57 )
Tack så hemskt mycket simon! Det här hjälper verkligen! Jag har laddat ner alla dokumenten nu och ska lusläsa allting under helgen. Ska också försöka ta och leta upp TOAW :]

Återigen, tack! Tack!

camo.gif
*

Det var det minsta jag kunde göra. Tycker ert projekt låter väldigt intressant!

Har du en FTP, så skicka ett PM så skulle jag kunna ladda upp spelet där.... smile.gif
Gustav Björklund
Tyvärr har Håkans lilla FTP gått ner då han inte har kvar windows längre... Jag har skickat ett pm Simon smile.gif Tack för stödet Hendrix!

Fick just skäll för att jag hade blandat ihop allt. Det skrivs i Java fortfarande, men OpenGL sköter renderingen. Och Håkan är programmeraren för övrigt.
dxl
Det du borde ta en titt på är Gary Grisbys spelserie, samt SSI, Talonsoft och Avalon Hill.
Finns en hel del andra gamla företag och designers/producenter där ute som är värt att kolla på.
Vill du ha hjälp så skicka mig ett PM.

mvh: DXL
(som idag upptäckte att han känner folk på Underdogs)
Gustav Björklund
Några frågor:

* Kan Gripen göra alla sorters uppdrag?
* Jag har fått 3 olika siffror för hur många som får plats i ett Strf90, 6, 7 och 8. Vilket stämmer? Eller är det beroende på olika versioner?
* Hur är fördelningen mellan PBV302 och Strf90 i förband? Finns det lika många Strf90 som det finns PBV302? osv.

Jag har försökt få tag på svaret ett tag, och jag fortsätter leta, men det vore kul att få lite hjälp.

dxl: Oh ja, jag har kollat in de titlarna. Har en kompis vars far har en massa spel från SSI och Avalon Hill liggande, ska ta en lite närmare titt senare. All hjälp behövs, ska se till att skicka ett pm senare smile.gif

camo.gif
Mats
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 13 2005, 07:06 )
* Jag har fått 3 olika siffror för hur många som får plats i ett Strf90, 6, 7 och 8. Vilket stämmer? Eller är det beroende på olika versioner?
* Hur är fördelningen mellan PBV302 och Strf90 i förband? Finns det lika många Strf90 som det finns PBV302? osv.
*

- Strf 9040A/B: 7, dock är skyttegruppen bara 6 soldater. Strf 9040C, 6 skyttesoldater får plats och fortfarande 6 st soldater i skyttegruppen.
- Kolla den här tråden och länken i mitt tidigare inlägg och länken med reglementen som Simon postade.
Gustav Björklund
Det går segt framåt, för jag har inte fått tag på Håkan på ett bra tag dry.gif Men det har arbetats på andra håll, bland annat hemsidan!

Här är det första designförslaget, skapat av en individ vid namn Oscar.
Jag är själv nöjd med utseendet, det kan visserligen förbättras och kommer antagligen att förbättras. Men kritik är uppskattat smile.gif

Tryck här!

camo.gif
Nestor
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 19 2005, 19:57 )
Det går segt framåt, för jag har inte fått tag på Håkan på ett bra tag dry.gif Men det har arbetats på andra håll, bland annat hemsidan!

Jag är själv nöjd med utseendet, det kan visserligen förbättras och kommer antagligen att förbättras. Men kritik är uppskattat smile.gif

Tryck här!

camo.gif
*

Texten på sidan, är det latin? tveka.gif
Gustav Björklund
Jupp, temporärt, för att visa hur texten kommer att fungera/se ut.

camo.gif
arvid_eriksson
betyder det nåt särskilt eller är det bara rappakalja??

men det ser ganska bra ut, börjar nästan längta efter spelet nu
achilleos
När i tiden är det tänkt att kriget utspelas? Det har en avgörande betydelse för vilka materielsystem (vapen) som de bägge nationerna har.
Gustav Björklund
QUOTE (arvid_eriksson @ Sep 19 2005, 21:50 )
betyder det nåt särskilt eller är det bara rappakalja??

men det ser ganska bra ut, börjar nästan längta efter spelet nu
*

Tack så mycket! Texten är bara rappakalja.

QUOTE (achilleos @ Sep 19 2005, 22:07 )
När i tiden är det tänkt att kriget utspelas? Det har en avgörande betydelse för vilka materielsystem (vapen) som de bägge nationerna har.
*

Nutid.

