Fk Satan
Jun 29 2007, 17:44
Flyttat några inlägg från denna tråd och till
Demokratibegreppet och Yttrandefrihetens principer, Okända storheter i Hemvärnet?Även jag kan skriva under på att det verkar konstigt mef 709:ans avrustning från hemvärnet, Men skälen som framförtshär passar bättre att diskutera i tråden "Demokratibegreppet och Yttrandefrihetens principer, Okända storheter i Hemvärnet?" då får vi allt som berör detta mer samlat och enklare att hitta i framtiden om fler skulle råka ut för detta problem. Samt att vi håller denna tråd OnTopic.
Fk Satan
Blågul
Vill tacka en fd chef, ingen nänmd, ingen stämd, för att du släckt lågan som brunnit i mig för Hv.
Nu till helgen är det Utbildningshelg 3, med bl.a. Grupps strid. Jag kommer inte att vara där. Känner INGENTING för Hv, för att ta på uniformen. F-n ta dig.
Välkomnades med öppna armar i en ny grupp/pluton/kompani/bataljon. Nu vet jag inte.
Får se vecka 41 då det är en större övning. Klickar det inte då så ger jag upp och du har vunnit.
Fk Satan
Sep 22 2007, 14:43
QUOTE (Fk Satan @ Jun 29 2007, 18:44 )

Flyttat några inlägg från denna tråd och till
Demokratibegreppet och Yttrandefrihetens principer, Okända storheter i Hemvärnet?Även jag kan skriva under på att det verkar konstigt mef 709:ans avrustning från hemvärnet, Men skälen som framförtshär passar bättre att diskutera i tråden "Demokratibegreppet och Yttrandefrihetens principer, Okända storheter i Hemvärnet?" då får vi allt som berör detta mer samlat och enklare att hitta i framtiden om fler skulle råka ut för detta problem. Samt att vi håller denna tråd OnTopic.
Fk Satan
Blågul
Vad i detta var svårt att förstå?
Fk Satan
Blågul
Lfskbat
Sep 30 2007, 02:07
Inget vemod, inget dravel... men väl lämnat in
Fu Pedersen
Oct 8 2007, 11:02
Know the feeling. Jag skrev rosa lapp i början av sommaren. Den skulle verkställas 31 augusti. Någon vecka innan var jag ute på skarpt eftersök. Första gången jag hade grönkläderna på mig på 5 månader kanske. Sakta men säkert började jag inte att jag inte kunde sluta. Jag kunde inte gå ur, kunde inte lämna in. När jag nu var med på första övningen sedan sista i våras insåg jag att jag saknat folket, saknat jargången. Jag är fast. Inte supermotiverad. Utan både grupp och befattning. Men nu slaskar jag med lite så får vi se vad som händer...
Lfskbat
Oct 9 2007, 00:56
Var också i det stadiet att jag inte kunde/ville sluta... det som dock var spiken i kistan var när jag var på batråd, allt skulle vara så jäkla hemligt och vi fick inte delge våra kollegor i komp (jag sitter som sold representant), komp C satt och pratade om problem på kvalsternivå vilket till syvende och sist gick ut på att vi ABSOLUT INTE fick slås ihop med granbataljonen... då gick det upp ett liljeholmens... vi är till för att dessa "herrar" ska få behålla sin befattning... de är på intet sätt intresserade att få börja konkurera om sin befattning. I samma veva togs punkten "Personalvård" upp som något nödvändigt ont... vifftades snabbt bort dock... så vi på golvet är alltså till för att "fina" komp C ska få behålla sin befattning... Då lämnade jag!
sitter o funderar skarpt på att lämna in efter över 15 år i gamet.
Känner mig ordentligt omotiverad .Känns som trampar vatten o inte kommer nåtgot vart min personliga utveckling. Alla utmaningar har försvunnit.
Tanken att ta ett sabbats år o bli nolla känns för mig främmande för det sabbar statistiken för den pluton jag älskar.
Antingen gör man det 100% eller skiter man i det. Som det känns nu så har jag inga 100% att ge
Ni mina chefer som läser detta se det inte som personlig kritik till er jag har bara tappat glädjen med att vara en del av organisationen
Sleipnir
Dec 26 2007, 16:54
"Vilande" genererar inte 0 status. Är till för temporär annan verksamhet (NBG, US, skola eller sabbatsår).
Naccache
Dec 27 2007, 02:20
Jag sitter i sitsen du beskriver i början av ditt inlägg. Är ny GK hos FBU och ser fram emot en lång tid inom FM

