Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lämna in...
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
marcuzt
Jag anser att jag visat att jag vill höja mig. Men man kan inte höja sig via IP har min chef sagt.
Och jag har både ringt och mejlat olika instanser och det enda svar amn får är att det måste höjas iom nästa tjänstgöring. Men för att få tjänstgöra så krävs det ju 10-7-7 7.gif

Så det känns lite som lycklig kärlek, Jag vill ha FM men FM vill inte ha mig just nu.
I händelse av krig så vill FM ha mig eftersom jag har mer än 10-5-5 och således bevisat att jag faktiskt kan vara soldat smile.gif

Har iaf sökt massa civila tjänster nu för att se ifall jag får nått smile.gif
Fk Satan
@eskil

Bara en plötslig trötthet som kom över mig. Jag spenderar grymt mycket tid i de gröna kläderna. Dock med en vetskap om att en dag är det över. Sedan börjar jag bli gammal, och andra intressen har börjat knackat på min dörr. Att vara ute helg efter helg att jobba med övningsplaner kväll efter kväll osv känns inte lika lockande längre. Att helt få släppa de gröna kläderna och göra det man inte har hunnit med att göra skulle vara riktigt skönt.

Att vara ute och spela golf på sommaren istället för att äta guldburk i ngn myggig skog. Att äta god mat på bra resturanger på helgerna isället för att att sitta under en gran och äta Drytech under tiden regnet öser ner. Att på kvällarna spela ngr roliga datorspel istället för att sitta och skriva övningsrapporter osv. Allt handlar om hur jag vill spendera min tid.

Jag har inte längre samma sug att åka på veckokurser med FBU, Att kämpa och mygla för att få åka på andra trevliga kurser. Jag tycker inte längre om att det ringer 2-3 st/dag och vill snacka militära saker, övningsupplägg osv.

Så snart är det tid för mig att lämna in mina saker till TSF, och skriva en fet-afse, samt lämna in saker som inte står på mitt utrustnings kort så i slutändan blir det en +/- 0 affär. Men jag kommer inte att lämna in mina grejer i år iaf. dock kommer jag att minska min tid i de gröna kläderna grymt mycket under nästa år. siktar på en minst en halvering av tiden. känns det fortfarande tråkigt och jobbigt så lämnar jag in och lämnar MÖP-livet bakom mig.
Rainman
Lycka till!!!!
C 2.a pjäs
Känns som fler och fler droppar Hv just nu...
Krook
Själv var jag på väg att lämna in mtrl:en i slutet av 90-talet. Den nye Hvkompch övertalade mig att fortsätta, gav mig en ny tjänst och skickade mig på utbildning.
Det blev 200+ timmar bokförda i tre år men jag upplevde att jag fick svårt att få ihop tiden med civilt jobb, familj och sånt. Jag stod inför ett vägskäl: fortsätta eller lämna in?
Då sökte jag och kom in på MHS.

Idioti? Förmodligen.
Intressant? Jajemen.
Kul? Absolut.
Ångrat mig? Inte en sekund.

/Krook camo.gif FN1.gif HV.gif pansar2.png
Särimner
Alla har vi nog haft perioder när vi funderat på om man ska fortsätta med HV. Det finns ju ett liv utanför den militära verksamheten som tar tid. Villa, barn och en hustru är ju bara några exempel, för att inte prata om arbetet. Ibland blir det helt enkelt för mycket och när man måste minska ned på något så är det tyvärr så att det är oftast det roliga som måste stryka på foten.

Jag har varit med i HV två gånger så att säga. 1999 hade jag så ini h-e mycket med ny tant, nytt jobb och annat så jag lyckades aldrig få in övningstid för ens futtiga 20 timmar. Istället för att ta ett par sabbats år så lämnade jag helt enkelt in prylarna. Då kändes det riktigt skönt faktiskt. Men vart efter livet ordnade upp sig, man kom in i nya jobbet och familjelivet etablerade sig ordentligt så tändes sakta men säkert intresset att gå med igen. Sagt och gjort, 11/9 2001 skickade jag in en ny ansökan till HV och har varit med sedan dess. Har dessutom hoppat på en IP nu, så för mig har det blivit en rejäl nytändning. Visst kör det ihop sig emellanåt och det kan ibland vara svårt att åka bort en helg på övning med två småtöser hemma. Men ändå, min militära verksamhet är det enda "egna" jag har. Iövrigt är jag äkta make, far, villaägare, ansvarstagande lärare och så vidare. Min fru och jag har en överenskommelse om att jag SKA vara med i IP så länge jag själv har viljan och orken. Just nu är det riktigt kul och inspirerande och jag ser i dagsläget inget som skulle kunna ändra på det.

