Hotel Charlie One
Dec 4 2005, 21:45
Nä vad fan ska man säga? Man blir så trött...
Flamdämpare
Dec 5 2005, 08:33
En sån tur att man lämnat 5:e Sovjetiska Hemvärnsbataljonen då. Hoppsan, Var det nån som sa att det var högt i taket inom FM? Clownen kan ju försöka med Soldf-förbud, Det ger bara ännu ett bevis på att något är ruttet där.
Soldf förbud WTF !? Har jag aldrig hört talas om .
Flamdämpare hoppas att du kommer upp på SIBen i sommar fastän du slutat i HV .
OMG!
Soldf förbud?
Får hålla med Sisu på resten...
// Phaser
QM insats komp
Dec 5 2005, 09:21
Har han motiverat eller specifiserat förbudet ??
hade varit intresant att få höra han motivera uttalandet .
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 09:25
Efter samtal med Bataljonchef idag på morgonen så kommer jag att lämna in. Med kraft!!!
Det ska bli riktigt skönt att slippa ha dåligt samvete för att tiden inte räcker till...
Rainman
Dec 5 2005, 11:02
Om man inte som Bataljonchef. kan ta emot lite kritik så är det han som borde lämna in.
Och att sedan utfärda ett SoldF.förbud det är ju fan i mig LÖJLIGT!!!!!
Så ett tips till ovan nämda Bataljonchef.
"Kolvslå dig själv till sans människa!!"
Och glöm inte att efter ett kolvslag kommer pipstöt.
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 11:13
Fler kommer att lämna in.
Har han ej tagit upp detta till diskusion med berörda eller han tyckte att de var lättare att utfärda ett förbud !?
De e fan tragiskt .
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 11:23
Det intressanta är inte vad som förevarit innan detta "förbud" kom utan att det de facto uttalades. Jag är i min fulla rätt att uttrycka precis vad jag vill så länge jag inte yppar något hemligt, förtalar någon eller uttrycker mej kränkande.
Undrar förresten vad RikshvC skulle tycka om det hela?
Törs man fråga vilken bataljon?
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 11:26
Du kan väl göra som "undsäk-span-jäg" i FM gjort och kolla min profil...
Jag har inget att dölja.
Kära ledningen i ***-Hvbat,
Ta till er kritiken istället för att försöka tysta den. Behåll och vårda relationen till era soldater istället för att genom tveksamma metoder jaga bort de som har nog vett i skallen att framföra sina synpunkter på verksamheten. Sätt er sedan och fundera över hur ni ska lösa uppgiften med en halv grupp ja-sägare när alternativet varit en hel pluton soldater som kan tänka själv?
sotilas
Dec 5 2005, 12:06
Jaha det var det... Vad blir nästa steg ??? Att soldaterna inte får umgås/prata med varandra på fritiden med risk för konspiration mot bataljonen ????
C 02 Städ
Dec 5 2005, 12:17
QUOTE (c3grp @ Dec 5 2005, 11:29 )

Ta till er kritiken istället för att försöka tysta den. Behåll och vårda relationen till era soldater istället för att genom tveksamma metoder jaga bort de som har nog vett i skallen att framföra sina synpunkter på verksamheten. Sätt er sedan och fundera över hur ni ska lösa uppgiften med en halv grupp ja-sägare när alternativet varit en hel pluton soldater som kan tänka själv?

Jag tror att ledningen har tagit åtsig av kritiken tillsammans med myndigheten angående den sk utb-kontrollövningen. Men att spy "galla" på detta forumet tycker jag är fel. Efter vad jag har hört så var det ett möte i lördags med berörda insatspluton där representant från myndigheten och Bataljonchef var med, och vad jag har förstått så var det inget förbud att gå in på soldf för att diskutera: Däremot så förordade dem en vettig diskustion på arrangerade möte. Vilket mötet tydligen hade varit.
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 12:26
C 02 Städ:
Var du med på mötet?
QUOTE (C 02 Städ @ Dec 5 2005, 12:17 )

QUOTE (c3grp @ Dec 5 2005, 11:29 )

Jag tror att ledningen har tagit åtsig av kritiken tillsammans med myndigheten angående den sk utb-kontrollövningen. Men att spy "galla" på detta forumet tycker jag är fel. Efter vad jag har hört så var det ett möte i lördags med berörda insatspluton där representant från myndigheten och Bataljonchef var med, och vad jag har förstått så var det inget förbud att gå in på soldf för att diskutera: Däremot så förordade dem en vettig diskustion på arrangerade möte. Vilket mötet tydligen hade varit.