För varje vi tappar får vi två nya.
Sn@jper
Jan 8 2008, 22:29
Tanken på att lämna in kommer över mig lite nu och då. Inte för att jag inte är intresserad (är en MÖP ut i fingerspetsarna) utan för att jag känner mig motarbetad inom vår egen bataljon.
Vår bataljon har blivit nerskuret från att på pappret varit ett flertal kompanier till att under 2008 bli ett IK och ett vanligt Hv-komp. Vi är ett glatt gäng i 20h-kompaniet som gärna gör 110h+ och trivs med det. Vi tor på vårat kompani-pluton-grupp.
Problemet är att vår Batch inte är nöjd. Han kommer med gliringar hela tiden att vi
BÖR bidra med minst en grp till IK,(DVS intern rekrytering som inte får förekommma) något som ingen av oss vill.
Vi har blivit lockade med bättre/fler övningar, mer/nyare matriell mm. mm. När detta inte gett någon framgång har tjuvknepen börjat komma. Inställda övningar, avsaknad av understödsvapen på övningar, uteblivna kallelser till utbildningar samt utebliven tilldelning av matriell mm.
Inget ont om vår BatCh egentligen..... MEN kan han inte vara riktigt nöjd med att ha ett riktigt motiverat 20-h kompani. Varför är det bara insats som räknas. Han är ju faktiskt VÅR chef också. Allt detta börjar stå mig riktigt högt upp i halsen. Jag kanske har missuppfattat allt.. Jag kanske inte får göra mer i ett "vanligt kompani" än mina 40h eller vad det nu är.(är grpch)
Är det bara jag som har dessa bekymmer eller känns det igen??
QUOTE (Sn@jper @ Jan 8 2008, 22:29 )

"DVS intern rekrytering som inte får förekommma"
Var finns det skrivet någonstans?
/Challe
Sn@jper
Jan 9 2008, 16:06
QUOTE (Challe @ Jan 9 2008, 06:45 )

"DVS intern rekrytering som inte får förekommma"
Var finns det skrivet någonstans?
/Challe
Finns nog inte i skrift( tror jag). Det är rikshemvärnschefens egna ord.
edit. Kan kolla upp det nogrannare med tid/plats för uttalande om intresse finns.
Adam Sigurd
Jan 9 2008, 21:58

Vi är ett glatt gäng i 20h-kompaniet som gärna gör 110h+ och trivs med det. .....................Jag kanske inte får göra mer i ett "vanligt kompani" än mina 40h eller vad det nu är.(är grpch)
Frågan är varför ni inte vill prova IK? Är det bara prestige eller......? Finns det ingen möjlighet för er att vara med att testa utan att skriva kontrakt med IK?
Normalt ska man erbjudas ungefär "dubbla kontraktstiden" har jag för mig; dvs. 40 (ordinarie) timmar per år för en 20h-soldat osv, vill man göra mera bör man kanske söka alternativa befattningar!
Sn@jper
Jan 9 2008, 22:35
@ Adam Sigurd
Jag tror du har missuppfattat mig totalt. Jag skall försöka förklara.....
Det glada gänget, inklusive mig är i huvudsak chefer i 20h-kompaniet. Efter många års jobb är vi snart där vi vill vara. Ett fungerande kompani med chefer som knappt behöver tala för att förstå varandra. Detta har tagit låååång tid. Grpch och Plutch har jobbat sig in i sina roller. Men vi vill fortsätta där! Varför rasera allt? Varför ta istort sett alla chefer i 1:a plut och bilda en grp till IK. Låta en plutch med stor erfarenhet gå som lasse i ledet bara för att IK inte kan rekrytera egna soldater. Det har inget med prestige att göra utan sunt förnuft. Även om det är mycket snack om IP/IK så behövs faktiskt det "vanliga" 20h-kompaniet, och då menar jag inklusive chefer.
Påtryckningarna att gå till IK är inget vi bett om utan något vi blir trakasserade med.
Vill även säga att jag inte har något emot IP/IK. De uppgifterna de har skall ju också lösas, men inte av oss.
Jag var kanske lite otydlig när jag skrev att vi gärna gör 110h+.
Det jag menar är att vi gör det och mer därtill redan idag.
Hoppas detta rätat ut ett och annat frågetecken.
QUOTE (Adam Sigurd @ Jan 9 2008, 21:58 )

