Help - Search - Members - Calendar
Full Version: UniR FM
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Hotel Charlie One
Det verkar (tycker jag iaf) som om de allra flesta FM-publikationer som låg på nätet nu är bortplockade eller möjligen flyttade.

Länkar till bla UniR FM funkar inte längre. Nån som kan upplysa mej om var jag hittar detta reglemente på nätet numera?

//HC1
The Swede
Vet inte var det finns på nätet men jag har de flesta på min HD.
Hör av dig om du behöver den.

The Swede pansar2.png
sleget
Jag har oxå försökt hitta reglementen och publikationer på mil:s hemsida men de verkar puts väck...
marcuzt
Jag har nog någa stycken av diverse R ifall det efterfrågas. Visserligen lär väl Swede ha de jag har men iaf smile.gif
Fu Dahlberg
Haha... trodde tråden handlade om senaste insats & försvar, och började fingra på stora hänglåset biggrin.gif Malajn.gif
Dahlberg
Men det är fortfarande ingen som har koll på vart publikationerna har tagit vägen?! Kan inte någon (henke) ta tag i FMV och fråga om det går att lägga ut dem på typ SoldF.com, istället... För jag gissar att det är ganska många som har sparat en massa R på sina HD:ar...? smile.gif

EDIT: Åmärrå, det ska ju vara "[" och inte "("
henke
Har mailat FMlog
Mitt mail.
Väntar på svar.

Subject:    Borttagna publikationer!
From:    "Henrik Svensk"
Date:    Mon, August 22, 2005 9:12 am
To:    exp@ks.fmlog.mil.se

Med anledning av ert borttagande av samtliga publikationer som tidigare
stod att finna under adressen http://www.fmlog.mil.se/fmpub och
http://www.fmuhc.mil.se/fmpub undrar jag vart de tagit vägen eller vad
anledningen är att Ni tagit bort dem.

Jag driver webbplatsen www.SoldF.com som har ca 5 000 medlemmar och ca 1
800 besökare dagligen. Många besökare är starkt engagerade i frivillig
försvarsverksamhet/utlandsstyrkan, blivande värnpliktiga, etc och föredrar
att nyttja era pdf-filer istället för pappersversionerna. Jag får många
förfrågningar och undringar vart man kan få tag i bl.a.
soldatreglementena.

Informationen och filerna som ni tidigare publicerade kommer inte
försvinna från Internet i vart fall. Många internetarkiv, tex
www.archive.org/web/web.php har filer arkiverade och åtkomliga, ännu fler
finns lagrade på folks hårddiskar och utbyts nu ofta på de olika
P2P-hubbarna(filbytartjänsterna).
Dessutom kommer ett stort antal att utbytas mellan intresserade på mail,
egna FTP-servrar, osv. då de är i starkt behov av dem.

Finns det möjlighet att få tillstånd att SoldF.com skulle kunna publicera
bl.a. soldatreglementena? Eller ser ni hellre att allt detta
informationsutbyte försiggår i skymundan vilket det idag redan gör?
Personligen anser jag det är säkrare och bättre att folk läser era
publikationer än försöker inhämta andrahandsuppgifter, rykten, etc. från
andra källor såsom utländska soldatreglementen, rollspelsmanuler,
actionfilmer, skönlitteratur, osv.

Jag tycker det är synd om Ni tar bort en sån uppskattad och funktionell
tjänst. Publikationerna var bra inte enbart för militärrelaterade
sammanhang utan i många andra situationer, såsom friluftsliv i vintermiljö
(SoldR Vintersoldat), överlevnad och sjukvård, mm.
I och med att de fanns tillgängliga via FMs officiella webbplats gav det
publikationerna en kvalitetsstämpel på att utgivaren var pålitlig och
informationen likaså.

Med vänliga häslningar,
Henrik Svensk
Anoc
ska bli mycket intressant att få reda på anledningen till detta..
Dies irae
nu verkar allt vara på plats igen smile.gif
Länk
tias
Ingen som har denna i .pdf format Förbandsreglemente för Armén, Strid i bebyggelse" (FörbR A SIB - 1998) (M7742-112201).
Letade på fmlogs sida men fann inget :(
Fu Gson
Svar ja, ligger på mastiga 43 MB, kan lägga upp det på ftp:en om så önskas....

Edit: ftp vill inte leka idag så det alternativet försvann. Gmail/annan mail?