Jag ska se om inte jag kan ladda upp lite av den design jag skapat för spelet. Mer om det imorgon.

camo.gif
achilleos
Nutid som i exakt den 20/9 2005 eller kommer ni att välja lite fritt mellan sånt som inte är allt för gammalt och sådant som är på gång?

Jag tänker på sådana saker som pvhelikopter 9 som försvann för ett antal år sedan, ska den vara med? Strv121 finns men är på väg ut. Visby-korvetterna är på väg in precis som hkp14/15. Du pratar om pbv302 ovan, en vagn som idag inte längre används i ren strid i samma utsträckning som för 10 år sedan...osv..
Gustav Björklund
QUOTE (achilleos @ Sep 20 2005, 00:16 )
Nutid som i exakt den 20/9 2005 eller kommer ni att välja lite fritt mellan sånt som inte är allt för gammalt och sådant som är på gång?

Jag tänker på sådana saker som pvhelikopter 9 som försvann för ett antal år sedan, ska den vara med? Strv121 finns men är på väg ut. Visby-korvetterna är på väg in precis som hkp14/15. Du pratar om pbv302 ovan, en vagn som idag inte längre används i ren strid i samma utsträckning som för 10 år sedan...osv..
*

Det är lite av ett problem för oss. Jag har i princip ingen kunskap om HUR vårt material skulle användas i krig. Du nämner några intressanta grejer dock, till exempel Stridsvagn 121. Den vill vi helst inte ha med. Pvhelikopter 9 vet jag inte ens vad det är, Visby-korvetten ska överhuvudtaget inte finnas med då vi i nuläget har det svårt nog med mark- och flygförband. Pbv302 tänkte jag bara använda för att kunna skapa något litet, börja någonstans. Tanken var att ha en grupp på 6 soldater som kunde gå, skjuta, gräva sig ner, gå in i PBVn, gå ut ur den, skjuta "mounted" (eller vad sjutton det nu heter) och ha en fullt fungerande PBV302 (Akan, röra sig).

Vi ska nog ta och begränsa oss lite, och inte ta med enormt mycket materiell, då det här är ett hobbyprojekt som bara 2 personer håller på med (3 om du räknar med Webdesignern). Jag tror att vi helt enkelt får sätta oss ner med en lista över fordon och sånt som vi vill ha med helt enkelt. Kollade in Galten-tråden, och den ser jäkligt intressant ut. Strf90 är att föredra över PBV302. Kort sagt är svaret på din fråga att vi kommer att välja mellan lite nya grejer och sånt som funnits ett tag. Kanske även lite saker som håller på att utvecklas. Jag måste erkänna att jag blir lite småkåt av att titta på Archern rolleyes.gif

2008-2009
Leverans av ARCHER till Försvarsmakten

2010
Två ARCHER bataljoner utbildade och redo

Från FMV.se. Den där saken vill vi kanske ha med. Kom gärna med synpunkter på vad vi ska ha med/inte ha med, det hjälper och är mycket uppskattat smile.gif

camo.gif
julenissen
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 4 2005, 15:05 )
Alltså, vad jag i detalj vill ha är... Ja, tex. Hur stor är en bataljon? Hur många bataljoner finns det i en [y], hur slåss [y]? Hur många [x] finns det i en bataljon och hur stora är de, hur slåss de osv? Hur många [z] finns det i [x] och hur slåss [z]? Hur fungerar flottan? Hur fungerar flygvapnet? Hur fungerar artilleri och sånt?

Vi ska precis komma igång med att göra själva spelet så hjälp är precis vad som behövs. Återigen, evigt tacksam för svar och hjälp.

camo.gif
*

Det kalles krigsoppsettingsplan (kop) på norsk og er ikke offentlig informasjon.
http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=1499
Gustav Björklund
QUOTE (julenissen @ Sep 21 2005, 01:40 )
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 4 2005, 15:05 )

camo.gif
*

Det kalles krigsoppsettingsplan (kop) på norsk og er ikke offentlig informasjon.
http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=1499
*

Fasen, så du säger att jag i princip måste hitta på/gissa? Det gör ju allting lite enklare, men samtidigt kan realismen lida lite. Tack för infon i vilket fall som helst..
arvid_eriksson
du frågade innan hur många folk det är i lputon och liknande, så här kommer lite nummer och antal som jag hittade

division:15 000-30 000 man
brigad:5 000 man
bataljon:500-1 500 man
kompani:100 300 man
pluton:20-40 man
flygdivision:20 flygplan
fartygsflottilj:10-12 fartyg
ubåtsflottilj:5-6 ubåtar
tropp: 15-20 man
grupp:4-8 man

hoppas det hjälper dig
Gustav Björklund
arvid_eriksson: Tack så hemskt mycket!