Normalt ska man erbjudas ungefär "dubbla kontraktstiden" har jag för mig; dvs. 40 (ordinarie) timmar per år för en 20h-soldat osv, vill man göra mera bör man kanske söka alternativa befattningar!
Isf är det nog dubbla mot ett soldatkontrakt så att även befälen ska ha en chans att uppfylla sina kontrakt.
Förövrigt så vore det otroligt dumt att inte rekrytera från andra HV förband, bättre att folk testar om HV är nåt för dem i ett år och sen går till IP. Då slipper IP också med de mest basala övningarna pga ständig tillströmning av nya som är helt "rudis"
Sleipnir
Jan 9 2008, 23:29
Fast det är väl inte riktigt rätt att 20H plutonerna ska vara utbildningsförband till 60H?
DaRaven
Jan 9 2008, 23:33
Jag tycker att det är en intressant frågeställning, och den har avhandlas i massor...
Bl.a. i den här tråden:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=24509Och det är nog läge att fortsätta i den?
Sn@jper
Jan 9 2008, 23:43
Sorry BG att jag råkat styra fullkomligt OT. Det fokuserades bara på fel del av det jag skrev.
Själv ville jag bara skriva av mig varför jag överväger att lämna in.
Måste nog träna på att förklara mig lite bättre i text tror jag
Streaker
Jan 10 2008, 00:44
Tjenare Sn@jper!
Varför går du i tankarna att lämna in? För tusan!! Hela erat gäng kan ju skriva över och då är ni ju samma gamla gäng som förut eller??
Jag tror att eran batchef skulle bli stormförtjust av en sådan manöver.. Du säger ju själv att han tycker att ni bör bidra med minst en grupp och att han har svårt med rekryteringen till sitt insatskompani. Ni bidrar med en hel pluton eller vad det kan vara. Det ni gör nu i gröna kläder kommer ni också att göra då, med smärre tillägg.
Att eran bataljon har blivit nerskrivet har väl sina orsaker i att det endast varit en bataljon på papperet. Ni är helt enkelt inte fler. Det som ni nu drabbats av är ju inget annat än vad som hänt på en massa andra håll.
Att hv drabbats av inställda övningar och att understödsvapen inte varit med på övningar är ju faktiskt inget unikt. Det har nog drabbat dom flesta i hv, över hela Sverige från norr till söder. Likaledes gäller detta även viss saknad av övrig materiel. Det finner man ju snabbt om man kikar runt lite på detta forum.
Nä ta steget och gå till något nytt med erat gäng! Ni kommer säkerligen inte få det sämre än vad ni har nu utan troligen bättre!
Mvh/Streaker
Sn@jper
Jan 10 2008, 00:52
Ytterligare en som missförstår mig *suck*
@Streaker
Vi har ju för tusan hela vårat komp kvar. Ett fullt fungerande komp såväl nu som nästa år. Vårt komp skall inte läggas ner.
Capish?
Tillägg. Vår bataljon= 1*20h komp samt 1*IK Jag tillhör 20h komp. The one and only
Streaker
Jan 10 2008, 02:12
Det är ju klart som korvspad att eran batchef försöker att rekrytera! Där är ju en del i hans jobb.. Att ta det som gliringar och trakasserier tycker jag verkar vara lite inskränkt.
Han har en vision av att sätta upp ett insatskompani och som du själv säger ett kompani att rekrytera ur. Då har han ju ingenting att rekrytera ur. (För han var ju batchef med mindre än två kompanier) Klart att han pressar på då men skit i det. Det är väl inget skäl till att lämna in för om man trivs där man är? Var klämmer skon igentligen??
Ni äger ju för tusan hakar er fulla rätt till att vara i det kompani ni vill! Det kan ju inte han göra särskilt mycket åt. Det är ju bara att forsätta ert race där ni är på gott och ont.
Alla inom hv har nog fått övningar inställda inte bara ifjol utan tidigare också. Inte bara ni. Det kan finnas massvis med enkla förklaringar till inställda övningar utan att för den skull vara någon form av repressalie mot er. Eller? Kanske ni får ännu mindre med medel att öva för detta året eftersom ekonomin inom försvarsmakten ser ut som den gör och ni bevisligen gått till en mindre numerär.. Tråkigt men så ser det ut överallt.
/Streaker
Ekvall
Jan 22 2008, 23:57
Skickade precis iväg ett mail till min kompanichef om att jag tillsvidare tänkte lägga ner allt vad HV heter. Den enkla anledningen stavas brist på motivation och tid. Eventuellt kanske man kommer tillbaka om ett par år när saker och ting börjar ordna upp sig, både i mitt liv och i FM. Då blir det förmodligen Insats om HV finns kvar överhuvudtaget. En mission kanske man ska försöka hinna med också...
No hard feelings. Jag har haft skitkul ute i det gröna men nu behöver jag garderoberna till annat...
Uppsägning meddelad till förbandschef TNR 121030. "It must have been love but it's over now..."
23:e komp.
Feb 12 2008, 15:48
QUOTE (Wilk @ Feb 12 2008, 12:42 )