Edit2: jo nu ville den
Edit3: svårt att få det rätt i kväll... packade skiten
tias
QUOTE (Fu Gson @ Aug 24 2005, 21:04 )
Svar ja, ligger på mastiga 43 MB, kan lägga upp det på ftp:en om så önskas....

Edit: ftp vill inte leka idag så det alternativet försvann. Gmail/annan mail?

Edit2: jo nu ville den
Edit3: svårt att få det rätt i kväll...    packade skiten
*

Hmm får upp felmeddelanden nu med saint.gif
SBP
Verkar funka just nu iaf. 11% klart... counting..
FkN
CRC error, archive file corrupted!
SBP
QUOTE (Fk Nordin @ Aug 24 2005, 22:05 )
CRC error, archive file corrupted!
*

Jäpp, nu kom det... Fick jag också..
Fu Gson
gaah,, glömde att BBB snålar med endast 20MB.... har ingen annan löst det tills i morgon så ordnar jag det då. Alternativt så kan jag maila pdf... PM:a adress isf
106
QUOTE (Dies irae @ Aug 24 2005, 18:28 )
Länk
*

Fantastiskt! För tre timmar sedan hade de en text om att sidan avr borttagen och att publikationerna endast skulle gå att komma åt via intranät. Det hade visst med upphovsrätten att göra.
Fu Dahlberg
QUOTE (106 @ Aug 24 2005, 23:30 )
QUOTE (Dies irae @ Aug 24 2005, 18:28 )
Länk
*

Fantastiskt! För tre timmar sedan hade de en text om att sidan avr borttagen och att publikationerna endast skulle gå att komma åt via intranät. Det hade visst med upphovsrätten att göra.
*

Soldf.com har en röst smile.gif
martinator
Är det någon som provat att dra hem ett reglemente?? För det verkar inte gå. The page can not be displayed. är det enda jag får upp.

/martinator
joppe
QUOTE (martinator @ Aug 25 2005, 11:21 )
Är det någon som provat att dra hem ett reglemente?? För det verkar inte gå. The page can not be displayed. är det enda jag får upp.

/martinator
*

testade i natt o det gick hur bra som helst
eskil
...och så var den borta igen...

The page cannot be displayed
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80004005)
[DBNETLIB][ConnectionOpen (Connect()).]SQL Server does not exist or access denied.
C:\INETPUB\WWWROOT\FMPUB\..\..\..\..\include\common\header.asp/statistik.asp, line 13
henke
Nu finns ett meddelande om att det inte kommer finnas kvar på internet...
http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

Skönt att ett man får ta del av information som skapas på skattebetalarnas bekostnad.
Inte nog med att försvarets bildbyrå skall ha betalt per bild, nu skall böckerna köpas.

Att jämföra med tex USA där allt som skapas av en statlig tjänsteman i tjänsten är att betrakta som public domain.
http://www.defenselink.mil/multimedia/about.html
:(
Hotel Charlie One
Så enastånde korkat och korttänkt... banghead.gif
Fk Satan
bara att besöka MD-grp, låna en dator och ta med ngr CD skivor och bränna ner skiten.

sad.gif
Kimster
suck.. trögFM ..nu är den någon som haft för lite att göra igen och tyckt till utan att förstå vad han gjort.

Kan du inte skicka ett mail till Henke. Förklara vad det innebär att ha saker på nätet
Det har visat sig att utomstående aktörer ibland inte haft det upphovsrättsliga läget klart för sig. FM vill därför eliminera risken för att publikationer, där FM och/eller annan har upphovsrätt, laddas ner och sprids utan tillstånd

Det verkar som de själva inte haft klart för sig vad det innebär. Vad har de förväntat sig egentligen ?
Vilka anses som behöriga sen ? Är hemvärnet behörig ?
Framtida nät där man kan logga in.. jaha.. så var vi där med att FM har ju en policy att man inte ska ha lösenordsskyddade sidor på nätet då det kanske uppmuntrar till intrång..

banghead.gif suck...
Anoc
det var ju tråkiga nyheter..

"quote"
Vi undersöker idag även möjligheterna att skapa ett framtida extranät med inloggningsfunktion till Försvarsmaktens handböcker och reglementen så att dessa kan laddas ner digitalt av behöriga
"/quote"

ang ovanstående.. vem kommer räknas som behörig?? Är det Majoren som kommer kunna kolla reglementet hemmifrån? Eller är det Hemvärnssoldaten som är i behov av ett reglemente inför den kommande övningen?, då han ej har tillgång till EMIL, (intranätet).