Men visst kommer det att komma dagar när motivationen kanske inte är på topp. Då får man väl sätta sig ned och ta sig en funderare om hur man ska gå vidare.

För att sammanfatta allt detta ostrukturerande dravel - intressen kommer och går och det är svårt under perioder av sitt liv att hinna med allt. Ingen i min pluton skulle nog komma på tanken att gnälla på någon som väljer att lämna in prylarna. Snarare tyder det på karaktär att säga ifrån när viljan och orken inte räcker till.

Så, ni som lämnar in, jag har full förståelse för era beslut. Been there, done that! salute.gif
nilsson
Jag måste säga att det är trist att man måste lämna in helt, bara för att livet förändras för några år, medan personens intresse fortfarande finns kvar.

Hade det inte varit bättre att placera dessa i förbandsreserven under de år som möjligheten att aktivt deltaga är nedsatt? För att sedan slippa all pappersexercis när vederbörande har en återigen förändrad livssituation och kan delta fullt ut igen.

Låt personen ha kvar sin personliga utrustning (med undantag för vapnet) hemma om han/hon vill det, men möjligheten att lämna in utrustningen måste givetvis alltid också finnas kvar.
marcuzt
QUOTE (nilsson @ Sep 13 2005, 10:54 )
Jag måste säga att det är trist att man måste lämna in helt, bara för att livet förändras för några år, medan personens intresse fortfarande finns kvar.

Hade det inte varit bättre att placera dessa i förbandsreserven under de år som möjligheten att aktivt deltaga är nedsatt? För att sedan slippa all pappersexercis när vederbörande har en återigen förändrad livssituation och kan delta fullt ut igen.

Låt personen ha kvar sin personliga utrustning (med undantag för vapnet) hemma om han/hon vill det, men möjligheten att lämna in utrustningen måste givetvis alltid också finnas kvar.
*

Min PlCh sa till mig när jag gick med att det gick att ta ett sabbatsår eller dylikt ifall man hade mycket under en period, är kanske lite åt det hållet du menar?
nilsson
QUOTE (marcuzt @ Sep 13 2005, 11:00 )
Min PlCh sa till mig när jag gick med att det gick att ta ett sabbatsår eller dylikt ifall man hade mycket under en period, är kanske lite åt det hållet du menar?

Ett, eller två sabbatsår är fullt möjliga. Men sen måste du avregistreras och all utrustning ska lämnas in.

Möjligheten jag efterfrågar är en möjlighet att stå i förbandsreserven i kanske 5-10 år. För att kanske vart fjärde år få ett litet brev hem som inbjuder dig till att bli aktiv igen.
marcuzt
QUOTE (nilsson @ Sep 13 2005, 11:18 )

Ett, eller två sabbatsår är fullt möjliga. Men sen måste du avregistreras och all utrustning ska lämnas in.

Möjligheten jag efterfrågar är en möjlighet att stå i förbandsreserven i kanske 5-10 år. För att kanske vart fjärde år få ett litet brev hem som inbjuder dig till att bli aktiv igen.
*

Okej, låter som ett bra och smart tillägg. Finns nog många som gärna tar 5 år innan de har lite äldre barn och kan bli aktiva igen.
KD803
QUOTE (marcuzt @ Sep 13 2005, 12:58 )

*

Okej, låter som ett bra och smart tillägg. Finns nog många som gärna tar 5 år innan de har lite äldre barn och kan bli aktiva igen.
*

Varför skulle det vara en bra idé att låta folk vara inaktiva i 5 - 10 år och fortfarande ha utrustning ute? Vore det inte bättre att de pengar som den administrationen skulle kosta satsades på de som är aktiva i förband? Trots allt så är inte Försvarsmakten till för enskilda individers skull.
nilsson
QUOTE (BJE @ Sep 13 2005, 12:13 )
QUOTE (marcuzt @ Sep 13 2005, 12:58 )

*

*

Varför skulle det vara en bra idé att låta folk vara inaktiva i 5 - 10 år och fortfarande ha utrustning ute? Vore det inte bättre att de pengar som den administrationen skulle kosta satsades på de som är aktiva i förband? Trots allt så är inte Försvarsmakten till för enskilda individers skull.
*

Jag har svårt att se att administrationen med att (1) flytta personen till förbandsreservern och (2) att kassunförvara vapnet kostar mer än att påbörja en antagningsprocess igen när vederbörande blir aktiv igen.