Uppsägning meddelad till förbandschef TNR 121030. "It must have been love but it's over now..."
Tror det är av allmänt intresse att veta varför Du lägger av. Varför? Jo, delade meningar råder i frågan om vad som motiverar folk att stanna kvar.
MVH
tafkaf
Feb 12 2008, 19:16
Jag lämnade HV för snart 8 år sedan (jävlar vad tiden går fort

) när jag gick i civil utlandstjänst. Då var man sugen på det nya och det kändes inte så farligt, men litet tråkigt förstås. Men; ju längre jag har varit borta desto mer saknar jag FM, det är nått visst med att dra på sig grönt och åka ut på camping med "fältbiologerna". Om jag nån gång flyttar hem så kommer jag att joina direkt, om det finns nått HV kvar då vill säga

.
QUOTE (23:e komp. @ Feb 12 2008, 15:48 )

Tror det är av allmänt intresse att veta varför Du lägger av. Varför? Jo, delade meningar råder i frågan om vad som motiverar folk att stanna kvar.
MVH
Förvisso sant. Det är många bäckar små; av mig upplevd dålig förmåga av organisationen att presentera övningsdatum med god framförhållning, allt prat om nedskärningar (vilket kommer drabba Hv, det är jag övertygad om) osv. Kombinerat med behov att behöva prioritera annat i livet.
QUOTE (Wilk @ Feb 12 2008, 23:00 )

MVH
Förvisso sant. Det är många bäckar små; av mig upplevd dålig förmåga av organisationen att presentera övningsdatum med god framförhållning, allt prat om nedskärningar (vilket kommer drabba Hv, det är jag övertygad om) osv. Kombinerat med behov att behöva prioritera annat i livet.
Du är redan saknad i förbandet mannen !
Erik Adam
Feb 18 2008, 13:00
QUOTE (CIP @ Feb 13 2008, 11:06 )