Tja, varför skulle den här bataljonen på något vis vara känsligare än andra? Det är ju inte bara denna ***-Hvbat som får kritik här omkring, utan här haglar synpunkterna frekvent. På det här forumet härskar moderatorerna, det är de som avgör huruvuda diskussionerna är vettiga eller ej.
C 02 Städ
Dec 5 2005, 12:34
Nej jag var inte med på mötet. Har bara hört om det.
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 12:49
QUOTE (C 02 Städ @ Dec 5 2005, 12:34 )

Nej jag var inte med på mötet. Har bara hört om det.
Ja just det.
C 02 Städ
Dec 5 2005, 13:00

Det kan ju vara så att dem som har lämnat in nu, gör det bara lättare för resten av plutonen att fungera med en ny chef!? Utan en massa skitsnack!!??
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 13:17
Vem är då denne "nye chef" du refererar till??
Patron ur på dej.
C 02 Städ
Dec 5 2005, 13:33
QUOTE (Hotel Charlie One @ Dec 5 2005, 13:17 )

Vem är då denne "nye chef" du refererar till??

ska jag ta det som ett hot!? "(Patron ur på dej.)" :P
Nej jag vet inte vem den nye chefen är, men jag vet att fd stf sagt upp sig.
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 13:42
Jag hotar aldrig någon. Anfallet kommer överraskande.

Edit:
Har ändrat min profil. Tycker spontant att den ser mycket bättre ut nu...
eilesmannen
Dec 5 2005, 15:06

Nu måste ni hjälpa en ny på detta forum.
Är det någon skillnad att skriva ett inlägg här, mot
att skriva en insändare i en tidning?
Rainman
Dec 5 2005, 15:19
"Är det någon skillnad att skriva ett inlägg här, mot
att skriva en insändare i en tidning?"
Det beror väll på vilken målgrupp du vill nå med ditt budskap
Om man är grymt missnöjd med de befäl man har så kanske inte inlämning är det enda alternativet.
Vi har ett antal soldater i min plut. som har flyttat till oss pga. missnöje med sitt gamla förband.
Detta har inneburit att vi har folk från olika delar av länet allt från Stockholm till Norduppland.
Jag tycker att man även om man är bitter och bara vill skicka allt som man har i garderoben med M90 tyg på. Så kan man alltid ta en funderare till på om det inte finns någon annan HV bat. som är i behov av lite friskt blod. Det kan bli en liten ny tändning att byta miljö.
C 02 Städ
Dec 5 2005, 16:12