När man övergår från hemvärnssoldat till hemvärnsveteran får man ha kvar uniformen på lån, medan all annan utrustning lämnas in. Detta gynnar inte FM direkt heller och torde också isf generera onödig administration.

FM måste "ta hand om" sin personal, även under den tiden personalens livssituation medger ett 100% deltagande. En gång dåligt behandlad, leder ofta till att vederbörande aldrig med vill bli aktiv.
KD803
QUOTE (nilsson @ Sep 13 2005, 13:22 )
Jag har svårt att se att administrationen med att (1) flytta personen till förbandsreservern och (2) att kassunförvara vapnet kostar mer än att påbörja en antagningsprocess igen när vederbörande blir aktiv igen.
*

Därför att de allra flesta som blir sådana "inaktiva" troligen aldrig kommer att bli aktiva igen. Istället måste då Försvarsmakten efter att nådetiden på 10 år gått ut börja jaga någon som förmodligen flyttat en eller två gånger för att få in utrustningen som personen ifråga kanske inte ens har kvar... Vad ska för övrigt personen ha utrustningen till för om man inte är aktiv?
När man övergår från hemvärnssoldat till hemvärnsveteran får man ha kvar uniformen på lån, medan all annan utrustning lämnas in. Detta gynnar inte FM direkt heller och torde också isf generera onödig administration.
*

Veteraner som inte tillför någonting till sitt förband bör inte heller ha utrustning ute.
FM måste "ta hand om" sin personal, även under den tiden personalens livssituation medger ett 100% deltagande. En gång dåligt behandlad, leder ofta till att vederbörande aldrig med vill bli aktiv.
*

Försvarsmakten ska ta hand om sin personal ja. Men den som inte anser sig ha tid att vara Försvarsmaktens personal längre, om än tillfälligt, är en annan sak. Idag har man möjlighet att ta en kortare paus. Ska det vara längre än så är det lika bra för båda parter att göra ett riktigt avslut istället för att dra ut på det.
skaya
@ Swede: Jag läste din historia om utlandstjänsgöringen. All heder till dig och Alla andra som under vår fana, osjälviskt kämpat för andras bättre.

Med önskan om lycka och välgång!
simon
QUOTE (BJE @ Sep 13 2005, 13:37 )
Istället måste då Försvarsmakten efter att nådetiden på 10 år gått ut börja jaga någon som förmodligen flyttat en eller två gånger för att få in utrustningen som personen ifråga kanske inte ens har kvar...

Och det kan jag lova dig nilsson, det är INGE KUL.

// Simon, som har jagat fältbyxor, gasmasker och andra saknade persedlar hos inaktiva FRO:are tills ögonen blödde... dry.gif
nilsson
Alltså, materielfrågan var absolut inte det jag ville betona i mitt inlägg. Det är inget viktigt för mig att debattera vidare.

Det jag ville betona är att jag vill se en möjlighet för personer att kunna kvarstå i förbandets reserv under den tiden de är mindre aktiva.

Detta medför att vi slipper stora administrationskostnader och den välkända tiden för pappersexercisen när vederbörande vill bli aktiv igen.
KD803
QUOTE (nilsson @ Sep 13 2005, 15:28 )
Det jag ville betona är att jag vill se en möjlighet för personer att kunna kvarstå i förbandets reserv under den tiden de är mindre aktiva.
*

Den möjligheten finns, i ett eller två år. Om man inte efter den tiden känner att man kan/vill bli aktiv igen så är det bäst för bägge parter att sluta helt. Den tiden är förbi när HV hade råd med att ha en mängd inaktiva personer i rullorna. Det finns en personalreserv för hela Försvarsmakten, HV ska inte bygga upp en egen.
Fk Satan
På ett sätt sympatiserar jag med tanken om att man kan avrustas men fortfarande finnas kvar i ngn form av utbildningsreserv eller vad det nu skall kallas. Dock så skall dessa individer INTE vara med i krigsförbandet och ta upp platser. De skall inte heller vara med i förbandets reserpluton eller liknande där man kan sätta individer som kanske tar en timeout på ett år.