"quote"
Försvarsmaktens handböcker och reglementen som är utbildningsdokument och enbart vänder sig till och skall användas av personal och värnpliktiga i Försvarsmakten
"/quote"

Om det nu är så varför har de då varit offentliga innan?

Själv anser jag att Internet är ett av de bättre sätten att hitta/sprida info på, om de nu skall ta bort denna funktion, hoppas jag att alla Frivilliga inom FM som kan tänkas behöv denna information också får tillgång till den.

/anoc
martinator
Hur funkar det med offentlighetsprincipen och FMV:s publikationer? Att upphovsrtätten inte efterlevs är ju inget problem som enbart drabbar FMV. Ska biblioteket stänga bara för att någon kopierat en sida ur en bok?

/martinator
henke
Jag har fått svar.

Hej!
Det har beslutats att inte längre ha publikationerna på internet. Läs mer på www.mil.se.
Kerstin EFTERNAMN
Fk Satan
QUOTE (henke @ Aug 25 2005, 17:28 )
Jag har fått svar.

Hej!
Det har beslutats att inte längre ha publikationerna på internet. Läs mer på www.mil.se.
Kerstin EFTERNAMN

*

Det var ett uttömmande svar....

/me funderar på var på www.mil.se det finns att läsa...
nilsson
När ska FM förstå att de bara saboterar för sig själva?
Kimster
Det gör dom inte... det är det som är det dumma.

De sitter med ovetande och okunskap och pengasparande.

Användarna sitter frustrerade...
Knekt
QUOTE (Kimster @ Aug 26 2005, 04:30 )
Det gör dom inte... det är det som är det dumma.

De sitter med ovetande och okunskap och pengasparande.

Användarna sitter frustrerade...
*

Det är ju det där med pengarna... det enda det här innebär är att fler måste beställa pappersutgåvorna, vilket knappast sparar pengar.

Ang offentlighetsprincipen:

Det handlar ju om digitala dokument, där kopior är gratis. Dessa borde rimligtvis räknas som en offentlig handling (jag har iaf inte kunnat hitta något som säger att dessa dokument inte är att räkna som offentliga), och ska då också lämnas ut skyndsamt vid begäran.

Upphovsrätten har ju ingenting med den saken att göra. Den reglerar bara hur du får använda materialet du fått ut, och säger inte ett jota om utlämnandet som sådant.

Nån som vill vara den första att begära ut ett digitalt dokument (SoldF?), få nej och då hävda offentlighetsprincipen och sedan driva det till sin spets? När dokumentet efter lite argumentation sedan mailas över, så får vi väl 50 till av oss göra samma sak. Den arbetsbelastningen borde onekligen få FM att ta sig en funderare.

FM kan ju aldrig hävda att en pdf och en trycksak är exakt samma dokument och att folk därför får nöja sig med en trycksak, eftersom en digital fil faktiskt inte är samma sak som en bok. Pdf:en innehåller rätt mycket information (mest teknisk, men ändå offentlig) som inte följer med till trycksaken.

Det är ju faktiskt "handlingen", dvs dokumentet, som är offentlig och inte enbart informationen/innehållet i sig.

Edit:
http://www.statskontoret.se/upload/Publika...2002/200201.pdf

Kika på sidorna 10 och 11.

Edit 2:
Arkiverad sida med alla dokumenten
UniR FM 2003
(Är sidorna cookiestyrda, så sök på www.fmuhc.mil.se/fmpub/)

Visserligen inte ett dagsfärskt sortiment på den första sidan och vissa dokument verkar funka, men det visar med all önskvärd tydlighet hur meningslös åtgärden är om man ser till FM:s önskemål att kontrollera spridningen av dokumenten.
nilsson
QUOTE (Knekt @ Aug 26 2005, 07:47 )
Arkiverad sida med alla dokumenten
UniR FM 2003
(Är sidorna cookiestyrda, så sök på www.fmuhc.mil.se/fmpub/)

Visserligen inte ett dagsfärskt sortiment på den första sidan och vissa dokument verkar funka, men det visar med all önskvärd tydlighet hur meningslös åtgärden är om man ser till FM:s önskemål att kontrollera spridningen av dokumenten.
*

Vore kanske en idé att maila ovanstående länkar till FM, som en ren pik. :P
eskil
Jag är helt inne på Knekts linje.
Eftersom reglementena beskriver grunderna för soldaters uppträdande i tjänst (statligt tjänsteutövande) så måste reglementena vara offentliga handlingar.
nilsson
QUOTE (eskil @ Aug 27 2005, 08:12 )
Jag är helt inne på Knekts linje.
Eftersom reglementena beskriver grunderna för soldaters uppträdande i tjänst (statligt tjänsteutövande) så måste reglementena vara offentliga handlingar.
*

