Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lämna in...
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Maverick
Sitter och röjer i garaget, allt med anledning av att jag skall lämna in den unfform jag i olika varianter haft i 20 år sad.gif

Känns rätt vemodigt.

Minns hur man som ung 15 åring fick åka buss till F17 och hämta ut en M59 när man blev medlem i FVRF.

Man kännde en viss stolthet.

Efter några år var det lumpen på samma förband och en annan M59 men framförallt överdragskläder och under 4 veckor gamla hederliga M60 då vi var på central utbildning..

Efter lumpen blev det FVRF och sedermera Hemvärnet..

Efter att ha slängt in en ansökan till Bosnien så kom det klassiska samtalet (Sökte trott eller ej som pressfotograf och det var nog lagom kaxigt för att de skulle se min ansökan och kolla vad jag var utbildad till och kunde passa som).

2 år senare slängde jag in ett email med 3 frågor om en vakans tjänst varpå tfn ringde igen och det blev en ny vända till bosnien.

Nu siter jag här.. 5 år senare.,.. Och har insett att jag inte har tid med HV längre.
Kan inte dra ihop de timmar som jag vill (insats) och gör valet att lägga av helt istället för att trappa ner. Detta då jag anser att om jag skall vara med där skall det vara i en menningsfull befattning med motiverade kollegor.

MEN det som slog mig var att detta nog var sista gången jag var i militär uniform..

Sitter idag i läget att svensson livet inte tillåter fler trippar till Bosnien eller andra platser (samt att lönen som SFC inte är tillräckligt hög att motivera bortavarto för familj och annat).

Så.... Det känns helt enkelt vemodigt.....

*DEPPAR*
The Swede
Sitter i samma sits som du.
I morgon åker jag till Eksjö och lämnar in min utrustning.
Som tur är har jag liiiite extra prylar så jag kan dra på mig en uniform om jag vill ta en tur längs "memory lane" biggrin.gif

Även här är det prioritering av tiden som är orsaken, eller en av orsakerna till att jag lämnar in mina prylar.

Jag håller ju på med mitt lilla pbv-projekt och har inte tid till både hv och pebban så jag tackar för mig.
Det känns rätt trist på grund av att jag tillhörde en härlig pluton och jag och PC jobbade väldigt bra tillsammans.

The Swede HV.gif
JBP
QUOTE(The Swede @ Aug 16 2005, 22:17 )
Sitter i samma sits som du.
I morgon åker jag till Eksjö och lämnar in min utrustning.
Som tur är har jag liiiite extra prylar så jag kan dra på mig en uniform om jag vill ta en tur längs "memory lane" biggrin.gif

Även här är det prioritering av tiden som är orsaken, eller en av orsakerna till att jag lämnar in mina prylar.

Jag håller ju på med mitt lilla pbv-projekt och har inte tid till både hv och pebban så jag tackar för mig.
Det känns rätt trist på grund av att jag tillhörde en härlig pluton och jag och PC jobbade väldigt bra tillsammans.

The Swede HV.gif
*

Och vi i plutonen tycker det känns trist att du lämnar oss Swede.. Men jag vet ju orsaken varför du lämnar in och tackar för dej...

Men det kommer att märkas att du inte är med i plutonen längre...vi mister mycket kunskap i och med det..

Live long and prosper my friend.

/JBP
Snabeldraken
Jag tycker ni ska vara stolta över vad ni gjort, det finns många som ser upp till folk som er men man måste också låta tiden ha sin gång och inse att det finns mindre krabater som behöver er mer nu och att det finns yngre förmågor som drar ut till nya oroshärder när ni gör era bataljoner hemma bland fotoalbumens minnen....
Maverick
QUOTE(Snabeldraken @ Aug 16 2005, 22:37 )
Jag tycker ni ska vara stolta över vad ni gjort, det finns många som ser upp till folk som er men man måste också låta tiden ha sin gång och inse att det finns mindre krabater som behöver er mer nu och att det finns yngre förmågor som drar ut till nya oroshärder när ni gör era bataljoner hemma bland fotoalbumens minnen....
*

*ler* Det sista låter som ett citat ur en vaerion av hemåt det bär som jag har wink.gif

Men i alla fall...