utan det kanske på MD-grps nivå skapas en Hv-beredskaps kompani. med inidivder som har valt att avrusta men som kanske vill ta upp detta intresse om 5-10år? Dock med kravet på att man genomför en rep. kurs minst var 5:e år samt en säkerhetsprövning var 5:e år. Dock skall INGEN utrustning finnas ute hos dessa individer. Samt att man förbinder sig att vid beredskapshöjning gå in och utrustas, få ett intensivt övningsupplägg osv.

rep-kursen är liknande introhelgen man genomför för att bli med i Hemvärnet. en helg med lite PEK-skjutning, vapenkunskap, lite HV-info osv.
Hans Engström
Är det personal man är intresserad av är det väl egentligen enklare att låta kompaniet håla koll på dom? Jag skulle vilja se att det var lättare att sätta andra än de som pensionerar sig som veteraner, då behåller man adressuppgifterna och dom får löpande information.
Magnus Redin
QUOTE (simon @ Sep 13 2005, 15:09 )
Istället måste då Försvarsmakten efter att nådetiden på 10 år gått ut börja jaga någon som förmodligen flyttat en eller två gånger för att få in utrustningen som personen ifråga kanske inte ens har kvar...

// Simon, som har jagat fältbyxor, gasmasker och andra saknade persedlar hos inaktiva FRO:are tills ögonen blödde... dry.gif
*

Men varför lägga ned så mycket jobb på det? Skicka en väl tilltagen faktura och avvakta att grejerna letar upp FM för att göra fakturan mindre, avskriv sedan de sista hundralapparna om något smått saknas för att visa god vilja. Kommer det inga prylar eller pengar så skicka det till indrivning av pengarna. Det borde vara ett mera funktionellt system som drar lite arbetstid i administration.
KD803
QUOTE (Magnus Redin @ Sep 15 2005, 00:23 )
Men varför lägga ned så mycket jobb på det?  Skicka en väl tilltagen faktura och avvakta att grejerna letar upp FM för att göra fakturan mindre, avskriv sedan de sista hundralapparna om något smått saknas för att visa god vilja.  Kommer det inga prylar eller pengar så skicka det till indrivning av pengarna. Det borde vara ett mera funktionellt system som drar lite arbetstid i administration.
*

Eller också så lämnar hemvärnssoldaten in sin utrustning när han/hon känner att intresset/tiden inte räcker till för att vara med i förbandet längre... Mycket mindre administration än ovanstående förslag = mindre kostnad för Försvarsmakten. Snart är även den tiden förbi när Försvarsmakten hade så mycket materiel att man kan ha den på vift.
simon
QUOTE (Magnus Redin @ Sep 15 2005, 00:23 )
QUOTE (simon @ Sep 13 2005, 15:09 )

*

Men varför lägga ned så mycket jobb på det? Skicka en väl tilltagen faktura och avvakta att grejerna letar upp FM för att göra fakturan mindre, avskriv sedan de sista hundralapparna om något smått saknas för att visa god vilja. Kommer det inga prylar eller pengar så skicka det till indrivning av pengarna. Det borde vara ett mera funktionellt system som drar lite arbetstid i administration.
*

¨

Det är det som sker i princip.

Vad jag menar med att "jaga" persedlar är att gå igenom 50 FRO/LK/HV:ares ofta 25 år gamla persedelkort (ofta dåligft uppdaterade) när de lämnar in. Att göra detta och hitta/inkräva allt saknat tog mig drygt 3 hela arbetsdagar. Många av de som hade lämnat in hade inte rört grejorna på säkert 10 år, och bara låtit de stå och mögla på vinden/motsv.

