Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tändningsproblem B20 E
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Stella-Polaris
Så har det hänt!

Mina korvfingrar har varit framme..

Vacum membranet på tändningen pajade och då en ny kostade 700 spänn for jag till skroten. Väl hemma upptäcker jag att membranet i min hand har lite andra mått på fästet dvs en annan variant av membranet.

Nåväl, jag plockar väck hela härligheten från motorn, anpassar fästet på det nya membranet, monterar det, och skruvar tillbaka hela konkarongen. Nu upptäcker jag att grovjusteringen ej är spänd tillräckligt och att den rört sig från ursprungliga inställningen.

Naturligtvis har jag inte ett stroboskop och det är lögn i h-e att få igång bilen. Ett par tillfällen har jag fått den att låta som en stridsvagnskanon. Sista gången blev jag allvarligt rädd och tittade under bilen om avgassystemet satt kvar.

Finns det en räddningens ängel som har något tricks att försöka med? Eller är det membranet som spökar då det ej är samma typ.

Jag har provat alla möjliga inställningar för att bara få igång bilen. Motorn är en B 20 E
Cocktailbatterist
Är "grovjusteringen" fördelaren eller?
I så fall kan du vrida tills bilfan startar.
Har du fått tändfördelningen rätt?
Står brytaren rätt?
Om längden på staget från vaacumdosan inte är samma som den gamla så blir det ju fel.
Lycka till
Stella-Polaris
QUOTE (Cocktailbatterist @ Aug 21 2005, 11:23 )
Är "grovjusteringen" fördelaren eller?
I så fall kan du vrida tills bilfan startar.
Har du fått tändfördelningen rätt?
Står brytaren rätt?
Om längden på staget från vaacumdosan inte är samma som den gamla så blir det ju fel.
Lycka till
*

Vid fästet, på motorn, sitter en spännskruv för vad jag fattar grovjustering av tändningen. Dvs man vrider på hela huset. Det är denna justering som flyttat på sig. Har vridit och vänt som en galning och inget händer utom enstaka Bangar..

Jag provade vacumdosan efter jag monterat den och tyckte det funkade som det skulle. Eller kan det vara så att den kan vara känsligare så den drar på tomgång också
J.K Nilsson
Montera en testlampa från brytaren (det är väll brytare på B20E?) till jord, prallellt med kondensatorn. Skjut bilen med fyrans växel tills tändläget blir rätt. märkning mot märkning eller grader mot märkning. Sedan vrider du fördelaren precis så att testlampan tänds. Tänk på rotationsriktning men gör du så så är du nära sanningen och bilf*n borde starta.

J.K Nilsson
Skåp 36
Haru fukt i fördelar locket fåru presic den symptomen att det låter Grg om avgassystemet och bara vägrar starta.
Stella-Polaris
Problemet lost med JKnilssons metod.. Tack... nu fattar jag vad makeringarna ar till for smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.