Jo sant... Men det är ibland svårt att inse....

Önskar verkligen att jag om 5-6 år när barnen är i ålder så att de kan vara utan sin far får en sista chans att åka någonstans under den blågula fanan, alternativt att man känner att det finns en plats för en i någon form av annat militärt förband smile.gif Den som lever får se...

Livet idag gör det inte möjligt.. eller rättare sagt mina prioriteringar i livet gör det inte möjligt...
Fk Satan
Tycker att ni gör rätt som lämnar in när ni känner att ni inte kan deltaga fullt ut. jmf med att ni är med i listorna med aldrig med på ngn övning.
CP2
Det är absolut jobbigt att inse att den bästa tiden kanske redan varit, utan att man faktiskt insett det? Snart har jag varit med i Hv halva mitt liv........kanske några år till, eller lurar man bara sig själv som tänker så?
Doggydriver
salute.gif

Livet rullar vidare, och den "nya" generationen drar iväg ansökningar till US i högervarv. Förstår att det känns vemodigt, men all heder åt er, och jag hoppas trots allt att man stöter på er i det gröna någonstans någon gång igen.
The Swede
Så, nu är man civil på heltid.
Prylarna är inlämnade och kvittona avförda.
Nu kan jag ägna mig åt pbvrenovering på heltid, eller kanske inte ändå.... vissel.gif

The Swede pansar2.png
FkN
Ett konstaterande: Fel personer lämnar Hv.
simon
QUOTE(Fk Nordin @ Aug 17 2005, 16:09 )
Ett konstaterande: Fel personer lämnar Hv.
*

Utan att trampa på någons tår så är det väl bra att folk som inte kan uppfylla tids"kraven" lämnar in? Sen att Maverick, The Swede mfl. känner vemod förstår jag mycket väl, all heder åt er! smile.gif
FkN
Det jag menar med att fel personer lämnar in är att Hv organisationen tappar den personalen dom behöver. Inget värderande över deras personliga beslut.
Maverick
Så.... Kl 08.45 klampade jag in på serviceförrådet och lämnade in 3 plastäckar med utrustning plus 3 ryggsäckar och liknande...

Så... Nu är man civil... Eftermiddag ägnades åt att hämta en bil som skall vårdas ömt och kanske om tid och pengar tillåter sluta som tävlingsbil på bana.... Så...

Lägger ingen tolkning i om det är rätt eler fel folk som lämnar.

Det enda jag kan konstatera är att jag inte har tiden att vara med i insats, och drar slutsatsen att JAG finner inget nöje menning med det vanliga hemvärnet ELLER att stå på en lista och ha en utrustning inkl AK hemma.

Kanske någon gång i framtiden att man återvänder????
Vem vet...
madog
För helhjärtade insatser! salute.gif
CP2
Om jag känner den gode "The Swede" rätt har han lika mycket utrustning kvar hemma som han lämnade in, om inte mer........!!! biggrin.gif
The Swede
QUOTE(c3grp @ Aug 18 2005, 12:19 )
Om jag känner den gode "The Swede" rätt har han lika mycket utrustning kvar hemma som han lämnade in, om inte mer........!!! biggrin.gif
*

Har ingen aning om vad du pratar om. vissel.gif
JBP
QUOTE(The Swede @ Aug 18 2005, 12:21 )
QUOTE(c3grp @ Aug 18 2005, 12:19 )
*

Har ingen aning om vad du pratar om. vissel.gif
*

HAHA nej men jag vet :P
simon
Det gör ONT i en förrådsmans själ att höra sånt där!
The Swede
QUOTE(simon @ Aug 18 2005, 12:55 )
*

För att?
Vad är det som säger att det jag har hemma är stulet från försvaret?
Om du har missat det så samlar jag på militaria och köper en hel del saker till min samling.
CP2
QUOTE(simon @ Aug 18 2005, 11:55 )
*

Får mig att fundera på hur mycket nya, bra prylar egentligen som ligger hårdbevakat av div. förrådsmän/kvinnor i olika hyllor på förråden som egentligen BORDE varit utlämnat och brukat??? angry.gif
simon
QUOTE(c3grp @ Aug 18 2005, 14:25 )
*

Får mig att fundera på hur mycket nya, bra prylar egentligen som ligger hårdbevakat av div. förrådsmän/kvinnor i olika hyllor på förråden som egentligen BORDE varit utlämnat och brukat??? angry.gif
*

Det där är en myt. vissel.gif

QUOTE(The Swede @ Aug 18 2005, 13:08 )
För att?
Vad är det som säger att det jag har hemma är stulet från försvaret?
Om du har missat det så samlar jag på militaria och köper en hel del saker till min samling.