Det var varken ett roligt eller trevligt jobb, med tanke på det meningslösa i det hela, samtidigt som det personliga mottagandet hos de inlämnande var långt ifrån trevligt och förstående. Stanken som mötte min näsa när en del inlämnade persedelsäckar öppnades vill jag inte ens beskriva. blyg.gif
Hotel Charlie One
Är det inte väldigt mycket (typ allt) som destrueras av dessa stenåldersprylar?? Det är väl bara de som fått ut grejor under de senaste 5-8 åren som man egentligen behöver "jaga"?
Fk Satan
@simon

varför vill FM ha in detta? har de fått in vapen & vapenutrustning så borde det vara billigare för FM att låta resten vara ute hos folket. Istället för att ta in gammal utrustning som är mögelskadad och som ändå skall slängas...

hur mkt av den utrustning som du ägnade mängder med timmar åt hamnade in i systemet igen? så var det lönsamt för FM att du gjorde detta?
KD803
@HC1, Fk Satan

När det gäller saker som idag är 25 år gamla är jag benägen att hålla med, avskriv skiten. Men att låta soldater som idag slutar att vara aktiva behålla utrustning ute i 5 - 10 år är fel. Så gott om hjälm 90 med inredning 02 och stridsvästar är det inte att vi kan låta dem ligga oanvända i någons förråd.
simon
QUOTE (Fk Satan @ Sep 15 2005, 10:53 )
@simon

varför vill FM ha in detta? har de fått in vapen & vapenutrustning så borde det vara billigare för FM att låta resten vara ute hos folket. Istället för att ta in gammal utrustning som är mögelskadad och som ändå skall slängas...

hur mkt av den utrustning som du ägnade mängder med timmar åt hamnade in i systemet igen? så var det lönsamt för FM att du gjorde detta?
*

Skulle gissa på att ~70-80% av det som lämnades in har återinsatts i omlopp igen. Det som jag ödslade mest tid på var att skriva av saker som redan är borttagna ur systemet, såsom Trefingervante och M/60-systemet. Datasystemet LIFT som sköter detta är inte vidare användarvänligt, och gör så att allting tar längre tid än vad det skulle ta med ett windowsbaserat system eller liknande(tror jag).

När allting var inlämnat och jag äntligen hade räknat ihop, sammanställt och utjämnat alla förluster, så delade vi in dessa i två kategorier. En kategori som vi absolut skulle kräva in, i andra kategorin hamnade sådant som vi eventuellt kunde skriva av för att visa just "god vilja". Vilka persedlar som hamnade i vilken hög beror oftast från fall till fall, och är inget jag kommer att kommentera.

Vet inte hur mycket mer jag borde säga, så jag tror jag avslutar där...

Men jo, jag skulle nog vilja påstå att arbetet var berättigat, men lönsamt? Ja det vetti tusan.
Fk Satan
mmm alla de olika datasystem som FM har är inte direkt användarvänliga eller samarbetande med varandra... Men det är en annan historia...

Förstår inte varför inte FM har ETT datasystem som kan hantera allt ifrån budget uppföljning, lager hantering, personalhantering, utbetalningar osv...

en normal övning är det 4 eller 5 datasystem som skall användas och det till olika saker...
KD803
QUOTE (Fk Satan @ Sep 15 2005, 11:24 )
Förstår inte varför inte FM har ETT datasystem som kan hantera allt ifrån budget uppföljning, lager hantering, personalhantering, utbetalningar osv...
*

Delvis har det historiska orsaker, vissa av FMs system är väldigt gamla. Tor har jag för mig är ett 60-talssystem, på den tiden gick det inte att göra sådana saker som vi idag tar för självklara.

Sedan är många system från den tiden när försvarsgrenarna hade gjorde sina egna anskaffningar oberoende av varandra. Därför är det t ex Lift som används för mycket "vanlig" materiel medan motsvarande funktion för flygplandelar sköts i ett fristående system.

Visst har det gjorts försök att ta fram "supersystem" som löser allt, men de projekten har alltid havererat efter att ha kostat några miljoner. Det är visserligen inget unikt för Försvarsmakten, IT-projekt har en tendens att antingen gå på röven eller spräcka budgeten. Ofta gör de bägge sakerna samtidigt...
Fk Satan
@BJE

och att bygga ett sådant system får man räkna in en hel del miljoner för att ta fram. Men se hur det fungerar inom vanliga företag, där går detta att lösa med enhetliga system.