QUOTE (Wilk @ Feb 12 2008, 23:00 )

MVH
Du är redan saknad i förbandet mannen !
Amen to that!
Wilk är en stor tillgång som nu försvinner från oss.
*snörvel*
Hensoldt
Mar 5 2008, 15:19
Vi förlorade en av våra mest taggade soldater pga att han kände sig misstrodd av FM. Han har 20+ vapen hemma, men nyckeln till AK4 fick han inte ha. Han tyckte så att har man inte förtroendet att ha en nyckel till "sitt" vapen så ska man inte få ha ngt vapen överhuvud taget. Han lämnade in i ren protest...
Jag förstår honom...
QUOTE (Hensoldt @ Mar 5 2008, 15:19 )

Vi förlorade en av våra mest taggade soldater pga att han kände sig misstrodd av FM. Han har 20+ vapen hemma, men nyckeln till AK4 fick han inte ha. Han tyckte så att har man inte förtroendet att ha en nyckel till "sitt" vapen så ska man inte få ha ngt vapen överhuvud taget. Han lämnade in i ren protest...
Jag förstår honom...
Utan att dra en ny "förvaringstråd" så kan man nog säga att om någon på mitt förband känner sig så misstrodd av de skälen så skulle jag välkomna en analys av hans motiv till att ha tillgång till en komplett Ak4 hemma...
Det finns en risk att man kommer fram till att det är andra orsaker som staplas på hög och man får en form av utlösande faktor iochmed nyckelinlämning.
QUOTE (Hensoldt @ Mar 5 2008, 15:19 )

Jag förstår honom...
Personligen förstår jag inte varför alla känner sig misstrodda av FM när man inte får ha nyckeln till vapnet hemma.
Man borde i stället ha en förståelse varför och förstår man inte detta, borde man tänka efter en gång till.
Inte tusan går jag och känner mig misstrodd för jag inte får ha nyckeln hemma. Mig spelar det ingen roll, jag får ju endast skjuta under övining, och då är nyckeln där.
Personligen tycker jag det är bra att nyckeln är intagen.
Hensoldt
Mar 5 2008, 21:30
Utan att börja trolla här i tråden samt ev börja ngn form av pajkastning så kan jag med handen på hjärtat INTE köpa argumenten som gavs för att förvara nyckeln hos chef.
Personligen gillar jag att sitta med bössan i knät framför tv´n en kväll å småpyssla lite med vapenvård etc. Detta kan man inte göra nu. Men eftersom jag har en sån inställning så kanske jag oxå ska in under en granskande lupp för mina motiv att vara med i Hv. För man kanske inte får säga högt att jag gillar faktiskt vapen, med risk att bli avplockad sin utrustning.
Att en sjuk dåre beslutar sig för att ta ut sin bössa på stan å skjuta ngn är givetvis åt helvete. Men måste alla bli lidande för hans handling? Den personen hade ju inget i Hv att göra från första början. Och med en vaken kompanichef så hade killen blivit avpolleterad INNAN han fick hjärnsläpp.
Jag är fortfarande kvar i Hv, utan nyckel. Jag gillar det inte, men köper läget som det är nu i väntan på att ngn beslutsfattare ändrar dom förhastade besluten med beslagtagna nycklar.
/Hensoldt
I Halland har vi nyckel hemma men inte vapen .
Tycker det är rätt skönt .
Ser faktiskt ingen anledning till att man har varken vapen eller nyckel hemma.
Sluta tramset med 8h övningar så blir inte vapen-roddandet och vården en så stor grej.
DaRaven
Mar 5 2008, 22:00
Hrm.. Nu skulle vi ju inte komma in på vapen-/nyckelförvaring i just den här tråden?
/daraven, blågul
Lfskbat
Apr 9 2008, 01:59
@DaRaven
Ja du har att göra du! Denna tråd har sannerligen sina stickspår...
När det gäller motiveringen till att lämna in så får vi ju exempel på många... Men om man sedan sitter på något batmöte eller kompmöte så är orsaken alltid... "Han hade inte tid med Hv", fast orsaken var missnöjje med Hv... Sådant kommer aldrig upp där det behövs. Kanske därför Hv är som Hv är?!?! Med tanke på 709 eskapader i XX bataljonen i Skånska guppet?!?
Apr 9 2008, 09:27
Den som lämnar in pga att man inte får ha vapnet hemma besitter inte de grundläggande egenskaper som efterfrågas av en soldat i svenska försvarsmakten.
Dvs, förmågan att åsidosätta egen vilja och uppfattning till gagn för gemensamma/övergripande intressen. Låt sådana tjurpuppor lämna verksamheten utan uppståndelse eller diskussion. Respektera deras vilja men låt det inte styra verksamheten. Ja....jag tycker faktiskt så.
De begriper inte att förtroendet byggs på den enskildes bevis på att man kan acceptera tagna beslut utan att tjura och sätta sig på tvären. Man kan undra hur en sån här människa skulle agera i ett skarpt läge om hon anser sig vara utan förtroende uppifrån? Lika bra att de sållar bort sig själva innan skiten träffar den där berömda fläkten.
QUOTE (23:e komp. @ Apr 9 2008, 09:27 )