Givetvis skall ett forum vara fritt att skriva i, men den här diskusitionen gällande problemen i aktuella Hv-Bataljonen hade nog varit bättre att lösa lokalt med " ett frittforums " möte istället för att mitt under pågående övning (utb-kontroll) "bara" lägga ner och åka hem. Man får stå ut med en dålig övning för att senare ge kritik åt övn-led. Jag tror inte att Bataljonchef hade något med upplägget att göra inför denna övning, men däriemot kan man ge honom möjligheten att få ta del av kritiken på ett rätt sätt. Och inte bara ett telesamtal om att "nu har en av dina plutoner åkt hem".
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 16:46
@C 02 Städ:
Nu rör ju min invändning att Bataljonchef försöker sätta munkavle på folk och inskränka yttrandefriheten vilken jag är beredd att göra det yttersta offret för. Att då från en representant för statsmakten få smäll på fingrarna känns inte ok.
Släpp nu det där om kritiken, det är inte det det handlar om.
Rainman
Dec 5 2005, 17:05
Håller med föregående talare vad gäller att man inte drar från en pågående övning.
Ibland är man på riktiga skit övningar, stod personligen en hel lördag och stirrade ut mot havet på Väddöskjutfält, en hel dag i spöregn utan att få en enda vettig uppgift. Kan lova att den som hade lagt upp den övningen gjorde fullkomligt rätt i att hålla sig borta från min närvaro just då. För jag hade förmodligen inte varit allt för saklig och nyanserad i mitt omdöme om denna övning. Men man får gilla läget ibland och bita ihop. Men jag kan lova att min utvärdering blev lång och kritisk
Nu vet jag ju inte hur det ligger till i er Bat. denna övning kanske bara är en i raden av misslyckade övningar. Och då kan ju bägaren tillslut rinna över.
Det är väldigt viktigt att övningarna är bra upplagda med ett vettigt innehåll och att dom även måste vara roliga. För om man inte känner sig nöjd med övningen så är det lätt att man hoppar över nästa övning. Och efter den ”mindre” lyckade övningen vi hade på Väddö så är jag säker på att det finns HV. soldater som inte kommer att närvara på nästa. Och i värsta fall så har några lämnat in sin utrustning.
Men det finns även övningar som gör att man bara längtar till nästa övningstillfälle. Har varit på två HV. övningar för prickskyttar som har varit ruggigt bra. Kanon upplägg och kanon instruktörer.
Så man får väga det dåliga mot de bra innan man överväger eventuell inlämning.
Själv så blir jag nog kvar tills dom sparkar ut mig.
Men när det händer på övning efter övning utan att kritiken man framfört efter föregående övningar tas på allvar så blir måttet rågat nån gång. Då får man känslan av, som någon redan tidigare skrivit, att man står med brallorna nere, framåtböjd och säger varsågoda. Som sagt.
eilesmannen
Dec 5 2005, 20:21
Jag tror inte dom förstår att det inte går att få tyst på människor genom att förbjuda dom att tala.
Jag vet att det är lättare att få tyst på folk om man sitter lungt och lyssnar på vad dom behöver få sagt, sen om man har makt att göra något åt saken hör inte hit.
MEN våra medborgare måste få göra sin röst hörd!!!!!
C 02 Städ
Dec 5 2005, 20:57

Jag är övertygad om att ingen har sagt att det är förbjudet att skriva här på forumet, men möjligtvis att man skall föra en mera nyanserad dialog inom bataljonen, och inte som nu. Dem senaste inläggen verkar mera handla om personliga synpunkter/relationer till Bataljonchef än själva övningen.
Övningsupplägget var nog ingenting som Bataljonchef var involverad i, utan kan endast skyllas på övningsledningen från SSK.
Synd att en pluton splittras på detta sätt istället för att enas på rätt håll.
Hotel Charlie One
Dec 5 2005, 21:09
Som SBP skrev: Vi har länge försökt föra fram våra synpunkter.
Skit samma. Som enskild soldat får jag, givet vissa förutsättningar, framföra vilka synpunkter jag vill, var jag vill och när jag vill.
Problemet kommer inte att uppstå i framtiden.
QUOTE (Rainman @ Dec 5 2005, 15:19 )