Idagsläget finns det databaser för de olika systemen, så det är bara att bygga ngn form av GUI (Grafiskt användargränssnitt) för dessa databaser. Så ett gemensamt GUI för alla system där du som användare inte ser att det är olika system. men i grunder är det olika system. En sådan lösning skulle troligen inte vara allt för dyr... (ja dyr men inte överdj*vligt dyr)

har en kompis som är kung på sådant, att bygga övergripande system som täcker flera andra system så att det ser ut som ett system. Enl. honom är det inte allt för svårt att bygga ett GUI över de nuvarande systemen allt för att lura användarna.
KD803
@Fk Satan

Jo, jag jobbar som systemutvecklare så jag har en viss uppfattning om vad som är möjligt.

Det pågår projekt idag för att minska floran av system, jag redogjorde bara för varför det ser ut som det gör just nu. T ex så utvecklas en ny version av Lift med GUI och som kommer att ha en gemensam databas, inklusive US och fartyg.

edit: Eftersom jag jobbar just på ett "vanligt företag" så får jag säga att Försvarsmakten inte är ensam om sin situation...
Fk Satan
I mitten av mars börjar jag min golf-kurs. Skall bli inspirerande att börja spela golf. Med bollkänsla sämre än en blind flodhäst och ett humör kortare än en..... Skall jag försöka mig på denna ädla sport. Framförallt är den stora fördelen att man då kan åka till skottland på sommaren pimpla whisky, slåss med får och slå en boll eller två. Sedan så behöver man inte söka en massa FBU-kurser, sova på dåliga vandrarhem utan kan bo på bra hotell med väggar som är ljudisolerade. Att bara gå in på en resebyrå (eller boka via nätet) några dagar innan man vill åka. Jmf med FBU-kurser som skall bokas och planeras månader innan...

Så tack för mig FBU.

Den 9:e Januari Kl07:00 kommer jag att stå utanför förrådet och vänta på att förrådsgubbarna låser upp dörren. Då skall bettan lämnas in samt övrig utrustning. För nu är det dags för mig att äntligen MUCKA.

Så tack för mig FM

fram till muck kommer jag enbart att genomföra de aktiviteter jag i dagsläget har inplanerade. kommer inte att ta på mig ngr nya göromål, samt att jag kommer att tacka nej till samtliga kurser jag har tänkt att gå nu under hösten. Detta är ett beslut som har mognat mer och mer nu under hösten och nu är det bestämt och klart. Men innan jag lämnar in så skall jag hinna blåsa lite plugg clap.gif

Så tack för mig Hv.
Axial
Jag har beslutat mig för att ta ett eller flera sabbatsår från HV. Detta beror på att jag börjat studera på halvfart på ett högskoleprogram samtidigt som jag tänkt fortsätta jobba heltid (mitt 80-poängsprogram kommer alltså ta 4 år att klara av). Vidare finns det en 6-åring och en 1,2-åring samt hund och sambo i hushållet. Detta gör att jag inte bedömmer att jag hinner göra mina 80 timmar som grg-gruppchef i IP (eller ens 60 timmar som soldat). Jag räknar dock med att ha tid att göra drygt 20 timmar, eller så, per år och då lägga dessa timmar på den obligatoriska vapensäkerheten.

Men nu tänkte jag höra vad det ärade forumet tycker; ska jag:
1. Göra som planerat (kvarstå i IP/reserv och göra det jag hinner, dvs 20h/år)
2. Be om förflyttning till en 20-timmars pluton (vilket formellt skulle göra att jag inte behöver stå i någon reserv eftersom jag tror mig 20h/år över till Hv)
3. Lämna in vapnet till centralförvaring och vara helt inaktiv så länge jag får.
4. Avrusta helt och hållet för att sedan sno värvning igen när erfoderlig tid åter finns.

Finns det andra alternativ som jag förbisett? Vad tycker ni? Min plutonchef anser att alternativ 1 är helt OK.
Lt P
QUOTE (Axial @ Sep 20 2005, 08:34 )
Jag har beslutat mig för att ta ett eller flera sabbatsår från HV. Detta beror på att jag börjat studera på halvfart på ett högskoleprogram samtidigt som jag tänkt fortsätta jobba heltid (mitt 80-poängsprogram kommer alltså ta 4 år att klara av). Vidare finns det en 6-åring och en 1,2-åring samt hund och sambo i hushållet. Detta gör att jag inte bedömmer att jag hinner göra mina 80 timmar som grg-gruppchef i IP (eller ens 60 timmar som soldat). Jag räknar dock med att ha tid att göra drygt 20 timmar, eller så, per år och då lägga dessa timmar på den obligatoriska vapensäkerheten.