Det vet jag mycket väl, mitt inlägg var lite skämtsamt menat, på bekostnad av "sur-förrådsnisse-stereotypen". Tydligen gick inte det skämtet riktigt hem i stugorna, vilket jag beklagar...
FkN
...och hur mycket är inte i förvar i frd-männens hem? biggrin.gif
simon
QUOTE(Fk Nordin @ Aug 18 2005, 16:22 )
*

Det är ocksåe en myt! biggrin.gif ph34r.gif
The Swede
QUOTE(simon @ Aug 18 2005, 15:31 )
Det vet jag mycket väl, mitt inlägg var lite skämtsamt menat, på bekostnad av "sur-förrådsnisse-stereotypen". Tydligen gick inte det skämtet riktigt hem i stugorna, vilket jag beklagar...
*

Testa att använda en smiley nästa gång tongue.gif
KD803
QUOTE(Fk Nordin @ Aug 18 2005, 16:22 )
*

Hur många förrådsmän har man sett gå omkring klädda i delar av 90-systemet? Har de verkligen tjänstebruksutrustning... 7.gif
BJK
*

*

"Vadå lämna ut, nån kanske behöver grejorna ju"................ mellow.gif
Vargas
QUOTE(BJK @ Aug 18 2005, 20:04 )
*

*

"Vadå lämna ut, nån kanske behöver grejorna ju"................ mellow.gif
*

"Jau haur baura en och om du faur denn sau haur jau ingen ifall nuån bihauver nuån"

eller varför inte den mer sofitikerade:

"Jau haur tvau, men om dau faur en så haur jaug baura en ifall det är nuån suom vill hau tvau."

Två citat ur verkliga verkligheten ... clap.gif

Edit: Synd att ni blir tvungna att avrusta, men det är skönt att höra att ni tar besluten med öppna ögon och på genomtänkta grunder.
Kimster
Maverick du har ju alltid oss på forumet att luta dig tillbaka mot sen.. :P
Hotel Charlie One
Apropå konstiga saker man hört på "serviceförråd" (motståndsnästen):

- Jag behöver lite tändstickor också.
- Va' sa' du me' dom te'? Malajn.gif
- Typ tända lite...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att beväringen som i dag måste in på förrådet i Skövde har bättre tur med personalen.
Pego
QUOTE(Hotel Charlie One @ Aug 19 2005, 19:39 )

- Typ tända lite...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att beväringen som i dag måste in på förrådet i Skövde har bättre tur med personalen.
*

låter som en viss dam som jobbat på förrådet på p4....
Hotel Charlie One
Det var en karl i 60-årsåldern som lyckades leverera ovanstående.

(Säger faktiskt en hel del om det förrådet)
simon
Jag, som för en gång skull har lite erfarenhet i ämnet, skulle vilja påstå att sådana bemötanden oftast/alltid kommer från äldre personal i åldern 55-60+. Varför vet jag inte, men man kanske blir grinigare på ålderns höst? ;)
Hotel Charlie One
Tycker du jag är en gammal och grinig gubbe???
Pojkvasker... dry.gif

//HC1
(som dessvärre har tvingats besöka alltför många motståndsnästen i vårt avlånga land...)
simon
QUOTE(Hotel Charlie One @ Aug 19 2005, 20:36 )
Tycker du jag är en gammal och grinig gubbe???
Pojkvasker... dry.gif

//HC1
(som dessvärre har tvingats besöka alltför många motståndsnästen i vårt avlånga land...)
*

Öh, neä?