Den författning som definierar allmänna handlingar är Tryckfrihetsförordningen (1949:105) och den säger bl.a. så här;

"Handling är allmän, om den förvars hos myndighet eller enligt 6  eller 7 § är att anses som inkommen till eller upprättad hos myndighet." (TF 2:3)

Den som önskar ta del av en allmän handling har även rätt att mot fastställd avgift få avskrift eller kopia av handlingen till den del den får lämnas ut. En myndighet är dock inte skyldig att i större utsträckning än vad som följer av lag lämna ut en upptagning för automatiserad behandling i annan form än utskrift. En myndighet är inte heller skyldig att framställa kopia av karta, ritning, bild eller annan i 3 § första stycket avsedd upptagning än som nyss har angivits, om svårighet möter och handlingen kan tillhandahållas på stället. Begäran att få avskrift eller kopia av allmän handling skall behandlas skyndsamt. (TF 2:13)

EDIT:
Dessutom är det enligt den nya policyn väldigt konstigt att vissa enstaka publikationer får göras tillgängliga, http://www.mss.mil.se/article.php?id=11106.
NisseNord
QUOTE (nilsson @ Aug 27 2005, 10:19 )
Dessutom är det enligt den nya policyn väldigt konstigt att vissa enstaka publikationer får göras tillgängliga, http://www.mss.mil.se/article.php?id=11106.
*

Tror mer på att de bara inte hunnit/kommit ihåg att ta bort den ännu.
Anoc
Ingen som har SoldR Mtrl Ak 4 sparat på sin hårddisk?, fungerar nämnligen inte bland "de bortglömda" publikationerna.

/Anoc pansar2.png
Bushi LG
QUOTE (Anoc @ Sep 12 2005, 23:09 )
Ingen som har SoldR Mtrl Ak 4 sparat på sin hårddisk?, fungerar nämnligen inte bland "de bortglömda" publikationerna.

/Anoc pansar2.png
*

Kan maila den till dig när jag kommer hem... SKULLE jag glömma det så påminn mig imorgon!
LIQUID_
Går att få tag på reglementena via The Wayback Machine. Sök på www.fmuhc.mil.se/fmpub/ och välj senaste datum som finns i listan.
nilsson
Efterlyser Svensk Soldat, årgång 2005 igen.
Någon som kanske har den liggande i PDF-format? biggrin.gif
eskil
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 13 2005, 08:51 )
Går att få tag på reglementena via The Wayback Machine. Sök på www.fmuhc.mil.se/fmpub/ och välj senaste datum som finns i listan.

Bara websidorna finns hos wayback, inte PDFerna tyvärr. blyg.gif
LIQUID_
QUOTE (eskil @ Sep 13 2005, 12:02 )

*

Jag mistänkte det och provade att ladda ner. Oh_fordon fungerade i alla fall.
nilsson
QUOTE (eskil @ Sep 13 2005, 11:02 )

*

Vissa PDF-filer finns, andra inte. Tyvärr. :(
Meradan
Det finns ganska många pdf:er på wayback. Har precis satt ihop en fin fil med länkarna till alla, så nu sitter wget och jobbar lite
SnowFlax
Jag har tillgång till ett komplett FMPub-arkiv reviderat 05-01-14. Totala storleken på arkivet är ca 1,2 GB. Finns intresse och möjlighet att på ett lagligt sätt dela ut pdf-erna gör jag gärna det.
eskil
Jag har de PDFer som fanns precis innan avvecklingen liggande här. Det är 640 MB.
Jag ska försöka kompletera med de PDFer jag hittar på wayback.
Anoc
QUOTE (eskil @ Sep 13 2005, 15:45 )
Jag har de PDFer som fanns precis innan avvecklingen liggande här. Det är 640 MB.
Jag ska försöka kompletera med de PDFer jag hittar på wayback.
*

hur gör man för att gå in på din ftp via en ftp client? ftp client för enkelhetens skull.
eskil
QUOTE (Anoc @ Sep 14 2005, 10:20 )
hur gör man för att gå in på din ftp via en ftp client? ftp client för enkelhetens skull.

Det gör man inte. I våras blev jag vungen att flytta bort filerna från FTP-servern till en egen maskin p.g.a. hög last. Den maskinen kör inte ftp, bara web.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.