Vi har faktiskt fått tummen ur röven och börjat utveckla spelet. Ett klurigt problem med att ha spelet i realtid är att avgöra hur/när en strid är vunnen och hur/när fienden retirerar.

När retirerar man? Finns det en smärtgräns för förluster? Är den procentuell? Ska det finnas en "mening" med att slåss där, annars retirerar man?

Jag funderar just nu på vad som ska räknas med i Moral och hur den ska spela roll i strider (Lokal luftöverlägsenhet, ammunitionsförråd, förluster av personal/fordon, artilleri (fientlig och vänlig)). Kom gärna med förslag om hur det ska fungera smile.gif

camo.gif
Trash
Man skulle väl kunna ställa in vid vilken procentuell förlust trupperna ska dra sig tillbaka. Sen kan de på eget bevåg rettirera innan det?
Gustav Björklund
QUOTE (Trash @ Oct 1 2005, 10:19 )
Man skulle väl kunna ställa in vid vilken procentuell förlust trupperna ska dra sig tillbaka. Sen kan de på eget bevåg rettirera innan det?
*

Jojo, men frågan är HUR. Vi vill ju helst göra det realistiskt innan vi börjar hitta på saker själva.
arvid_eriksson
rome:total war har det med moraloch ammunition-frågan väldigt bra (tycker iaf jag)

om du kan kontakta dom så kanske dom som gjorde det(activison, sega och creative assembly) så kan de förhoppningsvis ge dig ett tips eller två

man kan ju alltid hoppas
Gustav Björklund
arvid_eriksson: Kanske det kanske, vi får se.

Nu ska jag packa, ska iväg till Stockholm vecka 40 och 41. APU! smile.gif Kan nog lära mig en hel del om att skapa strategispel under min tid där fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif

Ha det bra!
camo.gif
slipzen
QUOTE (Gustav Björklund @ Sep 19 2005, 19:57 ) *

Tryck här!

camo.gif

Vapnet på bilden är en m16 el. dylikt. Varken sverige eller norge använder det vapnet (förrutom i utbildningssyfte)

Leta upp en AK5:a istället smile.gif
arvid_eriksson
ja, det har du nog rätt i
julenissen
QUOTE (slipzen @ Oct 8 2005, 14:31 ) *
Vapnet på bilden är en m16 el. dylikt. Varken sverige eller norge använder det vapnet (förrutom i utbildningssyfte)

Joda, Hærens Jegerkommando og Marinejegerkommandoen bruker AR-15 klonene Diemaco C7, C8 og C8SFW.
arvid_eriksson
har ni kommit nånvart i spelutvecklinen än??
H0lK
Ett tips är att inte göra det för komplicerat ... Det ska gå och spela också eller hur? Det låter bra det ni håller på med men bli inte överambitiösa så att projektet aldrig blir färdigt.
Gustav Björklund
QUOTE (arvid_eriksson @ Oct 22 2005, 22:42 ) *
har ni kommit nånvart i spelutvecklinen än??

Inte i spelutvecklingen, men i speldesignen. Vi har det mesta klart för oss, vi har bara inte kommit igång riktigt. Håkan behöver skaffa böcker om spelprogrammering för att kunna få koll på läget, och jag måste börja göra ett interface, meny och lite fordon/soldater. Eftersom spelet är top-down så har jag bestämt mig för att modellera fordon och dylikt och sedan rendera det ovanifrån. Samma med karaktärerna, och deras marsch-animation etc.

QUOTE (H0lK @ Oct 27 2005, 13:55 ) *
Ett tips är att inte göra det för komplicerat ... Det ska gå och spela också eller hur? Det låter bra det ni håller på med men bli inte överambitiösa så att projektet aldrig blir färdigt.

En utav utmaningarna för mig som speldesigner. Allt ska hållas nere till en acceptabel nivå, allt från att ge order till att flytta enheterna hit och dit. Hela spelet ska kunna spelas med hjälp av enbart musen, och på tangentbordet finns det hotkeys för de viktigaste funktionerna.

Det var ett bra tag sedan jag skrev i tråden, men jag har varit ganska upptagen med skolan. Det har gått... Lite mindre bra om vi säger så. Hade en stor svacka med skoltrötthet, men det börjar lösa sig nu.

I varje fall, fortsättning följer, vi har inte gett upp projektet!
arvid_eriksson
det har varit tyst i över ett år nu

hur går det??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.