Jag tycker att man även om man är bitter och bara vill skicka allt som man har i garderoben med M90 tyg på. Så kan man alltid ta en funderare till på om det inte finns någon annan HV bat. som är i behov av lite friskt blod. Det kan bli en liten ny tändning att byta miljö.
Kan bara instämma på det. Gjorde precis så i våras, och fan va bra det blev
Ragulin
Dec 5 2005, 22:17
Uppenbarligen sitter det alltså några "UndSäk-Span"-handläggare på någon stab någonstans i Riket och lusläser inlägg som postas här. Det är väl okej i och för sig att utöva "inre spaning" så att vi vapenfetischister och MÖP:ar inte ställer till med militärkupp eller ägnar oss åt illegal kårverksamhet. Vad som är betänksamt är att man uppenbarligen ägnar sig åt att, likt stingsliga kärringar, försöka tysta högst berättigad kritik och belägga underställd personal med munkavle. Slikt går icke för sig, mina herrar. Yttrandefriheten är reglerad i GRUNDLAGEN och ger man sig på den så kommer bajsmackorna att åka med expressfart in i fläkten. Jag drog som frivillig på mig uniformen för ett icke ringa antal år sedan för att jag var beredd att med mitt liv som yttersta offer, med alla till buds stående medel och med vapen i hand om så kräves, värna det demokratiska svenska samhället och de frihetliga värderingar det står för. Om mina förmän inte står bakom och delar dessa värderingar, så känner även jag att min tid i den här organisationen är all. Visst kan man väl tycka att ett internetforum är en dålig plats att utvärdera övningar och utbildningar, men i vilket forum skall det då ske? På utvärderingen efter övningen? HA! Det där är en formalitet man raskt hafsar igenom för att det skall så vara. Alla är kanske inte särskilt pigga på att kritisera löjtnanter, kaptener, majorer och överstar i en trött församling som vill hem och vårda och komma i bås. Viss eftertanke kanske krävs, informella samtal och utvärdering i liten grupp.
Oftast ges inte tillräckligt med tid för ordentliga utvärderingar i samband med övningen. Och vad det beträffar så kan det väl knappast skada varken verksamhetens målsättning eller organisation om vi som enskilda diskuterar gemensamma intressen. Blir nästa steg att förbjuda folk att träffas på stan över en fika eller i hemmets enskildhet och diskutera? Vart är vi i så fall på väg? Är det dags att sy på en röd stjärna i mössan och hälsa med knuten näve?
Men det kan ju också vara som SBP och HC1 säger: Man kanske HAR utvärderat och kritiserat konstruktivt och även kommit med konkreta förslag på förändring och kompetensutveckling, men inte fått någon respons eller feedback. Diskussionen kanske aldrig tas mellan förbandet, utbildningsavdelningen och övningsledningen därför att man där inte är vana att i samverkan planerar och lägga upp utbildningarna enligt TOEM. I Försvarsmaktens pedagogiska styrdokument står klart och tydligt hur utbildningar skall planeras och genomföras och där är "elevernas" medverkan synnerligen angelägen. Man måste nog år 2005 gitta motivera varför man övar "grupps ingående i eldställning med gott om tid" eller "försvar av eldställning mot mekaniserad fiende" hur mycket det än tar emot som utbildare. Om man nu hade varit lite smart så hade man tagit till vara på de goda krafter, den entusiasm, den kompetens som finns i organisationen och tagit in den feedback man fått för att gå vidare och göra verksamheten attraktiv och med ett mervärde som gör det motiverat att lämna fru och barn, frimärkssamlingen eller jaktlaget för att öva under en hel helg i läskiga skogen. Att komma med "locket på"-uppmaningar och försöka tysta den öppna och förutsättningslösa diskussionen är kontraproduktivt, alinierar personalen och leder ingenvart alls.
Det som gör mig djävligt upprörd i den här diskussionen är att man försöker utöva påtryckningar mot enskilda att "hålla käften" och utöva sina grundlagsskyddade rättigheter. Upprörande är även att några av forumets medlemmar uppenbarligen ägnar sig åt att efterforska id på dem som skriver för att komma åt dem som individer och utöva dessa påtryckningar. Jag skäms tammefan å deras vägnar!
C 02 Städ
Dec 6 2005, 07:44
Är det inte dags att lägga ner den här pajkastningen?? Vart leder den??
GOD JUL!!
Flamdämpare
Dec 6 2005, 08:15
QUOTE (C 02 Städ @ Dec 6 2005, 07:44 )

GOD JUL!!
Återigen ser jag att du inte förstått vad tråden handlar om, Har DU varit med på någon av övningarna/utvärderingarna/mötena/hört snacket som resulterat i händelserna som nämnts?
@Raqulin
Du har verkligen talets gåva!
C 02 Städ
Dec 6 2005, 09:25
QUOTE (Flamdämpare @ Dec 6 2005, 08:15 )

QUOTE (C 02 Städ @ Dec 6 2005, 07:44 )