Jag menade förstås från förrådspersonal på 55-60+..... :P
Panzerfaust
QUOTE(Fk Nordin @ Aug 17 2005, 18:44 )
Det jag menar med att fel personer lämnar in är att Hv organisationen tappar den personalen dom behöver. Inget värderande över deras personliga beslut.
*

Precis. Det är lika hos oss. Dom som heltplötsligt bara försvinner är ofta dom som hör till toppen. Det är fruktansvärt tråkigt att det blir så.
Nu känner inte jag Swede eller ens träffat honom. Men intrycket jag får av det jag snappat upp här vad gäller erfarenhet och kunskaper, Sätt att vara på. Är att han förmodligen är en av dom bättre befäl/soldater man kan ha i ett förband. Det finns säkert fler såna här. Men ändå... Han utmärker sig ju.

Jag tror att förlora en sådan påverkar förbandet väldigt mycket.
Jag kanske överdriver, men det är som sagt bara ett intryck.

Men har man inte tid så har man inte. Så enkelt är det ju.

Är påväg ur själv. Mest för att intresset har svalnat och att allt tar sån lång tid. Lämnar nog in utr nästa år. Om inget drastiskt händer smile.gif
Rickard N
QUOTE(Pego @ Aug 19 2005, 19:45 )
QUOTE(Hotel Charlie One @ Aug 19 2005, 19:39 )

- Typ tända lite...

*

låter som en viss dam som jobbat på förrådet på p4....
*

Har hon slutat?
En "rolig" episod, jag skulle byta kängor och valde av någon anledning att ha dem på fötterna när jag skulle byta, vet inte om de andra kängorna var obrukbara. Nåväl, jag fick definitivt inte byta dessa eftersom jag hade dem på fötterna när jag kom in. Okej, jag gick ut snörade av mig kängorna, luffade in i strumplästen och vill byta kängorna, det var helt ok. De fråga de om jag gått till dem i strumplästen, ja svarade jag.

ang. det att man inte kan lämna ut den sista, det har hänt alltså (just nu ser det ut som det var stefan&christer som stod i förrådet den dan smile.gif)
Snabeldraken
Jag tror jag är den enda som haft snäll förrådspersonal, vi fick alltid vad vi ville ha och ibland lite mer också, man kunde tex gå in på förrådet och säga:
"Du jag använder så mycket t-shirtar, skulle jag inte kunna få några till?"
"Jovisst, hur många vill du ha?"
Mycket ovanligt vad jag förstår, båda som arbetade i förrådet var över 50 också men så var vi ju på ett väldigt litet ställe också..
Private Haze
På F21 var det några riktiga kräk som jobbade på förrådet... deras standardfråga på inpasseringen på morgonen var "tjenare grabbar ska ni ha nåt tvättbyte idag eller måste jag visa leg?"

De vaktade också de där praktiska karbinhakarna till stridsvästen med sitt liv. De hade en hel flyttkartong som var fylld till bredden men de behövde visst ha dem på sina kafferaster eller nåt.

Jag fick också gå med trasig stridsväst ett tag eftersom killen tyckte att min provisoriska lagning med eltejp såg ut att hålla alldeles utmärkt. Det hela löste sig dock med att en av insatscheferna tog med mig till förrådet och lät mig se på när han blåste på med en harang med fraser som "Skarp verksamhet" "Utrustningen måste vara tip top" "Säkerhets risk" "Du är isf personligt ansvarig i fall Hansson råkar ut för nånting på grund av materielfel" "de här grabbarna är F21's ansikte utåt och vi kan inte acceptera att de ser ut som något ihopskrapat moldaviskt milisförband" hur som helst jag stod och mös och fick några karbinhakar som plåster på såren.

Oj då nu blev det OT här så jag kan väl åtminstone försöka vara on topic med att säga att det är synd att sveriges militära förmåga decimeras genom att förband läggs ner och att villiga och kompetenta soldater lämnar organisationen. All heder till för den tid ni givit för våran och andras säkerhet. salute.gif
FkN
OT: Är det måntro en viss Fk/Lt N* som uttalat ovanstående?
Private Haze
QUOTE(Fk Nordin @ Aug 24 2005, 20:54 )
OT: Är det måntro en viss Fk/Lt N* som uttalat ovanstående?
*