Den som lämnar in pga att man inte får ha vapnet hemma besitter inte de grundläggande egenskaper som efterfrågas av en soldat i svenska försvarsmakten.
Dvs, förmågan att åsidosätta egen vilja och uppfattning till gagn för gemensamma/övergripande intressen. Låt sådana tjurpuppor lämna verksamheten utan uppståndelse eller diskussion. Respektera deras vilja men låt det inte styra verksamheten. Ja....jag tycker faktiskt så.
De begriper inte att förtroendet byggs på den enskildes bevis på att man kan acceptera tagna beslut utan att tjura och sätta sig på tvären. Man kan undra hur en sån här människa skulle agera i ett skarpt läge om hon anser sig vara utan förtroende uppifrån? Lika bra att de sållar bort sig själva innan skiten träffar den där berömda fläkten.
Det speglar min åsikt också!
Genomförs avrustnuingsintervjuer med dem som väljer att avrusta själva?
det är inte bara som Lfskbat säger att man uppifrån mörkar avrustningsbeslut med tidsbrist (vilket i mina öron låter lite mysko) utan även ifrån avrustande soldaters sida.
Ointresse eller tidsbrist kan ju bero på att org inte levrerar en tillräckligt hög kvalitet i utb för att behålla intresset hos i övrigt kompetent personal, alltså blir tidsbrist mer ett symptom än en orsak.
Apr 9 2008, 12:42
Tror faktiskt att många som lämnar in i protest mot t ex vapenregler egentligen bara använder det som en förevändning, medvetet eller omedvetet.
Det finns nog ofta mer djupgående orsaker som den enskilde kanske inte riktigt själv är medveten om. Man känner kanske en otillfredsställelse pga en mängd olika orsaker utan att kunna sätta fingret på det. Då kan en så pass angelägen sak som nya vapenrutiner vara det som får droppen att rinna över.
FM bristande förtroende för hemvärnspersonalen???? Det här svepskälet tycker jag har undertoner av något typiskt svenskt. Du skall inte tro att du är nåt, å ingen trampar mig på fötterna för jag har minsann rättigheter.....mentaliteten. Rådande svensk mentalitet innebär att man haussar upp bagateller och gör det till något centralt. Man rider på paragrafer och anser sig själv vara världens mittpunkt.
Jag tycker att vi skrotar förtroendeargumentet från och med nu. Att vid behov beväpna en hemvärnssoldat till tänderna och ge henne ett våldsmonopol i tjänsten är det yttersta beviset på ett befintligt förtroende. Vad jag vet så har inte ens poliser sina tjänstevapen hemma i skafferiet. Alla andra argument för att sluta i hemvärnet tar jag till mig, men det här är direkt löjeväckande.
Vi får inte heller glömma att det är FM behov som styr vilken effektivitetsgrad som kan accepteras. Säger FM(genom sina bestämmelser) att det är ok att halva övningstiden åtgår till vapenhämtning etc. så är det så.
Det enda man kan göra är att påtala ev. konsekvenser och sedan rätta in sig i ledet. Bollen är då överlämnad och ev. negativa konsekvenser får uppdragsgivaren ansvara för. Alltså, vi gör så gott VI kan inom givna ramar.
Som någon sa så är det viktigt att man intervjuar dem som tänker lämna in, samt dem som HAR lämnat in i syfte att klarlägga de sanna orsakerna. Endast så kan vi förebygga att det inte upprepar sig. Som med allt annat är det viktigt att fastställa vem som skall ha detta ansvar i organisationen, annars rinner goda tankar ut i sanden som så ofta förut.
Rickard N
Apr 9 2008, 13:45
Jag kan iofs ha viss förståelse för att folk lessnar om en halv övningsdag går åt till administration. Det är trots allt någons tid man tar i anspråk. Tid som vederbörande kan ha bättre nytta av på annat håll.
Lfskbat
Apr 10 2008, 00:43
QUOTE (GC1 @ Apr 9 2008, 09:59 )