GOD JUL!!
Återigen ser jag att du inte förstått vad tråden handlar om, Har DU varit med på någon av övningarna/utvärderingarna/mötena/hört snacket som resulterat i händelserna som nämnts?
@Raqulin
Du har verkligen talets gåva!
Jo jag har varit med på vissa övningar och utvärderingar men ej möten, däriemot så har jag hört "snacket". Men jag kanske har hört fel "snack" enligt din bedömning.
eilesmannen
Dec 6 2005, 18:30
C 02 Städ.
Vi kan inte ha varit på samma övningar. För när jag har varit iväg, så är det mycket sällan det har getts tid till att reflektera och utvärdera både sig själv och övningen.
Det har t.o.m. varit så att jag har fått springa till övn. ledaren för att jag skulle hinna få en utvärdering innan bussen skulle gå hem. Den gången var det bara jag som hann med en
kort/kort utvärdering. Och så har det varit, givetvis med bra undantag, under dom senaste åren.
Och bäste C 02 Städ, det är inte första gången som medlemar av Hv blir "ombädda" att vara tysta. En fras som jag har hört förut lyder, " Nu glömmer vi detta och går vidare." och det utan att dom sett till att alla har fått prata ut.
Och det räcker att man har blädrat i en psychologi bok så vet man att det måste finnas en ventil där man får lov att säga vad man vill och där det verkligen är "högt i tak". För uppdämd ilska är den farligaste av dom alla.
Hur löser man konflikter med sina barn eller sin fru, jag vet att min fru inte skulle bli glad av att jag sa till henne " Nu glömmer vi detta och går vidare" utan att allt var uträtt.
Så att det finns Hv kamrater som inte klarar att ta emot mer är inte så konstigt, för även den djupaste avträdesgropen blir fylld den med. Och att då bli "ombädd" att inte skriva mer här i ett forum där det finns kamrater som vill lyssna/läsa på vad man har att säga, när igen annan vill det, är att skapa ännu svårare konflikter.
Hoppas att du förstår att om våra åsikter, för jag håller faktiskt med i mångt och mycket, tagits emot och behandlats under alla dessa år så tror jag inte att hade gått så här långt där man blir ombädd att avsäga sina rättigheter som Svensk medborgare.
Hotel Charlie One
Dec 6 2005, 20:00
QUOTE (eilesmannen @ Dec 6 2005, 18:30 )

C 02 Städ.
Vi kan inte ha varit på samma övningar. För när jag har varit iväg, så är det mycket sällan det har getts tid till att reflektera och utvärdera både sig själv och övningen.
Det har t.o.m. varit så att jag har fått springa till övn. ledaren för att jag skulle hinna få en utvärdering innan bussen skulle gå hem. Den gången var det bara jag som hann med en
kort/kort utvärdering. Och så har det varit, givetvis med bra undantag, under dom senaste åren.
Och bäste C 02 Städ, det är inte första gången som medlemar av Hv blir "ombädda" att vara tysta. En fras som jag har hört förut lyder, " Nu glömmer vi detta och går vidare." och det utan att dom sett till att alla har fått prata ut.
Och det räcker att man har blädrat i en psychologi bok så vet man att det måste finnas en ventil där man får lov att säga vad man vill och där det verkligen är "högt i tak". För uppdämd ilska är den farligaste av dom alla.
Hur löser man konflikter med sina barn eller sin fru, jag vet att min fru inte skulle bli glad av att jag sa till henne " Nu glömmer vi detta och går vidare" utan att allt var uträtt.
Så att det finns Hv kamrater som inte klarar att ta emot mer är inte så konstigt, för även den djupaste avträdesgropen blir fylld den med. Och att då bli "ombädd" att inte skriva mer här i ett forum där det finns kamrater som vill lyssna/läsa på vad man har att säga, när igen annan vill det, är att skapa ännu svårare konflikter.
Hoppas att du förstår att om våra åsikter, för jag håller faktiskt med i mångt och mycket, tagits emot och behandlats under alla dessa år så tror jag inte att hade gått så här långt där man blir ombädd att avsäga sina rättigheter som Svensk medborgare.
Så sant som var sagt!
C 02 Städ
Dec 7 2005, 14:48
Det är nog riktigt som Eilesmannen säger att "vi inte kan ha varit på samma övningar". Men troligen en hel del av dem, eftersom jag hittils gjort ca. 400 A-tim i år. Samt en väldig massa timmar för Hv på mitt civila arbete, (tur att man har förstående privat arbetsgivare).
Jag har också en hel del saklig kritik som jag har framfört till ansvariga personer. Men det jag saknar mest är alla dem som anmäler sig till övningar utan att närvara(det är sällan mer 30-50% deltagande). Jobbet som "Någon" alltid måste fixa innan och efter övning glömms alltid bort, men jag funderar på om jag också skulle "ta och åka hem mitt en övning" bara därför att jag blir missnöjd med upplägget. Tror inte att jag hade varit speciellt välkommen tillbaka efter ett sådant "trick".
Ett bättre forum enligt min meningen vore att ta upp problemen på råd och stämmor om man vill eftersträva sin uttalade grundlagsfrihet. Alternativt skriva i Hv-Nytts läsarforum om vill ha en debatt ibland Hv-soldater.
Slut inlägg för min del
GOD JUL och GOTT NYTT HV-ÅR
eilesmannen
Dec 7 2005, 20:37
C 02 Städ,
400 timmar, respekt mannen. Själv har jag bara gjort 200 registrerade timmar men vem räknar.
Jag håller med om att det är tråkigt när folk inte kommer eller ens ringer och säger att dom inte kan.
Har man varit med i mer än tio år så vet man vad som ligger bakom en övn. och hur många timmar folk "jobbar gratis" för att det ska fungera. Men hur kan det vara så att vissa blir bättre och bättre och en del lär sig aldrig.
Jag har precis skickat min önskelista till jultomten där jag önskar att alla ska få ett övn år med nya interresanta övn som ligger i tiden.
citat: "men jag funderar på om jag också skulle ""ta och åka hem mitt en övning"" bara därför att jag blir missnöjd med upplägget."
Plutonen åkte inte hem "bara därför att", det finns mer i ryggsäcken, och snälla, det var definitivt inte ett "trick" det fanns inget annat att göra.
Ragulin
Dec 8 2005, 01:45
@C02Städ
Ingår du i det aktuella förbandet själv? Du har givetvis rätten att tycka att kritik lämpligast presenteras i de av dig föreslagna forumen, men varken du eller någon annan har rätt att BESTÄMMA över var, när och hur folks åsikter förs fram (förbehållet att man håller sig inom de etiska regler som kringgärdar allas vår yttrandefrihet och mediumets regler). Jag kan högst personligen inte se något fel i att man på denna plats exempelvis diskuterar övningar så länge man inte avslöjar några hemligheter eller kränker någon namngiven person. Detta är väl, trots allt, ett forum för folk som är FM-anslutna eller annars intresserade av militära frågor och inom denna kategori återfinner vi ju såväl Hemvärnet och deras uppgifter, utrustning, övningar och utbildning. Att i just denna tråd, som handlar om att lämna in, diskutera anledningen till varför man lämnar in är inte heller det speciellt off topic. Jag tror att det som framför allt gjort folk upprörda är det faktum att man tidigare försökt anträda de av dig anvisade vägarna men funnit dem oframkomliga och nu, som grädde på moset, blivit belagda med munkavle från högre chef. Gnället här är ett symptom på att något är fel, liksom det faktum att en pluton packade ihop och lämnade en pågående övning. Antingen väljer man att dömma ut förbandet, utse syndabockar och omplacera/sparka ut personalen för att börja om från scratch eller så försöker man att anta en ödmjuk inställning, lyssna på folk och diskutera det som blivit fel. Den ena vägen är djävligt enkel att ta och löser det omedelbara läget, den andra är lite jobbigare, kostar en del prestige men fungerar bäst på längre sikt. Har inte ALLA ledare inom FM gått UGL? Att lägga locket på, börja om från början, dra ett streck i sanden utan att prata ut hjälper föga om man vill gå vidare. Det kan säkert varje gift man intyga!
KompArtC
Dec 17 2005, 12:46
[quote name='Flamdämpare' date='Dec 6 2005, 08:15 ' post='405294']
[quote post='405290' date='Dec 6 2005, 07:44 ' name='C 02 Städ']
GOD JUL!!
[/quote]