Men nu tänkte jag höra vad det ärade forumet tycker; ska jag:
1. Göra som planerat (kvarstå i IP/reserv och göra det jag hinner, dvs 20h/år)
2. Be om förflyttning till en 20-timmars pluton (vilket formellt skulle göra att jag inte behöver stå i någon reserv eftersom jag tror mig 20h/år över till Hv)
3. Lämna in vapnet till centralförvaring och vara helt inaktiv så länge jag får.
4. Avrusta helt och hållet för att sedan sno värvning igen när erfoderlig tid åter finns.

Finns det andra alternativ som jag förbisett? Vad tycker ni? Min plutonchef anser att alternativ 1 är helt OK.
*

Jag har en liknande situation, fst med jobb istället för studier numera. Jag frågar mig själv den stora frågan - kommer jag att få mer tid över länge fram. Svaret är nog garanterat nej, inte inom överskådlig tid.

Kan man inte göra ett fullgott jobb är det min uppfattning att det är bättre att inte göra något alls. Ingen kommer ändå att förstå varför du inte gjort ditt bästa.

Min rekommendation är därför punkt nr. 4, då sover du lugnare om natten och slipper stressen av att ha för många järn i elden.

/P
Skuggan
QUOTE (Pego @ Aug 19 2005, 19:45 ) *
QUOTE (Hotel Charlie One @ Aug 19 2005, 19:39 )
Apropå konstiga saker man hört på "serviceförråd" (motståndsnästen):

- Jag behöver lite tändstickor också.
- Va' sa' du me' dom te'? Malajn.gif
- Typ tända lite...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att beväringen som i dag måste in på förrådet i Skövde har bättre tur med personalen.
*

låter som en viss dam som jobbat på förrådet på p4....

från samma förråd

"jag skulle vilja byta in denhär skjortan"
"äh, behåll skiten, vi har gott om dem"
"ehh, jaha, tack"
"nåt mer du vill ha?"
"ehhh........ näe, det var nog bra så tror jag"
"ok, slå en signal om du kommer på nåt mer"
"visst, tack..... på återseende"
"mmmm"
snake
Då har man kommit fram till samma slutssats som trådskaparen, att man inte har tid med Hv insats, känns väldigt vemodigt eftersom man har samlat på sig 11 år i hemvärnet och innan dess 3-4 år med Hvu.
Men man måste ju lämna lite plats åt yngre förmågor med mera tid än jag själv.

//Over and Out! :(
Flamdämpare
från tnr 211930 är jag inte längre aktiv inom Hemvärnet. Finns ingen anledning till att spekulera i orsakerna. Under veckan kommer jag att lämna in material och övrig utrustning.
Eftersom stora delar av FM läser detta forum vill jag klargöra att beslutet var mitt och ingen har försökt påverka mig. Jag står för det jag gör och tar även ansvar för mina handlingar och de konsekvenser de orsakar.

@Blågul
Eftersom jag inte längre behöver en signatur är det ok att byta till mitt riktiga namn?
Hotel Charlie One
@Flamdämpare:
Kan ditt beslut ha något att göra med den sk "utbildningskontroll" som genomfördes på Revinge i helgen?
CP2
Efter en rasande trevlig UBK, ny motiverande utrustning och duktiga Yoff och en massa intressanta aktiviter nästkommande år kommer jag att ge Hv IP om möjligt ännu mera tid. Allt går på räls, familjen är hunsad och har inga synpunkter. "Bara" ett hus att bygga färdigt.

Snart varit med i 20 år, det har ALDRIG varit bättre än nu!

@Flamdämpare, kommer att sakna dig som fan, mannen! Fattar inte hur de 7 södra IP kunde få en helt jäkla underbar UBK och ni en urkass......lider med dig/er!
QM insats komp
@Flamdämpare, kommer att sakna dig som fan, mannen! Fattar inte hur de 7 södra IP kunde få en helt jäkla underbar UBK och ni en urkass......lider med dig/er!