det är inte bara som Lfskbat säger att man uppifrån mörkar avrustningsbeslut med tidsbrist (vilket i mina öron låter lite mysko) utan även ifrån avrustande soldaters sida.
Ointresse eller tidsbrist kan ju bero på att org inte levrerar en tillräckligt hög kvalitet i utb för att behålla intresset hos i övrigt kompetent personal, alltså blir tidsbrist mer ett symptom än en orsak.
Visst är det som både du och 23:komp säger... Egenintresset bör stå åt sidan.
När det gäller mörkandet av orsaken så förekommer det, absolut säker för jag har själv hört orsaken från "bubbsen" men komp C stod sedan och sa att soldaterna A,B,C----- Å,Ä & Ö slutade för de inte hade tid till Hv. Ett ögonbryn lyftes sakta på Lfskbat, men bara ett, för jag var van vid det här laget.
Det är även så att soldaterna spyr galla över Hv, men när väl de ska lämna beskedet om att lämna in och då får frågan om varför... ja då hasplar de ur sig... "Har inte mer tid", det är lättast så för de vill inte ha någon konflikt ang missnöjet som de vädrat i åratal. De vill inte ha med Hv att göra och gör därför en snygg sorti.
Det där med "Avrustningssamtal" ska föras, men detta sker aldrig. När jag sände "svarta lappen" till min dåvarande chef så hände ingenting. Jag ville dock säga vad jag tyckte så jag ringde upp dåvarande chefen och sa vad jag tyckte... dvs att Hv hade för mycket focus på personlojalitet och ytterst lite uppgiftslojalitet. Jag ville inte välja sida för att sedan bli belönad den vägen. Jag vill klättra i befattning för att jag är lämplig, inte för att jag slickat någon i pastejköket. Att jag sedan är en medioker jäkel må vara en annan 5:a.
2Sharp
Apr 11 2008, 08:32
FWIIW:
Fördelen med at verkligen få tummen ur och att säga upp sig är att man kan se på Hv och det ev. missnöje man har med org. med nyktra ögon, de flesta av oss är ju lojala mot den verksamheten man är en del av.
Så jag kan rekommendera de som är tveksamma till att faktiskt säga upp sig och lämna in allt, och att sedan ta sig en seriös funderare på om och hur de ev. skall fortsätta inom Hv.
Jag slutade och lämnade in för ca: 2 år sedan och det har utan tvekan gett mig ett helt annat perspektiv än jag hade "inne" i org.
Troligen kommer jag inte att engagera mig inom Hv, främst därför att jag känner att det kommer inte att ge mig något. Vare sig kunskapsmässigt eller fördighetsmässsigt.
(nej, det betyder inte att jag är den grymmaste soldaten/krigaren på denna jord och anser att jag inte har något att lära, det är mer en organisatorisk fråga)
Mina 50 öre...
Hej alla. Lite dravel som är POSITIVT, och leder till något POSITIVT om allt blir som jag vill:
Höll mig helt borta härifrån i fyra månader.
Har nu läst här lite några veckor och allt är som vanligt! (bortsett från det senaste varslet då!)
Iallafall. Jag ska hälsa på en IK till helgen och hoppas att jag gör ett gott intryck av 709 v4.3.
Hoppas jag kan skriva här att jag blivit antagen och börjar om på nytt söndag kväll.
Läxan jag lärt:
Bara för att man får, måste man inte göra "något".
Yttrandefrihet i lagboken och verkligheten är inte nödvändigtvis samma sak.
Viktigast att minnas: Det är bra med en egen åsikt, men håll den för dig själv.
Peace out eller nåt sånt...
Nyhemkommen från Revingehed.
Nybliven stf GC i en IP/IK.
Trevliga killar och tjejer, bra chefer och duktiga hundar. Kan bara bli bra.
En sten har fallit från mitt hjärta ärligt talat.
Rainman
May 5 2008, 09:28
En gång soldat, alltid soldat!!!Välkommen tillbaka.
Lfskbat
May 6 2008, 00:08
QUOTE (709 @ Apr 27 2008, 17:38 )