För att vara lite konstruktiv och påhittig så har jag lagt fram ett förslag till en aktivitet som får oss som pluton att hålla ihop lite bättre, tänkta framåt o försöka hitta lösningar i Kungens ibland tunggrodda maskineri.
Flamdämparen, det är nog många med mig som kommer att sakna dig i IP coh man skall inte förneka eller dölja det som har hänt och man skall lära sig ifrån detta. Tydligen så har klockorna klämtat hela vägen upp till HQ i Sthlm på både ont o gott. Dock måste vi se framtiden i vitögat o dra vår sabel för nya strider dock då INTE mot mekaniserade förband ute i skogen.
Framtiden är ljus och övn. upplägget för -06 låter väldigt imponerande o tidsenligt. Jag hoppas på en sammansvetsad pluton som trots 40-80h kontraktstid är att räkna med...
Jag röstar på med civila övningar med inmundning av dansk pilsner, skitsnack och kanske en o annan korv
Vad tror ni!?
Är det här den officiella skamtråden för oss som sagt för mycket, av fel sort och i fel media?
Jag tackar för mig och hoppas att farbror Blå inte finner något jag skrivit här som kränkande varken mot person (herr X Y) eller organisation (x HvBat).
Så slipper jag 3-12 månader i finkan. Inte bra för min firma.
NÖJD NU?!
QUOTE (709 @ Jun 28 2007, 21:35 )

Är det här den officiella skamtråden för oss som sagt för mycket, av fel sort och i fel media?
Jag tackar för mig och hoppas att farbror Blå inte finner något jag skrivit här som kränkande varken mot person (herr X Y) eller organisation (x HvBat).
Så slipper jag 3-12 månader i finkan. Inte bra för min firma.
NÖJD NU?!