Jag var med på utbildningskontrollen under gångna helgen och tyckte det var en alldeles utmärkt övning, bra tempo, roliga moment & bra övn ledning. den enda smolken i bägaren var att en pluton åkte hem mitt i övningen
CP2
QUOTE (QM insats komp @ Nov 22 2005, 15:12 ) *

Jag var med på utbildningskontrollen under gångna helgen och tyckte det var en alldeles utmärkt övning, bra tempo, roliga moment & bra övn ledning. den enda smolken i bägaren var att en pluton åkte hem mitt i övningen

Japp, verkar som om den plutonen inte delade din uppfattning. Eftersom jag inte var där ska jag inte ha några synpunkter varken på det ena eller andra hållet, men uppenbarligen var det så att inte alla var fullt lika förtjusta. 2 plutoner dök inte ens upp?
QM insats komp
Japp, verkar som om den plutonen inte delade din uppfattning. Eftersom jag inte var där ska jag inte ha några synpunkter varken på det ena eller andra hållet, men uppenbarligen var det så att inte alla var fullt lika förtjusta. 2 plutoner dök inte ens upp?

det är rätt att 2 plutoner inte kom , den ena för att den inte har någon personal & den andra på grund av inre stridigheter. ingen av plutonerna uteblev på grund av övningsupplägget. dom fyra plutoner som fullföljde övningen var nöjda.
Hotel Charlie One
Det är inte roligt att behöva stå framåtböjd med särade skinkor och samtidigt behöva se ut som om man tycker om det som drabbar en.

Jag är övertygad om att de andra plutonerna på övningen hade det alldeles UNDERBART med en massa krig och örlog (det lät så på kompstri-nätet i alla fall). Dessvärre så var övningen, eller UBKn om ni så vill, ett totalt mörker för undertecknad.

Förhoppningsvis vänder alltihop till dur i och med att Södra Skånska guppet tar över utbildningen framöver. Fick ett mycket gott intryck av utbansv.
Ragulin
Jag är den förste att beklaga Flamdämpares beslut att packa säcken och lämna in. Hoppas du omprövar ditt beslut och återkommer i värmen, mannen. När det gäller övningen på Revinge och den avhoppade plutonen så var det självfallet djupt olyckligt med inte helt obegripligt med tanke på bakgrundshistorien. En barnslig reaktion som fick tråkiga konsekvenser och säkert retade upp en hel del folk. Förhoppningsvis kommer det något bra ur det här även om själva avhoppet kan och skall ifrågasättas.

Man måste börja ta vuxna människor på allvar och respektera den tid de lägger ner på sin fritid och efter en lång arbetsvecka. Ingen vill åka terrängbil i flera timmar på fredag kväll och sedan tycka att övningstiden disponeras dåligt och på fel saker. Man klarar en kass övning då och då, men inte varje gång. Viljan att "stå ut" försvinner koefficient med antalet trista och innehållslösa övningar, så är det bara. Ingångsvärdena inför helgen var UBK, men det som utspelade sig var en tillämpad kompaniövning med väldigt lite innehåll för delar av övningstruppen. Kul för dem som hade att pyssla med, mindre kul för dem som mest frös och svalt.

SLUT
Fj Fjun
Och här gör jag en 3150 mot många andra. Redan lämnat in pga (var yoff asp.), FB04 men det gick inte att hålla emot längre..
- gick precis med i HV, Malmö 41.komp.
Där bjöds det på kaffé och halvfrusen mazarin (det var sig likt sedan man var HVU)..

Hoppas på en givande tid framöver.

Fjun
FkN
@Fjun: Finns nog en IP nära dig när du tröttnat på never-ending-fika smile.gif
CP2
QUOTE (Fk Nordin @ Nov 23 2005, 19:14 ) *
@Fjun: Finns nog en IP nära dig när du tröttnat på never-ending-fika smile.gif

Japp, 3 IP, 4 IP och 7 IP! Alla samlade på samma ställe.....
Hotel Charlie One
För övrigt finns det en hvbatC som nu utdelat bestraffningen "SoldF-förbud".

Lycka till med det säger jag! Malajn.gif
The Swede
QUOTE (Hotel Charlie One @ Dec 4 2005, 21:24 ) *
För övrigt finns det en hvbatC som nu utdelat bestraffningen "SoldF-förbud".

Lycka till med det säger jag! Malajn.gif

Say what??? blink.gif surprise.gif ohmy.gif
Hotel Charlie One
Japp. Eftersom det framförts kritik mot övningar etc här så tyckte han det kunde vara motiverat att inskränka vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. Snyggt va?
The Swede
Jösses, den siste dåren är inte född ännu.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.