Det var trevligt att höra 709. Samma bataljon eller någon "mer söderut"?
Särimner
May 6 2008, 08:20
Tror ni inte att många HV-män/kvinnor påverkas av den rådande inställningen till FM i samhället? Många kanske funderar på om det egentligen är värt att lägga alla dessa timmar på något som inte ens de folkvalda prioriterar? Tanken har slagit mig själv men har kommit till den enkla slutsatsen att jag fortfarande gör en insats.
Jag tror att många resonerar att det inte är så viktigt med vapnet hemma i sig men att den omständigheten att FM anser att vi inte behöver vapnen hemma längre tyder på att Hemvärnet inte är så viktigt längre. Och därmed kan man ställa sig frågan om man verkligen ska lägga ned så mycket tid på något som inte ens FM tycker är viktigt.
Så ser jag det i alla fall.
Nästa steg kan mycket väl bli att all övningsverksamhet ställs in och återupptas den dag som hotbilden mot Sverige ökar. För varför ska vi upprätthålla en militär komptens i Hemvärnet när det inte finns något hot som motiverar ett försvar i övrigt?
Men det vore detsamma som att lägga ned HV och det kanske inte är politiskt gångbart ännu. Och vi behövs ju vid överssvämningar och för att eskortera Lucior
QUOTE (Uttern @ May 6 2008, 08:46 )

Nästa steg kan mycket väl bli att all övningsverksamhet ställs in och återupptas den dag som hotbilden mot Sverige ökar. [klipp]
Och vi behövs ju vid överssvämningar och för att eskortera Lucior

Hur många tror du skulle vara kvar om all övningsverksamhet ställdes in för att återupptas vid en höjd hotbild? Min gissning är att det inte är många...
QUOTE (jed @ May 6 2008, 11:45 )

QUOTE (Uttern @ May 6 2008, 08:46 )

Nästa steg kan mycket väl bli att all övningsverksamhet ställs in och återupptas den dag som hotbilden mot Sverige ökar. [klipp]
Och vi behövs ju vid överssvämningar och för att eskortera Lucior

Hur många tror du skulle vara kvar om all övningsverksamhet ställdes in för att återupptas vid en höjd hotbild? Min gissning är att det inte är många...
Inga alls. Eller i varje fall väldigt få. Är det inte dithän som vi är på väg med den inslagna vägen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.