Dela gärna med dig...
Nä, inte den här gången. Därför jag måste sluta ju. När pappren och utrustningen är inlämnad och ev hot om farbror Blå materialiserat sig, så kanske.
I övrigt citerar jag mig själv:
"Jag tackar för mig och hoppas att farbror Blå inte finner något jag skrivit här som kränkande varken mot person (herr X Y) eller organisation (x HvBat)."
Vad f-n ska man nu göra på helgerna? Och vecka 32 då jag skulle på kurs? Men å andra sidan så slipper jag ju bli gammal och gaggig och gå över till staben som HansEngström inte tyckte jag skulle göra...
@709
lyft frågan till en högre nivå. din chef kan inte sparka dig för att du länkar till uppgifter som finns utlagda på en officiell hemsida. nån måtta får det vara på trångsyntheten.
Att hota med farbror blå för en sådan sak är nog det dummaste jag hört på länge. Finns det något mer i botten som ligger och spökar?
II63
QUOTE (709 @ Jun 28 2007, 21:27 )

Tja. Vad som är mer mer tragiskt är att "man" "inte ska sprida" sådana här "nyheter" vidare.
Ett tips till er andra som kommer att vara fortsatt aktiva här på SoldF och snubblar över en dylik nyhet SOM RÅKAR SKE I DEN BATALJON DU ÄR AKTIV I OCH OM DU HAR EN AVATAR OCH ETT NICK SOM GÖR ATT DU ÄR KÄND, sprid den inte vidare, här på SoldF.
Du kan bli kickad för illojalitet.
Tack för den tid som varit.

Edit: saxade in från annan tråd
QUOTE (II63 @ Jun 28 2007, 22:24 )

...Finns det något mer i botten som ligger och spökar?
II63
Jo, det finns annat som spökar. Men detta var väl droppen. Men att farbror Blå skulle blandas in, det hade jag aldrig trott.
Nä, nu får jag hålla käften tills pappren är skrivna och jag inte är bunden av tystnadsbörda.
Live long and prosper my friends.
/Jeppsson
Nog för att det varit "lite turbulent" hos oss på sistonde, men en länk till en tidningsartikel??? Nu får dom väl f-n ge sig! Satt själv med fingrarna på "ctrl-c" men annat kom emellan.
Min mobil är på. Bara så Ni vet. Väntar på farbror Blå-samtal...
Ragulin
Jun 29 2007, 13:20
Nu får det fanimej vara NOG! Detta är djupt ALLVARLIGT!! Det finns INGET, jag upprepar INGET i det som skrivits här som kan föranleda någon åtgärd från polis/åklagare. Vederbörande skräms, försöker utöva "myndighet" och hoppas att folk skall gå på det. Om någon bryter mot lagen, så är det chefen själv. Ett solklart fall för FPAN, som jag ser det! Skicka gärna ett PM och utveckla! Såhär får det tammefan inte gå till. Hemvärnet är (otroligt nog) en del av Försvarsmakten och detta är en myndighet som omfattas av EXAKT samma lagstiftning och bestämmelser när det gäller offentlighetsprincipen, medelarfriheten och yttrandefriheten som vilken jävla socialtjänst som helst! Vissa saker är hemliga -andra är det inte! Det SKRÄMMER mig att man på den nivån är så jävla kass orienterad om vilka regler som gäller i samhället... Hur skall man kunna leda ett förband i skarp vht om man endast har vaga uppfattningar om vilka regler och lagar som gäller? Med våld och vapen som yttersta instrument! Det som är mest beklämmnade är att det borde finnas folk i den här personens närhet som styr upp honom... Tydligen har man näsan så långt upp i sphinctor på chefen att man förlorat omvärldsperspektivet. Sorgligt!
Och nu fattar vi alla varandras händer och sjunger "En busschaufför, en busschaufför -de e en man med glatt humör! Och har han inget glatt humör, så är han ingen busschaufför"!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.