Jodå, jag vet ju inte om vi tänker på samma kille men nog är det en Lt N som yttrat ovanstående... hör av dig i ett PM om du vill reda ut det hela
RobinHood
Känner igen mig i vemodigheten. Huset där man blev och var FBU snubbe har sålts till någon privat gubbe. Flygflottiljen alldeles brevid har har lagts ner... blyg.gif

När jag e tillbaks i hemtrakterna och kör förbi där så blir man alldeles varm i hjärtat :( Många roliga minnen därifrån med många sköna människor. Så trist att se allting försvinna.

hmm undras vad alla därifrån gör nuförtiden.....dax att googla lite o se vad man hittar biggrin.gif
Fk Satan
Satt idag och funderade på att lämna in. skita i allt militärt och skaffa mig ett annat inträsse, alltså kort och gått överge MÖP:en inom mig. Kanske ägna tiden som blir kvar till att spela alla de data-spel jag aldrig har hunnit spela och kanske börja spela golf istället.

Inga fler kalla regniga nätter där man är trött, hungrig och fryser men man fortsätter att plåga kroppen framåt. Tänk att istället sitta i ett varmt och mysigt rum efter en riktigt god middag, titta ut på regnet som bara öser ner. Sitta och samtala med vanliga människor om alldagliga problem eller om bunkern på 4:e hålet som förstörde dagen. Samtidigt som jag avnjuter en god rökig whisky.

Som tur är så slutade det bara vid en tanke denna gång, men en vacker dag så kommer jag att lämna in...
marcuzt
Jag som inte är "gammal" utan blott 21 och funderar redan på att lämna in inom en snar framtid... blyg.gif
Fj Fjun
Och Leni Björklund är inte oroad över att få tag i tillräckligt med personal till US och BG.

När folket här börjar lämna in, ehh öhh ahh dry.gif

7.gif
eskil
@Fk Satan & marcuzt:

Jag är lite nyfiken på orsaken till era tankar. Missnöje med HV eller FM? Nya intressen/prioriteringar? Känsla av att inte 'få något tillbaka'? Känslan av att ni 'inte har mer att ge'?
Denna fråga ställs förutsättningslöst.
marcuzt
Anledningen till mina funderingar är att jag ville bli ResOff. Fick 10-6-7 i betyg och har direkt efter det gått med i en IP och sökt utlandstjänst. Anledningen till US är en chans att få göra något annorlunda, har varit två somrar som volontär i vitryssland och gillade att göra något annorlunda, samt en chans att få bättre betyg så jag kan bli ResOff.
Anledningen till att jag gick med IP var att få hålla på med militären lite mer än bara HV.

Och anledningen till att jag funderar på att sluta är en viss bitterhet att FM inte vill skicka "ha" mig till något annat än IP. Jag anser inte att det är fel på IP på något sätt men ifall man vill göra mycket mer känns även IP som övar mycket som en "hobby" verksamhet för mig...

Men jag ska kriga lite till innan jag bestämmer mig camo.gif

Kan ju ha tur och komma iväg en sväng smile.gif
Bappelsinmannen
QUOTE(marcuzt @ Sep 1 2005, 09:15 )
Anledningen till mina funderingar är att jag ville bli ResOff. Fick 10-6-7 i betyg och har direkt efter det gått med i en IP och sökt utlandstjänst.

Vill inte vara världens tråkigaste men...med 10-6-7 i betyg är chansen mikroskopisk att du blir uttagen till utlandstjänstgöring. blyg.gif

Sorry.
marcuzt
Jag vet blyg.gif

därför jag funderar på att lägga ner snart....
Rainman
Med tanke på hur få som får göra GU så kanske även 10 6 7 räcker som betyg för att få göra en mission.
För snart så finns det inga kvar med tanke på alla nerdragningar i försvaret.

angry.gif Men att lämna in helt och hållet får aldrig vara aktuellt!!!! angry.gif

Det gäller att stå stark och visa dom som bestämmer att vi faan! inte ger oss. För om vi viker ner oss och ger upp så får ju dom bara som dom vill.
dxl
Eller så visar man lite engagemang och kämpar sig lite för att få upp dom där siffrorna...
Låter mer vettigt än att sänka lägsta nivån.

Och vilka får som dom vill om man lägger av?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.